Arktisk Norge - Is, nordlys og storslåede landskaber

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Krydstogt fra Svalbard til Lofoten og Bodø med Albatros Travels skib, Sea Endurance

Efterårsrejse til Norges arktiske områder, hvor vinteren så småt er på vej, og isbjørnene venter utålmodigt på havisen og sæljagten. Mange fugle er trukket mod syd, men havørne og hvaler har kronede dage og tager en gevaldig told af de iltrige vandes fiskerigdom. Vi sejler fra Svalbard via den utilgængelige og sjældent besøgte Bjørnøya og sætter kursen mod Vestfjorden, hvor spækhuggerne nu er ankommet. På vejen passerer vi Andernæs, der efterhånden er verdensberømt for kaskelothvaler. Rejsen slutter med Lofoten og den unikke Trollfjord, inden vi lægger til i Bodø. Det er en ekspeditionsrejse, hvor eventyret råder.

En målsætning for denne rejse er at se hvaler. Så snart vi kommer syd for de isfrie fjorde stiger chancerne for at møde specielt pukkelhvaler, men der er også finhvaler og vågehvaler i området. Jo nærmere vi kommer de dybe havområder nord for Lofoten og Andernæs, desto større er chancen for at se kaskelothvaler, der holder til her året rundt. De dykker i de dybe områder efter kæmpeblæksprutter, der lever flere kilometer nede i dybet. Kaskelothvalen har brug for at ventilere efter et langt dyk, og bliver derfor ofte i overfladen i op til 10 minutter. Omkring Lofoten og inde i Vestfjorden kommer spækhuggerne i stort antal i efterårsmånederne efter sild. I de senere år er de igen kommet tidligere og tidligere, så vi burde have rimelige chancer for en rigtig spækhuggersafari med bådene i vandet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Krydstogt, Krydstogt i Nordeuropa

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Norske kroner

Dagsprogram 9 dage
Dag 1
Afrejse fra København – Longyearbyen og ombordstigning
Dag 2
Hornsund og Burgerbukta – Isbjørnenes Land og fjordsejlads
Dag 3
Over Barentshavet mod Bjørnøya – I de store opdagelsesrejsendes kølvand og uspoleret natur på den isolerede Bjørnøya
Dag 4
På havet mod den norske kyst – Tid til fordybelse
Dag 5
Vannøya og Karlsøy – fjeldvandring og hippier
Dag 6
Tromsø og Sommarøy – Den arktiske hovedstad og de hvide strande
Dag 7
Andfjorden – På jagt efter hvaler
Dag 8
Lofoten – Henningsvær og Trollfjorden – Hvalfangst og nordlys
Dag 9
Bodø – Afmønstring, byrundtur og fly til København

Sea Endurance

Sea Endurance er ikke et traditionelt krydstogtskib, men et vaskeægte ekspeditionsskib, hvor de store oplevelser er i centrum med mulighed for at sejle, hvor traditionelle skibe ikke kan komme.

Med en isklasse B og isklasse A1 (skrog), er det rustet til alle forhold i Arktis – fra mødet med storisen til cruise mellem isfjelde i smalle fjorde. Kun få ekspeditionsskibe i verden kan klare denne opgave, og derfor benytter vi Sea Endurance, hvor oplevelserne er i centrum, og de hårde isforhold i Arktis kan forceres.

I de medbragte zodiac-flåder kan vi komme tæt på det hele: Hvaler, hvalrosser og hvem ved, måske en isbjørn kommer forbi – med landgange og minicruises i fjorde og forbi gletsjerlandskaber.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København – Longyearbyen og ombordstigning
Longyearbyen

Vi flyver fra København med SAS via Oslo til Longyearbyen på Spitsbergen (Svalbard).

Navnet “Svalbard” betyder ”den kolde kyst” og dukkede op i de islandske sagaer i 1100-tallet.

Øgruppen ligger i Ishavet mellem 74. og 81. nordlig breddegrad og omfatter ni større og 90 mindre øer fra Bjørnøya i syd til Rossøya i nord. Det er Europas nordligste punkt på 80.49 nordlig breddegrad, hvis man ikke medtager den lille sandbanke Moffen på 81 grader nord.

Det samlede areal er på ca. 63.000 kvadratkilometer. Ca. 60% af Svalbards område er dækket af evig is med relativt store isfri strækninger langs kysterne.

Longyearbyen er Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, sysselmannen. Byen, som ligger midtvejs inde i den 100 km lange Isfjord på Spitsbergens vestside, blev grundlagt i 1906 af amerikaneren John Longyear. Allerede ti år efter, i 1916, blev byen overtaget af et norsk kulkompagni, og siden har minedrift præget området. I dag har byen ca. 1.100 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet, der efterhånden er overtaget af turisme og forskning i polare forhold.

Vi har et par timer i byen, inden vi går ombord på Sea Endurance (tidligere Disko ll).

Dag 2
Hornsund og Burgerbukta – Isbjørnenes Land og fjordsejlads
I Zodiacs kommer vi tættere på

Sea Endurance sejler gennem det 25 kilometer lange fjordsystem, der er op til 15 kilometer bredt. Turen gennem Hornsund regnes som en af de smukkeste på Svalbard med isklædte fjelde og masser af havis. Det er et naturligt hjemsted for isbjørne på jagt efter føde.

Der er ikke mange steder for landgang i Hornsund, men vi håber, det er muligt at trænge gennem isen med vores zodiacs, hvis vejret tillader. Under alle omstændigheder er det en lang, smuk tur, og vi håber at kunne gå op i den smukke Burgerbukta, opkaldt efter den østrigske hoffotograf Wilhelm Burger (1844-1920), som deltog i den østrig-ungarske polarekspedition 1872-1874. Her er der gode muligheder for at spotte isbjørne og nogle af Svalbards karakteristiske dværgrener. De store fuglekolonier i bugten er formodentlig tomme, selvom enkelte fugle kan være blevet tilbage, hvis efteråret er lunt. 

Dag 3
Over Barentshavet mod Bjørnøya – I de store opdagelsesrejsendes kølvand og uspoleret natur på den isolerede Bjørnøya
En enlig svømmer

Fra Svalbard går turen over Barentshavet. Det meste af dette mægtige hav er underlagt russisk og norsk jurisdiktion og spiller en vigtig rolle i begge nationers økonomi som følge af de store natur- og fiskeforekomster i området. Frem til 2010 var der gentagne stridigheder mellem de to lande om grænsedragningen. Den ser ud til at være afsluttet, da den norske og russiske udenrigsminister i september 2010 underskrev en delingsaftale i Murmansk. Et stort havområde er dog fortsat udlagt som åben hav, hvor andre nationer også har mulighed for at fiske. Dette område kaldes Smuthullet og refererer til de mange fiskere, der bruger korridoren til at fiske i russisk og norsk område.

Midt på eftermiddagen passerer vi Bjørnøya, der ligger som en ensom bastion midt i Barentshavet. Øen blev navngivet af den hollandske opdagelsesrejsende Willem Barents i 1596 og fik sit navn, da besætningen så en svømmende isbjørn på vej mod øen. I dag er øen administrativt underlagt Svalbard og er ubeboet, bortset fra en enkel meteorologisk station med 5-10 kontraktansatte. Hvis vejret og tiden tillader det, går vi i land for at se nærmere på den unikke natur.

Dag 4
På havet mod den norske kyst – Tid til fordybelse
På det isnende hav

Vi krydser de resterende 300 sømil over til den norske kyst, som vi når sidst på aftenen.

I løbet af dagen er der rig lejlighed til at stifte bekendtskab med skibets faciliteter, ligesom vores dygtige rejseledere vil holde foredrag om relaterede emner samt naturligvis informere om de mange spændende oplevelser, der fortsat er i vente.

Dag 5
Vannøya og Karlsøy – fjeldvandring og hippier
På fjeldvandring

Den voldsomme norske kyst tårner sig op så langt øjet rækker, og vi skal i dag besøge nogle af de mange spændende små øer i området. Første stop bliver ved Vannøya, hvor vi forventer landgang med zodiacs ved Skipsfjorden. Herfra er der mulighed for let vandring i det smukke landskab, der byder på en storslået udsigt over de omkringliggende øer.

Vi fortsætter længere ind i fjordene og lægger til på den lille ø Karlsøy, den lokale norske udgave af Christiania. Oprettet som fristad i starten af 1970’erne af anarkister, buddhister og andre spirituelle grupperinger. Oprindeligt boede her omkring 400 mennesker, men antallet er i dag skrumpet kraftigt ind, og øen er mest kendt for at afholde en årlig musikfestival.

Vi får historien om det alternative samfund, men der bliver naturligvis også mulighed for bare at nyde den smukke natur. Ikke så mærkeligt, at hippierne valgte netop Karlsøya som udgangspunkt for deres alternative samfundsform.

Dag 6
Tromsø og Sommarøy – Den arktiske hovedstad og de hvide strande
I Tromsø

I dag besøger vi Tromsø, der er den største by i Nordnorge, beliggende 350 kilometer nord for polarcirklen. Området har været beboet i tusinder år, men den moderne by er ikke mere end 200 år gammel. Tromsø blev hurtigt fangstcentrum i den arktiske region, og tidligt i 1900-tallet var byen udgangspunkt for adskillige polarekspeditioner - deraf byens tilnavn, Den Arktiske Hovedstad. Vi skal blandt andet besøge byens imponerende Polarmuseum, der fortæller historien om de mange opdagelsesrejsende, der har kastet sig ud i de farefulde ekspeditioner i Arktis.

Der bliver også tid til på egen hånd at udforske den spændende by, inden vi begiver os videre gennem den smalle fjord mod Sommarøy. Med sine over 300 indbyggere hører den lille Sommarøy til ét af de tætteste beboede områder i Arktis. Den store koncentration skyldes hovedsageligt øens enestående hvide sandstrande, som hvert år tiltrækker lokale og udenlandske turister. Den omkringliggende natur er dog også i særklasse, og vi tager os god tid til at opleve øens charmerende idyl.

Dag 7
Andfjorden – På jagt efter hvaler
Vær heldig at komme helt tæt på hvaler

I dag begiver vi os ind i den smukke Andfjorden. Den 60 kilometer lange fjord er op til 500 meter dyb og derfor ideel fødeplads for spækhuggere.

På hele rejsen kigger vi naturligvis efter hvaler, der foretrækker de kolde, iltrige vande mod nord, hvor fødemængderne er særligt store. Store kaskelothvaler holder til i farvandet ud fra Andenæs, mens spækhuggerne oftest antræffes i fjordene og i de kystnære områder.   

Spækhuggere er et af de dyr, der oftest betegnes som intelligente, selvom der er nogen uenighed om, hvorvidt ordet intelligens bør anvendes i dyreverdenen. Fakta er dog, at deres adfærd i naturen viser, at de er i stand til at opfatte og vurdere forskellige situationer og handler derefter udover det rent arvelige og instinktive. De har et kompliceret signal/sprogsystem, der varierer fra familie til familie, og selvom familierne holder sammen livet igennem, er de i stand til at undgå indavl. Meget tyder også på, at de fascineres af musik, idet man kan iagttage en synligt begejstret adfærd, når der er musik i deres nærhed.

Vi er lige lovligt tidligt på den, da spækhuggerne tilsyneladende ankommer senere og senere, men vi forhører os undervejs hos de lokale og forsøger at finde såvel store som mindre hvaler.

Dag 8
Lofoten – Henningsvær og Trollfjorden – Hvalfangst og nordlys
Smuk himmel

Vi ankommer i dag til øgruppen Lofoten, som ligger langs Vestfjordens nordside. På afstand ser øerne ud som en sammenhængende fjeldrække, som kaldes Lofotvæggen, og længden af denne er ca. 110 km. Klipperne her er over tre milliarder år gamle! Lofoten er kendetegnet af en enestående og barsk naturskønhed, som vi nyder fra skibet. Havet ved øerne har i mange århundreder været fyldt med torsk, og det er baggrunden for det store Lofotfiskeri.                                                                                                               

Vi lægger ind i den lille fiskerby, Henningsvær. I dag hjem for ca. 500 sjæle, men tidligere en af de vigtigste fiskerbyer i området. At byens historie strækker sig endnu længere tilbage i tiden, bevidner fundet af Norges ældste ski, som er fundet lidt uden for byen og som er dateret til omkring år 0. Vi går på opdagelse i det hyggelige lille fiskerleje og kan ved selvsyn konstatere, hvorfor internationale rejseskribenter har kåret Lofoten som en af de smukkeste øgrupper i verden.

Ved middagstid sejler vi længere ind i Vestfjorden og ankommer til Trollfjorden. Den dramatiske sejlads går gennem Raftsundet og den magiske Trollfjord, en smal sidefjord, der er omkranset af lodrette fjeldvægge. I denne fjord fandt det berømte ”Trollfjordslag” sted i 1890, hvor fiskere i gamle robåde kæmpede mod fiskere i nye motorbåde om fiskerettighederne. Begivenheden er beskrevet i romanen ”Den sidste viking” af Johan Bojer.

Dag 9
Bodø – Afmønstring, byrundtur og fly til København

Om morgenen anløber vi Bodø. Med et indbyggertal på over 50.000 er Bodø områdets største by. Med dens beliggenhed under de barske fjeldtoppe tiltrækker den ikke blot mange turister, men også den største koloni af havørne, der har givet byen dens øgenavn, Havørnenes Hovedstad.

Vi tager afsked med vores dejlige skib og begiver os på en byrundtur i Bodø. Byen er én af Norges hurtigst voksende byer med et levende byliv. En del kunstnere, glaspustere og smykkedesignere har gallerier i centrum, og der bliver naturligvis tid til at gøre de sidste indkøb, inden vi først på eftermiddagen begiver os mod lufthavnen, hvor flyet til København venter.

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt per person
Kahytskategori D: kr. 998,-
Kahytskategori C: kr. 1.998,-
Kahytskategori B: kr. 2.998,-
Kahytskategori A: kr. 4.998,-
Tillæg for enkeltkahyt (kun muligt i kat. E)
Kahytskategori E: kr. 11.998,-
Prisen inkluderer
  • 9 dages / 8 nætters krydstogtsrejse med M/S Sea Endurance med ophold i udvendig dobbelt kahyt med eget bad og toilet
  • Helpension ombord på skibet
  • Flyrejse København – Longyearbyen og Bodø-København inkl. alle afgifter
  • Udflugter jf. program (inkl. bustransfer i Longyearbyen og Bodø)
  • Skatter og afgifter
  • Danske rejseledere
Prisen inkluderer ikke
  • Sygeafbestillingsforsikring
  • Rejseforsikring
  • Andre måltider end de ovenfor nævnte
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge til besætningen på M/S Sea Endurance, beregn ca. 80 kr. per dag per deltager
  • Andre udflugter end de i programmet nævnte
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Personlige fornødenheder
  • Alt ikke nævnt under »Prisen inkluderer«

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Om kahytterne

Kahytskategorier

Kahytskategori A
Udvendig stor deluxekahyt på dæk 4. Indrettet med dobbeltseng (to madrasser), skrivebord, siddegruppe, køleskab, tv/dvd-afspiller, to vinduer til løbegang.

Kahytskategori B
Udvendig deluxekahyt på dæk 3 og 4. Indrettet med dobbeltseng (to madrasser), skrivebord, siddegruppe, tv/dvd-afspiller og vindue (på dæk 4 er vinduet ud til en løbegang).

Kahytskategori C
Udvendig superiorkahyt på dæk 3. Indrettet med lille dobbeltseng (halvandenmands), skrivebord, siddegruppe og vindue.

Kahytskategori D
Udvendig superiorkahyt på dæk 3. Indrettet med to separate senge (sofa og seng), skrivebord, stol og vindue.

Kahytskategori E og F
Udvendig standardkahyt på dæk 3. Indrettet med to separate senge (sofa og seng), skrivebord, stol og vindue. Nogle kahytter er indrettet med køjesenge med tre sovepladser (der er et begrænset antal af denne kategori F)

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne rejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn samt har lyst til at opleve naturen på naturens egne præmisser. Personer under 18 år skal bo og rejse i følge med personer over 18 år.

Kikkert

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi sejler meget indenskærs og tæt på kysten. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Mere om Norge

Her kan du få mere at vide om Norge: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/norge. Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser