Unik Kinarejse med 7 dages krydstogt på Yangtze-floden samt store oplevelser i Chongqing og Shanghai
Tag på krydstogt ad Kinas Yangtzeflod og oplev alt fra pandabjørne i den zoologiske have i Chongqing, den gamle kejserby i Nanjing og De Tre Kløfter, som har gjort Yangtze-floden berømt verden over.
Vores krydstogt når også til Shanghai, hvor alle med lyst til kultur, kunst og shopping kan få tilfredsstillet deres behov .
Vi sejler med et af Yangtzeflodens bedste skibe, Victoria Sophia, der blandt andet byder på helpension og privat balkon til alle kahytter. Mellem udflugterne i land er der rig mulighed for at nyde de smukke landskaber fra skibet, samt diverse aktiviteter som foredrag og undervisning i kinesisk sprog og medicin, tai-chi, akupunktur, drageflyvning og meget mere.
-
Type Rundrejse, Krydstogt
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Ja
-
Vaccination Ja
-
Valuta Renminbi Yuan
- Dag 1
- Afrejse fra Danmark
- Dag 2
- Ankomst til Chongqing. Chongqing Rådhus og den gamle bydel
- Dag 3
- Chongqing. Medicinmarked, zoologisk have og De Tre Kløfters Museum
- Dag 4
- Chongqing – Yangtze-floden. Ombordstigning på Yangtze-båden og Fengdu
- Dag 5
- Yangtze-floden. De Tre Kløfter og Gudinde-floden
- Dag 6
- Yangtze-floden. De Tre Kløfters Dæmning
- Dag 7
- Yangtze-floden. Wuhans provinsmuseum
- Dag 8
- Yangtze-floden. Jiuhuashan (Bjerget med de ni lotusblomster)
- Dag 9
- Yangtze-floden. Nanjing. Dr. Sun Yat-sens Mausoleum, basar og konfuciansk tempel
- Dag 10
- Yangtze-floden – Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren, Nanjing Road og The Bund
- Dag 11
- Shanghai - Suzhou - Shanghai. Fiskerens Have, silkefabrik, Suzhou museum og akrobatik
- Dag 12
- Shanghai. Tid på egen hånd og afskedsmiddag
- Dag 13
- Shanghai – København
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi lander i bjergbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provins. Byen ligger højt oppe på et kileformet bjergparti, hvor Jialing-floden munder ud i Yangtze-floden. Livet i de stejle gader adskiller sig på et væsentligt punkt fra resten af Kina. Der er næsten ingen cykler! Der må lidt mere motorkraft til at køre i de bakkede gader, og byens motorcykel- og knallertfabrikker har kronede dage. Chongqing med opland er hjem for mere end 25 millioner mennesker.
Efter at have overstået formalia i lufthavnen kører vi mod byen og vores centralt beliggende hotel. Vi slapper af et par timer, inden vi kører til en af byens centrale pladser, hvor det lokale bystyre for et par år siden opførte en tro kopi af Himlens Tempel i Beijing. Det imponerende bygningsværk bruges i dag som rådhus, og den store plads foran bygningen summer til dagligt af liv. Byen er fuld af kontraster med de høje skyskrabere og det dyre indkøbsstrøg i centrum, samtidig med at mange varer stadig bæres med rygkraft af kulier op og ned ad de stejle gader.
Vi slutter dagen med at besøge Chongqings gamle bydel, som i løbet af de sidste par år er blevet restaureret af pengestærke kinesere. Vi går på opdagelse i de mange charmerende gader, inden vi har gjort os fortjent til en god middag.
Vi starter morgenen med et besøg på byens store medicinmarked. Her kommer bønder langvejsfra og sælger alverdens tørrede planter. Planterne bruges i den flere tusinde år gamle traditionelle kinesiske lægekunst. Her er der således mulighed for at købe ginseng eller krydderier med hjem.
Senere skal vi se byens berømte zoologiske have, der rummer en af verdens største bestande af pandabjørne. Der bliver også tid til et spændende besøg på De Tre Kløfters Museum, der fremviser arkæologiske og kulturhistoriske genstande fra det store område, der blev oversvømmet, da De Tre Kløfters Dæmning blev bygget. En forsvunden verden, der nu ligger under mange millioner liter vand. Her er arkæologiske fund helt tilbage fra sten- og bronzealder og op til nyere tid, og der er masser at se på i museets 42.000 m2.
Efter morgenmaden begiver vi os tilbage til Chongqing, hvor vores Yangtze-båd venter. Straks efter ombordstigning lægger vi fra kaj, og vores odyssé på 2.660 kilometer på den sagnomspundne Yangtze-flod begynder.
Midt på eftermiddagen gør vi vores første stop ved den spændende by Fengdu. Fengdu er ifølge gammel overtro hjemsted for djævle og dæmoner – en kinesisk version af helvede. I og omkring byen findes utallige statuer og templer med fantastisk udskårne dæmoner. Vi besøger enten nogle af disse anderledes templer eller lægger vejen forbi Mingshan, der er en helt ny by. Indbyggerne stammer alle fra områder, der nu er oversvømmet som følge af dæmningsprojektet, og vi får et indblik i de store menneskelige konsekvenser bag dette bygningsværk.
Udsigten fra øverste dæk på vores Yangtze-båd er uovertruffen, og måske er du heldig at se aber, der leger ved flodens bredder. Du kan også tilmelde dig forskellige aktiviteter om bord, såsom tai-chi-demonstrationer eller foredrag om traditionel kinesisk medicin – og så kan du lære at spille det kinesiske spil mah-jong.
Vi starter dagen med at passere de to første og mest imponerende af De Tre Kløfter, som har gjort Yangtze-floden berømt verden over. Gennem årtusinder har floden skåret sig ned i det centrale Kinas imponerende bjergmassiver og skabt fantastiske klippeformationer, der hæver sig op i 900 meters højde på begge sider af floden. I netop dette område snævrer floden ind og skaber farlige hvirvelstrømme. Passagen er mange steder så smal, og vandet presses frem med en så voldsom kraft, at kun meget erfarne søfolk – som dem på vores båd – forstår at manøvrere igennem. Den sæsonmæssige forskel på vandstanden er visse steder op til 50 meter.
Vi skifter til en mindre båd og tager en sejltur op ad Gudinde-floden, en af Yangtzes bifloder, der løber vest for Wu-kløften. Her er vi omgivet af høje, stejle klipper, der former en smal kløft, og på bakkerne over os lever aber, bjerggeder og hjorte. Området er desuden kendt for sin te, kaldet Longevity – ”lang levetid” – eller bjergte. Sidst på eftermiddagen passerer vi De Tre Kløfters sluser.
Vi stopper ved den gigantiske dæmning ved Yangtze-floden. Dette er ikke alene verdens største dæmningsanlæg, men bliver også verdens største kraftværk. Den kinesiske regering kalder selv byggeriet for et større mesterværk end Den Kinesiske Mur.
Mere end én million kinesere er blevet tvangsflyttet til nyopførte byer, efter at vandstanden er hævet med over 100 meter. I løbet af 2012 skulle alle kraftværkets turbiner være operationelle, og vi får et helt fantastisk indblik i dimensionerne af dette projekt, når vi med bus fragtes helt op til de store turbiner.
Vi ankommer til Wuhan, som har et indbyggertal på omkring otte millioner mennesker og er sammensat af tre byområder: Wuchang, Hankou og Hanyang. Byen er hovedstad i Hubei-provinsen, som er én af Kinas vigtigste provinser, netop fordi Yangtze-floden går midt igennem byen. Gennem Kinas historie har byen fungeret som knudepunkt for fordelingen af varer op og ned ad Yangtze.
Dagens udflugtsmål er byens interessante provinsmuseum, der indeholder spændende kulturskatte fra området. Museets mest berømte genstande stammer fra kejser Zenghouyis gravmonument, der blev udgravet i 1978. Graven indeholdt over 7.000 genstande fra 400 f.Kr. – blandt andet musikinstrumenter til et orkester på over 50 personer – og gravfundene hører til de ypperste i Kina.
Tidligt om morgenen lægger vi til ved Guichi. Vi spiser morgenmad, inden vi begiver os ud på en heldagstur til Jiuhuashan i Annhui-provinsen. Jiuhuashan, ”Bjerget med de ni lotusblomster”, er et af de fire hellige bjerge i kinesisk buddhisme. Det store naturområde omkring bjerget er kendt for sin stille skønhed, og vi får lejlighed til at stifte bekendtskab med bjergrygge og -toppe, snoede stier, pinjetræer, vandløb og vandfald. Sidst på dagen vender vi tilbage til skibet.
Nanjings historie er både lang og farverig – fra kongedømmerne Wu, Yue og Chu syv århundreder før Kristi fødsel til det spirende Taiping-oprør i 1850’erne. Den første Ming-kejser etablerede det største og mest visionære dynasti netop her i Nanjing. Man kan i dag stadig se brudstykker af den originale bymur fra Ming-dynastiet. I 1912 udnævnte det moderne Kinas fader, Dr. Sun Yat-sen, Nanjing til hovedstad i den nye nationalistiske republik i Kina. Dr. Sun døde i 1925 i Beijing efter et langt og begivenhedsrigt liv inden for politik. Han ønskede selv at blive begravet i Nanjing, men han havde formentlig ikke regnet med det mausoleum i ypperlig Ming-stil, som vi skal besøge i dag. Selve graven ligger for enden af en enorm trappe på 323 meter. Over graven hænger et skilt skrevet i kalligrafi med Folkets Tre Principper, som Dr. Sun formulerede: nationalisme, demokrati og folkets velbefindende. Mausoleet stod færdigt i 1929.
Inden vi kører tilbage til vores skib, besøger vi også et konfuciansk tempel og en basar. På Yangtze-båden indtager vi vores aftensmad, inden vi lægger fra kaj og begiver os ud på den sidste del ned ad verdens tredjelængste flod.
Vi ankommer til Shanghai, eller nærmere betegnet Yangzhou, som ligger i flodudmundingen af Yangtze-floden nord for Shanghai, midt på formiddagen.
Herfra kører vi til bydelen Pudong, der i 1993 blev omdannet til en særlig økonomisk zone, hvilket de mange skyskrabere også vidner om. Dette nye finans- og handelscenter er siden vokset til en millionby med intentioner om at nå Hongkongs niveau. Vi skal op på 88. etage i den 421 meter høje Jin Mao-bygning, og udsigten herfra viser, at ordet metropol er et korrekt anvendt ord om Shanghai.
Vi fortsætter til byens gamle bydel og Yuyuan-basaren. Her er mulighed for at stifte bekendtskab med et hav af kinesiske produkter fra kunst og souvenirs til eksotisk tilberedte retter. Bag ved basaren ligger det gamle kinesiske kvarter med snævre handels- og beboelsesgader, der i disse år bliver fjernet. Det er absolut sidste udkald, hvis man vil se dette stykke Shanghai-historie.
Eftermiddagen bruger vi på Shanghais hovedstrøg, Nanjing Lu, hvor alle de fine internationale modehuse kæmper om opmærksomheden sammen med de fremstormende kinesiske brands. Den næsten 1 kilometer lange gågade syder af liv døgnet rundt, og her er der garanti for sjove og anderledes oplevelser.
Vi slutter på byens mest berømte gade, The Bund, beliggende ud til Huangpu-floden med Pudong på den anden side. I 1920-30’erne var The Bund at sammenligne med Wall Street i New York. Bygningerne er alle af engelsk herkomst og minder mest af alt om de flotte bygninger i London. Gaden var centrum i den internationale koncession i begyndelsen af det 20. århundrede og er i dag blevet et symbol på Shanghais handelshistorie. Her kan man både følge livet på floden og på gaden på den brede promenade.
I dag er der mulighed for at komme på en dagsudflugt til den smukke kanalby, Suzhou, der ligger i området omkring Shanghai. Med dens utallige små kanaler, lave hvidkalkede huse og fredfyldte haver har Suzhou altid været populær. Især under de sidste kejserdynastier var det blandt kejserens rige embedsmænd yndet at trække sig tilbage til denne maleriske afkrog af Kina og bygge sofistikerede havekomplekser.
Vi starter dagen i en af Suzhous berømte haver, Fiskerens Have, der sammen med byens andre haver er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. Under Mingdynastiet byggede aristokratiet villaer og private haver i stor stil i Suzhou, og haverne var miniaturelandskaber med klipper, damme og pavilloner, der tilsammen skulle udtrykke en harmoni mellem natur og kultur. Vandet risler mellem smukke klippeformationer, de mange små øer er forbundet af charmerende stenbroer, og snoede stier fører til bittesmå haver med omhyggeligt beskårne planter og små fiskedamme. Fiskerens Have fra 1140 er inspireret af en fiskers enkle liv, og ud over selve haven kan man også se, hvordan en klassisk villa fra 1100-tallet ser ud.
Dernæst står der silke på programmet. Suzhou har siden Tangdynastiet i 600-tallet og op til vores tid været Kinas silkehovedstad, og silkekokonerne produceres stadig i de omkringliggende landdistrikter, hvorefter de bliver bragt til byen for at blive kogt, spundet og vævet. På et silkespinderi følger vi den fascinerende produktion, fra kokonen koges, til den færdigspundne silke pakkes i store, bløde bundter. Der vil være mulighed for at købe nogle af spinderiets produkter.
Efter frokost fortsætter vi til det smukke Suzhou Museum, der er tegnet af den kinesisk-amerikanske arkitekt I.M. Pei, der også har tegnet glaspyramiden foran Louvre i Paris. Museet har en spændende samling af historisk kinesisk kunst og kunsthåndværk.
Efter en spændende dag i Suzhou begiver vi os tilbage til Shanghai, og efter en velfortjent aftensmad går turen videre til sidste punkt på dagens flotte program: akrobatik i verdensklasse. Byens akrobatiktrup er verdensberømt for deres smidighed, og måske er nogle af truppens klassiske numre på aftenens program.
Denne dag er afsat til selv at gå på opdagelse i Shanghai. Og her i Kinas ypperste finans- og kulturby er der masser at tage sig til! Gallerier, museer, caféer og restauranter er med gavmild hånd spredt ud over byen, og særligt The Bund og den stemningsfulde, tidligere franske koncession (et område, som reelt var under fransk styre) indbyder til en hyggestund, mens man nyder stemningen og folkelivet. Skal der ekstra pondus på en lille kaffepause i løbet af dagen, kan du vælge at tage en kop på 85. etage i Jin Mao-bygningen, hvis du ikke fik nok af udsigten!
Frem for alt er Shanghai kendt som det helt store shoppeparadis. Du kan gense Nanjing Lu eller prøve nogle af de mange lokale kinesiske markeder, som trækker med deres udbud af tøj, sko og meget andet. Husk, at det er på sin plads at prutte om prisen, så det er med at have tålmodighed. Kineserne er særdeles dygtige og driftige forretningskvinder og -mænd!
Et besøg på Shanghai Museum, et af Kinas fineste museer, byder på en fantastisk, historisk rejse gennem fire årtusinders kinesisk kunst og kultur. En sejltur på Huangpu-floden er også en vaskeægte Shanghai-oplevelse, mens du i byens mange parker kan få et glimrende indblik i de lokale kineseres hverdag. Kineserne bruger deres parker til alt fra tai-chi-øvelser om morgenen til standarddans, drageflyvning og hyggesnak over en kop te. Om aftenen mødes vi igen til afskedsmiddag.
Prisinformation
- Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
- kr. 2.990,-
- Prisen inkluderer
-
• Dansk rejseleder
• Fly København – Chongqing og Shanghai – København med Finnair
• Udflugter jf. program
• 5 overnatninger på 4-stjernede hoteller i delt dobbeltværelse
• 6 overnatninger i delt dobbeltkahyt på Victoria Sophia
• Helpension (dog ikke frokost dag 12)
• Øl/vand til inkluderede måltider (dog ikke på Yangtze-skibet)
• Skatter og afgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
• Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
• Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
• Eventuelle ekstra arrangementer
• Tillæg for enkeltværelse/-kahyt
• Gruppevisum til Kina kr. 725,-
• Drikkepenge til lokalguider, chauffører og personalet på krydstogtskib (beregn ca. USD 100,- i alt)
• Servicecharge på krydstogtet USD 50,- (opkræves om bord på skibet)
• Personlige fornødenheder
• Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Bagage
Deltagerantal
Forlængelse/ændringer
Tilslutning med indenrigsfly
Om skibet
På Yangtzekrydstogtet sejler vi med det 5-stjernede Victoria Sophia fra anerkendte amerikanske rederi Victoria Cruises, hvis skibe er konstrueret efter forholdene på Yangtze.
Alle kahytter er udvendige og har egen balkon, telefon, bad og toilet. Om bord er der mulighed for at gå på internettet og at sende fax, men internetforbindelsen er meget langsom. Strøm er 220 V.
Bemærk, at man på ingen måde kan sammenligne skibene på Yangtzefloden med konventionelle krydstogtskibe, og de kan heller ikke sidestilles med højeste europæiske målestok. Tildelingen af kahytter bliver anvist af rederiet.
Se mere om skibet og rederiet: http://www.victoriacruises.com/fleet/specs/victoria_sophia
VIGTIGT: Udflugter kan afhængigt af vandstand eller af sikkerhedsmæssige grunde aflyses eller ændres. Dette ligger uden for vores indflydelse, og beslutningen tages ene og alene af skibets kaptajn.
Påklædning
Køkkenet
Betaling om bord
Rygepolitik
Øvrige faciliteter
Drikkepenge
Sejlads ved De Tre Kløfter-dæmningen
I forbindelse med vedligeholdelse af den store dæmning sker det, at de kinesiske myndigheder, uden at varsle Albatros Travel på forhånd, lukker for sejlads gennem sluserne. Vi tager derfor forbehold for ændringer i selve sejlruten, da disse ændringer er uden for Albatros Travels indflydelse. Under alle omstændigheder vil der være en udflugt til den store dæmning.
Se også de Generelle forhold vedrørende Albatros Travels rejser
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.