Luksuskrydstogt fra Florida til Bahamas, St. Thomas og St. Maarten i Det Caribiske Hav
Fort Lauderdale – Bahamas – St. Thomas – St. Maarten – Fort Lauderdale
Tag med på et krydstogt, der byder på kultur, historie, natur, paradisstrande og fantastiske kulinariske oplevelser. Vi sejler med et af verdens største krydstogtskib Allure of the Seas, og inden vi stikker til søs, bor vi en nat på et dejligt hotel i Miami.
Herefter går kursen mod Det Caribiske Hav og Bahamas’ hovedstad Nassau på badeøen med de smukke strande, inden vi fortsætter til en af de gamle danske kolonier, naturskønne St. Thomas, hvor vi tager på ø-rundtur i safaribusser og rejser tilbage i danmarkshistorien i hovedstaden Charlotte Amalie. På den lille fransk-hollandske ø St. Maarten venter paradisstrande, og vi runder eventyret af i Floridas ferieby nummer ét, Miami, med byvandring og sejltur i airboats i nationalparken Everglades.
Undervejs nyder vi det søde krydstogtliv om bord på skibet, der byder på et overflod af faciliteter og underholdningstilbud.
Helpension og drikkepenge på krydstogtskibet er inkluderet i rejsens pris.
-
Type Krydstogt
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Ja
-
Vaccination Ja
-
Valuta Amerikanske dollars
- Dag 1
- København – Miami, USA. Check-in på vores dejlige hotel i Miami
- Dag 2
- Tid på egen hånd. Afsejling fra Fort Lauderdale om eftermiddagen
- Dag 3
- Nassau, Bahamas. Tid på egen hånd
- Dag 4
- På havet
- Dag 5
- St. Thomas, Dansk Vestindien. Ø-rundtur i safaribusser, byvandring i Charlotte Amalie
- Dag 6
- Philipsburg, St. Maarten. Mulighed for gåtur med rejselederen
- Dag 7–8
- På havet mod Florida
- Dag 9
- Fort Lauderdale. Nationalparken Everglades, byvandring i Miami, tid på egen hånd og hjemrejse
- Dag 10
- Ankomst til København
Allure of the Seas
Om bord på de 16 dæk findes alt, du kan ønske dig af et moderne krydstogtskib og mere til. Du kan nyde godt af 4 pools og 10 spabade, træningscenter med mulighed for yoga og tai chi-timer, skøjtebane, klatrevæg, minigolfbane samt dusinvis af forskellige restauranter og caféer.
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Fra Københavns Lufthavn flyver vi til Miami i solskinsstaten Florida. Vi bliver hentet i lufthavnen og kører med bus til vores hotel, som ligger i Miami Beach.
Om formiddagen bliver vi hentet i bus og kører på byrundtur i Miami, hvor vi ser de smukke Art Deco-bygninger og strandpromenaden Ocean Drive, hvor de lokale og turister hygger sig med spadsereture på cafeer og restauranter.
Vi nyder atmosfæren i Floridas største by og slutter turen med at blive kørt til Fort Lauderdale, hvor vores skib Allure of the Seas ligger ved kaj. Sidst på eftermiddagen kan vi nyde udsejlingen fra Fort Lauderdale, når vi stævner ud på Det Caribiske Hav.
Vi lægger nu til i Nassau kendt for de mange strande med det turkisblå vand og lange strækninger med koralhav. Der er gode muligheder for at shoppe på Bay Street eller tage på sightseeing i området. Hvis man er James Bond fan, kan man også tage ud til det kendte British Colonial hotel, hvor Sean Connery spillede hovedrollen.
Bahamas byder også på underholdning i form af en vandpark, Atlantis Paradise Island, hvis det skulle have interesse. Vores rejseleder står selvfølgelig til rådighed med gode forslag og ideer til, hvordan du kan tilbringe dagen eller du kan tage med på en af skibets udflugter (bestilles og betales direkte på skibet).
En dag på havet er den helt rigtige måde at være på krydstogt på, og du kan bruge dagen i dit helt eget tempo: slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscenteret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord. Aftenen står naturligvis i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum for en dejlig dag med en tur i teateret eller over en godnatdrink, imens du hører en god gang livemusik.
Senere på turen, når landgangene begynder, bliver der måske ikke så rig lejlighed til at nyde skibets faciliteter, så det er med at gøre bedst brug af tiden.
Om morgenen kan vi følge indsejlingen til St. Thomas, en af de tre Jomfruøer i Caribien, der var dansk koloni fra det 17. århundrede og frem til 1917, hvor øerne blev solgt til USA.
Hovedstaden på St. Thomas hed oprindeligt Taphus, hvilket betyder kro på hollandsk, men senere fik byen navn efter Christian V’s dronning – Charlotte Amalie. Den 30. marts 1666 hejste Erik Nielsen Schmidt, som den første guvernør, Dannebrog på St. Thomas, men han døde nogle få måneder senere. Der kom først rigtig gang i koloniseringen i 1672, da Jørgen Iversen Dyppel tog St. Thomas i besiddelse, som base for det nyligt oprettede Vestindisk Kompagni.
Vi skal på opdagelse i den gamle danske koloni, og kører først en rundtur på øen i safaribusser, hvorfra vi danner os et indtryk af den naturskønne ø.
Herefter skal vi på opdagelse til fods i hovedstaden Charlotte Amalie. Byrundturen til fods starter ved øens ældste bygning, det røde Christiansfort, som blev påbegyndt af Jørgen Iversen i 1672. Ud over at være byens fæstning, har den tjent som kirke, fængsel, domhus, guvernørbolig og brandstation. I dag er bygningen omdannet til museum. Foran fortet, ned mod vandet, ligger den tidligere danske gendarmkaserne fra 1874, som er et fint eksempel på dansk koloniarkitektur. Nu rummer den øernes senat.
På pladsen foran bygningen fandt overdragelsen til USA sted den 31. marts 1917; denne dag – Transfer Day – er nu lokal helligdag. Lige øst for fortet ligger Emancipation Garden (Frihedsparken), med statuen af Christian IX, og bag denne det gamle Grand Hotel fra 1840. Byen er anlagt på fire mindre højdedrag, og op ad højene slynger sidegaderne sig. Mange af disse gader er trappegader, og den mest kendte er The 99 Steps, som dog har vist sig at have 103 trin, og er bygget af gode danske mursten fra Sønderjylland. Gadeskiltene viser stadig de gamle danske gadenavne: Kongens Gade, Dronningens Gade, Kronprinsens Gade, Crystal Gade, Vestergade, Borger Gade, Vimmelskaft Gade, Sneglegade, Tvær Gade, Spaniol Stræde, Guttes Gade, Trompetergade, Raadets Gade osv.
Vi spadserer ad Main Street - tidligere Dronningens Gade – som løber parallelt med havnefronten. Mellem havnefronten og Dronningens Gade finder vi de gamle danske handels- og varehuse, blandt andet apoteker A.H. Riises, som nu er indrettet til forretning. De fleste af bygningerne er kun på én etage og opdelt i store tøndehvælvede rum. Der findes ikke rigtig gamle bygninger i Charlotte Amalie, for byen brændte flere gange i løbet af 1800-tallet.
I den østlige ende af Dronningens Gade ligger Market Square (Markedspladsen). Oprindelig hed den Casimir Square efter Casimir von Scholten, Peter von Scholtens far, som var kommandant i byen. Her ligger også den tidligere bygning for den danske nationalbanks caribiske afdeling.
Der findes mange forskellige kirker i Charlotte Amalie, for øerne havde religionsfrihed: en katolsk, en reformert, en anglikansk samt en lutheransk kirke foruden en jødisk synagoge, der naturligvis ligger i Crystal Gade ligesom i København. Den er fra 1833, og er dermed den næstældste synagoge på den vestlige halvkugle. Brødremenigheden, der i 1730’erne startede deres virksomhed blandt slaverne, har deres egen kirke, som blev opført i anledning af 150-årsjubilæet for missionens virke.
Alle disse kirker er vidnesbyrd om den religiøse tolerance, der herskede imellem de forskellige nationaliteter på øerne: hollændere, tyskere, irere, englændere, skotter, franskmænd, spaniere, danskere og nordmænd. Den dansk-norske gruppe var altid i mindretal, og den allerstørste befolkningsgruppe var slaver, bragt hertil fra Afrika, for at arbejde på markerne og ved havnen.
Byrundturen fortsætter til Guvernementshuset, Frederikskirken og Crown House, hvor Peter von Scholten boede, mens han var vicekommandant i Charlotte Amalie.
Herefter er der mulighed for at fortsætte rundt i byen, på egen hånd. St. Thomas er toldfri zone, og blandt andet alkohol, parfume, makeup og smykker fås til væsentlig under danske priser. Der er også masser af små hyggelige spisesteder og caféer, hvor du kan nyde en lille pause, mens du følger det livlige byliv, inden turen først på aftenen går videre mod St. Maarten.
St. Maarten er det mindste stykke land i verden, der deles af to nationer. Øen er lidt mindre end Amager, men alligevel er delingen skam en alvorlig sag. Holland og Frankrig har hver en bid – og det sætter sit præg på øen.
Legenden siger, at Christoffer Columbus sejlede forbi øen den 11. november, den hellige St. Martins dag, og opkaldte øen efter ham. Det var dog først i 1631, at europæerne slog sig ned på øen. De var specielt interesserede i at få fat i øens store reserver af salt, som man dengang brugte til konservering af madvarer.
Både hollændere og franskmænd strømmede til øen. Hollænderne slog sig ned på den sydlige del af øen og franskmændene på den nordlige, og de enedes om at dele øen. Det holdt dog ikke længe. Franskmændene overtog først det hele, og så gik hollænderne i krig og smed franskmændene ud igen. Sådan blev det ved. Først i 1817 blev der ro om grænsedragningen.
Skibet lægger til i Philipsburg på den hollandske side af øen. Der vil være mulighed for at tilmelde sig rundture på øen (bestilles og betales direkte på skibet). Du kan også vælge at følge rejselederen på en spadseretur rundt i Philipsburg.
For de ekstra eventyrlystne er et af de helt store St. Maarten-hit at befinde sig på stranden lige uden for Philipsburg, når dagens fly lander. Landingsbanen ligger så tæt på stranden, at flyet bogstaveligt talt befinder sig lige over hovedet på en, lige inden det lander. Dette er bestemt ikke for sarte sjæle!
Skuden vendes, og turen går nu mod Fort Lauderdale. Men vores eventyr er dog langt fra slut endnu. Vi har nogle dejlige afslappende dage på havet og kan nyde krydstogtets dybere mening helt uforstyrret: glæde os over den lækre mad, gå en tur i teateret eller høre noget dejlig livemusik. Måske skal der også trænes lidt golfslag på dækket eller shoppes i den toldfri butiksarkade?
De morgenfriske kan følge indsejlingen til Fort Lauderdale. Selve udtjekningen foregår forholdsvis afslappet, og efter landgangen kører vi i bus til Everglades og tilbage til Miami, hvor vi får lidt bedre tid til at fornemme byen og måske får lyst til et cafebesøg og at nyde bylivet.
Vi starter med køre at en tur i nationalparken Everglades, der ligger lidt vest for Miami. Everglades er det største subtropiske vildnis i USA. Det varierede dyreliv byder på sjældne og farvestrålende fugle og på krokodiller og alligatorer, der her – som det eneste sted på jorden – lever side om side.
Gennem årene er søen Okeechobee blevet inddæmmet for at skabe god landbrugsjord og dårligere levebetingelser for myg. Herved er en del af økosystemet blevet frarøvet sin naturlige vandforsyning, men der er stort politisk fokus på at genoprette økosystemet, som det var. Det betyder, at der er håb for Everglades, og man kan i dag besøge det enorme område og få et glimt af et af verdens mest unikke økosystemer.
Amerikanerne er generelt rigtig gode til at præsentere deres nationalparker, og Everglades er en oplevelse for alle. Vi skal ud at sejle i airboat i Everglades og spejde efter områdets berømte dyreliv, blandt andet alligatorer. Derefter kører vi tilbage til et gensyn med Miami, hvor vi skal suge det sidste ud af byens dejlige vejr og glade stemning. Der bliver lidt tid til at udforske byen, inden vi kører til Miami Lufthavn, hvor flyet hjem mod Danmark venter.
Vi ankommer til København med kufferten fuld af gode minder om det eksotiske Caribien.
Prisinformation
- Tillæg for enkeltkahyt
- Indvendig enkeltkahyt (kat. M): kr. 6.998,-
- Tillæg for opgradering af kahyt
-
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger
Tillæg for opgradering af dobbeltkahyt
- Delt udvendig dobbeltkahyt med balkon (kat. D7): kr. 4.998,- per person
- Delt udvendig dobbeltkahyt (kat. G): kr. 5.998,- per person
Tillæg for opgradering af enkeltkahyt
- Udvendig enkeltkahyt med balkon (kat. D7): kr. 11.998,-
- Udvendig enkeltkahyt (kat. G): kr. 13.998,-
- Prisen inkluderer
-
- Dansk rejseleder
- Fly København – Miami t/r
- Udflugt på St. Thomas
- Byrundtur og vandring i Miami og udflugt til Everglades i forbindelse med transport til Miami Lufthavn
- Transport jf. program
- 1 nat på hotel i Miami i delt dobbeltværelse (med morgenmad)
- 8 dages krydstogt med Allure of the seas i delt indvendig kahyt
- Helpension på krydstogtskibet
- Drikkepenge på krydstogtskibet (kr. 590,-)
- Skatter og afgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
- Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
- Eventuelle ekstra udflugter
- Tillæg for enkeltkahyt
- Eventuelle måltider på land
- Drikkevarer
- Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 10,- pr. person).
- Personlige fornødenheder
- Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD).
- Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved online-bestilling)
- Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Hvordan er kahytterne på krydstogtskibet?
Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med minibar (mod betaling) og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.
Balkonkahyt
Udvendig kahyt (med egen private balkon). Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.
Udvendig kahyt med vindue
Udvendig kahyt med vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.
Indvendig kahyt
To enkeltsenge eller dobbeltseng.
Bagage
Det er en god ide at medbringe en lommelygte og en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og internt i USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Om rejsemålene
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere under de enkelte destinationer.
USA: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa
Caribien: http://www.albatros-travel.dk/destinationer/caribien
Dansk Vestindien: www.albatros-travel.dk/destinationer/caribien/dansk-vestindien
Før afrejsen
Pas
Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.
I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.
ESTA - indrejsetilladelse til USA
Til alle rejser med stop i USA skal alle rejsende senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.
Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på http://www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa-esta
Elektronisk udstyr i håndbagagen
Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA
De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, iPads og andre tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.
Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.
Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.