Ekspeditionskrydstogt til Patagonien & Chiles skærgård

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Fantastisk rejse med Albatros’ nybyggede luksusskib gennem Beaglekanalen rundt om Kap Horn, Glacier Highway og Magellanstrædet til Chiles skærgård

Med 5-stjernede Ocean Victory sejler vi til nogle af verdens  smukkeste naturområder. Undervejs bliver vi ledsaget af pingviner, søløver og kæmpealbatrosser gennem Ildlandets isbjerge og gletsjerlandskaber. Vi følger i Darwins og Magellans kølvand på denne enestående sørejse, hvor vi både kan nyde landskaberne fra skibet, på spændende udflugter til eksempelvis den verdensberømte nationalpark Torres del Paine og på mini-cruises i vores landgangsflåder. En stor del af rejsen foregår indenskærs, hvor vi ligger godt beskyttet mod vind og vejr. Skibet er et af verdens første specialbyggede krydstogtskibe, der er udstyret med den yderst stabile stævn, X-Bov, der mindsker skibets bevægelser i bølgegangen. 

Albatros’ nybyggede krydstogtsskib Ocean Victory er et ekspeditionsskib i luksusklassen med plads til knap 190 passagerer – alle i udvendige kahytter og heraf mange med balkon eller fransk altan. Skibet har alle moderne bekvemmeligheder, højeste isklasse og søsikkerhed samt landgangsfartøjer til de mest ufremkommelige egne.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Argentinsk peso, Chilensk peso

Dagsprogram
Dag 1 København – Buenos Aires
Dag 2 Ankomst til Buenos Aires, indlogering på hotel
Dag 3 Buenos Aires, Argentina. Byrundtur, middag og tangoshow
Dag 4 Buenos Aires – Ushuaia, Argentina. Fly til Ildlandet, byrundtur og besøg på Verdens Ende-museet
Dag 5 Ushuaia og Ildlandets nationalpark Tierra del Fuego. Ombordstigning på MV Ocean Victory og afsejling
Dag 6 Landgang på Kap Horn, sejlads forbi Kap Horn-klippen og gennem Canal Murray til Beaglekanalen
Dag 7 Sejlads på Garibaldi-fjorden med udsigt til kælvende gletsjere og Monte Darwin
Dag 8 Fort Bulnes, Chile ved Sultens Havn. Naturparken Magellanstrædet og besøg på fortet og museet
Dag 9 Gennem den chilenske skærgård. Naturskøn sejlads gennem de labyrintiske fjordlandskaber
Dag 10 Puerto Natales, Chile. Nationalparken Torres del Paine med takkede bjerglandskaber og søen Lago Grey
Dag 11 Sejlads videre gennem skærgården. Mini-cruise gennem fjordlandskaberne i landingsfartøjer
Dag 12 Puerto Edén, Chile. Gletsjersejlads ved Brüggen-gletsjeren
Dag 13 Caleta Tortel, Chile. Gennem den smalle Messier-kanal til fiskelejet Caleta Tortels trægader
Dag 14 På havet mod Castro
Dag 15 Castro, Chile. UNESCO-kulturarvs trækirker på øen Chiloé og Castros pælehuse
Dag 16 Den naturbeskyttede ø Isla Mocha. Vandretur i nationalparkens betagende landskab
Dag 17 På havet mod Valparaíso
Dag 18 Valparaíso, Chile. Byrundtur, vingårdsbesøg og Santiago de Chile
Dag 19 Santiago de Chile og hjemrejse
Dag 20 Hjemkomst

Ocean Victory

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære med fantastisk service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Victory kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe, med moderne luksus.

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
59.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Buenos Aires
Dag 2
Ankomst til Buenos Aires, indlogering på hotel

Efter ankomsten kører vi til vores hotel, hvor vi kan hvile ud efter rejsen.

Dag 3
Buenos Aires, Argentina. Byrundtur, middag og tangoshow
Folkelige La Boca i Buenos Aires

Denne morgen skal vi nyde Argentinas hovedstad Buenos Aires. Vi starter dagens byrundtur ved Puerto Madero, byens gamle havn, hvor alle de gamle pakhuse er blevet totalrenoveret og omlagt til spisesteder og butikker.

I den nordlige del af byen besøger vi bydelen Palermo, byens grønne åndehul. Her nyder vi de smukke, storslåede parkanlæg og mindesmærker, der giver os et indblik i landets brogede historie. Vi fortsætter til bydelen Recoleta, som er et af byens mest fashionable beboelsesområder med elegante, franskinspirerede huse. Det er også i Recoleta, vi finder den pompøse kirkegård med gravsteder for alle byens fornemme familier, inklusive Evita Peron, som ligger begravet på et familiegravsted under navnet Duarte. Endvidere er Recoleta også hjemsted for de meget rige argentinere, som normalt forlader deres herskabsboliger i sommerheden. Om vinteren kan man se de fine damer slentre op og ned ad byens fornemme strøg iført pels og kunstfærdige frisurer, ofte på vej til tesaloner for at møde deres venner.

Om aftenen skal vi se et superflot tangoshow. Kan man forestille sig mere perfekte rammer for en aften i tangoens tegn end netop her i tangoens hjemby? Dansen – med sit raffinerede miks af nostalgi, drama, elegance og sensualitet – har sit udspring i immigrantmiljøet i San Telmo-bydelen sidst i 1800-tallet. Selvom tangoen i begyndelsen blev betragtet som alt andet end stueren, gik der ikke længe, inden også det pæne borgerskab havde taget dansen til sig.

Dag 4
Buenos Aires – Ushuaia, Argentina. Fly til Ildlandet, byrundtur og besøg på Verdens Ende-museet
Verdens sydligste by: Ushuaia

Vi flyver om morgenen sydpå over Pampas’en og Patagonien til Ushuaia, som Argentina markedsfører som »Verdens sydligste by«. Det har passet indtil for få år siden, hvor Puerto Williams på den sydlige, chilenske side af Beaglekanalen voksede fra nogle få huse til en regulær by med mere en 1.000 indbyggere. Ushuaia har også ekspanderet voldsomt i de senere år, og byen har nu ca. 57.000 beboere. Naturen her minder om Nordnorge med snedækkede bjergtoppe og stejle bjergsider, som forsvinder ned i det iskolde ocean. 
Efter ankomst til Ushuaia skal vi på en byrundtur, hvor vi bl.a. kan nyde en smuk panoramaudsigt over Ushuaia Bay og Beaglekanalen. I byens hovedgade, Avenida San Martin, finder vi butikker, historiske bygninger som det gamle pionerhus og det tidligere fængsel, som nu er et museum. Vi skal også en tur på Verdens Ende-museet for at få en indføring i områdets kultur og historie. Efter byrundturen bliver vi kørt til vores hotel, hvor vi har en enkelt overnatning.

Dag 5
Ushuaia og Ildlandets nationalpark Tierra del Fuego. Ombordstigning på MV Ocean Victory og afsejling Afsejling kl. 18.00
Tierra del Fuego Nationalpark byder på en dramatisk natur

Efter morgenmad tager vi på en udflugt til Tierra del Fuego Nationalpark, som ligger i det argentinske ”Ildland”, og som byder på en fantastisk og dramatisk natur med bjerge og store skovområder. Parken huser 20 arter af pattedyr og 90 fuglearter. For de fugleinteresserede er der mulighed for at glædes over synet af Magellanspætte, Magellangås og den mægtige Andeskondor, som nogle gange ses svæve over bjergtinderne.

Sidst på eftermiddagen kører vi til kajen, hvor det 5-stjernede Ocean Victory venter på os. Efter ombordstigningen er der tid til at finde sig til rette i vores skønne omgivelser og i kahytten, inden vi mødes til vores første middag om bord. 

Vi glider mod Port Williams, hvor vi får chilensk lods om bord. Herfra videre gennem Beaglekanalen, der er opkaldt efter Darwins skib. Beaglekanalen har et rigt vildtliv med masser af fugle som skarver, kjover og havfugle, pingviner og søløver, der ligger på stort set alle klippeskær. De grønne skove omkring kanalen er de såkaldte sydbøge, der strækker sig op til den lave trægrænse, hvor sneen kan ligge året rundt. I dette barske klima levede de hårdføre folk fra Yagan-stammen, som blev beskrevet af Darwin, men som er uddøde, siden han var her for blot 180 år siden.

Dag 6
Landgang på Kap Horn, sejlads forbi Kap Horn-klippen og gennem Canal Murray til Beaglekanalen
På Kap Horn er der et monument, som forestiller en albatros

I dag skal vi runde det berømte ”horn”, Cabo de Hornos, men det er lidt svært at sige, hvordan dagen forløber, da farvandet syd for hornet er uforudsigeligt og oftest til den dårlige side. Sammenstødet mellem Atlanterhavet og Stillehavet går ikke stille af sig, og  indtil Panamakanalen åbnede i 1914 har mange sejlere gennem tiden mistet livet her.

På selve Kap Horn er der bygget et monument, som forestiller en albatros, til minde om alle de døde sømænd. Det står tæt ved fyrtårnet og det lille kapel. Skulle vejret vise sig fra sin gode side, er det muligt at lave en landgang her. Det er der ikke så mange krydstogtssejlende, der har oplevet, og vi må vente og se hvad forholdene byder.

Selvom skibet er meget stabilt, får vi forhåbentlig et kort indtryk af, hvad de gamle sejlskibe måtte gennem på Magellans og Darwins tid, og vi kan glæde os over, at skibe ikke længere er, hvad de har været. Den første ”moderne” sejler, der rundede kappet var den hollandske kaptajn Willem Schouten i 1616, der hermed åbnede den farlige rute. Men mon ikke de lokale har været her langt før?

I løbet af eftermiddagen sejler vi gennem Canal Murray mellem Isla Navarino og Isla Hoste tilbage til Beaglekanalen.

Dag 7
Sejlads på Garibaldi-fjorden med udsigt til kælvende gletsjere og Monte Darwin
Ildlandets isbjerge

Dagens højdepunkt er sejladsen ind i den smalle og ufatteligt smukke Garibaldi-fjord i Alberto de Agostini Nationalpark, der i dag er erklæret UNESCO Biosphere Reserve på grund af sine spektakulære skyhøje gletsjere, der falder fra en serie bjergtinder ned i fjorden. Men også for det rige plante- og vildtliv, der blandt andet omfatter andeskondoren, masser af havfugle samt havpattedyr tiltrukket af de kolde vandes iltrige havstrømme og fiskestimer. Ikke helt sjældent ser man en gruppe spækhuggere i disse farvande.  
Mange gletsjere udgår fra det 2.500 meter høje Mount Darwin, der blev navngivet af Beagles kaptajn Robert Fitzroy for at fejre sin skibskammerat Charles Darwins 25-års fødselsdag den 12. februar 1834. Bjergkæden her regnes i øvrigt for den sydligste del af Andesbjergene. Såfremt tiden og vejret tillader det, kan dagen eventuelt byde på et Zodiac-cruise i skibets egne landingsfartøjer.

Sidst på dagen når vi ud på åbent hav, inden vi vender stævnen mod Magellanstrædet og Fort Bulnes.

Dag 8
Fort Bulnes, Chile ved Sultens Havn. Naturparken Magellanstrædet og besøg på fortet og museet
Fort Bulnes på de klippefyldte kyster ved Punta Santa Ana

Vi er nået ud af Ildlandet, hvis grænse går langs Magellanstrædet, og er fremme ved Fort Bulnes. Fortet blev bygget i 1843 på de klippefyldte kyster ved Punta Santa Ana under kommando af præsident Bulnes Prieto for at fastholde kontrollen over Magellanstrædet og de skibe, der sejlede igennem. Desværre kunne kolonien i og omkring fortet ikke klare de barske vilkår og efter nogle år med sult og sygdom måtte de give op. Fortet er i dag restaureret til sin helt oprindelige form.

Vi går en tur i naturparken Park Estrecho de Magallanes og besøger fortet med museet, der ligger på parkens højeste punkt. Selvom det er et spændende arkæologisk område, må vi videre ved middagstid mod Puerto Natales for at holde programmet.

Dag 9
Gennem den chilenske skærgård. Naturskøn sejlads gennem de labyrintiske fjordlandskaber
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory

Dagen er sat af til sejlads på Magellanstrædets 600 kilometer lange og 5 til 30 kilometer brede farvand, der deler både Ildlandet fra Det Sydamerikanske Kontinent og Atlanterhavet fra Chiles skærgård og Stillehavet. Der er et subarktisk klima, og kysten er barsk og vegetationsfattig. Alligevel har disse kyster været hjemstedet for en højtudviklet og menneskerig indiansk kultur, der primært bestod af maritime, nomadiske jæger-samlere og andre, der nøjedes med at blive på land, hvorfra de fiskede og samlede skaldyr. Stammerne levede isoleret og upåvirket af den vestlige civilisation indtil omkring år 1800, hvorefter de hurtigt uddøde som følge af nye sygdomme og radikale udryddelseskampagner igangsat af regeringerne i Chile og Argentina. I dag er vores samlede viden om disse mange forskellige folkeslag yderst sparsom.

Ferdinand Magellan, der har lagt navn til strædet, var en portugisisk opdagelsesrejsende på opdrag af Spaniens Charles d. 1, der som den første sejlede gennem strædet i 1520 på sin vej rundt om jorden. Chile annekterede strædet under præsident Bulnes 23. maj 1843 og understregede Chiles overherredømme gennem opførelsen af det tidligere besøgte fort.

Rejsen går gennem den smalle og velbeskyttede del af Magellanstrædet. Vi kommer fra Magdalena Channel og passerer Cape Froward, kontinentets yderste sydspids på Magellanstrædets smalleste sted, og fortsætter op gennem Smyth Channel, der minder meget om den såkaldte Inside Passage i Alaska.

Dag 10
Puerto Natales, Chile. Nationalparken Torres del Paine med takkede bjerglandskaber og søen Lago Grey
Puerto Natales ligger 200 kilometer inde i landet

Efter 500 kilometers zig-zag-sejlads er vi nu kommet gennem et af de meste fantastiske og labyrintiske fjordsystemer i verden. Vi er fremme i byen Puerto Natales, 200 kilometer inde i landet. Dagen er afsat til en heldagsudflugt til nationalparken Torres del Paine.

Kronet af en række dramatiske klippetårne er området uden tvivl blandt de smukkeste nationalparker i verden. Parkens højeste bjerg er ”Paine Grande”, 2.884 m.o.h., men de smukkeste er de tre majestætiske granittårne, ”Torres del Paine”, der ligger side om side som et vartegn for parken. ”Paine” er et indiansk ord for ”blå”, og dagens udflugt i nationalparken viser hvorfor. Sneen på bjergtoppene, søerne og de store gletsjere giver et blåligt skær og er med til at gøre parken ekstra indtagende. Vi kører gennem parken og vil dagen igennem kunne nyde udsigten til bjergene. Af og til står vi af bussen og tager på kortere vandreture for at nå de bedste udsigtspunkter. 

Et af dagens højdepunkter er udsigten til den enorme Grey-gletsjer, der er 6 kilometer bred og 30 meter høj. Gletsjeren starter i Andesbjergene og ender i Grey-søen, og den er en af de største gletsjere uden for polerne. Klimaforandringer påvirker gletsjeren, der skrumper ind fra år til år, om end den stadig er et enestående syn. Er vi heldige, ser vi guanaco’er, der fra højderyggene holder øje med os. Guanaco’en er tæt beslægtet med lamaer, og begge er i familie med kamelen, om end de er noget mindre og uden pukler. Der er også gode chancer for, at vi møder den lokale ”struds” Ñandú, der som sin bror er for tung til at flyve. I luften over os svæver forskellige rovfugle, og sommetider ses den mægtige andeskondor.

Dag 11
Sejlads videre gennem skærgården. Mini-cruise gennem fjordlandskaberne i landingsfartøjer
Kun udvendige kahytter med eller uden balkon samt suiter

Nu er vi inde i den dybe skærgård, og skibet sejler gennem de mange smalle vandveje, der næsten alle betegnes kanaler. Ruten følger kanalerne Sarmiento, Esteban, Angostura, Inocentes og herefter ud i den lange smalle Canal Messier. Det er utroligt smukt uanset hvilken retning, øjnene vendes. Spidse forrevne, ofte sneklædte bjergtoppe, gletsjere, masser af liv over og under vandet. Kanalerne har alle fået deres form og udstrækning under de seneste istider, da de var fyldt med gletsjere fra Andesbjergene mod øst. Efterhånden som vi trænger ind i den 250 km lange Messier, begynder vi at se små landsbyer og fiskerlejer. Vi planlægger Zodiac-landinger undervejs, hvor forholdende er passende.

Dag 12
Puerto Edén, Chile. Gletsjersejlads ved Brüggen-gletsjeren

Vi passerer i dag Brüggen-gletsjer, som er den største udløber af Southern Patagonian Icefield og den længste gletsjer på den sydlige halvkugle (uden for Antarktis) Den var tidligere kendt som Pio XI Glacier og er i dag omkring 66 km lang og op til 5 km bred. I årene 1945 til 1976 voksede den kraftigt og afskar en stor sø, indtil den nåede et stabilt leje og var vokset med 10 km i længde og 60 kvadratkilometer i areal.

Vi skal besøge den lille totalt afskårne by Puerto Edén, der med under 200 indbyggere ligger ved bredden af Canal Messier. Havet er eneste adgang, fordi hverken veje eller stier fører frem til Edén. Byen har heller ingen veje mellem huse og butikker, kun træpromenader eller ”boardwalks”. Befolkningen lever primært af fiskeri og indsamling af skaldyr, der afhentes en gang ugentligt af en kutter.

Dag 13
Caleta Tortel, Chile. Gennem den smalle Messier-kanal til fiskelejet Caleta Tortels trægader
Alle huse er på stylter og veje er af træ i Caleta Tortel

Vi er nået til enden af Messier-kanalen ved kysten, hvor vi finder endnu en spændende og typisk chilensk landsby i dette område. Caleta Tortel blev anlagt i 1955 for at udnytte områdets cyprestræer til tømmerproduktion. Landsbyen, der kun kunne nås med skib indtil 2003, har levet af træproduktion op til vore dage. Det er et sumpet område, hvor floder, smeltevand og havet løber sammen i en moseagtig undergrund, og derfor bygges alle huse på stylter og vejene er ligesom i Puerto Edén bygget af træ – cypres naturligvis.

Dag 14
På havet mod Castro

Turen går videre langs Chiles kyst, og vi har tid til at nyde skibets faciliteter, måske lidt massage, et besøg i butikken eller et interessant foredrag om områdets natur eller kultur. Man kan også slappe af i et af spabadene på dækket eller tage en dukkert i den lille pool.

Dag 15
Castro, Chile. UNESCO-kulturarvs trækirker på øen Chiloé og Castros pælehuse
En af Chiles byer på stylter

Vi er nået til udkanten af Chiles Lake District og skal besøge endnu end by på stylter, Chiloé, der imidlertid er vokset til 42.000 indbyggere og ekspanderet op i landskabet, hvor der ikke er brug for stylter. Chile kalder byen den tredjeældste by i landet, fordi den har eksisteret som officiel by siden 1567. Området er dog blevet ramt af jordskælv og tsunamier flere gange, og i 1837 blev byen reelt jævnet med jorden. 
Det er en spændende by at gå rund i. Kvarteret langs vandet med alle styltehytterne, men også kvartererne omkring centrum, Plaza de Armas, med den relativt gamle kirke er interessante.
Chiloés berømte trækirker er en af Chiles største kulturskatte og blev føjet til UNESCO’s liste over kulturarv i 2000. Den første af de 16 kirker på listen blev opført i det 18. århundrede af jesuittermunke ved hjælp af lokale tømrere. Kirkerne er opført udelukkende i træ uden så meget som et eneste søm.

Dag 16
Den naturbeskyttede ø Isla Mocha. Vandretur i nationalparkens betagende landskab

I dag går turen til øen Mocha på bare 48 kvadratkilometer, hvoraf omkring halvdelen er udlagt som nationalpark. Oprindeligt var øen beboet af det såkaldte lafkenches-folk. Francis Drake besøgte øen under sin verdensomrejse, men måtte fortrække efter at være blevet alvorligt såret af øens beboere. I 1685 tvangsflyttede guvernøren hele øens befolkning til det, der i dag er byen Conception. Der findes flere beretninger fra 1800-tallet om en gigantisk hvid kaskelothval, der holdt til omkring øen Mocha, kaldet Mocha Dich, der skulle have inspireret Herman Melville til at skrive Moby Dick.

I 2007 har man sammenlignet kranier fra de oprindelige Mocha-folk med kranier fra Påskeøen og fundet forbløffende ligheder, der nærer teorien, oprindelig fremsat af Thor Heyerdahl, om forbindelsen mellem Sydamerika og de fjerntliggende øer i Stillehavet.

Vi sejler ind til øen med skibets Zodiac-flåder og hører om nationalparken og den lokale flora og fauna.

Dag 17
På havet mod Valparaíso

Der er i dag tid til at hvile, læse, høre foredrag og slappe af i selskab med skibets øvrige passagerer og nyde de lækre måltider, skibets kokke forkæler os med.

Dag 18
Valparaíso, Chile. Byrundtur, vingårdsbesøg og Santiago de Chile Ankomst kl. 7.00
I den charmerende havneby Valparaiso

Efter morgenmad er det tid til at forlade Ocean Victory og vende blikket mod Valparaíso, som er en af Chiles ældste byer. Byen ligger i en bugt på en række højdedrag og er kendt for sine gamle kabelbaner – hvoraf 15 endnu er funktionsdygtige – som fører fra havnen op til de gamle UNESCO-fredede beboelseskvarterer. Her boede kolonitidens tyske og engelske handelsmænd i de farverige huse, som lyser op i bybilledet.

Vi tager på en orienterende byrundtur og sætter så kursen mod Santiago de Chile, landets hovedstad. Inden vi når så langt skal vi dog spise frokost på en af Chiles mange vingårde. Herefter tager vi hul på hovedstaden. Santiago ligger i en bred dal (600 meter over havet) mellem vinmarker og de snedækkede Andesbjerge. Den er Sydamerikas femtestørste by med ca. fem millioner indbyggere. Byens kendte seværdigheder tæller blandt andet den centrale plads, Plaza de Armas, den smukke San Francisco-kirke med et lille museum om kunst fra kolonitiden, operahuset (Teatro Municipal), San Cristóbal-bjerget samt Santa Lucia-bakken med et parkområde, hvor byen blev grundlagt i 1541 af spanieren Pedro de Valdivia.
En del af eftermiddagens byrundtur foregår til fods.

Herefter er det tid til at tjekke ind på hotellet og nyde den sidste nat i Sydamerika.

Dag 19
Santiago de Chile og hjemrejse
Plaza de Armas i Santiago de Chile

I dag er det tid til at forlade det sydamerikanske kontinent. Vi bliver hentet i bus på hotellet, og så er der afgang mod lufthavnen, hvor maskinen mod Europa venter.

Dag 20
Hjemkomst

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 59.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enekahyt kat. G: kr. 11.998,- pr. person

Tillæg for opgradering af kahyt
  • Tillæg for kahyt kategori B: kr. 9.998,- pr. person
  • Tillæg for kahyt kategori A: kr. 15.998,- pr. person
Rabat
  • Rabat for kahyt kategori E: kr. -1.898,- pr. person
  • Rabat for kategori D: kr. -7.598,- pr. person
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København-Buenos Aires, Buenos Aires-Ushuaia og Santiago de Chile-København med mellemlanding(er)
  • 13 nætters krydstogt på Ocean Victory i delt udvendig dobbeltkahyt kat. C jf. program
  • Byrundture i bus og til fods i Buenos Aires, Valparaíso og i Santiago de Chile
  • Al nødvendig lokaltransport
  • 2 nætters ophold med morgenmad i Buenos Aires på centralt turistklassehotel
  • ½ dages sightseeingtur i Buenos Aires
  • Tangoshow og middag i Buenos Aires
  • 1 overnatning på hotel i Ushuaia
  • Udflugt med bus til Torres del Paine Nationalpark
  • Vingårdsbesøg med frokost dag 18
  • 1 nats ophold med morgenmad i Santiago de Chile på centralt turistklassehotel
  • Informationsmøder og foredrag om bord
  • Helpension, kaffe og te samt eftermiddagssnacks om bord
  • Alle ekskursioner, zodiacture og udflugter under krydstogt
  • Alle lufthavnsskatter og havneafgifter
  • Bidrag til Rejsegarantifonden og EU-ansvarsrisiko
  • Dansk- og engelsktalende rejseledere, ekspeditionsteam og foredragsholdere om bord på skibet
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt og opgradering af kahytskategori
  • Drikkepenge til skibets personale, beregn ca. 13,50 USD/nat
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (regn med ca. 20 USD pr. pers.)
  • Eventuelle ekstra udflugter eller arrangementer
  • Drikkevarer udover kaffe og te om bord på skibet
  • Øvrige måltider på land
  • Personlige fornødenheder
  • Dansk indenrigstilslutning
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under ’Prisen inkluderer’

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor hårdt vejr i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter. En ideel rejseform, hvis man er på jagt efter enestående oplevelser. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, ekskursioner, foredrag og zodiacsejlads samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt) og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiac-typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på natursafari. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Victory har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Victory skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 189 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse.

Kahytterne

  • Juniorsuite 42 m2 – Kat. A
    De 4 juniorsuiter ombord på Ocean Victory har et fantastisk udsyn fra deres placering højt oppe på skibets dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Kahytten kan tage op til 3 personer. Beliggende på Amundsen dækket, dæk 7.
     
  • Balkonsuite 28 m2 – Kat. B
    Ocean Victory har 4 Balkonsuiter ombord beliggende på henholdsvis Bering & James Cook dækkene, dæk 4 & 6. Suiterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne har plads til 2 personer.
     
  • Balkonkahyt 24 m2 – Cat. C
    Denne kahytskategori er den mest udbredte på skibet. Beliggende på henholdsvis Bering & James Cook dækkene. På dæk 4 & 6 har alle balkonkahytterne dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Halvdelen af kahytterne vil have en sovesofa som gør det muligt at have et barn i kahytten også. Hvis man ønsker 2 kahytter med døre imellem, kan dette også forespørges på i denne kategori.
     
  • Standardkahyt med koøje 22 m2 – Kat. D
    Standardkahytterne på Ocean Victory ligger tæt på Mudroom (skibets bryggers) samt med nem adgang til zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet. Standardkahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base og har alle 2 enkeltsenge, koøje og badeværelse med badekar. Beliggende på Gerlach og Bering dækkene, dæk 3 & 4. OBS!  Kun en af kahytterne ligger på dæk 4.
     
  • Standard enkeltkahyt med koøje 18 m2 – Kat. G
    Standardenkeltkahytterne ombord er placeret på Gerlach dækket, dæk 3. Ligesom med standardkahytterne (D) ligger de tæt på skibets Mudroom (skibets bryggers) med nem adgang til zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet.
     
  • Standardkahyt med fransk altan 16 m2 – Kat. E
    Standardkahytterne med fransk altan er alle placeret højt i skibet på Amundsen dækket, dæk 7. Kahytten har dobbeltseng, gulv til loft vindue samt badeværelse med badekar.

Klima

Togtet forløber i det sydlige efterår, og i Ushuaia og den sydlige del af den chilenske skærgård kan vi forvente temperaturer på 5 til 12 grader. Men da togtet strækker sig over 23 breddegrader eller 2.500 kilometer, når temperaturene op på 25 grader eller mere i nord – og i Buenos Aires i rejsens begyndelse. Forvent desuden en (meget) frisk vind i de sydlige fjorde.

Visum

Ingen visumkrav for danske statsborgere. Ikke-danske statsborgere bør kontakte bureauet eller de respektive ambassader.

Pas

Gyldigt pas medbringes. Passet skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter afrejse fra Argentina. Det navn, der oplyses ved rejsens bestilling, skal være præcis som navnet i passet, da navnet i rejsedokumenterne naturligvis ikke må afvige fra det i passet. ALBATROS TRAVEL SKAL BRUGE EN ELEKTRONISK KOPI AF GYLDIG PAS 14 DAGE EFTER RESERVATION.

Valuta

Argentina: Den argentinske møntfod hedder pesos (ARS). Den omtrentlige vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 11 DKK. 
Chile: Den chilenske møntfod hedder ligeledes peso (CLP). Den omtrentlige  vekselkurs i forhold til danske kroner er 100 peso = ca. 1 DKK. 
Om bord på skibet er US-dollar standardvaluta.

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at efterlade drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Alle drikkepenge vil blive delt blandt hele besætningen. Det opkrævede beløb er 13,50 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuld pension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle dietkrav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Bagage

Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydeligt navn og adresse på al bagage, og du vil før afrejse modtage et speciel navnemærke, som skal benyttes. Skriv kahytsnummer, så personalet hurtigt kan identificere kufferten og bringe den til rette kahyt. Det anbefales, at man også lægger en seddel med navn og adresse øverst i kufferten, da den udvendige mærkning kan falde af.

Tidsforskel

Buenos Aires og Ushuaia er 5 timer efter dansk tid. Når klokken er 5 i Ushuaia, er den 12 i Danmark. Argentina har ikke ”daylight saving”.

Chile er 5 timer efter dansk tid, men skifter til ”vintertid” midt under togtet, hvorefter Chile er 6 timer efter dansk tid.

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Før afrejsen

Helbredsskema

Da skibet besejler isolerede områder (ikke mindst de polare områder), stiller Albatros krav om, at deltagerne indsender et helbredsskema. Et sådant skema vil blive fremsendt inden afrejse.

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af rejseforsikring med blandt andet sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. En sådan kan tegnes gennem Albatros Travel/Gouda eller andet rejseforsikringsselskab. Se det udleverede helbredsskema.

Pakkeliste

  • Påklædning

En skibsrejse langs Chile kræver relativt stor variation i beklædningen. Som nævnt kan vi forvente temperaturer fra 5 til 25 grader. Men på havet er det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter nødvendigt. Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er et par uldne inderbukser samt tætvævede fritidsbukser og vandafvisende og vindtætte overtræksbukser velegnet, ikke mindst når man skal sejle i skibets egne Zodiac-flåder. Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord, på lette naturvandringer og spadsereture i byerne samt på flyet hjem. 

På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Travel, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis  afholder.

  • Kikkert

Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse.

  • Medicinkasse

Plaster og kompresser
Læbepomade
Fugtighedscreme
Vådservietter
Næsedråber
Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
Immodium eller tilsvarende
Personlig medicin
Søsygemiddel. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Konsultér din læge, og afprøv midlerne inden afrejse for at vide, hvordan de påvirker dig.

  • Bøger

Ocean Victory har et lille bibliotek med fagbøger om geografi, dyreliv og kultur, primært på engelsk, samt en bytteordning for skønlitterære værker. Forvent ikke at finde engelsksprogede bøger i særlig stort omfang hos boghandlere i Argentina og Chile. Det er derfor en god idé medbringe relevant litteratur hjemmefra.

Hånden på hjertet

En gang skal være den første

En gang skal jo være den første! Lige meget hvor mange gange vi har kørt en tur igennem, talt med de lokale, prøvet forskellige ruter, små restauranter og været helt ned i detaljerne, som hvor skal vi have et fotostop, så vil der i enhver rejses ”spæde liv” være ændringer, som løbende foretages. Derfor håber vi, at vores nysgerrige og berejste kunder har forståelse for, at det nogle gange ikke helt går som forventet. Det er jo også en del af det at rejse, fx at opleve, hvordan tid måske opfattes anderledes i andre lande, når betjeningen er decideret langsom. Vær desuden sikker på, at vi nok skal lave ændringer i programmet, hvis der findes passende alternativer.
Vi har valgt at indlægge en del vandreture undervejs, dels fordi enkelte af besøgsbyerne er helt isolerede uden vejforbindelse, eller fordi busser ikke kan manøvrere i de smalle gader. Husk derfor praktisk fodtøj.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

21ARROC01ADK2703