Ekspeditionskrydstogt fra Skotland til isbjørnens Svalbard

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Med vores eget skib Ocean Atlantic sejler vi fra Skotland til Svalbard med stop på Orkney, Shetland, Færøerne og vulkanøen Jan Mayen. Et nordatlantisk øhop!

Fra de forårsgrønne øer i Skotland sejler vi midnatssolen i møde på dette ekstraordinære ekspeditionskrydstogt gennem Nordatlanten. På ruten mod det højarktiske Svalbard besøger vi Orkney- og Shetlandsøerne, Færøerne og den spektakulære vulkanø Jan Mayen, hvis snedækkede top rager mere end 2000 meter i vejret. Vi følger trækfuglene på deres vej mod de arktiske ynglepladser – og de følger os i dynamiske svæv fra skibets læ til luvart.

Inden vi når frem til togtets slutmål i Longyearbyen, gør vi landgange med skibets Zodiacflåder i Spitsbergens sydlige fjorde, Hornsund og Bellsund. Forhåbentligvis – og ret sandsynligt – møder vi her isbjørne under deres jagt efter sæler på fjordisen.

Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen
Dag 2 Orkneyøerne med historiske Kirkwall. Mulighed for at besøge Skara Brae (tilkøb)
Dag 3 Shetlandsøerne. Udflugt på hovedøen og fiskerbyen Lerwich (tilkøb)
Dag 4 Færøerne. Tórshavn og Nordatlanten. Dybe fjorde og stejle bjerge. Udflugt til Kirkjubøur (tilkøb)
Dag 5 På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Dag 6 Jan Mayen med landing i Zodiacs
Dag 7 På havet mod Svalbard
Dag 8 Svalbard i syne. Sejlads forby Sørkapp langs den sydøstlige kyst
Dag 9 Edgeøya. Sejltur langs iskanten i Zodiacs
Dag 10 Hornsund og Hornsundbreen.
Dag 11 Bellsund med Vårsol Bukta og Calypsobyen. Grill
Dag 12 Longyearbyen og hjemrejse

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Aberdeen. Ombordstigning i Aberdeen
Vores rejse begynder i Aberdeen i det nordøstlige Skotland, hvor MV Ocean Atlantic ligger ved kaj i Dee River. Ombordstigning er om eftermiddagen, hvor kahytterne bliver udpeget. Efter den obligatoriske sikkerhedsgennemgang sejler vi ud gennem mundingen af Dee mod Nordsøen.
Dag 2
Orkneyøerne med historiske Kirkwall. Mulighed for at besøge Skara Brae (tilkøb)
Den imponerende St. Magnus katedral i Kirkwall
I løbet af natten er vi sejlet ud i farvandet mellem de Ydre og de Indre Hebrider, og vi når frem til byen Kirkwall på de vindblæste Orkneyøer ud for det skotske fastland. Orkney er oldnordisk for ”sæløerne”, og i lighed med de andre nordatlantiske øer har Orkney en righoldig vikingehistorie. Men historien går endnu længere tilbage til en af de ældste europæiske civilisationer. Skara Brae, Nordeuropas Pompeji, lå gemt i næsten 5.000 år, før en vældig storm afslørede den ældgamle bebyggelse. De 10 etværelses boliger er lige til at flytte ind i, fuldt møblerede og med fuld sanitet – alt udført i sten. Stedet er på UNESCO´s liste over verdens kulturarv sammen med flere andre forhistoriske kulturminder på Orkney.

Efter ankomsten til Kirkwall er der mulighed for med bus at besøge oldtidsbopladsen Skara Brae på 
en kort udflugt. Tilbage i Kirkwall besøger vi Highland Park, Skotlands nordligst producerede whisky. Ved fire lejligheder er de gyldne dråber herfra blevet kåret som verdens bedste. Vi får en eksklusiv tur rundt på det legendariske destilleri og har mulighed for en smagsprøve.

(Udflugten på Orkney er en del af udflugtspakken og ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under 
prisinformation).

Eftermiddagen er fri i Kirkwall, hvor der bl.a. er mulighed for at besøge den imponerende St. Magnus katedral samt de maleriske ruiner fra Bishop´s og Earl´s Palace, inden vi om aftenen afsejler mod nord til Shetlandsøerne og Lerwich.
Dag 3
Shetlandsøerne. Udflugt på hovedøen og fiskerbyen Lerwich (tilkøb)
Fort Charlotte, bygget i år 1665
Tidligt om morgenen får vi Shetlandsøerne i sigte. Vi starter med at sejle langsomt forbi den lille østlige ø Noss, hvis stejle kyster udgøres af et imponerende fuglefjeld, der netop her i foråret syder af aktivitet. Især suler, tejster og rider er yderst talrige, men der kan bl.a. også ses skarver, lunder, lomvier, alke og mallemukker.

Efter at have rundet nord om Noss og den større naboø Bressay anløber Ocean Atlantic Lerwick på Shetlandsøernes ”Main Land” sidst på morgenen. Øriget Shetland består af mere end 100 øer og skær, hvoraf kun 15 er beboede året rundt. Øerne udgør den nordligste del af det britiske kongedømme ca. 300 km nord for det skotske fastland. Denne “centrale” beliggenhed i Nordatlanten har gennem tiderne ført mange sørejsende til øerne, og den skandinaviske arv skinner stadig igennem i såvel dialekter og folklore som i stednavne. Øernes talrigeste beboere med over 330.000 er de berømte får. Herefter kommer mallemukker, lunder og lomvier, så de 24.000 mennesker kan i den sammenligning synes få.

Om formiddagen skal vi på en kort bustur ud på hovedøen. Her skal vi bl.a. besøge Clickimin Broch, som er et enestående eksempel på arkitekturen i bronze- og jernalderen. Vi kigger siden nærmere på Fort Charlotte, bygget i år 1665, hvor vi vil nyde den gode udsigt over den gamle bydel og havnen i Lerwick fra fortets skydeskår. (Udflugten på Shetland er en del af udflugtspakken og ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation). 

Der bliver lidt tid på egen hånd til at udforske Lerwick, inden vi midt på eftermiddagen går ombord og fortsætter togtet mod nord.
Dag 4
Færøerne. Tórshavn og Nordatlanten. Dybe fjorde og stejle bjerge. Udflugt til Kirkjubøur (tilkøb)
Tórshavn, Færøerne
Vi ankommer efter morgenmaden til Tórshavn, en af de mindste hovedstæder i verden. Herfra styres det lille rige af 18 spredte øer, der udgør Færøerne. Tórshavn er centreret omkring det charmerende græsklædte parlament på Tinganes, og byen er næsten ved at blive en travl moderne by med butikker, caféer og endda tre lyskryds! 

Efter landgangen kan du deltage i en valgfri busudflugt, hvor vi ser lidt tilbage i historien. Vi kører ud af hovedstaden og over bjergene mod syd. Da klimaet på Færøerne er 'stabilt ustabilt', er det ikke usandsynligt, at vi vil køre gennem skyens bund og opleve en vis tåge på vejen. Men hvis du venter et øjeblik, er det heller ikke usandsynligt, at det klarer op igen. Vi ankommer til Kirkjubøur, det vigtigste historiske sted på øerne. Kirkjubøur var i middelalderen biskopscentret på Færøerne, og også dets ubestridte kulturcenter. Vi besøger ruinerne af den imponerende Magnus-katedral, som måske aldrig blev afsluttet, og St. Olav-kirken – den eneste tilbageværende middelalderlige kirke på Færøerne. Ved vores tilbagevenden til 'Havn' – som Tórshavn ofte bliver kaldt – kan du tage en afslappet spadseretur gennem den gamle citadel ved havnen. 

(Udflugten til Kirkjubøur er en del af udflugtspakken og er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).
Dag 5
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Mallemuk på vingerne
Lyt til et foredrag fra vores erfarne ekspeditionspersonale, se en film om arktisk natur – eller gå ud på dækket for at fange glimt af trækfuglene, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og forhåbentlig nogle hvaler.
Dag 6
Jan Mayen med landing i Zodiacs
Tåge og skyer dækker Jan Mayen en stor del af året
Omtrent midt i Norskehavet i det nordlige Atlanterhav ligger den gådefulde vulkanske ø Jan Mayen. Øen ligger ovenpå den Midtatlantiske Ryg, som er grunden til dens vulkanske eksistens. Og gådefuld er øen ikke bare på grund af dens isolation, men også fordi tåge og skyer dækker Jan Mayen til en stor del af året. 

Jan Mayen tilhører Norge, og bjerget Beerenberg er en af de højere af Norges 300 toppe over 2.000 meter. Øen er beboet af kun 18 personer, der passer den meteorologiske station og er en del af det norske forsvar. Vi vil forsøge at gå i land på den smalleste del af øen, fra enten syd eller nord, afhængigt af den aktuelle vind og brænding. Den vulkanske oprindelse er synlig overalt med askekegler, lavastrømme og det Mount Fuji-lignende udseende Beerenberg højt over vores hoveder. Efter en behagelig gåtur på den smalle landtange tager vi vores Zodiacs tilbage til Ocean Atlantic for at fortsætte vores rejse nordpå.
Dag 7
På havet mod Svalbard
Restaurant Vinland serverer internationale retter
Foredrag, film eller måske et spil er nogle af aktiviteterne på denne havdag.
Dag 8
Svalbard i syne. Sejlads forby Sørkapp langs den sydøstlige kyst
Isbjørnen lever næsten udelukkende af kød
Vi nærmer os Svalbard og får den største ø, Spitsbergen, i sigte om eftermiddagen. Vores rute for denne dag og næste er meget afhængig af forholdene. Områdets forskellige istyper, som for eksempel pakisen fra Polhavet, gletsjeris fra kælvende bræer og fjordenes vinteris har sammen med vejret og søen indflydelse på kaptajnens og ekspeditionslederens beslutninger om ruten. Med en isklasse på 1B har skibet mulighed for at gå helt tæt til iskanten, hvor chancen for at se isbjørne og deres jagt efter sæler er størst.
Dag 9
Edgeøya. Sejltur langs iskanten i Zodiacs
Imponerende gletsjerfront
Vi fortsætter så langt øst og nord mod Edgeøya som isen tillader i vores søgen efter dyreliv. Sæler, der ligger på isen, fugle på vej mod havet for at søge føde – og forhåbentligvis også isbjørnen.
Dag 10
Hornsund og Hornsundbreen.
Hornsund kaldes ofte 'Svalbard i en nøddeskal'
Vi er vendt tilbage til Spitsbergens vestkyst og håber at komme ind i Hornsund, den sydligste fjord på øen. Vestkysten nyder det varmere vand, der kommer op gennem Atlanterhavet, så vinterisen bør være smeltet – i det mindste på den ydre kyst.

Hornsund kaldes ofte 'Svalbard i en nøddeskal' på grund af de varierede og dramatiske landskaber og det rige dyreliv. Vi vil forsøge at gå i land i Gåshamna, hvor man kan se rester af gamle fangsthytter, russiske bosættelser og spækkedler.
Dag 11
Bellsund med Vårsol Bukta og Calypsobyen. Grill
Rensdyret bærer gevir, der skiftes hvert år
Bellsund har nogle af de rigeste kullag på Svalbard, og Svea Gruva langt ind i fjorden var tidligere et af de største samfund på øen. Men priserne faldt, og kulminen er i øjeblikket afmonteret. Vi holder os i fjordens munding og foretager landgange i Vårsolsbukta. Den største attraktion her er fuglefjeld med søkonger, Svalbards hyppigste fugl. Tundraen og græsset under klipperne er rigeligt gødet ad af hundredtusinder søkonger, og Svalbard-rensdyrene ynder at græsse her. Vi går en tur langs stranden og ser efterladenskaberne fra tidlige industrielle – og barske – tider. 

I løbet af frokosten sejler vi over fjorden langs den 4 km lange (og ret snævre) Akseløya. Vi tager en Zodiac landgang på Calypsobyen i Recherche Fjorden. Kul blev udvundet her i begyndelsen af 1900'erne, men virksomheden nåede aldrig fuld produktion. I dag byder Calypsobyen på en spændende landing, der giver besøgende et glimt af neoindustrialismens æra. En god gåtur kan laves på tundraen bag bygningerne.
Dag 12
Longyearbyen og hjemrejse
Ved den gamle kulmine på Svalbard
Tidligt om morgenen har skibet anløbet Longyearbyen, rejsens slutmål. Efter morgenmad og afsked med ekspeditionsholdet og besætningen, forlader vi Ocean Atlantic og går ombord i de ventende busser, der tager os ud til lufthavnen for returrejse til København.

Udflugtspakke

Vi har udarbejdet en udflugtspakke med en række ture, der er typiske for de steder, vi besøger. Pakken skal købes hjemmefra.

Udflugtspakken inkluderer udflugter i/til:
- Orkney Island: Busudflugt fra Kirkwall til Churchill Barriers, Italian Chapel og oldtidbyen Skara Brae. 
- Shetland Island: Busudflugt fra Lerwich på hovedøen til Clickimin Broch og Fort Charlotte.
- Færøerne: Busudfugt fra Tórshavn til det smukke Kirkjubøur med besøg i den imponerende Magnus-katedral og St. Olav-kirken.

Udflugterne er ledet af Albatros Expeditions team af internationale og skandinaviske rejseledere samt lokale engelsktalende guider.

Udflugtspakke, kr. 1.998,-

Skara Brae, Nordeuropas Pompeji

Prisinformation

Tillæg for opgradering af kahyt
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger


Pris for Kat. C: 2.998 pr pers.
Pris for Kat. B: 19.998 pr pers.
Pris for Kat. A: 22.998 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 30.998 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for Kat. G: 5.998,-
3 personers kahytter
Tillæg for Kat. B 4.998 pr pers.
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.


Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Dansktalende rejseledere og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København-Aberdeen / Longyearbyen-København
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 12 dages / 11 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Fuld pension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider før og efter togtet i hhv. Aberdeen og Longyearbyen 
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer 
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden 
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag 
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling) 
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2 
Toværelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite. Beliggende på Marco Polo dæk 5. 

Cat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2 
Udvendig Suite, dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue. Beliggende på Marco Polo dæk 5. 

Cat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2 
Udvendig kahyt, dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning. Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8. 

Cat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2 
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue. Beliggende på Marco Polo dæk 5. 

Cat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse. Beliggende på Columbus dæk 4. 

Cat. G: Standard Cabin 
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng og badeværelse. Beliggende på Columbus dæk 4.
 

Vejret i Nordatlanten

Rejsen foregår i det sene forår, hvor vi kan forvente temperaturer på 15 grader i Skotland og ned til måske 5 grader på Svalbard. Samtidigt kan vejret være meget omskifteligt. Det ene øjeblik kan det være strålende solskin og fladt vand, og det næste øjeblik er der krappe bølger og regn og slud i luften.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold.

Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin. 

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet. 
En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. 

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten.  
Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. 
Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.
 

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. I Skotland kan temperaturen godt nå de 15 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen kan skinne døgnet rundt. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk. 

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder. 

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
 

Sproget om bord

Gæsterne og Albatros’ rejseledere på dette togt er både fra Skandinavien og fra lande uden for Skandinavien. Informationer om bord vil derfor blivet givet på engelsk. Informationsmøder og foredrag vil være på dansk også.
Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ind i mellem ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.
 
Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejse næsten til Nordpolen. En virkelig god oplevelse på Nordatlanten. Meget fine oplevelser, ligefra Skotland over de nordatlantiske øer til det nordlige og snedækkede Svalbard. Orkney øernes Skara Brae var en stor oplevelse , ligeledes at gå rundt i Tinganes på Færøerne. Men det største var nok vores landgang med Zodiakbådene på Jan Mayen, hvor vores hjælpere stod i vand til armhulerne for at hjælpe os i land. Fantastisk natur. Vi så ingen isbjørne, men hvaler, fugle og sæler. Stor tak til det fantastiske ekspeditionsteam. Vidende, hjælpsomme, omsorgsfulde og sjove.
Date published: 2019-06-10
Rated 3 out of 5 by from Resa till Svalbard I stort sett en god resa med intressanta föredrag undervägen av expeditionsteamet. All kommunikation ombord var på engelska trots "dansk reseledare" på hemsidans beskrivning av resan. Några resenärer hade lite problem med språket och övriga fick tolka. Även något så viktigt som säkerhetsinformation var på engelska, dåligt! Trång kahytt och smala sängar, litet badrum. Renlighet OK. Dålig stabilitet på skibet, som slingrade vid minsta bölja. Restaurangens mat var mycket vardagsaktig, ingen gourmet-mat.
Date published: 2019-06-12
Rated 5 out of 5 by from En fantastisk rejse. En fantastisk oplevelse. Det er svært at beskrive den utrolige flotte natur. Vi fik ikke set så mange dyr, som vi havde regnet med, men sådan er naturen. Vi følte virkelig, at vi var langt hjemmefra. Landgangene med zodiacbådene forløb gnidningsfrit, ikke mindst på grund af de dygtige ekspeditionsguiders hjælpsomhed. Ekspeditionsteamet var meget vidende og gik 100% op i deres opgaver. Fint skib, lækker mad og ikke mindst en meget venlig besætning.
Date published: 2019-06-10
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk sejlads. Besøg og landgang på Jan Mayen et virkeligt højdepunkt. Et dejligt skib og en meget fin sejlads op gennem nord-atlanten. God service fra venlige og smilende personale.
Date published: 2019-06-20
Rated 4 out of 5 by from Dejlig ekspedition med passende udfordringer og skønne oplevelser Det var en på alle måder interessant tur med dygtige og imødekommende foredragsholdere/ekspeditionsledere.
Date published: 2019-06-12
  • y_2020, m_7, d_4, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_5
  • loc_da_DK, sid_GBCSC02, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser

GBCSC02ADK