Silkevejens Usbekistan og Turkmenistan

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Karavanebyer, basarer, bjerge og ørken

Nyhed

Frem til opdagelsen af søvejen til Asien var Silkevejen verdenscivilisationens hovedfærdselsåre. Det var vejen, ad hvilken vi udvekslede varer, ideer, videnskab og religion, og i mere end 1.000 år fulgte kameler den nærmest ufremkommelige rute fra Kina til Samarkand, Bukhara og Khiva i det nuværende Usbekistan. Og videre mod Europa gennem det fjerne Turkmenistan, hvor bl.a. oldtidsbyen Konye Urgench vidner om fortidens rige og sofistikerede kultur.

På denne rejse besøger vi legendariske karavanebyer fra Silkevejens storhedstid, hvor livet udspiller sig mellem historiske paladser, moskéer og mausoleer på grænsen til den nærmest uendelige ørken. Silkevejen er bare et af de steder, man skal opleve i sit rejseliv, og selvom nedenstående navne ikke er så velkendte, så tag bare af sted, og kom rigere hjem.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta usbekisk soum, turkmensk manat

Dagsprogram 12 dage
Dag 1
Afrejse fra København
Dag 2
Ankomst til Tasjkent, Usbekistan. Byrundtur og marked
Dag 3
Lyntog til Samarkand. Registanpladsen, Emirens Gravkammer, Bibi Khanum-moskéen
Dag 4
Samarkand. Papirværksted, Shah-i-Zinda-nekropolen, Ulugh Begs Observatorium og middag hos en lokal familie
Dag 5
Samarkand – Bukhara. Byrundtur med bl.a. Dødens Minaret
Dag 6
Bukhara. Chor Minor, Emirens Sommerpalads og eftermiddag på egen hånd
Dag 7
Gennem Kyzylkum-ørkenen til Khiva
Dag 8
Khiva. Halvdagsbyvandring i den gamle by og tid på egen hånd
Dag 9
Khiva – den UNESCO-fredede Konye Urgench, Turkmenistan. Fly Dashoguz – Asjkabat
Dag 10
UNESCO-fredede Nisa, Kipchak-moskéen og byrundtur i Asjkhabat
Dag 11
Asjkhabat. Tid på egen hånd
Dag 12
Asjkhabat – København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København

Vi flyver fra Københavns Lufthavn midt på dagen med retning mod Tasjkent.

Dag 2
Ankomst til Tasjkent, Usbekistan. Byrundtur og marked
Kander, Usbekistan

Vi lander i Tasjkent først på morgenen, og når indrejseformaliteterne er overstået, kører vi til vores hotel, hvor der er mulighed for en let morgenmad og nogle timers hvile.

Omkring middag tager vi ud for at se nærmere på landets hovedstad. Vi starter ved Selvstændighedspladsen, hvor vi blandt andet skal se ’Den grædende mors monument’, hvor en evig flamme brænder for at ære de faldne soldater under 2. verdenskrig. Fra Selvstændighedspladsen tager vi metroen et stop til Emir Timur-pladsen. Metroen er den letteste måde at komme omkring i byen på, og stationerne er flot dekoreret – som man kender det fra Moskva og Skt. Petersborg. På Emir Timur-pladsen pryder en stor statue af Timur Lenk (1336-1405) pladsen, og i baggrunden ses det enorme Hotel Uzbekistan i klassisk kommunistisk arkitektur.

Vi spiser frokost på en lokal restaurant og tager derefter til Tasjkents gamle bydel og religiøse centrum ved Khast Iman-pladsen. På den store plads ser vi den fornemme tidligere koranskole Barak-Khan-madrasahen, hvor den ældste håndskrevne koran (Uthman Qur’an) opbevares, og Tillya Sheikh-moskéen; en af de største moskéer i Tasjkent.

Hvis vejret og humøret tillader det, slentrer vi gennem de smalle gader og hen til byens største marked, Chorsu-basaren (ellers tager vi bussen derhen). På markedet gør de lokale mange af deres indkøb, lige fra grøntsager og brød til tøj og cd’er. Ved siden af Chorsu-basaren ligger Kukeldash-madrasahen, som er bygget helt tilbage i 1570 som en del af byens centrale torv. Efter en omskiftelig tilværelse – bl.a. blev bygningen brugt som henrettelsesplads – er Kukeldash-madrasahen nu igen skole og en af de eneste aktive madrasaher, altså koranskoler, i Tasjkent.

Vi runder dagen af med en velfortjent middag.

 

Dag 3
Lyntog til Samarkand. Registanpladsen, Emirens Gravkammer, Bibi Khanum-moskéen
Registanpladsen, Samarkand

Tidligt om morgenen tager vi lyntoget til Samarkand. Med en topfart på omkring 225 km/t og ingen stop undervejs tager det os kun omkring to timer at nå Centralasiens mest sagnomspundne by, Samarkand, med en årtusindlang historie som centrum på Silkevejen.

På vores byrundtur i dag skal vi se bygningsværker i verdensklasse, hvoraf de fleste er opført i det 14. århundrede. Samarkand har meget at byde på, og dette gamle kulturcentrum har en rig historie som få andre byer. Den mest berømte seværdighed er uden tvivl Registanpladsen, der ligger i det centrale Samarkand og er en af verdens smukkeste pladser. På tre sider, i perfekt arkitektonisk harmoni, er pladsen indrammet af bygninger, minareter og madrasah’er. Her ligger Ulugh Beg-madrasahen fra 1417-1420 sammen med Tillya-Kari-madrasahen og Shir Dor-madrasahen som et enestående arkitektonisk mesterværk, der er under UNESCO’s beskyttelse.

I 1220 blev byen voldsomt hærget af Djengis Khans horder, men fra 1369 oplevede byen endnu en opblomstring under Timur Lenk, der gjorde den til sin hovedstad. Samarkand har gennem tiderne altid fremstået som en udpræget karavaneby, hvor der blev handlet silke og lervarer – så langt mod øst som i Japan er der fundet metalskåle og glaskar fra Samarkand.

Ud over Registanpladsen skal vi se den nærliggende og enorme Fredagsmoské, Bibi Khanum.

Et andet af Samarkands højdepunkter er Emirens Gravkammer. Timur Lenk beordrede i 1404 Gur Emirs flotte kuppel og mausoleum færdiggjort til ære for sit afdøde barnebarn Muhammed Sultan. Da Timur Lenk døde i 1405, blev også han begravet i Gur Emir. Der hviler en ro over bygningerne, og på den smukt dekorerede kuppel er der poetisk skrevet: ”Skulle himlen forsvinde, vil kuplen erstatte den”.

 

Dag 4
Samarkand. Papirværksted, Shah-i-Zinda-nekropolen, Ulugh Begs Observatorium og middag hos en lokal familie
Shah-i-Zinda-nekropolen

Vi starter dagen med at køre ud til et papirværksted i en landsby omkring 10 kilometer fra Samarkand. Papirfremstilling har en lang historie i Samarkand-området, og på værkstedet får vi at se, hvordan bark fra papirmorbærtræet bliver omdannet til fint papir.

Tilbage i Samarkand ser vi Shah-i-Zinda-nekropolen – en samling gravmæler, der nærmest udgør lille by – som er en af Samarkands smukke og stemningsmættede seværdigheder. Den flotte indgangsportal med de farverige kakler og den smalle, godt 200 meter lange gade med tætliggende mausoleer på begge sider er enestående. Bag Shah-i-Zinda ligger resterne af Afrosiab, den oprindelige by i Samarkand-området. I dag er der stort set kun nogle jordhøje tilbage foruden et fint museum, som vi besøger.

Vi gør også et besøg ved Ulugh Begs Observatorium fra 1429. Observatoriet var blandt de ypperste i verden i 1400-tallet, og de observationer, der dér blev foretaget, er stadig gyldige i dag.

Om aftenen har vi arrangeret en middag hjemme hos en privat familie. Deres gårdhave bliver for en aften omdannet til en restaurant kun for os, og familien vil forkæle os med lækre lokale retter – og mon ikke også der kommer en flaske vodka på bordet.

Dag 5
Samarkand – Bukhara. Byrundtur med bl.a. Dødens Minaret
Bukhara

Vi tjekker ud af hotellet og kører til Bhukhara, den største oaseby beliggende i udkanten af den store Kyzylkum-ørken, der strækker sig fra Aralsøen til Tasjkent. Bukhara er en gammel silkevejsby og et tidligere selvstændigt emirat. Gennem godt 1.200 år har Bukhara været under muslimsk indflydelse, hvilket fornemmes overalt i byen. Selvom Bukhara i dag er Usbekistans femtestørste by med cirka 250.000 indbyggere, virker den meget mindre end Samarkand, og fra vores indkvartering i den gamle bydel har vi let ved til fods at opleve byen med de mest utrolige bygninger.

Lab-i-Hauz-torvet med det store bassin er centrum for byen, og her ligger tehuse, hvor ældre usbekiske mænd drikker grøn te, snakker og spiller brætspil. Ved hver sin ende af bassinet ligger Nadir Divan-Begi-madrasahen fra 1623 og Mogaki Attari-moskéen fra 1200-tallet, der er en af byens ældste. Omkring år 1900 havde Bukhara 127 aktive koranskoler og en moské for hver af årets dage.

Her fra centrum af den gamle bydel begiver vi os rundt til fods til byens største seværdigheder; smukke moskéer med fantastiske blå kupler, byporte og imponerende pladser – mange af dem samlet i Poi Kalyan-komplekset, hvor også byens højeste minaret tårner sig op: Arslan Khan-minareten, eller som den bedre er kendt: Dødens Minaret. Det var her, den herskende emir indtil for godt 100 år siden lod rivaler og forbrydere kaste ud fra toppen.

I centrum finder vi også det storslåede Ark-fort i hjertet af Bukhara, der var symbolet på emirens storhed. Med sine op mod 20 meter høje mure var fortet en sikker bastion for den lokale magthaver. Dette har dog ikke afholdt forskellige mere eller mindre seriøse bejlere til titlen som emir af Bhukara til at belejre fortet. Sidste belejring fandt sted i 1920’erne, hvor russerne forsøgte at fortrænge den sidste emir, Alimkhan. Da foretagendet var ved at lykkes, sprængte emiren store dele af fortet i luften og tog flugten til Afghanistan med et følge på over 3.000 mand.

 

 

Dag 6
Bukhara. Chor Minor, Emirens Sommerpalads og eftermiddag på egen hånd
Moské, Bukhara

I dag besøger vi Chor Minor, hvis navn betyder Fire Minareter, selvom de 4 tårne mest er til pynt og ikke egentlige minareter. Herefter kører vi til det imponerende sommerpalads, som blev benyttet af de to sidste emirer af Bukhara. Et smukt og fascinerende sted med en bizar blanding af orientalsk, europæisk og russisk arkitektur. I realiteten består Sommerpaladset af tre bygninger: det tidligere sommerpalads, en ottekantet pavillon og en bygning ved en lille dam. Her levede emiren et behageligt liv omgivet af harem og en privat samling af eksotiske dyr, som blev holdt i bure i parken.

Vi spiser frokost sammen, og herefter har vi eftermiddagen til at gå på opdagelse i Bukharas gamle bydel. Blandt de fantastiske moskéer, smukke pladser og gamle, kuppelklædte handelsbygninger ligger fortsat aktive værksteder og småboder, der producerer lokale produkter, som de har gjort i århundreder. Sammen med basaren og de gamle gader er de med til at gøre Bukhara til en af de mest spændende og stemningsfulde byer i Centralasien. Særlig smuk er Bukhara i de tidlige aftentimer, når den gamle by sløres af dagens sidste støvede stråler.

Dag 7
Gennem Kyzylkum-ørkenen til Khiva

I dag venter en lang og fascinerende køretur gennem Kyzylkum-ørkenen (usbekisk for rødt sand) – en 300.000 kvadratkilometer flad sandørken, som deles mellem Kasakhstan, Usbekistan og Turkmenistan. En times tid efter vi har forladt Bukhara, forsvinder de små landbrugs- og bomuldsmarker og erstattes af et monotont ørkenlandskab med rødt sand, så langt øjet rækker. Vi laver nogle fotostops undervejs, hvor vi finder det interessant. 

Til trods for den lange køretur – eller netop derfor – er der noget fascinerende ved at køre igennem et landskab, der ikke ændrer sig meget, og så tænke tilbage på de karavaner, der var uger om at krydse denne ørken med deres kameler og heste. Godt 100 kilometer før Khiva følger vi den 2.400 kilometer lange Amu Darja-flod, og landskabet præges igen af små landbrugsmarker og små landsbyer, indtil vi når Khiva, en af Silkevejens mest berømte oasebyer, der ligger i et frugtbart delta tæt på grænsen til Turkmenistan. (Der arbejdes i skrivende stund på en ny og forbedret vej mellem Bukhara og Khiva, hvilket vil gøre turen noget hurtigere, men p.t. må vi forvente en køretur på 6-8 timer.)

Khiva er i dag to byer; den gamle del inden for ringmuren og den moderne uden for muren. Den gamle by virker som ét stort museum, hvor byens voldsomme og fascinerende historie er med for hvert skridt, man går. Den gamle bydel er et fabelagtigt eksempel på centralasiatisk arkitektur, og vi bor enten inde i den gamle by eller lige uden foran byporten dertil.

Dag 8
Khiva. Halvdagsbyvandring i den gamle by og tid på egen hånd
Khiva

Vi bruger første halvdel af dagen på at gå rundt i denne kulturelle perle, hvor al motoriseret kørsel er forbudt.

Khiva var en af Silkevejens store karavanebyer med en strategisk vigtig beliggenhed som bindeled mellem øst og vest. Den gamle bydel, Ichan Kala, fremstår uberørt af tidens tand og er fortsat omkranset af en fem-seks meter tyk ringmur, der er over seks kilometer lang. Inden for murene fandt områdets største slavemarked sted helt frem til 1873, hvor russerne annekterede området.

Khivas tidligere herskere har brugt ufattelige rigdomme på at efterlade sig smukke monumenter og bygninger, og på vores gåtur rundt i byen skal vi se de vigtigste.

Vi ser blandt andet Kalta Minor, en smuk kakkelbeklædt minaret, der ved anlæggelsen skulle have været den største i hele Centralasien. Imidlertid stoppede byggeriet i utide, og derfor er minareten bred – 14,2 meter i diameter – men kun 26 meter høj. Andre seværdigheder er mausoleet for krigerpoeten Makhmud Pakhlavan, Rakhim Khon-madrasahen og det gamle citadel Kunya Ark. Fundamenterne for dette fort er det ældste bygningsstrukturer i Khiva, og de kan dateres helt tilbage til det 5. århundrede. Der er mange senere tilbygninger, og komplekset består blandt andet også af moskéer, modtagelsesrum, stalde og et harem.

Vi spiser frokost sammen på en hyggelig lokal restaurant inde i den gamle by, og derefter er eftermiddagen afsat til, at man i eget tempo kan gå på opdagelse blandt vidunderlige moskéer med fantastisk udskårne søjler, smukke stenmosaikker i overvældende farver, madrasaher, himmelstræbende minareter og turkisblå kupler. Her er krogede gader, gamle frugthaver og herberger, der har taget imod gæster siden karavanernes tid. Nutidens souvenirboder med fine sager har afløst fortidens krydderier og fine silkestoffer.

Dag 9
Khiva – den UNESCO-fredede Konye Urgench, Turkmenistan. Fly Dashoguz – Asjkabat

Nabolandet Turkmenistan besøges af meget få. Restriktive ind- og udrejseregler er et af aspekterne i den turkmenske regerings lettere problematiske forhold til menneskerettigheder og demokrati. Dette tidligere meget lukkede land har dog åbnet sig i de senere år, siden den tidligere enevældige præsident Saparmurat Niyazov afgik ved døden i 2006. Hans despotiske styre indebar blandt andet at opkalde januar måned efter sig selv, og april efter sin mor. Den nuværende regering har ophævet mange af hans besynderlige dekreter og har tilladt eksistensen af andre politiske partier end regeringspartiet, Turkmenistans Demokratiske Parti – men et egentligt demokrati kan man på ingen måde tale om. De næste par dage kommer vi til at få et spændende indblik i et land, som for de fleste er ukendt territorium.

Turkmenistan har store oliereserver og sidder på verdens 4. største naturgasbeholdning, hvoraf der eksporteres til Rusland, Kina og Iran. Landets anden store eksportvare er bomuld, der dyrkes ved hjælp af ekstensiv kunstvanding, der desværre har været medvirkende til Aralsøens udtørring. I forvejen er 80 procent af landet dækket af den mægtige Karakum-ørken.

Når vi er nået over grænsen ved Shavat, kører vi via Dashoguz til oldtidsbyen Konye Urgench – ”gamle Urgench”, der i 2005 kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. Byen er anlagt, hvor to vigtige karavaneruter mødtes, og var et vigtigt handelsknudepunkt på Silkevejen. I 900-1300-tallet var byen hovedstad i det daværende Khwarezm-rige, der dækkede det nordlige Turkmenistan og det vestlige Usbekistan. Her havde byen sin storhedstid og var et fyrtårn i den islamiske verden, indtil den blev endeligt ødelagt af Emir Timurs styrker i slutningen af 1300-tallet. Den forfinede arkitektur på de bygningsværker, der står tilbage, taler sit tydelige sprog om byens kaliber. Vi ser blandt andet den 60 meter høje Kutlug Timur-minaret, der var datidens højeste; og Turabek Khanum-mausoleet, hvis indre kuppel afslører en sofistikeret kakkelmosaik bestående af blomster og stjerner som en visuel metafor for himlen.

Efter vi har set os mætte, går turen tilbage til Dashoguz, hvorfra vi tager et aftenfly til hovedstaden Asjkhabat og tjekker ind på vores hotel for natten. 

Dag 10
UNESCO-fredede Nisa, Kipchak-moskéen og byrundtur i Asjkhabat
Niyazovs mausoleum, Kipchak

Vi begynder dagen med at køre omkring 20 kilometer uden for Asjkhabat til Nisa. Nisa blev grundlagt i 200-tallet f.v.t., formentlig af kong Arsakes I som den første hovedstad i Partherriget. De to udgravninger på stedet har afsløret mange bygninger, blandt andet mausoleer og templer, og det er sandsynligt, at byen fungerede som nekropolis og royal residens for de parthiske konger, indtil den blev forladt ved Partherrigets slutning. Meget ligger dog stadig begravet i den 14 hektar store jordhøj, byen udgør, ved foden af Kopet Dag-bjergene.

Fra Nisa har vi en flot udsigt ud over Asjkhabat og det tørre landskab, og i forgrunden kan vi se den lille by Kipchak, hvor præsident Niyazov boede indtil sin død. Efter Nisa kører vi til Kipchak for at se den store moské og mausoleum, han fik opført til sig selv, og hvor han blev begravet i 2006. Moskéen er kontroversiel, fordi der på dens vægge ud over Koranvers også citeres fra Niyazovs egen pseudospirituelle bog, Ruhnama.

Vi kører tilbage til Asjkhabat og får en byrundtur. Selvom byen kan dateres tilbage til den gamle silkevejsby Konjikala, er her meget få gamle bygninger. Byen er nemlig blevet ødelagt grundigt i historiens løb; bl.a. af et jordskælv i det 1. århundrede f.v.t., af mongolerne i 1200-tallet og senest af et jordskælv igen i 1948. Det målte 7,3 på Richterskalaen og anslås at have dræbt op mod 110.000-176.000 mennesker (omkring 90 % af byens befolkning!).

Med de store gas- og olieressourcer fremstår Asjkhabat i dag som en slags mini-Dubai; høje marmorbygninger, der ligger snorlige langs de flersporede veje med nylagt asfalt, og hvor mange af bygningerne har deres helt særprægede kendetegn. For eksempel er bygningen, hvor uddannelsesministeriet har til huse, formet som en åben bog, og landets hovedsæde for gasindustrien er formet som en lighter. Læg hertil de store monumenter, statuer og paladser, og vi befinder os pludselig i en hel anden verden. På vores tur rundt i byen ser vi de vigtigste monumenter og paladser og laver naturligvis de fornødne stop, inden vi vender retur til vores hotel.

At opleve Asjkhabat ved aftenstide, hvor alle byens lys bliver tændt, er en helt specielt oplevelse. På vej til vores ’afskedsmiddag’ kører vi derfor endnu en tur rundt i byen og ser, hvordan byens mange lys og hvide bygninger giver et indtryk af en slags Las Vegas her midt i Centralasien. Vi laver et kort fotostop foran ’Bryllupspaladset’, hvor der er en flot udsigt ud over byen og bjergene i baggrunden.

Dag 11
Asjkhabat. Tid på egen hånd
Asjkhabat

I dag kan du opleve mere af Asjkhabat på egen hånd – for eksempel besøge byens flotte Nationalmuseum eller få skrevet de sidste postkort over en kop kaffe. I de sene forårsmåneder og tidligere efterårsmåneder vil en tur i hotellets udendørs swimmingpool sikkert friste.

Dag 12
Asjkhabat – København

Tidligt om morgenen kører vi til lufthavnen og flyver til København.

Prisinformation

Prisen inkluderer
  •  Dansk rejseleder.
  •  Fly København – Tasjkent og Asjkhabat – København med mellemlanding.
  •  Fly Dashogus – Asjkhabat.
  •  Udflugter jf. program.
  •  Indkvartering på hoteller i delt dobbeltværelse.
  •  Morgenmad dagligt.
  •  Frokost og aftensmad dag 2-10.
  •  Skatter og afgifter.
Prisen inkluderer ikke
  •  Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris.
  •  Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring.
  •  Eventuelle ekstra arrangementer.
  •  Tillæg for enkeltværelse.
  •  Visum til Usbekistan kr. 790,-
  •  Visum til Turkmenistan p.t. 55 USD, som betales kontant ved ankomsten til Turkmenistan.
  •  Indrejseafgift til Turkmenistan p.t. 14 USD, som betales kontant ved ankomsten til Turkmenistan.
  •  Drikkevarer.
  •  Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. 70 USD).
  •  Personlige fornødenheder.
  •  Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  •  Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”.

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly i Danmark, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.

Gode tips til pakkelisten

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser