Jagten på det Skotske Guld

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Forårskrydstogt langs Skotlands, Orkneys og Shetlands kyster. Med Albatros´ skib, Ocean Atlantic, besøger vi en lang række byer og øer langs Skotlands kyster.

Den skotske vestkysts isolerede øer, dybe fjorde, forrevne bjergkamme og dramatiske slotsruiner er sammen med de berømte whiskydestillerier indbegrebet af vores forestilling om Skotland. Nord for ”fastlandet” ligger de naturskønne øgrupper Orkney og Shetland med aktive fiskersamfund og noget af Europas ældste kulturhistorie. Krydstogtet er den ultimative rejse for Skotlandselskere – og whiskynydere!

Det dejlige skib Ocean Atlantic er vores hjem på hele rejsen. Hver nat flytter vi os til en ny lille havneby, og hver morgen står vi veludhvilede op til nye store oplevelser. På togtet vil den storslåede natur trænge sig på, hvorhen man end vender sig, og Skotlands dramatiske historie vil være en væsentlig del af rejsens indhold.
 

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Albatros-eventyr i små skibe

  • Rejseleder

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta

Dagsprogram
Dag 1 Fra København til Dublin. Sightseeing og ombordstigning
Dag 2 Den lille by Campbeltown på halvøen Kintyre
Dag 3 Smukt beliggende Port Ellen på øen Islay
Dag 4 Klassisk Skotland: Byen Oban og øen Mull
Dag 5 Den legendariske ø Isle of Skye og hovedbyen Portree
Dag 6 Orkneyøerne med historiske Kirkwall
Dag 7 Shetlandsøerne med havne- og fiskerbyen Lerwick
Dag 8 Ankomst til Aberdeen og hjemrejse til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
18.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Dublin. Sightseeing og ombordstigning
Dublin; Irlands hovedstad siden landets uafhængighed i 1922
Efter ankomsten til Dublin tager vi på en kort panoramatur i den charmerende by. Dublin blev grundlagt af vikinger omkring floden Liffey. Gennem århundreder har floden delt byen, ikke bare i fysisk forstand, men også som en mental grænse mellem den fornemme bydel syd for floden og den mindre fine nord for floden. Det nordlige Dublin blev udbygget i 1700-tallet, og på trods af områdets ry som mindre fint og velhavende end det sydlige Dublin, så bærer bydelen stadig præg af 1700-tallets flotte, neoklassicistiske arkitektur. Norddublins centrale færdselsåre er den imponerende indkøbsgade O’Connell Street.

Når vi bevæger os syd for Liffeyfloden, bliver omgivelserne endnu mere sofistikerede med enorme palæer og pladser i overdådig georgiansk byggestil. En af Dublins fineste georgianske pladser er den store Merrion Square, hvor husene har bibeholdt sine smukt udskårne døre i stærke farver, sine sirlige støbejernsbalkoner og de obligatoriske halvmåneformede vinduer over indgangsdørene. I det gamle byhus i Merrion Square nr. 1 sad forfatteren Oscar Wilde og skrev sine skuespil og fortællinger i 1800-tallet.

Efter rundturen kører vi til havneområdet, hvor Ocean Atlantic venter. Kahytterne anvises, og efter den obligatoriske sikkerhedsgennemgang sejler vi ud gennem Liffeyflodens munding mod Det Irske Hav.
 
Dag 2
Den lille by Campbeltown på halvøen Kintyre
Ved Campbeltown på den sydligste spids af halvøen Kintyre
Vores første stop er i Campbeltown på halvøen ”Mull of Kintyre”. Det var her, den skotske whiskys vugge stod. I 1920´erne husede byen over 30 destillerier, og den kaldte sig selv for ”verdens whiskyhovedstad”. I dag er der tre tilbage. Vi tager på vandring rundt i byen og søger efter rester efter hedengangne destillerier, inden vi skal besøge en af de absolutte perler blandt Skotlands whiskyproducenter, Springbank.
 
Dag 3
Smukt beliggende Port Ellen på øen Islay
Lagavulin på øen Islay er et destilleri med verdensry
Tørven har i århundreder været den primære brændselskilde på den lille Hebride-ø, Islay, og duften fylder da osgså vores næsebor, når vi nærmer os øen, som er den mest besøgte af alle de Indre Hebrider.

Vi udnytter, at vi sejler med et ægte ekspeditionsskib. Ud over skibets enestående manøvredygtighed kan besætningen på Ocean Atlantic på kort tid sætte op til ti Zodiac-gummibåde i vandet og hurtigt få alle gæster bekvemt ind til kysten.

Vi kaster anker ud for Port Ellen og sejler ind til byen, hvorfra vi skal på en bustur på øen. Første stop er Kildalton Cross, som er 1.300 år gammelt og et af de ældste vidnesbyrd om kristne samfund i Nordeuropa. Korset er det eneste 100 % velbevarede keltiske kors i Skotland og et af Skotlands mest markante historiske vartegn. Vi finder korset midt på en antik kirkegård i det barske skotske landskab.

På landevejen langs kysten begiver vi os nu mod tre lokaliteter, som har mindst lige så mange myter og sagn knyttet til sig: ”De tre banditter”, som de populært kaldes. Ardbeg, Laphroaig og Lagavulin, alle destillerier med verdensry. Den whisky, som de fremstiller, er blød, tørvet, røget og støvet på samme tid. Som hvide perler på en snor ligger de mellem Kildalton-korset og havnebyen Port Ellen. Ikke uden grund er Islay i forhold til sin størrelse den mest besøgte af alle de Indre Hebrider. Et besøg inkl. smagsprøver på et af destillerierne er inkluderet i turen.
 
Dag 4
Klassisk Skotland: Byen Oban og øen Mull
Oban er hovedstaden på den skotske vestkyst
Ruten fortsætter nordover til Oban og Mull, steder, som har stået model til 8 ud af 10 postkort fra Skotland. Oban er hovedstaden på den skotske vestkyst – en malerisk skotsk havneby, der kaldes ”Porten til Hebriderne”. Oban byder på typisk skotsk byliv med gode muligheder for at gøre indkøb. Har man lyst til mere motion, kan det stærkt anbefales at vandre op til McCaig’s Tower, et monument, der leder tankerne hen på Colosseum i Rom. Det er bygget i 1800-tallet uden egentligt formål, nærmest som et beskæftigelsesprojekt.

Det er i dag muligt at deltage i en særskilt udflugt til øen Mull, beliggende over for Oban. Mull er måske en af de kønneste af de Indre Hebrider, en vulkanø med en dramatisk geologisk historie. Udflugten starter med en færgetur på ca. 20 minutter over fjorden Firth of Lorn, hvorfra vi i bus kører ad den smalle landevej til slottet Duart Castle, der var Maclean-klanens hovedsæde i 1300-tallet. Turen fortsætter langs Sound of Mull til byen Tobermory, som uden tvivl er den mest idylliske fiskerihavn i Skotland, og det siger ikke så lidt. Herfra returnerer vi til Oban. (Dagens udflugt til Mull er en del af udflugtspakken og er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

Sejlturen fra Oban og videre mod nord bliver noget ganske særligt. Vi stævner ud gennem Sound of Mull med Skotland til styrbord og Mull til bagbord. Herfra sejler vi mod byen Portree på øen Skye.
 
Dag 5
Den legendariske ø Isle of Skye og hovedbyen Portree
Isle of Skye
“You take the high road, and I take the low road”. Den sætning har de fleste danskere med en forkærlighed for Skotland sunget med på, og den blev for alvor gjort kendt af den skotske gruppe Runrig, som stammer fra Isle of Skye.

Det bliver vejret og Kaptajnen som afgør, hvilken rute vi vælger mod havnebyen Portree på Skye. Vores natlige sejlads kan enten gå gennem Sound of Sleat og Loch Alsh øst om Skye, eller vi kan sejle vestligt ud i et Irske hav og nord om Skye. Under alle omstændigheder er vi fremme om morgenen i byen Portree, der er øens største by. Den ligger smukt med farverige huse, der omkranser den lille naturhavn. Ocean Atlantic går tæt på havnen, der ligger beskyttet mod vestlige vinde på øens østkyst. Men vandet er ikke helt dybt nok, så vi benytter igen skibets gummibåde til let og hurtigt at komme i land.

Smukkere ø end Skye findes næppe i Skotland, og den har Storbritanniens største koncentration af bjergtoppe. Skye er vandrernes paradis og har man vandreskoene med, bør man afsætte nogle timer og give sig selv nogle naturoplevelser, som man aldrig glemmer.

Dagens udflugt giver mulighed for at opleve det dramatiske landskab, der domineres af skarpe tinder i Cuillins-bjergryggen. Man skal bare vandre en kort afstand fra vejen, før man har en ubrudt udsigt hele horisonten rundt. Små rislende bække løber ud i krystalklare søer, og man kan med fordel tappe noget vand til whiskyen, hvis man er til det. Vi kører mod nordvest mod MacLeod-klanens hovedsæde på slottet Dunvegan og skal naturligvis også besøge det eneste destilleri på Isle of Skye, Talisker, hvis 18-års whisky i 2007 blev kåret til “Best Single Malt In The World” (Udflugten på Skye er en del af udflugtspakken og ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).
 
Dag 6
Orkneyøerne med historiske Kirkwall
Den imponerende St. Magnus katedral i Kirkwall
I løbet af natten er vi sejlet ud i farvandet mellem de Ydre og de Indre Hebrider, og vi når frem til byen Kirkwall på de vindblæste Orkneyøer ud for det skotske fastland. Orkney er oldnordisk for ”sæl-øerne”, og i lighed med de andre Nordatlantiske øer har Orkney en righoldig vikingehistorie. Men historien går endnu længere tilbage til en af de ældste europæiske civilisationer. Skara Brae, Nordeuropas Pompeji, lå gemt i næsten 5.000 år, før en vældig storm afslørede den ældgamle bebyggelse. De 10 etværelses boliger er lige til at flytte ind i, fuldt møblerede og med fuld sanitet – alt udført i sten. Stedet er på UNESCO´s liste over verdens kulturarv sammen med flere andre forhistoriske kulturminder på Orkney.

Efter ankomsten til Kirkwall er der mulighed for med bus at besøge oldtidsbopladsen Skara Brae på en kort udflugt. Tilbage i Kirkwall besøger vi Highland Park, der af mange anses for at være verdens bedste destilleri. Det er Skotlands nordligst producerede whisky, og ved fire lejligheder er de gyldne dråber herfra blevet kåret som verdens bedste. Vi får en eksklusiv tur rundt på det legendariske destilleri og har mulighed for en smagsprøve. (Dagens udflugt på Orkney er en del af udflugtspakken og er ikke inkluderet i rejsens pris. Læs mere under prisinformation).

Eftermiddagen er fri i Kirkwall, hvor der bl.a. er mulighed for at besøge den imponerende St. Magnus katedral samt de maleriske ruiner fra Bishop´s og Earl´s Palace, inden vi om aftenen afsejler mod nord til Shetlandsøerne og Lerwich.
 
Dag 7
Shetlandsøerne med havne- og fiskerbyen Lerwick
Fort Charlotte, bygget i år 1665
Tidligt om morgenen får vi Shetlandsøerne i sigte. Vi starter med at sejle langsomt forbi den lille østlige ø Noss, hvis stejle kyster udgøres af et imponerende fuglefjeld, der netop her i foråret syder af aktivitet. Især suler, tejster og rider er yderst talrige, men der kan bl.a. også ses skarver, lunder, lomvier, alke og mallemukker.

Efter at have rundet nord om Noss og den større naboø Bressay anløber Ocean Atlantic Lerwick på Shetlandsøernes ”Main Land” sidst på morgenen. Øriget Shetland består af mere end 100 øer og skær, hvoraf kun 15 er beboede året rundt. Øerne udgør den nordligste del af det britiske kongedømme ca. 300 km nord for det skotske fastland. Denne “centrale” beliggenhed i Nordatlanten har gennem tiderne ført mange sørejsende til øerne, og den skandinaviske arv skinner stadig igennem i såvel dialekter og folklore som i stednavne. Øernes talrigeste beboere med over 330.000 er de berømte får. Herefter kommer mallemukker, lunder og lomvier, så de 24.000 mennesker kan i den sammenligning synes få.

Om formiddagen skal vi på en kort bustur ud på hovedøen. Her skal vi bl.a. besøge Clickimin Broch, som er et enestående eksempel på arkitekturen i bronze- og jernalderen. Vi kigger siden nærmere på Fort Charlotte, bygget i år 1665, hvor vi vil nyde den gode udsigt over den gamle bydel og havnen i Lerwick fra fortets skydeskår.

Der bliver lidt tid på egen hånd til at udforske Lerwick, inden vi sidst på eftermiddagen går ombord for den sidste nat på vores skib og sætter kurs retur mod fastlandet.
 
Dag 8
Ankomst til Aberdeen og hjemrejse til København
I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet ned mod østkysten, hvor vi anløber Skotlands tredjestørste by, Aberdeen, om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyet retur til København.
 

Udflugtspakke

Vi har udarbejdet en udflugtspakke med en række ture, der er typiske for de steder, vi besøger. Pakken skal købes hjemmefra.

Udflugtspakken inkluderer udflugter i/til:
  • Mull: Fra Oban med færgen til øen Mull. Busflugt rundt på øen med besøg i blandt andet Torbermory.
  • Isle of Skye: Busudflugt fra Portree til Talisker (prøvesmagning) og Dunvegan Castle.
  • Orkney Island: Busudflugt fra Kirkwall til Churchill Barriers, Italian Chapel og oldtidbyen Skara Brae.
Udflugterne er ledet af Albatros Expeditions team af internationale og skandinaviske rejseledere samt lokale engelsktalende guider.

Pris: kr. 1.998,-
 
På øen Mull

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 18.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger


Pris for Kat. C: 2.498 pr pers.
Pris for Kat. B: 12.498 pr pers.
Pris for Kat. A: 14.498 pr. pers.
Pris for Premium Suite: 18.498 pr. pers.
Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for Kat. G: 6.498,-
Tillæg for kat. D: 8.748,-
3 personers kahytter
Tillæg for Kat. B 4.498 pr pers.
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.


Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Fly København–Dublin og Aberdeen–København
  • Transport fra og til lufthavn i Dublin og Aberdeen
  • Dansk rejseleder samt engelsktalende ekspeditionsteam på skibet
  • Syv dages krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori D)
  • Fuldpension på hele krydstogtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ombord
  • Bustransport på Island of Islay
  • Busflugt på Shetland
  • Whiskysmagning i Campbeltown, Islay og Lerwich (et destilleri pr. landgang)
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6% af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider før og efter togtet i hhv. Dublin og Aberdeen
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibets personale. Vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med otte kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Disse 2-værelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2
Udvendig Suite Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2
Dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Cat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2
Udvendig kahyt, Dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Udvendig kahyt, Dobbeltseng eller to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Cat. G: Standard Cabin
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Vejret i Skotland

Rejsen foregår i det sene forår, hvor vi kan forvente temperaturer på 10-15 grader. Samtidigt er maj måned typisk den tørreste og mest solrige af årets måneder for både Irland, den skotske vestkyst og for Orkney! Vi anbefaler dog alligevel, at man medbringer godt regntøj, såvel som tøj efter lag-på-lag princippet og gode spadseresko, idet en stor del af rejsen foregår udendørs.
 

Hvad er et ekspeditionskrydstogt?

Et ekspeditionskrydstogt adskiller sig på mange måder fra almindelige turistrejser og krydstogter. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn ruten og dagsprogrammet undervejs. På den måde sikrer de det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Mange elementer er uforudsigelige, og rutebeskrivelsen og programmet skal derfor ses som det ideelle mål, mens vind, tidevand og strømforhold uundgåeligt vil medføre ændringer i programmet. Det kan være forsinkelser i større eller mindre grad, eller vi kan være nødsaget til at forkorte opholdet på en destination. Et ekspeditionskrydstogt er en rejseform, hvor sejladsen og skibets mange aktiviteter og faciliteter udgør en meget væsentlig del. Der kompenseres således ikke for eventuelle ændringer i sejlplanen.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiactypen, som bliver ført af Albatros Expeditions’ certificerede ekspeditionsteam. Skibet sejler så tæt som muligt på små byer og havne, seværdigheder og naturområder, hvorefter den sidste transport mod land foregår med gummibåd. Adgangen til zodiac-flåderne foregår fra en solid platform på siden af skibet. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen. Det er forholdsvist nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
 

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
 

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.
 

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
 

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten.  
Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. 
Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.
 

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring Skotland i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. På land kan temperaturen godt nå de 15 grader, men i NordatIanten må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for.

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.
 

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
 

Sproget om bord

Gæsterne og Albatros’ rejseledere på dette togt er både fra Skandinavien og fra lande uden for Skandinavien. Informationer ombord vil derfor blivet givet på engelsk. Informationsmøder og foredrag vil være på dansk også.
 
Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ind i mellem ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.
 
Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederene på et af bussens første påstigningssteder. Det vil fremgå af afrejsepapirerne, hvor gruppen møder sin rejseleder.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På busrejser kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

På rejser med fly foregår transporten på destinationen ofte også med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Rated 4 out of 5 by from En god rejse med plads til forbedringer Første skuffelse var, at vi ikke fik set Kildalton Cross, hvilket vi havde glædet os meget til. Og ingen egentlig forklaring, hvorfor vi ikke kom derud. På Shetlandsøerne skulle vi ifølge programmet have en bustur på øen. Det skete heller ikke. Og tiden på øen var alt for kort. Allerede først på eftermiddagen skulle vi være ombord igen. Da vi skulle i land i Aberdeen, var det da heldigt, at vejret var godt, da vi skulle have vores hidtil længste sejltur ind til land i Zodiacs. Mærkeligt at der ikke var en Kajplads til skibet, da rejsen vel har været planlagt længe? Det er også ubegribeligt, at man skal mellemlande i Oslo når hjemrejsestrækningen fra Aberdeen til CPH er behagelig kort.
Date published: 2019-05-31
Rated 1 out of 5 by from Kan ikke anbefales Overholdt ikke hvad der var lovet
Date published: 2019-05-30
Rated 4 out of 5 by from Endnu engang en super tur med Albatros Rigtig god tur, vel tilrettelagt med gode besøg i land. Ocean Atlantic er et velfungerende ekspeditionsskib med et usædvanligt venligt og oplagt personale i alle led. Gode foredrag og orientering dagligt. Opholdet på Shetlandsøerne var for kort. Jeg manglede at opleve en bustur ud på landet. Måske havde det været hensigtsmæssigt at de danske eller nordiske guider havde suppleret hovedtrækkene af de engelsksprogede orienteringer på et af de nordiske sprog for de gæster som ikke var helt stive i det engelske sprog. Især når en stor del af gæsterne var fra de nordiske lande. Jeg fornemmede at flere ældre nordiske gæster var lidt desorienteret om væsentlige oplysninger, f. eks. også oplysninger via højtalerne. Dobbelt sprogede oplysninger har tidligere været tilfældet på de tidligere ture, hvor Albatros har brugt skibet Ocean Nova for år tilbage. Konklusion: Endnu engang en super tur med Albatros.
Date published: 2019-05-31
Rated 4 out of 5 by from Spændende tur med gode oplevelser Selvom vejret ikke alle dage var med os, var der rig mulighed for oplevelser både på egen hånd og på de organiserede ture. Blandt de bedste var besøget ved Skara Brae. Besøget i Lerwich og Shetland var for kort - hvorimod jeg godt kunne have undværet besøget på Port Ellen. Rejselederen var yderst kompetent meget tilstede og hjælpsom, ligesom teamet i øvrigt fulgte godt med. Jeg brød mig ikke om at drikkepengene nærmest var fastlagt - de kunne ligeså godt have været inkluderet i prisen. Det var ikke beløbet, men måden det var gjort på.
Date published: 2019-05-30
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejse. Spændende rejse med skibet Ocean Atlantic. Vi besøgte mange interessante og smukke steder samt flere whisky destillerier. Dygtige rejseguider, fantastisk betjening og mad på skibet. På nær lidt kludder med at få informationer ud til samtlige deltagere på rejsen forløb alt på bedste vis.
Date published: 2019-05-31
Rated 4 out of 5 by from OK til prisen Mange fine stedet besøgt med og fra skibet, men rejsen skæmmes desværre af et rigidt og ubehageligt drikkepengesystem.
Date published: 2019-05-30
Rated 5 out of 5 by from Spændende og interessant rejse En interessant og dejlig rejse. Fik et fint indtryk af de ret forskellige skotske øer. Kunne godt have brugt mere tid i nogle af byerne. Fint skib med venlig og hjælpsom besætning. Ekspeditionsteamet var meget vidende og gik 100% op i deres forskellige opgaver.
Date published: 2019-06-10
Rated 4 out of 5 by from Skotland- Orkney- Shetland Vi havde en dejlig tur med dygtige guider og foredragsholdere. Men der var ting vi undrede os over . Hvorfor var kajpladserne altid optaget, når vi kom frem. Rejsen annonceres som en ni dages tur; men er altså kun på otte dage. Vi havde glædet os til Shetland; men fik 4 timer. Det var også rigtig ærgerligt, at vi ikke fik set det gamle keltiske kors.
Date published: 2019-06-03
  • y_2019, m_6, d_16, h_1
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_2.0.12
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_12
  • loc_da_DK, sid_IECSC01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser

20IECSC01ADK2105