Ekspedition Nordatlanten - Island, Jan Mayen og Svalbard

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Om bord på vores eget skib Ocean Albatros sejler vi fra vulkanøen Island til Jan Mayen og Svalbard – og videre rundt i det fascinerende arktiske riget

Få steder på kloden er vildere, mere storslåede og uberørte end de arktiske øer i Nordatlanten. Og ingen skibe er mere egnede til sådan en rejse end det nybyggede ekspeditionsskib Ocean Albatros. 
Efter ombordstigning i Islands charmerende og livlige hovedstad Reykjavik sejler vi mod nordøst, og efter et stop på den betagende Snæfellsnes-halvø med den interessante landsbyen Arnarstapi, sejler vi videre mod Vestfjordene.

Vestfjordene er Islands tyndest befolkede område og byder på noget af Islands mest spektakulære og uberørte natur. Samtidig er området også hjemsted for stor del af landets dyreliv. 
Inden vi forlader Island helt, lægger vi også vejen om Grímsey, som markerer vores passage ind i Arktis. 
Herfra sejler vi ud i det ukendte, når kursen sættes mod den gådefulde ø Jan Mayen, der bl.a. er kendetegnet ved øens meget markante 2.277 meter høje vulkan Beerenberg. 

Vi sejler op mod den unge sommer sammen med trækfugle og 24-timers dagslys, indtil vi når de snedækkede bjerge på Spitsbergen, Svalbards største ø, hvor der er mulighed for at se isbjørne. 
Vi spejder desuden efter hvaler langs Svalbards kyst, og fortsætter længere mod nord ind i Kongsfjorden med Ny-Ålesund. Endelig runder vi vores arktiske odysse´af i Longyearbyen, hovedbyenen på Svalbard. 
Undervejs er der rig lejlighed til at nyde livet ombord på skibet, som foruden komfortable kahytter med havudsigt byder på to restauranter, et wellnessområde med swimmingpool, spa, sauna og fitness samt en Albatros Nordic Bar og en moderne foredragslounge.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt

  • Rejseleder

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta USD, ISK, NOK

Dagsprogram 12 dage
Dag 1
Fra København til Reykjavik. Ombordstigning
Dag 2
På havet mod Siglufjörður
Dag 3
Siglufjörður og Grímsey, Island. Mulighed for udflugten ”Siglufjörður sildeoplevelse”
Dag 4
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Dag 5
Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg
Dag 6
På havet mod Svalbard. Kontinentalsoklen med gode chancer for hvaler
Dag 7–8
Det sydlige Svalbard
Dag 9
Kongsfjorden og Ny-Ålesund
Dag 10
Det nordvestlige Spitsbergen
Dag 11
Det centrale Spitzbergen
Dag 12
Longyearbyen og hjemrejse til København

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
47.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Reykjavik. Ombordstigning Afsejling kl. 22.00

Vi flyver fra København mod Island og lander i Keflavík lufthavnen midt på dagen. Herfra er der transport mod Reykjavík og havnen, hvor vores skib Ocean Albatros venter. 

Efter ombordstigningen bliver kahytterne anvist, og inden vi skal nyde den første middag, vil skibets besætning gennemgå en obligatorisk redningsøvelse. Vores ekspeditionsteam vil desuden fortælle om skibets rutiner og sejlruten for de kommende dages sejlads.

Kaptajnen sejler skibet ud af havnen i Reykjavik tidligt på aftenen og sætter kursen mod det vestlige Island.

Middag ombord.

Dag 2
På havet mod Siglufjörður

Fra Islands pulserende hovedstad sejler vi rundt om det nordvestlige hjørne af denne barske ø på vores vej mod byen Siglufjörður.

Farvandene omkring Island er blandt de rigeste på planeten Jorden, for her møder de varme strømme fra Golfstrømmen den kolde Østgrønlandsstrøm, hvilket skaber et farvand rigt på ilt og næringsstoffer. Her blomstrer plankton og giver næring til et sandt mekka af arter. Når vi runder Vestfjordene (den barske halvø, der udgør Islands nordvestlige hjørne), kan du sammen med ekspeditionsteamet stå på dækket for at iagttage det endemiske dyreliv i dette unikke havlandskab. Lunder vipper på bølgerne og dykker ned i de kolde dybder for at søge føde, mens mallemukker og andre havfugle glider langs skibssiden. Hvis vi er heldige, kan vi få øje på de hvaler, der kommer for at æde de store stimer af sild i området. Det erfarne ekspeditionsteam underholder gæsterne med fortællinger om Islands rige folklore, kultur og unikke maritime økosystemer.

En dag til søs er i øvrigt det ideelle tidspunkt at gøre sig bekendt ekspeditionsskibet. Du kan slappe af i observationsloungen med en kop kaffe og en kikkert, deltage i et ekspertforedrag for at lære mere om regionen eller nyde en specialcocktail med nye venner, mens vi nærmer os Siglufjörður.

Dag 3
Siglufjörður og Grímsey, Island. Mulighed for udflugten ”Siglufjörður sildeoplevelse” Ankomst til Siglufjörður kl. 7.00, afsejling kl. 14.00. Ankomst til Grímsey kl. 14.00, afsejling kl. 18.00

Om morgenen ankommer Ocean Albatros til den lille by Siglufjörður, den nordligste by på det islandske fastland. Ligesom i næsten enhver anden by på Island er havnen byens hjerte. Siglufjörður voksede fra en lille landsby til en sand by i 1940'erne og 50'erne under sildeboomet. Denne lille fisk har været grundlaget for byens økonomi siden tidernes morgen og gjorde Siglufjörður til en af Islands største byer i 1950'erne.

Siglufjörður er en by, der fuldt ud har omfavnet sin historie og identitet. Overalt i byen regerer silden! Sildetidsmuseet, som består af en række historiske bygninger, viser den traditionelle forarbejdning af disse fisk, som stadig finder sted den dag i dag. Byen ligger i en af Islands mest fantastiske fjorde (af samme navn). I området finder man op mod 18, hvilket gør det til et yderst populært sted for besøgende, der kører Island rundt.

Siglufjörður er synonymt med sildeindustrien. Fisk fra denne lille by blev engang eksporteret til hele verden, og indbyggerne i Siglufjörður er berettiget stolte af deres fiskearv! I dag har du mulighed for besøge byens museum om sildehistorien i byen og opleve en teaterforestilling, der viser gamle traditionelle arbejdsmetoder til lyden af den harmonikamusik, der engang brugt som en rytmisk arbejdsmelodi, sang og dans. Vi skal naturligvis også prøvesmage silden og skylle den ned med et glas islandsk brændevin (også kendt som Den Sorte Død!).

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris men skal tilkøbes separat. Se mere senere i programmet).

Først på eftermiddagen går vi om bord på Ocean Albatros igen og bevæger os fra Siglufjörður til Grímsey, en lille ø ud for Islands nordkyst. Denne lille smaragdgrønne ø er den eneste del af Island, der krydser polarcirklen – ja, faktisk løber den direkte gennem den nordlige halvdel af øen. Stedet er markeret med den massive betonkugle "Orbus et Globus", en skulptur, der årligt flyttes for at tage højde for små ændringer i jordens bane (og dermed i positionen af polarcirklen). 

Øen er hjemsted for kun ca. 70 hårdføre lokale indbyggere, men også til tusindvis af havfugle. Hold udkig efter nysgerrige lunder, der kigger ud af deres huler, og pas på de territoriale havterner oven over dit hoved! Grímsey har en stor bestand af terner, og lufthavnens medarbejdere må ofte ud og rydde landingsbanen for disse elegante, men hidsige små fugle for at flyene kan sætte hjulene på Grímseys jord.

Grímsey markerer vores officielle passage ind i Arktis. Herfra sejler vi ud i det ukendte, når kursen sættes mod den gådefulde ø Jan Mayen.

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 4
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler Ankomst till Reykjavik kl. 14.00

På vores krydstogt vil du blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejse og geologi. 
Du kan også gå ud på dækket for at studere havfuglene, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og måske fange et glimt af nogle hvaler.

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 5
Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg Ankomst kl. 7.00, afsejling kl. 14.00

Omtrent midt i Norskehavet i det nordlige Atlanterhav ligger den gådefulde vulkanø Jan Mayen. Den ligger nær den Midtatlantiske Ryg, som er grunden til dens vulkanske eksistens. Og gådefuld er øen ikke bare på grund af dens isolation, men også fordi tåge og skyer dækker Jan Mayen i en stor del af året.

Jan Mayen tilhører Norge, og bjerget Beerenberg er en af de højere af Norges 300 toppe over 2.000 meter over havet. Øen er beboet af kun 18 personer, der passer den meteorologiske station, og er en del af det norske forsvar. 

Vi vil forsøge at gå i land på den smalleste del af øen, fra enten syd eller nord, afhængigt af den aktuelle vind og brænding. Den vulkanske oprindelse er synlig overalt med askekegler, lavastrømme og gletsjerklædte Beerenberg højt over vores hoveder.

Efter en behagelig gåtur på den smalle landtange tager vi vores Zodiacs tilbage til skibet for at fortsætte vores rejse nordpå.

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 6
På havet mod Svalbard. Kontinentalsoklen med gode chancer for hvaler
Mulighed for at se hvaler

Fra Jan Mayen sætter vi kurs mod nordøst med de højtliggende arktiske øer Svalbard som mål. Svalbard ligger cirka 800 km nord for det norske fastland og er ekstremt afsides og isoleret. Longyearbyen, øernes "hovedstad", ligger kun 1200 km fra Nordpolen, som dermed er 800 km tættere på end Oslo.

At sejle til Svalbard kræver et skib, der kan håndtere eventuel is eller hårdt vejr, hvilket kan forekomme i disse nordlige farvande. 
Vest for Jan Mayen ligger nemlig Vestisen, et stort område med drivende havis, som klamrer sig til Østgrønlands kyst og lejlighedsvis driver over Grønlandshavet til Svalbard – selv om sommeren. Heldigvis har Ocean Albatros både polarkode 6 og isklasse 1A-klassifikationer, hvilket gør hende ideel til alt undtagen den tykkeste arktiske is. Skrogets unikke X-Bow-design giver også øget stabilitet i urolige vande.

Hav kikkerter klar, når vi nærmer os Svalbard. Disse øer er et tilflugtssted for et rigt dyreliv, og når vi bevæger os nordpå, gør hvaler, sæler og fugle, som lever på og omkring i dette storslåede øhav om sommeren, det samme. 

Når vi nærmer os Svalbard, kan vi forvente, at koncentrationen af dyreliv vil øges. Når vi kommer tættere på kontinentalsoklen ud for Svalbard i løbet af vores anden eftermiddag til søs, skal vi holde udkig efter hvalerne, der kommer for at mæske sig i de rigelige mængder plankton, der stiger til overfladen. 

Engang blev de jaget i en sådan grad, at det næsten førte til udryddelse af disse prægtige væsener, som var eftertragtede pga. deres olieholdige spæk. Nu er de milde havgiganter heldigvis på vej tilbage og er almindelige omkring Svalbard om sommeren.

I løbet af vores dage om bord, er der naturligvis også en række underholdningstilbud om bord, så dagene vil næppe føles lange, selvom det kunne ønskes, når man befinder sig i skønne omgivelser og i godt selskab.

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 7–8
Det sydlige Svalbard

Vi ankommer på eftermiddagen på den syvende dag af vores rejse til det sydlige Svalbards spændende kyster. Den sydlige halvdel af Svalbard, der omtrent er trekantet, består af utallige fjorde, holme og skær, som alle indbyder til udforskning.

Ved første øjekast kan denne region synes øde og livsforladt, men, hvis du kigger nærmere efter, kan du se, at det er det modsatte, der gør sig gældende. Stenbræk, Svalbard-valmuer og andre tundra-planter trodser det brutale vejr og deres juvel-lignende blomster strækker sig mod det svage arktiske sollys. Små sneirisker flakser mellem klipperne, mens perfekt kamuflerede purpursnæpper tripper langs kysten. Hvis du hæver blikket op mod de planteklædte skråninger kan du se gråhvide 'stenblokke', der bevæger sig. Det er rensdyr på størrelse med får – den unikke underart, der er hjemmehørende på Svalbard. Et glimt af blåsort, og skrigene fra fuglene i nærheden varsler den arktiske rævs ankomst. Det er det eneste rovdyr, der er hjemmehørende på land på Svalbard (med undtagelse af isbjørnen, som er klassificeret som et marnepattedyr).

Dagene bruges på udforskning sammen med ekspeditionsteamet.

Dag 9
Kongsfjorden og Ny-Ålesund Ankomst til Ny-Ålesund kl. 8.00, afsejling kl. 13.00.

I løbet af natten (men hvad er nat, når solen aldrig går ned?) er Ocean Albatros gledet forbi de savtakkede bjerge ved Prins Karls Forland og er ankommet til den storslåede Kongsfjord. Fjorden ligger omgivet af klippefyldte bjerge og er afgrænset af de imponerende gletsjere Kongsbreen og Kongvegen og De Tre Kroner – en række pyramideformede bjerge, der siges at repræsentere monarkierne i Norge, Sverige og Danmark. Dette er uden tvivl et af de smukkeste og mest fredfyldte hjørner af kloden.

Vores landing vil være ved den lille bosættelse Ny-Ålesund. Den ligger længere mod nord end Longyearbyen, og dermed er Ny-Ålesund verdens nordligste bosættelse, hvis en gruppe videnskabelige stationer, et postkontor og en enkelt butik, som kun er åben i et par timer om dagen kan beskrives som sådan... Det er op til dig at bedømme!

Øernes geografiske beliggenhed har gjort dem til udgangspunkt for opdagelses- og videnskabelige ekspeditioner i århundreder – en stolt arv, der stadig føres videre den dag i dag. Omgivelserne er spektakulære, og de videnskabelige projekter er lige så fascinerende som byens historie. 

Den har nemlig været for Nobile og Norge og Amundsen og Fram og Nansen og Nordenskiöld og Sofia, alle legender inden for polarforskning, der passerede denne ensomme forpost i et forsøg på at skubbe grænserne for menneskeheden. Levnene fra disse ekspeditioner (såsom Norges fortøjningsmasten) kan stadig ses i dag.

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 10
Det nordvestlige Spitsbergen Ankomst til Smeerenburg kl. 9.00, afsejling kl. 13.00. Ankomst til Ytre Norskøya kl. 15.00, afsejling kl. 19.00

En af de største beskyttede vildmarksområder i Europa, det nordvestlige Svalbard, blev erklæret for nationalpark i 1973. Området er berømt for sin historie, som dokumenterer nogle af de tidligste menneskelige ankomster til Svalbard. 

Mens nordiske opdagelsesrejsende måske besøgte disse isfyldte kyster i Vikingetiden, var den første dokumenterede ankomst William Barents’, den legendariske hollandske opdagelsesrejsende, ekspeditionen – ham, som Barentshavet er opkaldt efter. 

Selvom området nu er beskyttet mod menneskelig indtrængen, bemærkede Barents ved sin ankomst i 1596 de store mængder af hvaler og sæler, som snart blev bytte for engelske og hollandske hvalfangere, der ankom inden for et årti efter Barents for at plyndre områdets dyreliv. Området udgjorde den triangel mellem land, hav og is, der gjorde det til det perfekte sted at høste havets blide kæmper.

Et af de steder, der blev brugt til at partere hvalkadavere og forarbejde dem for deres dyrebare olie, var den hollandske bosættelse Smeerenburg, hvor resterne af 16. århundredes tranovne og fundamentet til bygninger stadig kan ses. 

Andre steder, som det nærliggende Ytre Norskøya, dokumenterer den mørkere side af denne industrialiserede slagtning, hvor hundredvis af unge mænd, der håbede at tjene formuer, ligger begravet tusinder af kilometer hjemmefra.

I dag er alt, hvad der er tilbage fra denne periode i historien, knogler og sparsomme rester af menneskelig beboelse. Langsomt har den snigende arktiske natur genvundet territorium, og regionen er nu et paradis for naturelskere. Små arktiske valmuer og lilla stenbræk trodser de brutale forhold for at blomstre i den korte sommer, mens gæs, edderfugle og andre havfugle vender tilbage til øen for at opfostre deres unger. 

Hvalrosser kan findes mageligt placeret på strandene, og vi skal altid være på vagt efter vandrende isbjørne i denne nu igen så vilde region. Vores erfarne ekspeditionsteam vil konstant være på udkig efter dyreliv (herunder isbjørne) under hele vores rejse, og vi vil altid informere gæster, hvis de spotter noget spændende!

Morgenmad, frokost og aftensmad ombord.

Dag 11
Det centrale Spitzbergen

Vi vil i dag forsøge at gøre to landgange alt efter, hvad vores kaptajn beslutter. Vores ekspeditionsteam vil informere om steder og tidspunkter, når der foreligger nøjagtige oplysninger om vind- og vejrforholdene. 

Når vi trækker os tilbage fra vores rejse nordligste punkt, vil vi sætte kurs mod det centrale Spitsbergen. Spitsbergen  er med en længde på ca. 400 km fra nord til syd den største ø på Svalbard. 

Hele øen Spitsbergen har et polart tundraklima med korte, kølige somre og lange, mørke, brutalt kolde vintre. Ikke desto mindre klamrer livet sig fast her, og Svalbards ekstraordinære dyreliv kan findes over hele Spitsbergen.

På vores sidste fulde dag på Svalbard tager vi hen til det sted, der giver os de bedste muligheder for landgang, udforskning og for at kunne betragte dyrelivet. Vores erfarne ekspeditionsleder og kaptajn fører an, for sådan er det nu engang på en ægte arktisk ekspedition! 

Måske finder vi en særligt spektakulær gletsjer og søsætter vores flåde af Zodiacs for at udforske baglandet, hvor is møder land og land møder hav. Måske ser vi en koloni af havfugle eller en flok rensdyr og kan gå i land for at komme tættere på. Eller måske er vi heldige nok til at spotte en isbjørn, kongen af Arktis, når vi sejler langs kysten mod vores endelige destination, Longyearbyen.

Dag 12
Longyearbyen og hjemrejse til København Ankomst kl. 8.00

Om morgenen lægger vi til i Longyearbyen, hovedbyen på Svalbard. Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entreprenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. 

Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Den er samtidig den nordligste… ja, af stort set alting. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden, som er en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside. Den er omgivet af bjerge både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk. 

Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulfirma, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen godt 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. 

Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev Spitsbergen det navn, som Willem Barents i 1596 kaldte øerne, på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. 

Navnet hang ved helt op til efter 1. Verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i øgruppen, der samlet hedder Svalbard. 
Efter morgenmaden tages afsked med personalet ombord. Efter en tur op i midtbyen er der transport til lufthavnen og flyet mod Oslo og siden København.

Morgenmad ombord.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 47.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enkeltkahyt kat. D: 33.298 kr

Tillæg for opgradering af kahyt

Dobbeltkahyt

  • Tillæg for Kat. E: 2.398 pr pers.
  • Tillæg for Kat. C: 7.598 pr pers.
  • Tillæg for Kat. B: 14.398 pr pers.
  • Tillæg for Kat. A: 34.998 pr. pers.

Enkeltkahytt

  • Tillæg for Kat. G: 4.598,-
  • Tillæg for Kat. E: 37.498,-
  • Tillæg for Kat C: 46.598,-
  • Tillæg for Kat B: 58.498,-
  • Tillæg for Kat A: 94.898,-
3-personers kahytter

30% rabat for 3. person i ekstra opredning i C kahyt (sovesofa/udtræksseng).

Børnerabat 2-15 år

40 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori C og G) Max. 3 pers. heraf 1 barn i udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København-Reykjavik (evt. med mellemlanding) og Longyearbyen-København (via Oslo)
  • Transport lufthavn – skib i Reykjavik og skib – lufthavn i Longyearbyen
  • Alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 11 nætters krydstogt med Ocean Albatros i delt udvendig dobbeltkahyt (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsteamet
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet fra aftensmad dag 1 til morgenmad dag 12
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for opgradering af kahyt
  • Evt. måltider på land og før og efter togtet i hhv. Reykjavik og Longyearbyen
  • Udflugten ”Siglufjörður sildeoplevelse” kr. 478,- pr. person
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibets personale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 16 pr. person pr. nat om bord
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne og suiterne?

Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der få enkelt- og trippelkahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer og tv.

Juniorsuite 42 m2 – Kat. A De 4 juniorsuiter ombord Ocean Albatros har et fantastisk udsyn fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Kahytten kan tage op til 3 personer. Beliggende på Dæk 7.

Balkonsuite 35/28 m2 – Kat. B1/B2 Ocean Albatros har 6 Balkonsuiter ombord beliggende på henholdsvis dæk 4 og 6. Suiterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne er til 2 personer.

Balkonkahyt 24 m2 – Cat. C Denne kahytskategori er den mest udbredte på skibet. Beliggende på henholdsvis dæk 4 & 6 har alle balkonkahytterne dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Halvdelen af kahytterne vil have en sovesofa som gør det muligt at have et barn i kahytten også. Hvis man ønsker 2 kahytter med døre imellem, kan dette også forespørges på i denne kategori.

Standardkahyt med koøje 22 m2 – Kat. D Standardkahytterne på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, koøje og badeværelse med badekar. Beliggende på dæk 3 & 4.

Standardkahyt med fransk altan 16 m2 – Kat. E Standardkahytterne med fransk altan er alle placeret højt i skibet på dæk 7. Kahytten har dobbeltseng og gulv til loft.

Tre personers kahyt med koøje 22 m2 – Kat. F Standard tre personers kahytter på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base for op til 3 personer. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, 1 sovesofa, koøje og badeværelse. Beliggende på dæk 3.

Standard enkeltkahyt med koøje 18 m2 – Kat. G Standard enkeltkahytterne ombord er placeret på dæk 3. De ligger tæt på skibets mudroom (skibets bryggers) og med nem adgang til Zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Vejret i Nordatlanten

Rejsen foregår i det sene forår, hvor vi kan forvente temperaturer på 12 grader i Skotland og ned til omkring 5 grader på Svalbard. Samtidigt kan vejret være meget omskifteligt. Det ene øjeblik kan det være strålende solskin og fladt vand, og det næste øjeblik er der krappe bølger og regn og slud i luften.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

  1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.
  2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
  3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
  4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
  5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
  6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen kan skinne døgnet rundt. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Hånden på hjertet

At være på ekspeditionstogt

Et ekspeditionskrydstogt er noget helt særligt, deraf også ordet. Vi er ude i områder, hvor der er mange faktorer som vind og vejr der kan påvirke turen. Nogle gange kan vejret holde os tilbage og en tyk tåge kan gøre at vi kommer senere frem – sikkerhed frem for alt. Og andre gange fører en venlig strøm os tidligere mod målet. Nogle gange stopper vi for at nyde synet af en hval i leg, se en isbjørn jage på en isflage, eller vi bliver lidt længere i en lille grønlandsk bygd, fordi der holdes byfest eller man har trukket en sæl i land.

Derfor er sejltiderne i programmet vejledende, og man må påregne, at det kan forskubbes til den ene og den anden side eller at der må byttes om på rækkefølgen på anløbene. Det er dog altid vores intention at holde programmet så tæt på det udsendte som muligt. Men når man drager på ekspeditionskrydstogt, så må man være forberedt på lidt af hvert. Vi er dog altid sikre på at der er store oplevelser i vente.

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser