DER ER ET YNDIGT LAND

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

På cykel gennem bugtende bakke, dal

CYKELTUR

Der er noget særligt ved at bevæge sig gennem landskabet på cykel. Man mærker den lune sommervind i ansigtet, hører fuglenes insisterende sang og duften af kaprifolie indtager næseborene. På vores cykelrejse gennem Jylland møder vi nogle af de smukkeste og mest kendte steder i Danmark, men også små glemte og gemte oplevelser der bedst nydes netop fra en cykel. På den måde oplever vi småveje, grusstier og besøger steder som man ikke vil komme til hvis man skulle tage bilen eller bussen. Og samtidig får vi dejlig motion. 

Vi cykler på vores egne cykler og starter i Aarhus og kører mod Søhøjlandet omkring Silkeborg, og videre sydpå til Brædstrup, Vejle og Horsens. Vi kaster et blik på Himmelbjerget, finder den Genfundne Bro, ser smukke jernbanestrækninger og bevæger os gennem historien med ture på Hærvejen og ikke mindst ved Jellingstenene. Vi ryger i fængsel i Horsens og den ene dag tager den næste med dejlige oplevelser i vores skønne Danmark.

Du møder op med egen cykel i Aarhus og vi tager os af bagagen som transporteres separat. Vores rejseleder finder de bedste og mest spændende veje, når vi i passende tempo kører fra sted til sted. Du skal naturligvis være vant til at cykle. Vores daglige distancer ligger på ca. 50-60 kilometer og det bør vi kunne klare på ca. 4-5 timer i sadlen om dagen. Der bliver tid til stop og frokoster i det fri, og skulle man ønske at sakke lidt bagud, eller køre lidt i forvejen, så aftaler du blot mødested med rejselederen. 
Danmark venter med naturoplevelser der får smilet frem og programmet er lagt således at der bliver tid til hygge og at nyde livet undervejs.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse, Albatros aktiv

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK

Dagsprogram 6 dage
Dag 1
Ankomst Aarhus.
Dag 2
Aarhus – Silkeborg. Via Brabrand Sø, Ry og Himmelbjerget. (ca. 60 km)
Dag 3
Silkeborg – Brædstrup. Ørnsø, Det gamle jernbanespor og Den genfundne Bro. (ca. 55 km).
Dag 4
Brædstrup – Vejle. Via Gudenåens udspring, Hærvejen og Jellingestenene. (ca. 58 km).
Dag 5
Vejle – Horsens. Herregårdene i Tirsbæk og Rosenvold samt besøg i Horsens statsfængsel. (55 km)
Dag 6
Horsens – Aarhus. Odder, Norsminde Fjord, Moesgaard Museum og Marselisborg. (62 km).

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Ankomst Aarhus.

Turen starter i Aarhus hvor vi mødes på vores centralt beliggende hotel, hvor I vil blive budt velkommen af vores rejseleder, der sidder klar i receptionen fra kl. 12.00. Vores værelser vil være klar senest kl. 14.00.

I løbet af eftermiddagen samles vi og triller på vores medbragte cykler en lille tur rundt i Aarhus. Vi lægger vejen forbi Musikhuset og kunstmuseet ARoS, som vi ser udefra, inden vi ganske forsigtigt slingrer ned ad Vestergade på vej mod Domkirken på Store Torv og byens nye flotte hovedbibliotek Dokken. Vi kører videre langs den hurtigt ekspanderende havn og slutter af med et stop på stranden ved Den Permanente, der byder på en smuk udsigt over Smilets by. Hvis vejret tillader det holder vi et velkomstmøde her i det fri, hvor vi kort gennemgår ruten og lidt om det praktiske for de kommende spændende cykeldage rundt i dette smukke Jylland.

Om aftenen samles vi til en velkomstmiddag på hotellet, hvor vi kan lære hinanden bedre at kende. 
Overnatning i Aarhus.

Dag 2
Aarhus – Silkeborg. Via Brabrand Sø, Ry og Himmelbjerget. (ca. 60 km)

Det er blevet tid til at tage hul på første etape. Bagagen afleveres til transportbilen, og efter morgenmaden på hotellet, mødes vi og begiver os vestover mod Søhøjlandet omkring Silkeborg. På vej ud af Aarhus cykler vi langs Brabrandstien der går fra Aarhus centrum, langs Aarhus Å og rundt om Brabrand Sø. Brabrandstien blev anlagt i 1950-56, og et par år senere blev hele området omkring Brabrand sø et fredet område.

Langs stien passerer vi flere broer over Aarhus Å bl.a. "De Tre Broer" som er en slags knudepunkt for hele stisystemet. Vi kører videre ad den asfalterede gang- og cykelsti nord om Brabrand Sø, forbi små haveforeninger og åbne engarealer - en smuk måde at lægge storbyen bag os på.

Herfra går turen igennem det bølgende landskab mod Ry og Søhøjlandet øst for Silkeborg. Der bliver mulighed for at spise frokost ved søbredden i Knudhule, hvor det bliver tid til en velfortjent pause så batterierne kan lades op. Det er også muligt at tage et dyp i den rene sø, hvis man måtte ønske det. Alternativt kan man fortsætte de ca. 3 km. til Ry, hvor vi samles inden vi fortsætter den korte vej syd om Knudsø til Himmelbjerget ved Julsø.

Himmelbjerget blev længe opfattet som Danmarks højeste bjerg. Helt tilbage i den nordiske mytologi blev Himmelbjerget betragtet som det højeste bjerg i Asgård. Guden Heimdal boede på toppen af bjerget og skulle sørge for at jætterne ikke sneg sig ind i Asgård. Vi springer frem til midten af 1800-tallet hvor en nærmere højdemåling viste at Himmelbjerget ikke er Danmarks højeste punkt. Vi ved i dag at Himmelbjerget overgås af flere andre bakketoppe, bl.a. Yding Skovhøj, Ejer Bavnehøj og Møllehøj m.fl. som alle er over 170 meter.

Fra toppen af Himmelbjerget kører vi den sidste vej til Silkeborg med de mange søer som baggrund. Hvis vi er heldige, ser vi den pragtfulde hjuldamper Hjejlen eller en af de andre pragtfulde turbåde der langsomt og stille glider over vandet, mens vi til lyden af gruset under vores cykler nyder dette enestående landskab.  

Ud på efter middagen kører vi ind i den dejlige by Silkeborg. Byen brugte i århundreder Gudenåens billige vandkraft til blandt andet at drive et papirværk og en trikotagefabrik. Den gamle industriby er i dag blandt andet hovedsæde for Jyske Bank, og byen er også kendt for at være centrum for uddannelser med  blandt andet seminarium og husholdningsskole. Vi forventer at ankomme til vores hotel i Silkeborg i løbet af eftermiddagen. Vi tjekker ind på vores hotel hvor vores bagage venter, og resten af dagen og aftenen er på egen hånd.
Overnatning i Silkeborg.

Dag 3
Silkeborg – Brædstrup. Ørnsø, Det gamle jernbanespor og Den genfundne Bro. (ca. 55 km).

 I dag venter en af turens smukkeste ruter når vi begiver os sydpå. Mellem Silkeborg og Horsens er der anlagt en 61 km lang natursti på et gammelt jernbanespor. Naturstien er uden biltrafik og stort set asfalteret hele vejen. Vi kører dog ikke hele vejen til Horsens i dag, men cykler ad den smukke sti til Brædstrup og laver naturligvis nogle interessante stop undervejs i den maleriske natur.
Men inden vi helt forlader Silkeborg laver vi et par stop ved Ørnsø. Her hilser vi først på skovtrolden Stærke Storm som sidder på et nedfaldent træ og nyder udsigten. Ikke langt herfra ligger en tysk bunker fra besættelsestiden. Faktisk var dette tyskernes militære hovedsæde i Danmark i perioden fra 1943-1945. Tyskerne flyttede hovedsædet fra København og hertil for at være tættere på en mulig allieret invasion på Vestkysten som tyskerne antog ville komme. Dermed var tyskerne tættere på en evt. kampzone.
 
Sidste stop inden vi forlader Silkeborg bliver ved Arnakkekilden, en naturlig kilde hvor vandet har et højt jernindhold og en konstant temperatur på 7° C. Vandmængde er på 750.000 liter i døgnet, og det er herfra at Carlsberg tapper deres vand til deres kurvandsprodukter.
Herefter kører vi sydpå ad Naturstien til den gamle togstation i Vrads. Den gamle stationsbygning er i dag en restaurant, og fra Vrads drives i dag en veteranbanen mellem Vrads og Bryrup af en gruppe togentusiaster der forsøger at opretholde veteranbanedrift på denne togstrækning der populært kaldes for Danmarks smukkeste jernbane.
 
Vi fortsætter til vores overnatningssted i Brædstrup, det af mange kendte Hotel Pejsegården. Her spiser vi frokost (for egen regning) og tager en velfortjent pause, inden vi igen mødes og hopper på sadlen for at køre mod Den Genfundne Bro. Her blot 5 km fra Brædstrup ligger en helt unik turistattraktion med en utrolig historie. 
Den røde stålgitterbro blev bygget i 1899 som en del af jernbanen mellem Horsens og Bryrup. Ved indvielsen var det den højeste bro i Norden. Senere i 1929, da sporet skulle forlænges til Silkeborg, blev broen fundet for smal i forhold til sporvidden, og en rekonstruktion af broen blev vurderet til at bliver for omfattende. Derfor dækkede man hele broen til med sand og lavede to passager, så vandet fra Gudenåen stadig kunne løbe igennem.. Og sådan lå broen gemt – og glemt - de næste 85 år.

Først i foråret 2014, da Horsens Kommune ville fjerne dæmningen for at skabe bedre passage for åens fisk, kom den 50 meter lange og 14 meter høj jernbanebro til syne igen! Broen er blevet døbt 'Den Genfundne Bro' og er blevet restaureret og har i dag fået både rækværk og planker, så man kan gå og cykle hen over broen. På området omkring broen er der anlagt friluftsarealer med borde og bænke, og der er chancer for at spotte isfugle og andre sjældne fugle i området.
Udsigten over Gudenåen fra den storslåede Wild West-agtige bro og historien bag gør besøget ved Den Genfundne Bro’ til en stor oplevelse.
Når vi er færdige med at nyde området omkring broen cykler vi retur til Brædstrup, hvor vi har resten af dagen på egen hånd.

Overnatning i Brædstrup.

Dag 4
Brædstrup – Vejle. Via Gudenåens udspring, Hærvejen og Jellingestenene. (ca. 58 km).
Jellingestenene

Vi pakker vores ting sammen, finder cyklerne frem og gør klar til en dag der skal stå i de gamle kongers tegn.

Vores første stop bliver efter små 20 km hvor vi når Naturcenter Koustrupgård hvor Gudenå har sit udspring. Gudenå er med sine 149 km, Danmarks længste å og den løber herfra via bl.a. Silkeborg og Ry inden den munder ud i Randers Fjord. Men det er ikke kun Gudenå der udspringer herfra. Mindre end 100 meter herfra har Skjern Å, Danmarks tredjelængste vandløb, også sit udspring.

Samtidigt befinder vi os nu midt på Midtjyllands Hærvej der løber mellem de to gamle kongebyer Viborg og Jelling. I århundreder blev de danske konger kronet i Viborg, og da vi i Jelling finder de to kongehøje, kaldes denne strækning for Kongernes hærvej. Vi følger Hærvejen sydover og vejene her emmer af historie.

Kort efter passerer vi Øster Nykirke eller Sct. Peders Kirke som ligger på toppen af en højderyg. Faktisk er kirken Danmarks højest beliggende kirke, 127 meter over havet. Kirken er bygget i 1150-1200 som valfartskirke til Sct. Peders Helligkilde, hvis vand mentes at have en helbredende kraft. Kilden kan man se lige øst for kirken som en lille brønd omgivet af en kopi af en middelalderlig brøndkumme.
Lidt syd for kirken står en gammel vejsten med årstallet 1856 og stednavnene Colding og Vester Mølle, hvilket fortæller om Hærvejens betydning op i midten af 1800-tallet.
Vi følger Hærvejen til Harresø Kro som blev anlagt i 1609 og anses for at være en af de ældste bevarede kroer langs Hærvejen. Herfra er der ikke langt til Jellinge.

Fremme i Jellinge skal vi naturligvis se Jellinge Kirke, de to gravhøje og ikke mindst de to runesten der tilsammen udgør Jellingemonumenterne. Begge runesten stammer fra 900-tallet og Jellingemonumenterne blev optaget på UNESCO´s Verdensarvsliste i 1994.

Jellingstenene består af to runesten, den mindste er rejst af kong Gorm den Gamle til minde om hans hustru Thyre. Indskriften på stenen er det eneste danske kildemateriale på skrift fra vikingetiden, og stenen er også første gang hvor navnet Danmark nævnes i skriftlig sammenhæng. 
Den store runesten er rejst af Harald Blåtand. Harald Blåtand var søn af Gorm den Gamle og Thyre, og han var den konge, der stod for Danmarks overgang til kristendommen. De to runesten afspejler begyndelsen på en transformationen fra den hedenske vikingetid til den kristne middelalder.
Harald Blåtand lod også to vældige gravhøje og en kirke opføre på stedet. Både kirken, runestenene og de to gravhøje ligger i Jelling midtby. Fra toppen af de 70 meter høje gravhøje er der en fin udsigt ud over hele monumentområdet. 
Selve kirken er en stenkirke opført omkring år 1100 og bygget oven på Harald Blåtands trækirke fra 900-tallet.

Fra Jelling cykler vi de sidste godt 10 km til Vejle hvor vi overnatter.

Dag 5
Vejle – Horsens. Herregårdene i Tirsbæk og Rosenvold samt besøg i Horsens statsfængsel. (55 km)

Er du frisk på en udfordring kan du starte dagen med at bestige Kiddesvej som ligger centralt i Vejle. Vejen er kendt fra cykelløbet Post Danmark Rundt og har været en del af løbets rute siden 2004. Den relative korte bakke på 440 meter har en gennemsnitlig stigningsprocent på 11,5% (19% hvor det er stejlest). Mens du kæmper dig op ad bakken, kan du tænke over at rekorden for hurtigste tid til toppen blev sat i 2019 af den professionelle belgiske cykelrytter Amaury Capiot, som blot skulle bruge 46 sekunder på at forcere bakken!!

Vi forlader dog alle Vejle ad den smukke fjordrute, og lægger ud med et kort stop ved Kirk koncernens imponerende domicil opført af Olafur Eliasson og indviet i juni 2018. Den smukke bygning er uden tvivl byens mest omtalte bygningsværk, og det har helt fjernet fokus fra det nærliggende boligkompleks, Bølgen, der ellers længe var talk of the Town. Vi hører historierne om begge bygningsværker inden vi følger Tirsbæk Strandvej ud af Vejle, nord om Vejle Fjord. Vi passerer den gamle herregård Tirsbæk Gods der ligger smukt ved Vejle Fjord omgivet af skov. Hovedbygningen er fra 1550, og i dag drives godset som kombineret land- og skovbrug med jagtudlejning, publikumsaktiviteter og forskellige events.

Vi fortsætter østover og kører langs markerne og passerer små landsbyer indtil vi når Rosenvold hvor vi udover den lille havn også finder endnu en gammel herregård; Rosenvold hvis hovedbygning er opført i 1585. Oprindeligt fandtes også et trappetårn, dette blev dog revet ned i forbindelse med en større ombygning. Rosenvold ejes af Rantzau-slægten som har boet på godset i mere end 350 år. Den nuværende ejer, Carl Johan Ulrik Rantzau, er således den 17. i rækkefølgen. 

Vi forlader kysten og Vejlefjord og kører nordpå mod dagens slutdestination Horsens som vi gerne skulle nå først på eftermiddagen. For efter vi har fået anvist vores værelser, og fået et lille hvil, skal vi en tur i fængsel!
 Vi besøger Horsens Statsfængsel som fra 1853 til 2006 fungerede som fængsel.
Fængslet genåbnede i 2012 som en oplevelsesvirksomhed med navnet FÆNGSLET. Udover at være et fængselsmuseum fungerer FÆNGSLET som café og hotel, og her afholdes kunst- og kulturfestivaler og diverse konferencer. Men måske mest kendt for de koncerter som tiltrækker store navne, blandt de mange navne der har lagt vejen forbi er bl.a. Metallica.

Aftenen er på egen hånd til at gå en tur rundt i byen.
Overnatning i Horsens.

Dag 6
Horsens – Aarhus. Odder, Norsminde Fjord, Moesgaard Museum og Marselisborg. (62 km).

Det er blevet tid til at tage hul på vores sidste etape hvor turen går retur til Aarhus. Første del af etapen går mod Odder der hævder at være Danmarks geografiske centrum (i øvrigt sammen med 5 andre byer!). Byen var oprindeligt en stationsby der skulle gøre det nemt at komme fra enten Horsens eller Aarhus til havnebyen Hou. Efter Odder kører vi mod kysten og nordpå langs Saksild Bugt.

Mængden af sommerhuse langs kysten er det tydeligste bevis på, at det er her i området at de allerbedste badestrande i Østjylland findes. Vi cykler langs kysten gennem store sommerhusområder, inden vi ankommer til Norsminde fjord. Den 4 km lange fjord udgør den yderste nordlige del af en tunneldal, der gennemskærer området ned til Horsens Fjord. Vandet i Norsminde Fjord er lavt og bliver derfor hurtigt varmet op. Det giver grobund for et stort og varieret biologisk liv og dermed også et rigt fugleliv. Fjorden blev vildtreservat i 1942. 

Området omkring havnen og fjorden i Norsminde har i flere tusinde år tiltrukket mennesker. Der er fundet spor, der er mere end 6000 år gamle. Engang var det vikingerne, der huserede her. I dag er det lystsejlere, kajakroere, turister og lokale, der befolker området. Handelspladsen, den gamle stenbro, sluseanlægget og kroen er hjertet i det, der engang var et vigtigt knudepunkt for handel og fiskeri. Kroen stammer fra 1693. Her kom vejfarende og søfolk. Den gamle stenbro var tidligere grænseovergang, og kroejeren i Norsminde havde retten til at opkræve bropenge her. Slusen ved fjordens udløb blev bygget i 1964. Den skal beskytte de lave arealer omkring fjorden mod oversvømmelse. Slusen lukker automatisk, når vandstanden i Aarhus Bugt er 35 cm over daglig vande. 

Vi fortsætter nu det sidste stykke mod Aarhus, hvor vi undervejs gør en pause ved Moesgaard Museum. På museet findes en række enestående fund fra Danmarks oldtid, heriblandt Grauballemanden, som er verdens bedst bevarede moselig.

Fra Moesgaard bevæger vi os ind i Marselisborgskovene der er et 7 km. langt skovområde der strækker sig fra sydenden af Aarhus til Moesgård Strand langs Aarhus Bugt. I skovene ligger også Marselisborg Dyrehave, og ikke mindst Marselisborg Slot tæt ved Mindeparken. Slottet blev bygget i 1899-1902 og var "folkets bryllupsgave" til kong Christian 10. og dronning Alexandrine som startede traditionen med at bruge det som sommerresidens. Slottet går i arv til "den til enhver Tid regerende Konge i Danmark". I 1968 overdrog kong Frederik 9. Marselisborg til tronfølgeren - vores nuværende Dronning Margrethe II.

Marselisborg Slot bliver vores sidste stop på turen inden vi cykler de sidste få km ind til Aarhus centrum hvor vi tager afsked. Vi forventer at ramme Aarhus sidst på eftermiddagen.

(der er mulighed for at tilkøbe sig en ekstra overnatning i Aarhus på denne dag hvis det ønskes,Se under prisen inkluderer ikke).

Prisinformation

Enkeltværelse

1.698,-

Ekstra nat I Aarhus i Delt Dobbeltværelse

600,-

Ekstra nat I Aarhus i Enkeltværelse

1.100,-

Prisen inkluderer
  • Rejseleder
  • 5 nætter på gode turistklassehoteller i delt dobbeltværelse
  • Morgenmad dagligt
  • Middag dag 3 og 5
  • Bagagebil til transport af bagage.
  • Entré og rundvisning i FÆNGSLET - (tidl. Horsens Statsfængsel).
Prisen inkluderer ikke
  • Transport til og fra Aarhus
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Evt. ekstra overnatning i Aarhus efter turen 600,- dkk pr person i delt dobbeltværelse (inkl. morgenmad).
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer“

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Cyklen

På rundrejsen cykler du på din egen cykel. Vi cykler hver dag på vores rundrejse og vi vil være på farten det meste af dagen. Etaperne er mellem 50-60 km og vi kører i et tempo, hvor alle med almindelig god fysik kan deltage. Bemærk det kræver at man kan sidde det meste af dagen på en cykelsaddel, så lidt træning inden vil være en god idé. Danmark er et fladt land, men ved Søhøjlandet omkring Silkeborg er landskabet kuperet og bakket.

Vigtigt! Sørg for at din cykel har fået et godt eftersyn inden afrejsen.

Bagagebil

En bagagebil vil følge os rundt på hele ruten. Bagagen afleveres om morgen ved check ud og står klar til dig når vi ankommer til næste hotel. Det er en god idé at medbringe en lille cykeltaske eller rygsæk til småfornødenheder undervejs. Skulle der opstå en punktering eller anden defekt undervejs, vil vi prøve at løse problemet på stedet. Kræves større reparationer kan vi tage cyklen med bagagevognen til nærmeste cykelforhandler.

Ankomst til Aarhus.

Turen starter og slutter i Aarhus og transport til og fra Aarhus er ikke inkluderet i rejsens pris. Ankommer man i bil til Aarhus er der mulighed for at parkere sin bil (mod betaling) enten ved Havnen i Aarhus (se evt. www.molslinjen.dk for priser og booking) eller ved hotellet i Aarhus. Her afregnes direkte med hotellet.

Pakkeliste

Følgende bør indgå i din bagage – din egen cykel er dog obligatorisk!

  • Cykelhjelm
  • Vandflaske / Drikkedunk
  • Cykeltaske eller lille rygsæk
  • Cykelhandsker
  • Cykelbukser
  • Vindtæt overtrækstrøje
  • Regntøj
  • Gode sko (klik-sko/pedaler anbefales ikke, da vi også skal omkring til fods undervejs på etaperne)
Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser