Spørgsmål & svar

Her finder du svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med Albatros-rejser

Vi vil altid gerne være behjælpelige med at svare på dine spørgsmål. Nedenfor finder du en oversigt over de oftest stillede spørgsmål – hvis ikke du finder, hvad du søger, er du velkommen til at udfylde nedenstående kontaktformular eller skrive en e-mail:

Kontakt

E-mail sendes til: info@albatros-travel.dk

Kan jeg stole på de anmeldelser, jeg ser på Albatros’ hjemmeside?

På mange af Albatros’ rejser kan du læse anmeldelser fra gæster, som tidligere har været af sted på turen. Vi har valgt at vise anmeldelserne på vores hjemmeside for at hjælpe fremtidige gæster med at vælge den helt rigtige rejse.

Vi viser som udgangspunkt alle de anmeldelser, vores gæster sender ind. Anmeldelser vises uanset, om de er positive eller negative. Vi samarbejder med den eksterne virksomhed Bazaarvoice, der håndterer indsamlingen af anmeldelser og visningen af dem på vores hjemmeside. Firmaet er din garanti for anmeldelsernes gyldighed, og at der på intet tidspunkt bliver ændret i en anmeldelse.

Vi forbeholder os dog retten til at fjerne en anmeldelse, hvis den bryder med vores retningslinjer for anmeldelser. Det kan f.eks. være en anmeldelse, som er grov i sit sprogbrug eller omtaler en medrejsende på en nedsættende eller anden fornærmende måde.  En afvist anmeldelse vil dog stadig tælle med i den samlede bedømmelse af rejsen. Hvis din anmeldelse bliver afvist, vil du altid få besked om det og få mulighed for at skrive en ny. Det er vigtigt for os at understrege, at vi ikke afviser en anmeldelse, blot fordi den er kritisk eller har en negativ tone.

Du kan være sikker på, at alle anmeldelserne er skrevet af gæster, som har deltaget i den specifikke rejse. Alle vores gæster modtager en e-mail og opfordres til at anmelde rejsen dagen efter, de er kommet hjem.

Vær venligst opmærksom på, at flyselskab, flyrute, hotel, rejseleder og/eller rejsens rute kan variere fra afgang til afgang, og dermed kan en anmeldt rejse være lidt anderledes end de rejser, som aktuelt er til salg.

Vi bruger naturligvis anmeldelserne internt til at forbedre vores rejser. Feedbacken fra vores mange erfarne gæster er en uvurderlig ressource til at udvikle eksisterende og nye rejser.

Kan jeg bestille min rejse direkte på jeres hjemmeside?

Ja. Du kan døgnet rundt bestille din rejse på vores hjemmeside. Når du har sendt din rejsebestilling til Albatros Travel, modtager du en kvitteringsmail med det samme. Herefter vil du modtage en faktura mv. på din e-mail inden for to hverdage. Hvis der skulle være problemer med bestillingen, vil du blive ringet op af en salgskonsulent.
Kan jeg forlænge min rejse?

Ja, på mange af vores rejser har du mulighed for at blive længere ved enten at købe en af vores forlængelsespakker eller ved at udskyde dit hjemrejsetidspunkt.

Husk at sørge for, at din rejseforsikring dækker hele rejseperioden.

Læs mere om rejseforlængelser her

Hvornår får jeg mit afrejsebrev?

Albatros Travel sender et afrejsebrev pr. e-mail cirka en uge før afrejse. Vi sender afrejsebrevet til den samme e-mail-adresse, som fakturaen bliver sendt til, altså den e-mail-adresse, du oplyser ved bestilling af rejsen. Hvis du oplyser en e-mail-adresse, som du bruger på dit job, så husk at tjekke den i ugen op til afrejse - også selv om du holder ferie.

Hvis du ikke ønsker at modtage dit afrejsebrev pr. e-mail, kan du altid oplyse os om det. Så sender vi dokumenterne pr. post. Det samme gælder, hvis du ikke har en e-mail-adresse.

I afrejsebrevet vil mødetiden i lufthavnen være angivet, og en hotelliste og rejsedokumenter medfølger.

Hvornår modtager jeg mine flybilletter?

Albatros sender flybilletterne til dig pr. e-mail en uge før afrejse sammen med afrejsebrevet. På flybilletten er der i øverste højre hjørne påtrykt et referencenummer, som du bedes benytte ved check-in i lufthavnen. Flybilletterne skal medbringes på hele rejsen.
Kan jeg selv vælge min plads i flyet?

Albatros Travel forsøger altid at placere dig og dine rejsefæller ved siden af hinanden. De fleste luftfartsselskaber placerer dog selv kunderne, og derfor kan vi ikke garantere bestemte pladser. Ligeledes kan du heller ikke bestille plads ved nødudgangen.
Får jeg tilsendt en deltagerliste?

Regler omkring udlevering af navne betyder, at det ikke er tilladt at udlevere deltagerlister på den gruppe, man skal rejse med. Det er dog en mulighed, i samråd med sin gruppe, at lave en liste, når man er afsted på turen.

Må jeg medbringe medicin på turen?

Ja. Vi anbefaler, at du medbringer din medicin i original emballage, idet al tekst vil fremgå på latin.
Husk at pakke al livsnødvendig medicin ned i håndbagagen i tilfælde af, at din indcheckede bagage skulle blive forsinket under rejsen. Se https://www.borger.dk/Sider/Medicin-paa-rejser.aspxx for flere informationer omkring medicin på flyrejsen.
Hvor finder jeg oplysninger om vaccinationer?

Albatros Travel anbefaler og henviser til tropelægen Mogens Rishøj. Mogens Rishøj har sin vaccinationsklinik her i Albatros Travel. Læs mere her: Albatros Vaccinationsklinik. Vi skal gøre opmærksom på, at det som regel ikke er gratis at få vejledning og service.
Hvornår får jeg at vide, hvilke hoteller jeg skal bo på?

Sammen med afrejsebrevet, som du modtager cirka en uge før afrejse, følger en hotelliste, hvor telefonnumre og adresser fremgår. Det er nogle gange muligt at få oplyst hotellerne, før du modtager afrejsebrevet.
Er det nødvendigt at have bagagemærker på kuffert og håndbagage?

Albatros Travel anbefaler, at du altid har bagagemærker på din kuffert og håndbagage. Rejser du fra København, kan du hente et lækkert Albatros-kuffertmærke i 7-Eleven i arkaden mellem Terminal 2 og 3. Rejser du fra Billund eller Aalborg, vil du modtage et kuffertmærke med posten.
Hvordan fungerer rejseforsikring og afbestillingsforsikring?

En afbestillingsforsikring træder i kraft fra det øjeblik, du betaler depositum. Forsikringen er gældende frem til afrejsedagen. Når du har betalt dit depositum, kan du ikke få annulleret din afbestillingsforsikring, og du kan heller ikke købe en. En rejseforsikring gælder fra rejsens start, og indtil du er tilbage i lufthavnen i Danmark. Denne rejseforsikring kan købes helt frem til afrejse. Albatros Travel anbefaler, at alle vores kunder har en rejseforsikring, og vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring. Se alle bestemmelser på www.gouda.dk 
Er kahytter og hotelværelser udstyret med hårtørrer og badehåndklæder?

På de store, oceangående krydstogtskibe vil der være hårtørrer i kahytten. Der vil også være badehåndklæder til poolen. På de fleste hoteller som Albatros Travel benytter, vil der være hårtørrer.
Hvordan betaler jeg for min rejse?

Det er lettest at betale via vores hjemmeside under "Betaling". Her kan du benytte diverse kreditkort. Dansk Visa/Dankort er gratis at benytte, hvorimod der på andre kreditkort vil være et mindre gebyr. Dette gebyr går ikke til Albatros Travel. Når du betaler via vores hjemmeside, modtager du en kvittering via e-mail. Hvis du betaler med girokort, får du ikke en kvittering fra Albatros Travel. Hvis Albatros Travel mod forventning bliver nødt til at annullere en rejse, refunderes et eventuelt kreditkortgebyr ikke.
Er drikkepenge inkluderet i rejsens pris?

På de fleste Albatrosrejser er drikkepenge ikke inkluderet i rejsens pris. Det skyldes, at traditionen med at give drikkepenge afhænger af det enkelte rejsemåls kultur og normer, og at det er frivilligt, om man ønsker at give drikkepenge.

I vores rejsers program anbefaler vi et beløb, der burde dække drikkepenge for hele rejsen. Får du brug for vejledning angående drikkepenge undervejs på rejsen, kan du altid bede rejselederen om hjælp. Det kan også aftales, at rejselederen samler alle deltagernes bidrag til drikkepenge ind og tager hånd om drikkepengene undervejs. Dette er naturligvis frivilligt.

Historien om drikkepenge
Kutymen med at give drikkepenge stammer fra England. I 1600-tallet begyndte overnattende gæster i private hjem at lægge lidt mønter til værtens personale. Snart begyndte mange også at give drikkepenge i Londons kaffehuse, pubber og restauranter, og traditionen spredte sig til resten af verden. ”Tips”, som er det engelske ord for drikkepenge, er efter sigende en forkortelse af sætningen “To Insure Promptitude” – en måde at fremme ekspeditionens hastighed på.

I USA var man længe modstandere af den europæiske drikkepengekultur. Man mente, at skikken med drikkepenge bidrog til at skabe en servicerende klasse og derfor var uforenelig med demokratiske værdier. Ironisk nok er netop USA i dag det land i verden, der har den mest indgroede drikkepengekultur. Her udgøres mange ansattes løn kun af de drikkepenge, de modtager.

Når vi rejser, møder forskellige mennesker undervejs, der forventer at få drikkepenge. Det kan være buschauffører, hotel- eller skibspersonale og lokalguider. Visse steder er traditionen med at give drikkepenge så indgroet, at det kan føles, som om man betaler hele den ansattes løn. Alle de selskaber, som Albatros samarbejder med, betaler deres ansatte en fair og lokalt tilpasset løn. Drikkepenge er et supplement, som de ansatte selvfølgelig påskønner.

Hvad kan jeg få at vide om rejselederen?

Albatros Travel benytter altid danske rejseledere. De fleste arbejder på freelance basis. Dette betyder også, at vi ikke kan udlevere rejselederens private telefonnummer. I flere tilfælde bor vores rejseledere i udlandet. Det betyder altså, at de ikke altid er med på flyet fra Danmark, men vil møde gruppen, når I ankommer på destinationen. Bemærk dog, at enkelte rejser ikke er med dansk rejseleder; dette vil i så fald tydeligt fremgå af rejsebeskrivelsen.
Hvad gør jeg, hvis min rejse ikke stemmer overens med rejseprogrammet?

Det er utroligt vigtigt, at du omgående retter henvendelse til rejselederen, hvis du på selve rejsen oplever uoverensstemmelser i forhold til rejseprogrammet. På den måde tages eventuelle fejl og mangler i opløbet og tilpasses, så du som rejsedeltager får det optimale ud af din rejse. Hvis du mod forventning oplever uoverensstemmelser efter hjemkomsten, skal du skriftligt rette henvendelse til Albatros Travel. Du skal påregne en ekspeditionstid på 6-8 uger.
Kan jeg risikere, at min rejse bliver annulleret, hvis ikke der er nok deltagere?

For gennemførelse af en rejse kræver det et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Kan jeg bruge mit Frequent Flyer-kort på jeres rejser?

Ja, normalvis kan du godt – den eneste undtagelse gælder ved flyvning med Norwegian. Vi gør opmærksom på, at du skal fremvise kortet ved check-in, så kortet bliver registreret. Dette gælder også for eventuelle loyalitetskort fra diverse rederier, hvis du skal på krydstogt.
Hvilken valuta skal jeg medbringe på rejsen?

Til de fleste af vores rejsemål har vi samlet en række fakta og praktiske oplysninger, hvor du blandt andet kan finde valutaoplysninger. Du finder oplysningerne om de enkelte lande på vores hjemmeside under punktet Rejsemål.

Hvis du har yderligere spørgsmål, anbefaler vi, at du tager kontakt til din bank for information om veksling og valuta.