Silkevejen på skinner

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Med privattog gennem Centralasien: Turkmenistan, Usbekistan, Tadsjikistan og Kasakhstan.

Frem til opdagelsen af søvejen til Asien var Silkevejen verdenscivilisationens hovedfærdselsåre. Det var vejen, ad hvilken vi udvekslede varer, ideer, videnskab og religion, og i mere end 1.000 år fulgte kameler den nærmest ufremkommelige rute fra Kina til Europa. På denne rejse er kameler skiftet ud med et privat tog, der fører os sikkert gennem Centralasien. Vi besøger de legendariske karavanebyer fra Silkevejens storhedstid, hvor livet udspiller sig mellem historiske paladser, moskéer og mausoleer på grænsen til den nærmest uendelige ørken. Vi oplever storbyerne Tasjkent og Almaty med deres unikke blanding af betonkommunisme og østerlandsk mystik, og vi besøger et af de mest lukkede lande i verden, Turkmenistan.

Silkevejen er bare et af de steder, man skal opleve i sit rejseliv, og selvom ikke alle navne er lige velkendte, så tag bare af sted, og kom rigere hjem.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Togrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Ja

  • Vaccination Nej

  • Valuta Turkmensk manat, usbekisk som, tadsjikisk somoni, kasakhsk tenge

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Afrejse fra København – Asjkhabad, Turkmenistan
Dag 2
Asjkhabad. Byrundtur inkl. Turkmenbashi Moske Mausoleum og Partherrigets Nisa. Ombordstigning på Silkevejsekspressen
Dag 3
Merv – Bukhara. Byrundtur inkl. fæstningen Kyz Kala. Ankomst til Bukhara, Usbekistan
Dag 4
Bukhara. Byrundtur og folkloreshow ved Nodir Devon Begi-madrasaen
Dag 5
Bukhara. Byrundtur inkl. Ark-fæstningen og Emirens sommerpalads
Dag 6
Bukhara – Khiva. Tid på egen hånd og gennem ørkenlandet
Dag 7
Khiva – Samarkand. Byvandring i Khivas gamle bydel Ichan Kala og frokost i Emirens palads
Dag 8
Samarkand. Byrundtur inkl. Registan-pladsen og Gur Emir
Dag 9
Samarkand – Panjakent – Samarkand. Udflugt til oldtidsbyen Panjakent, Tadsjikistan
Dag 10
Samarkand – Shakhrisabz – Tasjkent. Besøg hos shaman, Timur Lenks fødeby, Shakhrisabz og vinsmagning
Dag 11
Tasjkent. Byrundtur og lokalt musikarrangement
Dag 12
Turkestan. Nomadernes pilgrimsby, Turkestan
Dag 13
Almaty. Byrundtur inkl. Panfilov-parken med den berømte trækirke og Kok Tobe-bjerget
Dag 14
Almaty – København. Hjemrejse

Billeder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Afrejse fra København – Asjkhabad, Turkmenistan

Vi flyver fra Danmark og lander i Turkmenistans hovedstad, Asjkhabad, lidt over
midnat den efterfølgende dag.

Dag 2
Asjkhabad. Byrundtur inkl. Turkmenbashi Moske Mausoleum og Partherrigets Nisa. Ombordstigning på Silkevejsekspressen

Efter indrejseformaliteterne i lufthavnen kører vi til hotellet, hvor vi får en god nats søvn, inden vi tager hul på dagen med en spændende byrundtur. 

Asjkhabad kaldes også Den Hvide By, da en stor del af byens arkitektur er holdt i hvidt marmor. Asjkhabad ligger i den sydlige udkant af Karakum-ørkenen, og penge fra massive gas-og olieindtægter er gennem de senere år blevet ødslet væk på store prestigeprojekter. Blandt de mange nybyggerier er et nationalmuseum og flere store moskéer, bl.a. en nærmest tro kopi af Den Blå Moské i Istanbul. Der er også kanaliseret store beløb ind i et stort, nyt kvarter pakket med funklende boliger og ministerier samt diverse monumenter – ikke mindst uafhængighedsmonumentet, der markerer tiåret for landets uafhængighed tilbage i 1991. 

Vi starter byrundturen med et besøg i den nærliggende gamle hovedstad i Partherriget, Nisa, også kendt som Parthaunisa. Partherriget var det længst fungerende iranske imperium, og det strakte sig i sin storhedstid fra Indien i øst til Syrien i vest og fra Det Kaspiske Hav i nord til Det Røde Hav i syd. Nisa er beskrevet som den første egentlige hovedstad for partherne, men ruinerne er antageligt placeret på resterne af endnu ældre bebyggelse. Historikerne og arkæologerne er dog stadig uenige om Nisas egentlige betydning. Hvorvidt det var en nekroprol, fæstning, kongebolig eller noget helt andet, er endnu ikke afklaret. Der foregår stadig udgravninger på stedet, og nye fund skaber nye teorier. 

Efter frokost returnerer vi til Ashgabat, hvor vi bl.a. besøger moskeen opkaldt efter landets første præsident Niyazov (også kaldet Turkmenbashi). Denne storslåede moske med marmor og guldbelagte kupler er beliggende 30 minutters kørsel fra hovedstaden i Ahal-provinsen. Her voksede Turkmenbashi op i en nærliggende landsby, og han ligger begravet i mausoleet ved siden af moskeen.

Sidst på eftermiddagen begiver vi os mod den imponerende hovedbanegård, hvor vores private Silkevejstog venter på os. Vi indlogerer os og spiser aftensmad ombord på toget, mens vi ruller gennem det fremmedartede turkmenske landskab.

Overnatning ombord på toget.

Dag 3
Merv – Bukhara. Byrundtur inkl. fæstningen Kyz Kala. Ankomst til Bukhara, Usbekistan

Efter en god morgenmad triller toget ind på perronen i den berømte silkevejsby Merv, lidt uden for Mary. Byen er en af de mest kendte oldtidsbyer på Silkevejen og har en lang og farverig historie. I 1100-tallet blev Merv hovedstad i Seldjukkerriget, men i 1221 blev byen raseret af Djengis Khans søn, Tolui, og genvandt ikke siden sin fordums storhed. Merv er i dag et af de vigtigste arkæologiske steder på hele Silkevejen og figurerer på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. 

Vi ser resterne af byerne Alexandria, Antiokhia og Sultan-Kala samt mausoleet for Sultan Sanjar og Ibn Zeid samt ruinerne af den første moské i Centralasien, Beni Makhan-moskéen. Endvidere byder området på en buddhistisk stupa, et kloster og den imponerende fæstning Kyz Kala, som vi også ser. 

Vi spiser en lokal frokost i Merv, inden vi returnerer til toget, der i løbet af aftenen bringer os til næste land på vores rundrejse, Usbekistan.

Overnatning ombord på toget.

Dag 4
Bukhara. Byrundtur og folkloreshow ved Nodir Devon Begi-madrasaen

Om morgenen forlader vi vores tog og indlogerer os på hotel, som skal være vores base de næste to dage.

Bukhara er en af Centralasiens mest spændende og stemningsfulde byer på Silkevejen og var allerede gammel, da Alexander den Store erobrede den i 329 f. Kr. Vi tilbringer hele dagen i Bukhara, hvor vi i bogstavelig forstand gennemgår byens historie på vores vej rundt til de største og mest berømte seværdigheder.

Mange af byens største seværdigheder, herunder smukke moskéer med fantastiske blå kupler, byporte og imponerende pladser, er samlet i Poi Kalyan-komplekset, hvor også byens højeste minaret tårner sig op: Arslan Khan-minareten, også kendt som Dødens Minaret. Det var her, den herskende emir indtil for godt 100 år siden lod rivaler og forbrydere kaste ud fra toppen. 

Vi afslutter ved Mir-i Arab madrasa, udstyret med blå kalligrafidekorerede keramikfliser, som er typiske for Usbekistans bygningsværker. Om aftenen er vi inviteret til folkloreshow ved Nodir Devon Begi madrasaen, hvilket er en perfekt afslutning på en begivenhedsrig dag i det smukke Bukhara. 

Overnatning på hotel i Bukhara.

Dag 5
Bukhara. Byrundtur inkl. Ark-fæstningen og Emirens sommerpalads
Bukhara

I centrum af Bukhara finder vi den storslåede Ark-fæstning, der var symbolet på emirens storhed og var hans egentlige residens. Med sine op mod 20 meter høje mure var fortet en sikker bastion for den lokale magthaver, og i storhedstiden boede der knap 3.000 mennesker inden for murene.

Over for Ark-fæstningen finder vi et af de ældste monumenter, det smukke Ismail Samani Mausoleum. Videre til Chashma-Ayub Mausoleet, Bolo-Hauz – Emirens Moske, Coumpol basaren og Lab-i-Hauz-torvet med det store bassin er centrum for byen, og her ligger tehuse, hvor ældre usbekiske mænd drikker grøn te, snakker og spiller brætspil. Ved hver sin ende af bassinet ligger Nodir Divan-Begi-madrasaen fra 1623.

Uden for byen ligger sommerpaladset Sitorai-Mokhi-Hossa, som blev brugt af de to sidste emirer af Bukhara. Den bizarre blanding af orientalsk, europæisk og russisk arkitektur gør det til et fascinerende sted. I realiteten består paladset af tre bygninger: det tidligere sommerpalads, en 8-kantet pavillon og en bygning ved en lille dam. Her levede emiren et behageligt liv omgivet af sit harem og en privat samling af eksotiske dyr, som blev
holdt i bure i parken.

Overnatning på hotel i Bukhara.

Dag 6
Bukhara – Khiva. Tid på egen hånd og gennem ørkenlandet

Formiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd, og det kan klart anbefales at gøre nogle af sine indkøb i Bukhara, der bugner af aktive værksteder og småboder, der producerer lokalt kunsthåndværk af høj kvalitet, præcis som de har gjort i århundreder. Delikate håndvævede tekstiler, som Centralasien er berømt for: Suzani, Silke og Ikat. Håndlavede træarbejder, puder, tæpper og keramik i helt fantastiske farver og kvalitet. 

Midt på dagen stiger vi atter ombord på vores tog og fortsætter vores færd mod den sagnomspundne by Khiva. Turen går gennem nogle af det mest øde og isolerede dele af Usbekistan, da vi skal tværs over Kyzul-Kum-ørkenen. Kyzylkum-ørkenen deles mellem Kasakhstan, Usbekistan og Turkmenistan. Området rummer enkelte isolerede bjergformationer, men ørkenen er et spændende sted med en særpræget og højt tilpasset natur. På den flotte køretur gennem ørkenen ser vi den spektakulære og barske
natur.

Overnatning ombord på toget.

Dag 7
Khiva – Samarkand. Byvandring i Khivas gamle bydel Ichan Kala og frokost i Emirens palads
Khiva var en af Silkevejens store karavanebyer

Når vi atter slår øjnene op, er vi ankommet til den sagnomspundne oaseby Khiva. Byen er i dag delt i to; den gamle del inden for ringmuren og den moderne uden for muren. Den gamle by virker som ét stort museum, hvor byens voldsomme og fascinerende historie er med for hvert skridt, man går.

Vi bruger resten af dagen på at gå rundt i denne kulturelle perle, hvor al motoriseret kørsel er forbudt. Khiva var en af Silkevejens store karavanebyer med en strategisk vigtig beliggenhed som bindeled mellem øst og vest. Den gamle bydel, Ichan Kala, fremstår uberørt af tidens tand og er fortsat omkranset af en fem-seks meter tyk ringmur, der er over seks kilometer lang. Inden for murene fandt områdets største slavemarked sted helt frem til 1873, hvor russerne annekterede området. Khivas tidligere herskere har brugt ufattelige rigdomme på at efterlade sig smukke monumenter og bygninger, og på vores gåtur rundt i byen skal vi se de vigtigste. 

Vi ser blandt andet Kalta Minor, en smuk kakkelbeklædt minaret, der ved anlæggelsen skulle have været den største i hele Centralasien. Imidlertid stoppede byggeriet i utide, og derfor er minareten bred – 14,2 meter i diameter – men kun 26 meter høj. Andre seværdigheder er mausoleet for krigerpoeten Makhmud Pakhlavan, Rakhim Khon-madrasaen og det gamle citadel Kunya Ark. Fundamenterne for dette fort er de ældste bygningsstrukturer i Khiva, og de kan dateres helt tilbage til det 5. århundrede. Der er mange senere tilbygninger, og komplekset består blandt andet også af moskéer, modtagelsesrum, stalde og et harem. 

Vi har indlagt en skøn frokost i Emirens gamle palads. Omgivet af den mest overdådige arkitektur og fremmedartede dekorationer, føles det næsten som er man ankommet til Aladins hule.

Om aftenen stiger vi atter ombord på vores tog og begiver os mod den mest berømmede by i hele Centralasien, Samarkand. 

Overnatning ombord på toget.

Dag 8
Samarkand. Byrundtur inkl. Registan-pladsen og Gur Emir
Registanpladsen i Samarkand, Usbekistan

Om morgenen forlader vi atter vores tog og indlogerer os på hotel, som skal være vores base de næste to dage.

Samarkands historiske centrum er ikke lige så velbevaret som i Bukhara, men til gengæld rummer byen nogle af Centralasiens mest enestående kulturperler. Den mest berømte seværdighed er uden tvivl Registanpladsen, der ligger i det centrale Samarkand og er en af verdens smukkeste pladser. På tre sider, i perfekt arkitektonisk harmoni, er pladsen indrammet af bygninger, minareter og madrasaer. Her ligger Ulugbek-madrasaen og Tillya-Kari-madrasaen sammen med Shir Dor-madrasaen som et enestående arkitektonisk mesterværk, der er under UNESCO’s beskyttelse. 

I 1220 blev byen voldsomt hærget af Djengis Khans horder, men fra 1369 oplevede byen endnu en opblomstring under Timur Lenk, der gjorde den til sin hovedstad. Ud over Registanpladsen skal vi se Bibi Khanum-moskeen og Shah-i-Zinda-nekropolen – den godt 200 meter lange gade med tætliggende mausoleer på begge sider er enestående. 

Vi besøger også Gur Emir, Emirens Gravkammer, som er en anden af Samarkands smukke bygninger. Timur Lenk beordrede i 1404 Gur Emirs flotte kuppel og mausoleum færdiggjort til ære for sit afdøde barnebarn, Muhammed Sultan. Da Timur Lenk døde i 1405, blev også han begravet i Gur Emir. På den smukt dekorerede kuppel er der poetisk skrevet: ”Skulle himlen forsvinde, vil kuplen erstatte den”.

Overnatning på hotel i Samarkand.

Dag 9
Samarkand – Panjakent – Samarkand. Udflugt til oldtidsbyen Panjakent, Tadsjikistan

Tidligt om morgenen begiver vi os med bus fra Samarkand mod bjergene i øst. Vi krydser grænsen til den mest bjergrige af de 5 centralasiatiske lande, Tadsjikistan, blot 40 km fra Samarkand, og kører midt på dagen ind i den sagnomspundne by, Panjakert.

Byen er kendt for sine mange seværdigheder fra oldtiden samt et vidunderligt rekreativt område ved kysten af Zaravshan-floden. Panjakent er en af de ældste byer i Centralasien og byens navn kan oversættes til "fem landsbyer". Vi ser bl.a. udgravningsstedet for Old- Panjakert – det 5. århundredes "Pompeji" – samt Rudaki Museum og den gamle bydel.

Sidst på eftermiddagen returnerer vi til Samarkand, hvor aftenen er afsat til oplevelser på egen hånd. 

Overnatning på hotel i Samarkand.

Dag 10
Samarkand – Shakhrisabz – Tasjkent. Besøg hos shaman, Timur Lenks fødeby, Shakhrisabz og vinsmagning

I dag forlader vi Samarkand og begiver os mod de nærliggende bjerge, hvor lokalbefolkningen stadig dyrker de gamle religioner og traditioner. Vi besøger en lokal shaman og får et indblik i områdets helt unikke folklore. 

Efter en spændende udflugt stiger vi atter ombord på vores tog og begiver os mod den usbekiske hovedstad Tasjkent. Undervejs gør vi et stop i den berømte krigsherre Timur Lenks fødeby, Shakrisabz eller Kesh, som byen hed dengang. Det var her, Timur Lenk begyndte sin livsbane fra fårehyrde til hersker over et imperium. I 2002 fejrede byen 2.700-års jubilæum. Timur Lenk nedstammede fra mongolske krigere, og han betragtede sig selv som efterkommer af den store mongolske krigsherre Djengis Khan. Omkring år 1370 mobiliserede Timur Lenk områdets turkmenske stammer til en række storstilede felttog. 

Samarkand er Timur Lenks by – ingen tvivl om det, men han glemte aldrig sine rødder. Tværtimod gjorde han sig store anstrengelser for at forskønne og befæste sin fødeby. Vældige mure blev opført omkring byen med voldgrav og vindebroer. Haver blev anlagt, og paladser blev opført. Vi ser ruinerne af Ak-Saray-paladset, Dor-ut Saodat-komplekset med Khazratiy-Iman-moskeen, Jahongir-mausoleet og Dor-ut Tillavat-komplekset samt ikke mindst den gigantiske statue af Timur Lenk. I øvrigt er statuen et yndet fotomotiv, og brudepar kappes om pladsen ved statuens fod. 

Vinproduktion har en lang og stolt tradition i Centralasien, og selvom den lokale vin sjældent når uden for landets grænser, så er vinen så afgjort værd at smage på. Vi fejrer vores snarlige ankomst til den usbekiske hovedstad med en mindre vinsmagning ombord på toget, hvor vi naturligvis får meget mere at vide om områdets vinproduktion.

Overnatning ombord på toget.

Dag 11
Tasjkent. Byrundtur og lokalt musikarrangement

Tasjkent har siden russernes erobring i 1865 været landets port mod øst og siden 1939 været landets hovedstad. Med knap tre millioner indbyggere er Tasjkent den vigtigste by i Centralasien. Byen har en lang og omtumlet historie: omkring 400-tallet omtales den under navnet Stjasi, herefter fulgte en række erobringer af tyrkere, arabere, Djengis Khan, Timur Lenk, kasakhiske, kalmukiske nomader og siden begyndelsen af 1800-tallet samaniderne. I 1966 ramte et voldsomt jordskælv Tasjkent, og store dele af byen blev ødelagt. Derfor er Tasjkent i dag præget af moderne bygninger, hvis udsmykninger og stil dog er stærkt præget af den usbekiske og russiske kultur. 

Byrundturen begynder ved Abdul Kassim-madrasaen, hvor dygtige usbekiske kunsthåndværkere viser eksempler på silkepapirsmaling, træarbejder, keramik og andet af deres flotte kunsthåndværk. 

Vi besøger det nærliggende Kukeldash-madrasaen og basaren med alt fra grøntsager og brød til tøj og husholdningsartikler. Vi fortsætter til den gamle bydel på Emir Timur-pladsen, som prydes af en stor statue af den centralasiatiske krigsherre Timur Lenk (1336-1405) og hoteller i klassisk kommunistisk arkitektur.

Da vi befinder os i Centralasiens største by, hvor de kulturelle tilbud er bedre end noget andet sted i området, skal vi naturligvis til koncert. Vi skal enten i byens flotte operahus eller på en af de mindre scener i byen og opleve en musiktradition meget anderledes end den vesterlandske (det endelige program offentliggøres først under selve rejsen).

Efter en dejlig musisk oplevelse kører vi til banegården, og sidst på aftenen ruller vores tog ud fra banegården i Tasjkent. Næste stop er Kasakhstan.

Overnatning ombord på tog.

Dag 12
Turkestan. Nomadernes pilgrimsby, Turkestan

Morgenens grænseformaliteter bliver ordnet, mens vi befinder os ombord på toget, og midt på dagen ruller vi ind i byen med det besynderlige navn Turkestan. Navnet refererer til områdets mest anerkendte religiøse overhoved, Khoja Akhmet Yassawi, der ligger begravet i byen. Vi besøger det smukke mausoleum, der er på UNESCO’s verdensarvsliste, og som hvert år tiltrækker tusindvis af pilgrimme. Så mange, at byen også kaldes ”Second Mecca of the East”.

Vi besøger også den centrale del af byen, som en kort periode 1918 – 24 var selvstændig under det imponerende navn Turkestan Autonomous Soviet Socialist Republic, inden vi returnerer til vores tog og fortsætter vores færd mod endestationen, Almaty.

Overnatning ombord på toget.

Dag 13
Almaty. Byrundtur inkl. Panfilov-parken med den berømte trækirke og Kok Tobe-bjerget

Vi ankommer til Almaty, Kazakhstans tidligere hovedstad, efter frokost og kaster os straks ud i dagens program. 

Almaty, eller Alma Ata, er den største by i Kasakhstan med mere end 1,2 mio. indbyggere. Navnet Almaty kan oversættes til "æblets fader", og områdets klima er gunstigt for frugten. I 1929 blev byen hovedstad, men i 1997 blev hovedstaden flyttet til Astana, nu Nursultan. Der er flere forklaringer på flytningen. Nogle mener, at det skete af geopolitiske årsager, mens andre mener, at Almatys placering i landets sydøstlige hjørne var upraktisk. 

Vi begynder dagens byrundtur centralt i Almaty ved Panfilov-parken med den berømte trækirke. I parken findes også et stort monument "28 Panfilov Guardsmen” til minde om den russiske hærfører Panfilov og hans division fra Centralasien, der stoppede tyskernes angreb på Moskva under 2. Verdenskrig. Almaty er præget af fine gamle bygninger og frodige træer langs de brede boulevarder. Indbyggerne i Almaty elsker ubetinget deres by, og beliggenheden ved foden af Tian Shan-bjergene, der betyder ”himmelsk bjerg”, danner en smuk kulisse. Vi afslutter eftermiddagen ved Kok Tobe-bjerget. En kabellift giver nem adgang til toppen af det 1.100 meter høje Kok Tobe og giver samtidig en formidabel panoramaudsigt over den smukke by. En perfekt måde at afslutte vores Silkevejs-eventyr.

Om aftenen spiser vi en god og anderledes middag, når vi siddende i en gigantisk yurt får mulighed for at prøvesmage de mange lækre specialiteter.

Overnatning på hotel i Almaty.

Dag 14
Almaty – København. Hjemrejse

Tidligt om morgenen kører vi til lufthavnen, flyver hjem til København og kan således sætte punktum for en oplevelsesrig rejse gennem Centralasien. 

Silkevejsekspressen

Vores privattog, Silkevejsekspressen, tilbyder den mest komfortable rejseform på den legendariske handelsrute. Togets dejlige restaurant serverer frisklavede, lokale retter og udvider om aftenen repertoiret, så man også kan bestille en god og veltillavet drink.
Togsættet består af mellem 10 og 12 vogne, samt en til to separate spisevogne. Hovedsproget ombord er engelsk, og alle måltider ombord er inkluderet i prisen. Toget har naturligvis air-condition, og det venlige personale sørger for, at rejsen bliver en oplevelse ud over det sædvanlige.

Kupé-kategorier

 

Habibi

Hver kupé er indrettet til 4 gæster med to køjesenge på hver side. Kupéens samlede størrelse er ca. 8,5m2 (255 cm / 190 cm / 174 cm). Alle kupéer er desuden udstyret med et bagagerum over døren med følgende mål: (h/d/b): 32 cm / 68 cm / 159 cm. Der findes et lille bord i hver kupé, og i dagstimerne slås den øverste seng op, så man kan sidde uhindret. Hver togvogn har 9 kupéer med fælles toilet og vaskefaciliteter, som er placeret i begge ender af vognen.

 

 

Ali Baba

Hver kupé er indrettet med to senge med målene 67 x 184 cm. Kupéens samlede størrelse er ca. 8,5m2 (255 cm / 190 cm / 174 cm). Alle kupéer er desuden udstyret med et bagagerum over døren med følgende mål: (h/d/b): 32 cm / 68 cm / 159 cm. Der er et lille bord ved vinduet samt mulighed for at opbevare bagage og andre personlige genstande i selve kupéen. Hver togvogn har 9 Ali Baba-kupéer med fælles toilet og vaskefaciliteter, som er placeret i begge ender af vognen.

 

 

Aladdin

Hver kupé er indrettet med to senge med målene 67 x 184 cm. Kupéens samlede størrelse er ca. 8,5m2 (255 cm / 190 cm / 174 cm). Alle kupéer er desuden udstyret med et bagagerum over døren med følgende mål: (h/d/b): 32 cm / 68 cm / 159 cm. Der er et lille bord ved vinduet samt mulighed for at opbevare bagage og andre personlige genstande i selve kupéen. Hver togvogn har 8 kupéer med brusebad. Alle gæster for udleveret en badekåbe pr. kupé, og fælles toilet og øvrige vaskefaciliteter er placeret i begge ender af vognen.

Toget rummer desuden yderligere to kategorier, der dog kun sælges på forespørgsel. Opgraderingspriserne ligger på mellem DKK 35.000 og 40.000 per person.

Læs mere om Sultan og Kalif, samt de øvrige kategorierne her:
https://www.trains-and-cruises.com/en/journey/the-legendary-silk-road-from-ashgabat/

Prisinformation

OBS

Enkeltværelsestillæg gælder kun overnatninger på hotel. På togrejsen bliver singlerejsende placeret i 4 personers kupé, kategori Habibi

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder 
  • Fly København – Asjkhabad og Almaty – København 
  • Udflugter og transport jf. program 
  • Helpension 
  • 6 overnatninger på gode 4-stjernede hoteller i delt dobbeltværelse 
  • 7 overnatninger på Silkevejsekspressen i delt kupé, kategori Ali Baba. (Singler i kategori Habibi, 4 personers)
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7 % af rejsens pris 
  • Gouda Årsrejseforsikring og Seniorrejseforsikring 
  • Eventuelle ekstra arrangementer 
  • Tillæg for enkeltværelse (kun muligt på hotel)
  • Visum til Turkmenistan (single-entrance, ca. USD 100 - betales kontant ved indrejse) 
  • Tadsjikistan (single-entrance, DKK 398) 
  • Drikkevarer (undtaget nævnte for respektive lande) 
  • Drikkepenge til togpersonale, lokalguider og chauffører (beregn ca. USD 100,- per rejsende) 
  • Foto- og videogebyrer ved besøgte attraktioner 
  • Personlige fornødenheder 
  • Ekspeditionsgebyr kr. 130,- per faktura (bortfalder ved onlinebestilling) 
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 10 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Visum

Visum er obligatorisk ved indrejse til Turkmenistan og rekvireres ved ankomsten i Ashgabat. Prisen kan variere fra 75-120 USD, som du bedes have med i kontanter, da afregningen sker kontant. Du bedes sende en tydelig farvekopi af dit pas (siden med personoplysninger), et pasfoto og en udfyldt visumformular til Albatros hurtigst muligt – og senest 40 dage før afrejse. Visumformularen sendes til dig, når du har bestilt rejsen. Bemærk venligst også, at dit pas skal være gyldigt mindst 6 måneder ud over opholdets varighed, og der skal være mindst 2 blanke sider i passet. 

Visum til Tadsjikistan laves af Albatros Travel mod et mindre gebyr og udleveres af rejselederen på destinationen.

Silkevejsekspressen

Rejsen foregår overvejende med privattoget ”The Orient Silk Road Express”. 
Togsættet består af mellem 10 og 12 vogne, samt en til to separate spisevogne.
I kupéerne er der dyner, puder, sengelinned og et mindre håndklæde. Sengelinned og håndklæder skiftes hver 3. dag eller på forlangende. 
Hovedsproget ombord er engelsk, og alle måltider ombord er inkluderet i prisen. 
Alle måltider indtages i togets spisevogn og menuen er afvekslende og tilpasset europæiske ganer. 

Prisniveauet for drikkevarer ombord på toget er meget rimelige. Således koster en halv liter øl eller sodavand ca. EUR2,5,- (DKK19,-) og en flaske hvis mellem EUR15,- og EUR35,- ( DKK115,- og DKK260,-) afhængigt om der er tale om lokale eller internationale vine. Ved turens start oprettes en konti, som kører løbende under hele togrejsen og som betales samles ved rejsens afslutning.

Påklædningen er afslappet og det anbefales at vægte komfort over mode. 
Internet er ikke tilgængeligt ombord på toget, og det anbefales at oplader mobiler og andre elektriske installationer på de anvendte hoteller. 
I nøds tilfælde kan der også oplades ombord på toget. Der anvendes almindelige europæiske tobens-stik og strømstyrken 220 volt.

Der findes en læge ombord på hele togrejsen, ligesom hver vognsæt har deres egen konduktør og serviceteam. Disse forventes et mindre drikkepengebeløb ved rejsens afslutning, som der informeres nærmere om ved togrejsens afslutning. Forventet drikkepengebeløb til togets personale er ca. USD70,- per person. Hertil kommer yderligere drikkepenge til buschauffører og lokalguide på destinationen. Forventet omkring USD30,- per person.

Det anbefales at medbringe en blød kuffert, som er nemmere at placere i togkupéerne. Derudover kan man med fordel medbringe en mindre taske, som kan bruges ved overnatning på hotel undervejs.

Single rejsende

Vi gør opmærksom på, at det lave SGL supplement på denne tur skyldes at der singlerejsende ombord på toget vil blive placeret i delt 4 personers kupé kategori Habibi. Prisen inkluderer altså kun singleværelse på de 6 hotelovernatninger.

Se desuden særskilt information om togrejsen.

Hånden på hjertet

Om at rejse i Centralasien

Centralasien er en spændende og for mange ukendt destination. Turisme er ikke udbredt i store dele af området, og hovedparten af befolkningen snakker ikke andet end lokalsproget og russisk. Ikke alting foregår på samme måde som herhjemme og man må forvente, at der kan opstå ændringer af programmet undervejs på turen. Albatros Travel og dets samarbejdspartnere vil naturligvis forsøge at minimere omfanget af disse ændringer, men skulle de opstå, så tag det som en del af oplevelsen.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser