New York og krydstogt til Caribien og Dansk Vestindien

Gør drømmen til virkelighed med Albatros på et eksotisk krydstogt fra The Big Apple til Dansk Vestindien og Caribiens varme himmelstrøg

En unik kombination af indholdsrig storbyferie og et lækkert krydstogt til tropernes bountyøer. Rejsen begynder med to overnatninger i New York, så du får masser af storbyoplevelser og ikke mindst oplever den fantastiske atmosfære mellem skyskrabere og parker.

Oplevelserne kan fordøjes på et par afslappende sejldage med alle krydstogtskibets faciliteter, mens vi har kurs mod Caribiens øhav. Her venter postkortlignende sandstrande, vajende palmer og spændende kolonihistorie med både dansk, spansk, hollandsk, fransk og engelsk islæt.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Ja

  • Valuta Amerikanske dollars (evt. antilliske gylden og Cayman Islands-dollars)

Dagsprogram
Dag 1 Afrejse fra Danmark, ankomst til New York og indlogering på hotel
Dag 2 Central Park, Strawberry Fields og 5th Avenue
Dag 3 New York. Byrundtur til Times Square, Broadway, 9/11 Memorial, Wall Street, Chinatown og Little Italy og afsejling
Dag 4–6 På havet mod Caribien. Oplevelser til søs
Dag 7 San Juan, Puerto Rico. Mulighed for byrundtur
Dag 8 Charlotte Amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie
Dag 9 Philipsburg, St. Maarten. Mulighed for gåtur med rejselederen og strandtur
Dag 10 Tortola, De Britiske Jomfruøer
Dag 11–12 På havet mod New York. Oplevelser om bord
Dag 13 Ankomst til New York og hjemrejse
Dag 14 Ankomst til Danmark

Norwegian Gem

Et af rederiet Norwegian Cruise Lines dejlige skibe med god plads, underholdende tilbud og spændende udflugter, der kan købes om bord.
Med plads til 2.400 gæster og 15 dæk, hører skibet til i den størrelsesmæssige mellemklasse blandt krydstogtskibe. Om bord finder du 12 spisesteder, du frit kan vælge imellem (deriblandt specialrestauranter mod merbetaling), samt klubber, barer, spa og et stort poolområde. Læs mere her: www.albatros-travel.dk/rejsetyper/skibe/norwegian-gem
Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejselufthavn Bemærk
15.998,–
København
Udsolgt på kat OC
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra Danmark, ankomst til New York og indlogering på hotel

Vi lander i The Big Apple og kører til vores centralt beliggende hotel på Manhattan. Hvis tiden tillader det, kan du gå på en lille aftentur med rejselederen.

Dag 2
Central Park, Strawberry Fields og 5th Avenue
Central Park, Manhattan

I dag er det Uptown Manhattan, som er på programmet. Efter morgenmaden vandrer vi op ad Broadway til Columbus Circle, der ligger ved sydvestlige hjørne af Central Park. Herfra fortsætter turen op gennem Upper West Side (området vest for Central Park), som er et meget sammensat og livligt område.

Her ser vi bl.a. Lincoln Centret, hvor New York City Ballet og Metropolitan Opera holder til og charmerende sidegader med de karakteristiske »brownstone« rækkehuse. Turen går derefter forbi The Dakota Building, hvor John Lennon blev myrdet i 1980. Herfra går vi tværs igennem Central Park og ser på nogle af dette fantastiske parkanlægs seværdigheder så som Strawberry Fields, som blev anlagt af Yoko Ono til minde for sin afdøde mand, Bethesda Fountain og statuen af H.C. Andersen, der blev skænket til parken af dansk-amerikaneren Georg Løber.

Vores vej tilbage til hotellet går ad 5th Avenue, som er USA’s førende shoppinggade med et varesortiment i alle ender af prisskalaen.

Dag 3
New York. Byrundtur til Times Square, Broadway, 9/11 Memorial, Wall Street, Chinatown og Little Italy og afsejling Afsejling kl. 16.00
New York

Inden vi går om bord på krydstogtskibet, har vi arrangeret en formiddagsudflugt rundt på Manhattan, hvor vi får lejlighed til at opleve det pulserende liv i New Yorks hjerte. Manhattan er på trods af sit forholdsvist begrænsede areal, et sandt puslespil af kulturer og stemninger. Udflugten tager os til flere af Manhattans distrikter, og giver os lejlighed til at fornemme byens forskelligartethed.

Finansdistriktet på øens sydspids er centrum for en stor del af verdensøkonomien, og mange af verdens største og mest magtfulde multinationale selskaber og banker har hovedsæde her. Det er her, vi besøger Ground Zero, hvor World Trade Centers majestætiske tvillingetårne engang stod. Vi kan på tæt hold få et indtryk af de kolossale ødelæggelser, der fandt sted, og se færdigbyggede 9/11 Memorial.

I Downtown Manhattan fornemmer vi for alvor diversiteten, idet vi inden for et forholdsvist lille område træder fra den ene verden ind i den anden op til flere gange, fra det hippe og eksklusive SoHo, over det italiensk dominerede Little Italy til det østasiatiske Chinatown.

Vores udflugt slutter ved Hudson River, hvor vores krydstogtskib ligger ved kaj. Efter udrejseformaliteterne går vi om bord på skibet, der skal være vores hjem de følgende 11 dage.

Udsejlingen fra New York er en oplevelse, der er få forundt. Vi glider stille forbi Manhattan, hvor vi få timer forinden har været omgivet af de kendte bygninger og byens dynamik, og sejler forbi Frihedsgudinden, som Frankrig donerede til USA i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”.

Vores rejse mod varmere himmelstrøg i Caribien er nu i fuld gang.

Dag 4–6
På havet mod Caribien. Oplevelser til søs
Tid til at hygge sig på skibet

Et par dage på havet er den helt rigtige måde at begynde et krydstogt på, og du kan bruge dagene i dit helt eget tempo: slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscentret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord.

Aftenen står naturligvis i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum for en dejlig dag med en tur i teatret eller over en godnatdrink, mens du hører inciterende livemusik. Senere på turen, når landgangene begynder, bliver der måske ikke så megen lejlighed til at nyde skibets faciliteter, så det er med at gøre bedst brug af tiden.

Dag 7
San Juan, Puerto Rico. Mulighed for byrundtur Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 17.00
San Juan, Puerto Rico

Tidligt om morgenen er vi fremme ved Puerto Rico, hvor vi lægger til i hovedstaden San Juan. Vi går fra borde og begiver os mod den gamle bydel (evt. transport ikke inkl. Beregn ca. USD 10,- pr. person), hvor rejselederen tilbyder en gåtur i Vieja San Juan, den stemningsfulde gamle bydel.

Vieja San Juan favner over 500 års kolonihistorie og er kendetegnet ved smalle brostensbelagte gader, farvestrålende huse med smukke balkoner, små hyggelige pladser samt et væld af kirker. Den ældste del af Vieja San Juan er lukket inde bag en solid bymur, og bag ved denne gemmer der sig adskillige monumenter, der fortæller om San Juans spændende historie som en af hovedbyerne i koloniseringen af det amerikanske kontinent. Størstedelen af Vieja San Juan er fantastisk velbevaret, og flere af monumenterne er af UNESCO erklæret som verdens kulturarv, blandt andet det imponerende og velbevarede fæstningsværk Fort San Felipe del Morro.

Grundstenen til vore dages San Juan blev lagt i 1508, da spanieren Juan Ponce de Léon, som deltog på Columbus’ anden rejse, byggede fortet Caparra. I 1521 blev bebyggelsen navngivet San Juan Bautista de Puerto Rico (efter Johannes Døberen), og efterfølgende voksede byen hurtigt som følge af sin placering som et af de første stop for de mange nyankomne spanske opdagelsesrejsende, eventyrere, missionærer og erobrere (conquistadores) til “Den Nye Verden”. Som en af de første og største havnebyer i Caribien blev San Juan hurtigt eftertragtet af andre kolonimagter. Især englænderne, der håbede at kunne udvide deres territorium fra det nordlige Amerika, gjorde adskillige forsøg på at angribe og indtage San Juan.

Efterfølgende prøvede både hollændere samt flere englændere at indtage San Juan, men byens stolte forsvarere og de voldsomme fæstningsværker imod havet fik hver gang drevet angriberne på flugt. Først i 1898 under den spansk-amerikanske krig måtte San Juan overgive sig. Indbyggerne lod dog aldrig de fremmede styrker indtage selve byen, men efter kraftige bombardementer af San Juan og amerikansk landgang i det sydvestlige Puerto Rico, overgav de lokale styrker sig. Og med Paris-traktaten samme år blev Puerto Rico en del af det hastigt ekspanderende United States of America. Derfor kan San Juan i dag kalde sig den ældste by i USA.

Dag 8
Charlotte Amalie, Skt. Thomas. Ørundtur og byvandring i Charlotte Amalie Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 17.00
På opdagelse i Charlotte Amalie

Om morgenen ser vi indsejlingen til Skt. Thomas. Dagens udflugtstilbud er en halvdagstur i og omkring hovedstaden Charlotte Amalie. Vi begynder med at køre en tur i safaribusser og nyder øens grønklædte bjerge og den smukke kyststrækning med klassiske caribiske bountystrande og azurblåt vand. Vi besøger den danske kirkegård, hvor blandt andet søhelten admiral C.V. Jessen ligger begravet. Vi skal også nyde udsigten fra Drake's Seat, navngivet efter den engelske kaper Sir Francis Drake. Efter vi har dannet os et grundigt indtryk af den gamle koloni, kører vi tilbage til Charlotte Amalie, hvor vi tager turen rundt i byen til fods og ser de mange historiske danske bygninger. Charlotte Amalie hed oprindeligt Taphus, hvilket betyder kro på hollandsk, men senere fik byen navn efter Christian den V’s dronning, Charlotte Amalie.

Den 30. marts 1666 hejste Erik Nielsen Schmidt som den første guvernør Dannebrog på Skt. Thomas, men han døde nogle få måneder senere, og der kom først rigtig gang i koloniseringen i 1672, da Jørgen Iversen Dyppel tog Skt. Thomas i besiddelse som base for det nyligt oprettede Vestindisk Kompagni. Charlotte Amalie er anlagt på fire mindre højdedrag, og sidegaderne slynger sig op ad højene. Mange af disse gader er trappegader, som er bygget af gode danske mursten fra Sønderjylland. Den mest kendte er De 99 Trin, som dog har vist sig rent faktisk at have 103 trin.

Gadeskiltene i byen viser stadig de gamle danske gadenavne som Kongens Gade, Borger Gade, Vimmelskaft Gade og Krystal Gade. Vores byvandring starter ved øens ældste bygning, det røde Christiansfort, som blev påbegyndt af Jørgen Iversen Dyppel i 1672. Ud over at være byens fæstning har den tjent som kirke, fængsel, domhus, guvernørbolig og brandstation. I dag er fortet omdannet til museum, som dog er under restaurering.

Foran fortet, ned mod vandet, ligger den tidligere danske gendarmkaserne fra 1874, som er et fint eksempel på dansk koloniarkitektur. I dag fungerer den som senatsbygning. På pladsen foran bygningen fandt overdragelsen til USA sted den 31. marts 1917. Denne dag, Transfer Day, er nu lokal helligdag. Lige øst for fortet ligger Emancipation Garden (Frihedsparken) med statuen af Christian IX, og bag denne ligger det gamle Grand Hotel fra 1840. Byrundturen fortsætter til Guvernementshuset, Frederikskirken og en tur op ad De 99 (103) Trin til Crown House, hvor Peter von Scholten boede, mens han var vicekommandant i Charlotte Amalie. Herefter spadserer vi ad hovedgaden, Dronningens Gade, der løber parallelt med havnefronten. Mellem havnefronten og Dronningens Gade, som i dag hedder Main Street, finder vi de gamle danske vare- og handelshuse, blandt andet apoteker A.H. Riises, som nu er indrettet til forretning. De fleste er kun på en enkelt etage og er opdelt i store tøndehvælvede rum.

Efter vores byvandring er der lidt tid i Charlotte Amalie på egen hånd. Skt. Thomas er toldfri zone og blandt andet alkohol, makeup, parfume og smykker kan fås til priser langt under de danske.

Dag 9
Philipsburg, St. Maarten. Mulighed for gåtur med rejselederen og strandtur Ankomst kl. 08.00, afsejling kl. 17.00
Philipsburg, St. Maarten

St. Maarten er det mindste stykke land i verden, der deles af to nationer. Øen er lidt mindre end Amager, men alligevel er delingen skam en alvorlig sag. Holland og Frankrig har hver en bid – og det sætter sit præg på øen.

Legenden siger, at Christoffer Columbus sejlede forbi øen den 11. november, den hellige St. Martins dag, og opkaldte øen efter ham. Det var dog først i 1631, at europæerne slog sig ned på øen. De var særligt interesserede i at få fat i øens store reserver af salt, som man dengang brugte til konservering af madvarer. Både hollændere og franskmænd strømmede til øen. Hollænderne slog sig ned på den sydlige del af øen og franskmændene på den nordlige, og de enedes om at dele øen. Det holdt dog ikke længe. Franskmændene overtog først det hele, og så gik hollænderne i krig og smed franskmændene ud igen. Sådan blev det ved. Først i 1817 blev der ro om grænsedragningen.

Skibet lægger til i Philipsburg på den hollandske side af øen. Der vil være mulighed for at tilmelde sig skibets rundture på øen (bestilles og betales direkte på skibet). Du kan også vælge at følge rejselederen på en spadseretur rundt i Philipsburg. Rejselederen tilbyder også en tur for de ekstra eventyrlystne: Et af de helt store St. Maarten-hit at befinde sig på stranden lige uden for Philipsburg, når dagens fly lander. Landingsbanen ligger så tæt på stranden, at flyet bogstaveligt talt befinder sig lige over hovedet på en, lige inden det lander. Dette er bestemt ikke for sarte sjæle!

(Transport og evt. entréer er ikke inkluderet i rejsens pris. Beregn ca. 25 USD pr. person).

Dag 10
Tortola, De Britiske Jomfruøer Ankomst kl. 7.00 og afrejse kl. 13.00
Fantastisk smukke Tortola

Tortola er beliggende tæt på St. Thomas, St. Croix og St. John og er hovedøen i de Britiske Jomfruøer. Navnet kommer af Turtle Dove (turteldue), som den har fået grundet sin form og skønhed. Med et indbyggertal på kun 9000 og et areal på 59 km2 er Tortola samtidig den mindste af de øer, vi har besøgt.

I 1666 overtog britiske kolonister øgruppen fra hollandske nybyggere, og senere fik den status som britisk koloni. I dag er den stadig underlagt britisk kontrol.

Tortola er et paradis for sejlere, og det er lykkedes øen at undgå masseturismen. Men hemmeligheden om dens skønhed er sluppet ud, og et stigende antal eskapister søger nu tilflugt her, for at nyde øgruppens paradisiske natur bestående af grønne bjergtoppe, der rejser sig op af havet, og små bugter med hvide sandstrande.

De Britiske Jomfruøer er ikke uden grund kendt som Caribiens sejlerparadis nr. 1. Det klare, azurblå vand spiller smukt sammen med øernes tropiske, frodiggrønne bevoksning.

I dag kan du vælge at tage på strandtur med rejselederen (transport ikke inkl. Beregn ca. 25 USD pr. person) eller selv at gå på opdagelse i Road Town.

Dag 11–12
På havet mod New York. Oplevelser om bord
Nyd livet med skibets mange tilbud

Selve opholdet på skibet er en stor del af rejsen, hvor du kan nyde den skønne, afslappede rytme og i fred og ro fordøje de mange indtryk fra rejsen.

Du kan slappe af ved poolen, tage en tur i motionscentret eller benytte dig af de mange øvrige aktivitetsmuligheder om bord. Eller du kan nyde udsigten, læne dig tilbage med en bog i en liggestol på dækket eller deltage i nogle af de mange underholdningsarrangementer.

Det er også en oplevelse at cirkle rundt mellem skibets mange temarestauranter og senere se den internationale kabaret, og måske slutte af i natklubben.

Dag 13
Ankomst til New York og hjemrejse Ankomst kl. 10.00
Indsejlingen til New York er enestående
De morgenfriske kan følge indsejlingen til New York. Vi lægger til ved den velkendte kaj på Hudson River. Efter udtjekning kører vi til lufthavnen, hvor flyet venter.
Dag 14
Ankomst til Danmark
Ankomst til Danmark

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 15.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for udvendig kahyt (OC) kr. 1.298,- per person

Tillæg for balkonkahyt (BB) kr. 3.398,- per person

Tillæg for enkeltværelse/kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Tillæg for indvendig enkeltkahyt (IC) kr.10.598,-

Tillæg for udvendig enkeltkahyt (OC) kr. 13.198,-

Tillæg for enkeltkahyt med balkon (BB) kr. 17.398,-

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – New York t/r
  • 2 nætter på centralt beliggende hotel i New York i delt dobbeltværelse (uden morgenmad)
  • Udflugter i New York og på Skt. Thomas
  • Transport jf. program
  • 11 dages krydstogt med Norwegian Gem i delt indvendig dobbeltkahyt
  • Helpension på krydstogtskibet
  • Kaffe, te og isvand om bord
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Måltider i New York og evt. måltider på land
  • Tillæg for enkeltkahyt eller opgradering af kahyt
  • Eventuelle ekstra udflugter
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge på krydstogtskibet (beregn USD 13,50 pr. person pr. nat om bord)
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 15,- pr. person. Gæster med udflugtspakke bør beregne USD 20,-).
  • Personlige fornødenheder
  • Gebyr for indrejseregistrering til USA (ESTA, ca. 14 USD).
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne?

Kahytskategori IC

Indvendig kahyt på dæk 10. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Kahytskategori OC

Udvendig kahyt med vindue på dæk 5. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Kahytskategori BB

Udvendig kahyt med egen balkon på dæk 10. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Der findes hårtørrer, aircondition og naturligvis bad og toilet.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og internt i USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly på denne rejse.

Vedrørende helbred

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

I krydstogtverdenen er der faste regler og beløb for drikkepenge. Hos de flest rederier er det næsten automatiseret. Således opkræves der automatisk 13,50 USD pr. person pr. nat i drikkepenge på NCL’s skibe.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vej forhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Før afrejsen

Pas

Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros Travel senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100 % overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning.

I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.

ESTA - indrejsetilladelse til USA

Til alle rejser med stop i USA skal alle rejsende senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.govHer får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse.

Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner

Hånden på hjertet

Norwegian Cruise Line hører til i den billigere ende af krydstogtrederierne på det danske marked.

Det er et 3-stjernet rederi, hvor komfort og service kan sammenlignes med et hotel i samme kategori. Har man tidligere sejlet med fx Celebrity Cruises, kan man ikke forvente samme serviceniveau og gastronomiske oplevelser hos Norwegian Cruise Line, for pris og kvalitet hører nu engang sammen. Når det er sagt, så er oplevelsen om bord for de fleste stadig på et niveau, som ligger et pænt stykke over, hvad hverdagen hjemme byder på.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere

De fleste af Albatros Travels rejser er ledet af en dansk rejseleder, som enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder. Alle vores rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Enkelte af vores rejser er uden rejseleder; det vil altid tydeligt fremgå af programmet, hvorvidt rejsen er ledet af en rejseleder eller ej.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.

Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager fra rejseledere og kunder efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Lignende rejser

17USCOC10ADK0502