Korea og Japan

Albatros store kulturrundrejse til Seoul, Kyoto og Tokyo – modernitet, tradition, smukke landskaber og stemningsfulde templer

Asiens to kulturelle og industrielle spydspidser er denne rejses tema. Gamle traditioner bærer den moderne kultur og forener dem med fremgang og velstand. Fortidens ro hviler over de pulserende storbyer, hvilket vi straks mærker i skiftet fra Seoul til kejserbyen Gyeongju. Et besøg ved den demilitariserede zone ved grænsen til Nordkorea føjer et ekstra perspektiv til oplevelsen.

Korea er forbundet til Japan med hurtigfærgen, som fører os til det berømte højhastighedstog Shinkansen og videre til Kyotos historiske, UNESCO-fredede seværdigheder, hovedstaden Tokyo samt Hiroshima og den hyggelige by Nara. Vi får en lille bid af Østens mirakel, og vender lidt klogere hjem.

Der er mulighed for at købe en ekstra udflugt til Fuji-bjerget.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta Yen og Won

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra København
Dag 2 Ankomst til Seoul, Sydkorea. Seoul-tårnet, kejserpaladset Gyeongbok og Gwangjang-markedet
Dag 3 Seoul. Udflugt til den demilitariserede zone
Dag 4 Seoul – Punggi – Gyeongju. Ginsengmarked og smukke landskaber
Dag 5 Gyeongju. Templer og natur i skøn forening
Dag 6 Gyeongju – Busan. Zen-kampsportsopvisning i Golgulsa-templet, Renault Samsung Motors
Dag 7 Busan. Fiskemarked, Busan-tårnet, Taejongdae-klipperne og Beomosa-templet
Dag 8 Busan – Fukuoka, Japan. Maizuru-parken og Tenjin madmarked
Dag 9 Med Shinkansen til Hiroshima. Tempeløen Miyajima, Fredsparken og A-bombekuplen. Med Shinkansen videre til Kyoto
Dag 10 Kyoto. Nijo-borgen, Guldpavillonen, stenhaven Ryoanji, tempelområdet Heian-jingu
Dag 11 Kyoto. Udflugt til Nara og tid på egen hånd
Dag 12 Med Shinkansen til Tokyo. Asakusa-templet, shoppingcentret Nakamise, Toyota Showroom, The Big Wheel og Monorail
Dag 13 Tokyo. Tid på egen hånd eller udflugt til Hakone Nationalpark og Fuji-bjerget (tilkøb)
Dag 14 Tokyo. Cool Tokyo – Shibuya-distriktet og tid på egen hånd. Afskedsmiddag
Dag 15 Tokyo – København

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
31.998,–
København
Udsolgt
31.998,–
København
31.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København

Vi flyver fra København lidt over middag mod Seoul i Sydkorea.

Dag 2
Ankomst til Seoul, Sydkorea. Seoul-tårnet, kejserpaladset Gyeongbok og Gwangjang-markedet
Seoul by night

Vi ankommer til hovedstaden Seoul om morgenen og kaster os straks ud i det spændende program.

Seoul er med sine over 12 millioner indbyggere en af verdens store metropoler. Her er alt fra luksuriøse forretningskvarterer med skyskrabere i stål og glas og mere ydmyge traditionelle kvarterer til et rigt forlystelsesliv og store markeder, der er specialiseret i alt fra antikviteter til frisk fisk.

Byen er umiddelbart præget af en meget hektisk aktivitet, men man kan også komme væk fra byens travlhed og opleve en ophøjet ro i århundredgamle paladser og templer eller slappe af i nogle af byens parker.

Dagens byrundtur starter med en udflugt op til Seouls vartegn, det 236 meter høje Seoul-tårn, hvorfra der er en imponerende udsigt ud over millionbyen. Vi fortsætter med et besøg i det gamle kejserpalads, Gyeongbok. Paladset, som stammer fra 1395, repræsenterer om noget byen og giver samtidig et indblik i landets turbulente historie gennem de sidste 600 år.

Paladsområdet er næsten gået til grunde i forbindelse med gentagne japanske invasioner, og under Koreakrigen i 1950-53 blev store dele ødelagt. I dag er det omkring 40 hektar store område restaureret og fremstår, som det oprindeligt blev bygget. Vi besøger også det nærvedliggende nationale folkloremuseum og får et lille indblik i landets historie fra kejserrige frem til den sidste japanske besættelse i 1910.

Vi besøger også et af de meste interessante markeder i Asien. Gwangjang-markedet har eksisteret i mere end 100 år og er i dag et af Koreas største traditionelle markeder med alt fra kvalitetssilke i metervare, sengelinned og et hav af håndlavede varer og souvenirs. Vintage-tøjafdelingen med brugt tøj er blevet utrolig populær hos især de yngre koreanere. Gå ikke glip af de mange små madboder, der serverer gode, frisklavede specialiteter.

Dag 3
Seoul. Udflugt til den demilitariserede zone
Den demilitariserede zone ved grænsen til Nordkorea

Våbenstilstanden mellem Syd- og Nordkorea blev underskrevet i 1953, men de to lande har aldrig formelt sluttet fred, så derfor er den 38. breddegrad ikke en grænse, men en våbenstilstandslinje. Dette betyder, at Nord- og Sydkorea formelt stadig er i krig med hinanden.

Men man kan være helt rolig, der er ingen grund til bekymring for sikkerheden. Undervejs bliver vi orienteret om, hvad vi må og ikke må i forbindelse med besøget.

Ved Genforeningsbroen vil der være kontrol af vores papirer, inden vi kan fortsætte til én af de underjordiske tunneller, som blev udgravet af Nordkorea i 1960’erne og 70’erne. Formålet var at lave et overraskelsesangreb på Sydkorea ved at sende tropper gennem et veludviklet tunnelnetværk.

Tunnellerne blev opdaget ved lidt af et tilfælde, og det er i dag muligt at komme ned i en enkelt af dem. Ved tunnel nummer tre er der desuden et meget spændende museum om forholdet mellem Nord- og Sydkorea, og vi skal også se en kort film om tunnellernes tilblivelse.

På tilbagevejen mod Seoul gør vi holdt ved Dorasan Station, hvor der dagligt afgår tog til Nordkoreas hovedstad, Pyongyang. En rent symbolsk afgang, idet toget ikke må tage passagerer med!

Frokost undervejs er inkluderet.

 

Dag 4
Seoul – Punggi – Gyeongju. Ginsengmarked og smukke landskaber
Ginsengmarked, Sydkorea

Efter morgenmaden begiver vi os fra hovedstaden Seoul videre gennem den centrale del af Sydkorea. Her passerer vi nogle af landets nationalparker på vores vej fra den vestlige til den østlige del af den koreanske halvø.

Vores første stop er den mindre by Punggi, som er kendt for dyrkning af og formidling om ginseng i alle mulige afskygninger. Kineserne og koreanerne var de første, der opdagede ginsengs helbredende egenskaber. I Korea er ginseng blevet brugt mod sygdomme i mere end 5.000 år, og et dagligt indtag skulle efter sigende ikke blot skulle lysne sindet og forlænge livet, men også øge potensen.

Markedet i Punggi, der hører til verdens største, tiltrækker opkøbere fra hele verden og er en oplevelse ud over det sædvanlige. Efter en velfortjent frokost, der naturligvis også indeholder ginseng, fortsætter vi gennem det smukke landskab til Sydkoreas stolthed, Gyeongju, hvor vi ankommer sidst på eftermiddagen.

Dag 5
Gyeongju. Templer og natur i skøn forening
Gyeongju, Sydkorea

Koreanerne er med rette stolte over Gyeongju-området og beskriver det som et stort historisk og kulturelt museum under åben himmel. De fleste af de historiske fund og ruiner stammer fra det gamle Shilla-dynasti, som regerede Korea gennem næsten 1.000 år og havde Gyeongju som hovedstad gennem lange perioder.

Hele dagen er afsat til at udforske dette centrum for koreansk kultur. Vi starter i Gyeongju Nationalmuseum og fortsætter til Anabji-dammen, hvor mange af de største fund på nationalmuseet stammer fra. Herefter begiver vi os til Tumiliparken, hvor vi skal se gravhøje.

Om eftermiddagen skal vi til Bulguksa-templet, der fra 1995 har været med på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. I området bag templet ligger grotten Seokguram, som også er på UNESCO’s liste, og som anses for at være kronen på værket blandt Shilla-dynastiets mange konstruktioner. Det regnes samtidig for et af de vigtigste buddhistiske monumenter i hele det nordøstasiatiske område.

Dag 6
Gyeongju – Busan. Zen-kampsportsopvisning i Golgulsa-templet, Renault Samsung Motors

I dag møder det traditionelle Korea det moderne og industrielle Korea. Vi begynder dagen i Golgulsa-templet (Stenbuddha-templet). Templet fra det 6. århundrede er bygget ind i en klippe og huser zenbuddhistiske munke, som i dag vil give en opvisning i sunmudo – en kampsport, der er udviklet her i templet med henblik på at blive oplyst og frigøre sig for verdslige lidelser.

Vi fortsætter ind i materialismens verden og samlebånd, når vi besøger Renault Samsung Motors med hovedkvarter i Busan. Fabrikken blev etableret i 1994, og i 2000 indgik man et samarbejde med Renault. Fabrikken har kapacitet til at producere cirka 300.000 biler om året og har mulighed have forskellige modeller på samme tid på samlebåndet. Renault ejer 80 % af aktierne, og Samsung de resterende 20 %.

Vi får en rundvisning i produktionen og et indblik i koreansk lean-filosofi og effektivitet ved samlebåndene. Der bliver nemlig ikke produceret flere biler, end der er bestilt på verdensmarkedet, hvilket skulle få produktionsomkostningerne ned, og effektivitet og indtjening op. I skærende kontrast til dagens tidligere besøg i templet, hvor Nirvana synes at være det ultimative mål.

Dag 7
Busan. Fiskemarked, Busan-tårnet, Taejongdae-klipperne og Beomosa-templet
Jagalchi fiskemarked

Vi starter dagens byrundtur på det store fiskemarked Jagalchi, der er et af Asiens største og mest berømte. Butikkerne i det flere etager store marked er fyldt med kurve og kasser bugnende af forskellig fisk, både levende og forarbejdede, og i en afdeling sælges tørret fisk i alle afskygninger. Koreanerne har på samme vis som japanerne en stor forkærlighed for rå fisk, og i både havneområdet og resten af byen kan man få sushi på de mange små restauranter og spisesteder.

Fra havnen kører vi til Yongdusan-parken, hvor byens vartegn, det 118 meter høje Busan-tårn, ligger. Vi tager op i tårnet for at opleve den store by lidt fra oven, og det siges, at man på dage med klart vejr kan se Japan i horisonten.

Fra den travle og hektiske by kører vi ud til Taejongdae-klipperne, hvor vi nyder de smukke, lidt rå omgivelser og udsigten fra det hvide fyrtårn på spidsen af klipperne. Endelig besøger vi Beomosa-templet, idyllisk beliggende op ad skråningerne på Geumjeong-bjerget. Templet, der blev grundlagt i slutningen af 600-tallet, har været ødelagt flere gange under invasioner og krige, men igen og igen er templer og pagoder blevet genopbygget. Resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd. En lille udflugt til byens store FN-kirkegård med faldne fra Koreakrigen er måske ikke det mest oplivende, men giver et meget spændende indblik i omfanget af denne krig. En vandretur langs Busans smukke strandpromenade er også en nærliggende mulighed. Den over to kilometer lange promenade er samlingssted for mange af de lokale og tiltrækker derfor også masser af gadehandlere og optrædende.

Dag 8
Busan – Fukuoka, Japan. Maizuru-parken og Tenjin madmarked

Først på morgenen begiver vi os mod Busans travle havneområde, hvor hurtigbåden til Japan venter. På små tre timer bliver vi fragtet over strædet mellem Korea og Japan og lægger til i Fukuoka, en supermoderne storby med omkring 1,5 millioner indbyggere. Eller rettere sagt to byer, der oprindeligt var adskilt af floden Nakagawa. Fukuoka, hvor den lokale fyrstes slot var opført, og Hakata på den anden side, hvor de almindelige borgere holdt til.

Efter ankomsten til Fukuoka tjekker vi ind på vores hotel, og eftermiddagens program er i den afslappede ende. Man kan således vælge mellem at blive på hotellet eller gå med rejselederen til den nærliggende Maizuru-park, som rummer ruinerne af Fukuokas gamle slot. I parken går vi op på bakketoppen og får et glimrende vue over byen. Har man lyst til shoppe, ligger Daimyo-gaden, som er Fukuokas svar på Strøget, 8-10 minutters gang fra hotellet. Fukuoka er kendt for sin gode mad, og ikke langt fra hotellet ligger Det berømte Tenjin madmarked. Hundredvis af madboder tilbyder alt fra den berømte hakata ramen (nudelsuppe) til motsunabe, en slags japansk fondue.

Dag 9
Med Shinkansen til Hiroshima. Tempeløen Miyajima, Fredsparken og A-bombekuplen. Med Shinkansen videre til Kyoto
Torii-porten på Miyajima

Efter morgenmaden går turen til Hiroshima. De 250 kilometer bliver tilbagelagt på en time og 12 minutter med verdens mest præcise tog, Shinkansen. Vi starter dagens udflugtsprogram med at opleve et af Japans mest berømte, fotograferede og elskede motiver – nemlig den ”svævende” orangerøde torii-port ude i vandet ved øen Miyajima, som vi sejler over til. Smukt, poetisk og klassisk japansk!

Hiroshima er dog mest kendt for hændelsen den 6. august 1945, hvor byen blev lagt i ruiner. Hele verden forandredes, da ”Little Boy” ramte Hiroshima og med ét afsluttede anden verdenskrig. I dag står en enkelt kuppelformet ruinbygning som et minde om de enorme ødelæggelser, eksplosionen forårsagede, og de mere end 100.000 menneskeliv, der gik tabt. I nærheden ligger den smukke fredspark med en fredsflamme, der først bliver slukket, når det sidste atomvåben er destrueret.

Vi besøger parken og fredsmuseet, der sagligt og instruktivt viser, hvad der skete. I dag er Hiroshima fuldstændig genopbygget, og byen er anderledes end de fleste andre japanske byer med sine brede og luftige gader og det velordnede bybillede.

Senere tager vi igen Shinkansen til Kyoto og tjekker ind på vores hotel. Vores bagage sendes direkte fra Fukuoka til hotellet i Kyoto.

Dag 10
Kyoto. Nijo-borgen, Guldpavillonen, stenhaven Ryoanji, tempelområdet Heian-jingu
Guldpavillonen

Kyoto er hjemsted for mere end 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer kejserpaladset, shogunens Nijo-borg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.

Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under anden verdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Desværre har bystyret ikke vist den samme respekt, så store sammenhængende kvarterer med smukke træhuse er næsten forsvundet. Men ingen har vovet at røre de tusinder af templer, helligdomme og smukke haver. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor skønhed og æstetik var i højsædet.

Den militære øverstkommanderende i kejsertidens Japan var shogunen. I længere perioder af landets historie var han også den mest magtfulde mand i landet. Kejserens rolle var da mere tilbagetrukket og af symbolsk karakter. I 1603 opførte den toneangivende Tokugawa-shogunslægt Nijo-borgen. Bygningerne i denne borg, der er Japans bedst bevarede, er af meget høj kvalitet. De bedste håndværkere byggede borgen, og datidens bedste kunstnere udsmykkede den. Nattergalegulvet er et godt eksempel på, hvor raffineret borgen er. Gulvet er konstrueret således, at det knirker, når man træder på det, så eventuelle snigmordere ikke kunne nærme sig uden at blive hørt. Træskærerarbejdet og de mange malerier, der pryder vægge og lofter, er originale og af stor kunstnerisk værdi.

Vi besøger borgen, og bagefter begiver vi os til den berømte Guldpavillon. Den smukke, guldbeklædte pavillon er en nøjagtig kopi af den oprindelige, over 500 år gamle bygning, som en sindssyg tempelpræst satte ild til i 1955. I samme område skal vi se Kyotos fine sten- og sandhave, Ryoanji, fra det 15. århundrede. I haven ligger 15 sten placeret i et hav af omhyggeligt revet grus. Stenene er symbol på fuldkommenhed ifølge den buddhistiske tro, og man kan ikke fra noget sted se alle sten på en gang.

Vi afslutter dagen med et besøg ved Heian-jingu – et fantastisk tempelområde med japanske haver og bygninger i klassisk stil.

Dag 11
Kyoto. Udflugt til Nara og tid på egen hånd
Verdens højeste bronzefigur, Buddhaen i Todaiji-templet

I dag tager vi syd for Kyoto til den hyggelige by Nara, der var Japans første permanente hovedstad. Nara rummer nogle af de ældste og mest imponerende bygninger i landet. Vi kører til Nara med tog og går og/eller kører med taxa rundt til nogle af byens seværdigheder. Heriblandt verdens største træbygning, Todaiji-templet, som er på størrelse med en tolvetagers beboelsesejendom og blandt andet rummer verdens største bronzefigur, en 22 meter høj Buddha. Vi kan også besøge Kasuga Taisha, en 1.335 år gammel shintohelligdom. Vejen dertil er flankeret af ikke mindre end 3.000 sten- og bronzelygter. Over for templet ligger en spændende botanisk have. I hele Naras parkområde går mere end 1.000 sikahjorte rundt, og mange er efterhånden blevet så tamme, at de nærmest stjæler maden ud af hænderne på de besøgende.

Vi vender tilbage til Kyoto, og resten af dagen kan bruges på selv at gå på opdagelse, for eksempel til det berømte Gion-kvarter. Her ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte geishaer arbejder. Er du heldig, ser du nogle af dem trippe af sted i deres dyre kimonoer og med smukt opsat hår.

Man kan også udforske området omkring Kyotos hovedbanegård. Selve stationens fantastiske futuristiske kæmpebygning, der rummer stormagasiner, restauranter, koncertscener og meget mere, er i sig selv et besøg værd. Du kan også lægge vejen forbi Kyotos berømte Nishiki-marked. Her finder man et væld af japanske specialiteter smukt præsenteret – fra frugt og grønt til fisk, kød, pickles og snacks.

Kyoto er berømt for sin ypperlige kvalitet af grøn te, så prøv også at kigge ind hos en af de mange små specialbutikker med te, og køb en lille smagsprøve på Japan med hjem. Skal oplevelsen være fuldkommen, er der også masser af muligheder for at købe håndlavet keramik, heriblandt tekrus, med hjem.

Har man mod på at se flere UNESCO-fredede seværdigheder, kan man tage til Kiyomizu-templet i bjergene øst for Kyoto. Templet kan dateres tilbage til år 798, men den nuværende bygning er opført i 1633 – uden brug af ét eneste søm!

Dag 12
Med Shinkansen til Tokyo. Asakusa-templet, shoppingcentret Nakamise, Toyota Showroom, The Big Wheel og Monorail
Geisha-sandaler

Endnu en gang begiver vi os mod hovedbanegården for at blive transporteret til vores næste destination: den japanske hovedstad. På togrejsen får vi et indtryk af, hvor tætbefolket Japan er, og om vejret vil det, kan vi undervejs se det hellige Fuji-bjerg. Inden vi stiger om bord på toget, er der mulighed for at købe en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke, til toget. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter som for eksempel fisk, kød, grøntsager og forskellige salater. Lækkert og ikke særlig dyrt!

Tokyo var engang et lille fiskerleje, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.

Vi lægger ud ved Tordenporten, der leder op til Tokyos mest berømte tempel, Asakusa, i bydelen af samme navn. Vi besøger templet og spadserer en tur i det livlige område. I de snævre gader er der beboelseshuse, små specialforretninger og restauranter af enhver art, og man får en rigtig god fornemmelse af det gamle Tokyo, der andre steder blev ødelagt under anden verdenskrigs voldsomme bombeangreb.

Ikke langt derfra ligger Nakamise, en af Tokyos mange shoppingcentre. Her bliver der rig mulighed for at gøre nogle gode indkøb, hvis der ellers fortsat er plads i kufferten.

Vi fortsætter til Tokyo Odaiba, et stort område med udstillingscentre, forlystelsesparker, museer og showrooms. Efter frokost skal vi en tur i ”The Big Wheel”, der er verdens største pariserhjul. Fra toppen er der en fantastisk udsigt over havneområdet og millionbyen Tokyo. Vi skal også se Toyotas imponerende showroom. På turen til hotellet skal vi med Monorail-banen – en ægte science fiction-oplevelse.

Dag 13
Tokyo. Tid på egen hånd eller udflugt til Hakone Nationalpark og Fuji-bjerget (tilkøb)
Asakusa-templet

I dag kan du tilbringe tiden i Tokyo på egen hånd eller købe dagens udflugt til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol og et af landets helligste steder. Hvis vejret tillader det, kan bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken. Med sine 3.776 meter over havet er Fuji-bjerget Japans højeste. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, venter der os en sejlads på Ashi-søen og en tur med gondolbane til Komagatake-bjerget, hvor vi bliver mødt af en spektakulær udsigt ud over landskabet med Fuji-bjerget. Vi er tilbage i Tokyo først på aftenen.

Dag 14
Tokyo. Cool Tokyo – Shibuya-distriktet og tid på egen hånd. Afskedsmiddag

Vi begynder dagen i et af byens mest berømte områder overhovedet – både blandt japanerne selv og blandt turister – nemlig Shibuya, der ligger midt i byen, og hvis station er et af Tokyos trafikale knudepunkter. I Shibuya-krydset vælter neonlys og storskærme med reklamer og musikvideoer ud fra højhusene, og hundredvis af fortravlede japanere – fra forretningsmænd til skoleelever i deres skoleuniformer og trendy unge med vilde frisurer – haster ud i fodgængerfeltet, når lyset skifter til grønt. Foran stationen er der en lille statue af en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte mødested. Historien om den loyale hund Hachi, der dag efter dag trofast venter på sin herre foran stationen – selv efter dennes død – er i sig selv ganske rørende. Og historien om Hachi blev filmatiseret i Japan i 80’erne, inden den i 2009 kom i en Hollywood-udgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens ejer.

Der er tid på egen hånd, indtil vi om aftenen mødes til en hyggelig afskedsmiddag.

Dag 15
Tokyo – København

Om morgenen forlader vi hotellet og kører mod lufthavnen for at sætte os til rette i flyet til København. Vi lander om aftenen efter en uforglemmelig rejse!

 

Udflugt til Fujibjerget

Udflugten går til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol, et af landets helligste steder og med sine 3.776 meter over havet landets højeste. Bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken, hvor vi også passerer landlige områder.

Hvis vejret tillader det, kører vi til bjergets femte station, hvorfra der i klart vejr er en fantastisk udsigt til Stillehavet. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, bevæger vi os senere mod Hakone, hvor vi stiger om bord på en båd, der vil fragte os over Ashi-søen til haven Hakone-en. Fra haven tager vi svævebanen til Komagatake-bjerget, hvor vi bliver mødt af en spektakulær udsigt over landskabet, Fuji-bjerget og dalen for foden af bjerget. Vi er tilbage i Tokyo sidst på aftenen.

Udflugten skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse og gennemføres med dansk rejseleder ved minimum 12 tilmeldte.

Pris tom 31/10-16: kr. 798,- pr. person
Pris fra 1/11-16: 
kr. 1.298,- pr. person

Shinkansen

I Japan rejser vi rundt med Japan Rails berømte højhastighedstog, Shinkansen, som siden 1964 har forbundet Tokyo med (flere og flere af) Japans større byer. Maksimalhastigheden er 320 km/t, og årligt fragter togene omkring 151 mio. passagerer rundt i landet. Togene kan bestå af op til 16 vogne og være 400 meter lange. Da Shinkansentog kører på særlige skinner, som det kun er dem, der bruger, er der meget få forsinkelser – den gennemsnitlige forsinkelse per tog var i 2012 sølle 36 sekunder. Togene er komfortable, med god benplads og drejelige sæder, så man altid sidder fremadrettet. Der er ikke spisevogn om bord, men en rullevogn med snacks kommer rundt. Rygning er ikke tilladt, bortset fra på de nyeste tog, der er udstyret med særlige rygekabiner. Læs mere på http://english.jr-central.co.jp/about/

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 31.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
kr. 5.298,-
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Seoul og Tokyo – København med mellemlanding
  • Overnatninger på hoteller i delt dobbeltværelse
  • Hurtigfærge fra Busan til Fukuoka
  • Shinkansen Fukuoka-Hiroshima-Kyoto-Tokyo på 2. klasse
  • Udflugter jf. program
  • Morgenmad dagligt
  • Frokost dag 2-10 og 13
  • Middag dag 2, 7 og 14
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6% af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Udflugt til Fuji-bjerget
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge (beregn ca. USD 70,-)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagagehåndtering

På denne rejse benytter vi det japanske eksprestog Shinkansen, hvor der er begrænset plads til bagagen, hvorfor denne vil blive transporteret separat til næste bestemmelsessted. Dette kan betyde, at bagagen ofte skal transporteres dagen før. Det er derfor en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til at pakke det mest nødvendige. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ikke egnet for gangbesværede

Da der på denne rejse gøres brug af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte udflugter, vil der være forholdsmæssigt mange gåture. Rejsen egner sig således ikke for gangbesværede.

Mere om dine rejsemål

Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Sydkorea:
www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/sydkorea
Japan:
www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Rated 5 out of 5 by from vel gennemført rejse Vel hjemkommen fra denne meget spændende rejse har jeg følgende kommentarer: Vores rejseleder, Asger, gjorde det rigtig godt. Hvad han ikke vidste, fandt han hurtigt ud af, og i Japan var han rigtigt på hjemmebane. Rigtig godt. Alt fungerer i Japan. Jeg glemte min hat på hattehylde i Shinkansen. Asger efterlyste den, og 2 dage efter blev den leveret på vores hotel i Kyoto. Super hoteller og forplejning. Rejsetidspunkt var 2 - 3 uger for tidligt. Sydkorea meget gråt og trist, og i Japan var det for tidligt for blomstrende træer. Besøg på skibsværft var spild af tid i forhold til at se bilfabrikker. I Sydkorea var der meget lidt tid til besøg de forskellige steder. Hvad med at sætte FN kirkegården i Japan på programmet? Ellers alt i alt en spændende rejse.
Date published: 2016-03-20
Rated 4 out of 5 by from En flot rejse til fremmed kultur En spændende rejse til en fremmed kultur i Sydkorea og Japan med mange templer, store og rene byer og flot natur. Specielt udflugtenl til Fujibjerget med en skyfri himmel var fantastisk. En velvidende rejseleder og dygtige lokale guider gjorde rejsen til en stor oplevelse. Maden var velsmagende og hotellerne helt i top.
Date published: 2016-03-30
Rated 4 out of 5 by from God, men kold tur. I Korea klart uden for sæsonen. Vedr. Sydkorea: Vi undrer os over, at man tilrettelægger en så relativ dyr tur så tidligt på året. Gennemsnitstempertur 0 - 5 grader, flere hoteller i områderne lukkede, det programsatte gensingmarked også lukket. Fint, varieret program og gode hoteller. God lokal guide. Vedr. Japan: Meget oplevelsesrig rundrejse med et lidt hektisk program. Fine hoteller. Spændende med de mange forskellige transportformer. Flot udflugt til Mt. Fuji. Dejligt med mange forskelligartede måltider. Rejseforlængelsen til Okinawa kan ikke umiddelbart anbefales. Af de 5 dages varighed var de 2 rejsedage(rejseprogrammet blev ikke meddelt hjemmefra, erfarede det først fra rejselederen et par dage før selve forlængelsen. Det lovede firestjernede hotel blev konverteret til et lalandialignende, børneskrigende hotel) Overordnet kan turen til Japan anbefales. Hvis rejsetidspunktet til Sydkorea ændres, er dette også anbefalelsesværdigt.(Et spændende land i rivende udvikling)
Date published: 2016-03-30
  • 2016-09-28T06:05CST
  • bvseo_cps, prod_bvrr, vn_cps_3.4.0
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_3
  • loc_da_DK, sid_KRRTR01, PRD, sort_relevancy
  • clientName_albatros-travel

Anmeldelse af rejsen

Her kan du se anmeldelser fra andre gæster, som har været på turen. Vi håber, du kan bruge deres ærlige meninger, gode tips, ris og ros til at få en idé om, hvad der venter på rejsen – så du kan vælge den helt rigtige tur for dig. Anmeldelserne samles ind af et eksternt firma, som er din garanti for anmeldernes validitet. Læs mere her

Bemærk venligst, at flyselskab, flyrute, hoteller, rejseleder og/eller rejsens rute kan variere fra afgang til afgang, og dermed kan en anmeldt rejse være lidt anderledes end de rejser, som aktuelt er til salg.

Lignende rejser

17KRRTR01CDK1702