Ekspedition 80 grader nord; Kurs mod Hans Ø

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev en unik og spændende rejse med Albatros, der fører os til de absolut nordligste områder af Grønland, hvor vi oplever en arktisk region som ingen anden!

Kom med Albatros, når vi lancerer en unik og spændende rejse, der bevæger sig ud i de absolut nordligste områder af Grønland. Som deltager på denne rejse vil du opleve en region i Arktis som ingen andre end de mest eventyrlige iblandt os har oplevet. Hvor eventyrere i fortiden søgte Nordpolen, gennem hvilken den grønlandske opdagelsesrejsende Knud Rasmussen rejste på sin længste hundeslædetur, og hjemstedet for de polare inuitter. Togtet tager sin start i Kangerlussuaq i Vestgrønland, Vestgrønlands luftknudepunkt, hvorfra vi sejler mod nord. På vejen passer vi på at besøge de grønlandske byer Sisimiut og Qeqertarsuaq (Disko Ø). 

Herfra bevæger os det første store ryk mod nord med boven i retning af Kap York, i hælene af den amerikanske polarforsker Robert Peary, der passerede området i hans jagt på Nordpolen. Herfra ”træder vi næsten ud over kanten af kortet”, når vi navigerer ind i Grønlands nordligste farvande ved Nares Strædet. Ingen kender dog is forholdene i Nares Strædet, hvor storisen fra Nordpolen ofte sætter en stor prop for videre sejlads. Hvis muligheden foreligger, sætter vi fødderne på Hans Ø inden returen, men det er kun lykkedes os én gang i tre forsøg. 

Området er stort, isdækket og sjældent besøgt. Mens vores nøjagtige rejseplan i området vil blive dikteret af isen, som karakteriserer regionen, omfatter mulighederne søgen efter isbjørne, hvidhvaler og narhvaler i disse uberørte polarfarvande. På returrejsen ser vi mest muligt af det vi passerede på udturen, men må lægge sejlplanen undervejs. Vi satser på at besøge den nordligste by i Grønland, Qaanaaq, som var udgangspunkt for flere af Knud Rasmussens Thule-ekspeditioner. Turen går herefter sydpå langs Grønlands vestkyst til Upernavik, Uummannaq og Ilulissat, hvilket binder en storslået sløjfe på en odyssé, som forhåbentligt har budt på en bred vifte af arktisk natur og de fascinerende folk, der bor i disse isolerede områder.
Herfra vil vi vende tilbage til Kangerlussuaq efter en rejse, der dækker jordens største øs nordligste ekstremer.

Ekspeditionen foretages ombord på det nybyggede Ocean Albatros der giver os den bedst mulige base.

Dette er således i alle henseender en unik rejse, men vi skal dog understrege, at sikkerheden har topprioritet, og såfremt det skønnes, at isen giver for store vanskeligheder, vender vi om og koncentrerer os om områderne syd for iskanten. Rejsen kan derfor betragtes som en spændende Thulerejse med mulighed for en ekstra vinkel.

Det sagnomspundne ord Thule optræder i romersk og græsk oldtidshistorie som navnet på et land eller en ø længst mod nord ved verdens ende. Ordet er antageligt et keltisk navn for nogle tågeindhyllede, utilgængelige øer ud for Skotland. Knud Rasmussen valgte det som navn på sin handelsstation ved bosættelserne nordvest for Kap York, og den dag i dag klæber det stadig til Grønlands nordvestlige hjørne. Hovedbyen i området hedder dog Qaanaaq og kommunen Qaasuitsup, ”Stedet, hvor det aldrig bliver lyst« - hvilket jo heldigvis ikke er rigtigt.

I de senere år har der gennemgående været langt mindre is omkring Grønland, og Nordvestgrønland har ligget isfrit fra juli til september. Disse forhold har muliggjort nogle helt enestående krydstogter, men vi har også oplevet, hvordan en storm eller blot vedvarende blæst på ganske kort tid har presset isen sammen til en uigennemtrængelig barriere langs kysten. Det er vilkårene og charmen, man må leve med på rejser i Arktis, og også på dette togt.

Dette krydstogt stiller ikke særlige krav til deltagerne, men det forudsættes dog, at man er rask, rørig og godt til bens, og at man har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed ikke blive overholdt, selvom vi skulle opleve 14 dage med højtryk og bragende solskin. Det er dog helt klart målsætningen at nå frem til Melvillebugten og Thule så hurtigt som muligt.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Albatros-eventyr i små skibe, Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Engelsktalende ekspeditionsteam

  • Visum Nej

  • Vaccination Ja

  • Valuta DKK

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq (via Island). Ombordstigning på Ocean Albatros. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Dag 2
Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur
Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Mulighed for vandretur
Dag 4
På havet over Melvillebugten
Dag 5–7
På havet gennem Nares Strædet, 80 grader nord og på jagt efter Hans Ø.
Dag 8
Qaanaaq, Grønland
Dag 9
På havet over Melville Bugt
Dag 10
Upernavik; porten til det nordvestlige Grønland
Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur og flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Dag 13
På havet mod Kangerlussuaq
Dag 14
Kangerlussuaq, mulighed for udflugt til Rensdyrgletsjeren med BBQ og fly til København

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq (via Island). Ombordstigning på Ocean Albatros. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Klimaet på Grønland er overvejende arktisk

Efter en mellemlanding i Island, lander vi i Kangerlussuaq, som er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor, hotel og souvenirbutik, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen i Kangerlussuaq. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands hjemmestyre.
Efter ankomst er der mulighed for at deltage i en ekstra udflugt ”byrundtur og sightseeing i Kangerlussuaq” inden vi kører til havnen, som ligger ca. 12 km vest for lufthavnen. Læs mere om udflugten der giver en god introduktion til Kangerlussuaq nedenfor. Deltager du ikke i udflugten, får du et afhentningssted og tid anvist, i forhold til transport til havnen. 
 
Vel fremme ved havnen, skal vi i Zodiac-flåder, sejle i mindre hold, de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op. Om bord på skibet bliver kahytterne anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens vi nyder middagen i restauranten, påbegynder vi sejladsen ud gennem den cirka 160 kilometer lange fjord. Kangerlussuaq ligger tæt på Polarcirklen, som vi krydser på vores vej gennem fjorden.
 
NB. Det kan være svært for de uindviede at bevæge sig rundt i Kangerlussuaq og få særligt meget ud af det, hvorfor vi anbefaler at tilkøbe byrundturen.

Dag 2
Sisimiut. Byvandring og mulighed for vandretur
Den grønlandske slædehund har en helt særlig avlshistorie

Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med godt 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.

Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 4.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen. De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1764 blev en koloni oprettet med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1725, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775.

I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel med museet og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger.

Efter frokost er der mulighed for at deltage i en vandretur til Teleøen (ca. 4,5 km).

Midt på eftermiddagen fortsætter vores sørejse videre mod nord. I løbet af aftenen passerer vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderne Attu og Ikerasaarsuk samt den lille by Kangaatsiaq. I løbet af natten passerer vi Aasiaat (Egedesminde), inden vi sætter kursen mod den berømte Diskoø med de karakteristiske 1.000 meter høje lagdelte fjelde. De morgenfriske kan med fordel nyde synet af isbjergene, Diskobugtens kæmper, der presses ud af Ilulissat Isfjord.

Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Mulighed for vandretur

Under Diskoøens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navne “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”.

Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler, der blev fanget og trukket på land her. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet. Vi går gennem byen til den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”.

Øens flade fjelde er vulkanske og hører til blandt de yngste af de grønlandske geologiske formationer. Bjergene indeholder nogle særegne forekomster af rent jern og kul. Kullene blev i en årrække brudt fra Qullissat på øens nordkyst. Da minen og byen ved dansk dekret blev lukket i 1972, skabtes en stærk politisk bevidsthed blandt Grønlands unge. En bevidsthed, der var medvirkende til, at Grønland i 1979 fik hjemmestyre.

Sidst på eftermiddagen stævner vi igen ud i bugten med kurs nordover.

Dag 4
På havet over Melvillebugten
Pukkelhvalen bliver omkring 15 meter lang

Kaptajnen og ekspeditionslederen har i samarbejde med Den Grønlandske Iscentral i Narsarsuaq taget bestik af issituationen fra Melvillebugten og helt frem til Hans Ø i Nares Strædet. For at være sikker på, at der er tid nok til at komme igennem eventuelle pakisbælter, tager vi et par dage på havet. Dagene er dog på ingen måde spildt: Kystlinjens mørke fjelde og den hvide indlandsis kan ind i mellem anes øst, og der er altid chancer for at se vågehvaler og finhvaler. Vi følges til stadighed på vej af den lille stormfugl, mallemukken, der veksler mellem læ og luvart for at få fart og dynamik i sin flugt efter skibet.

Vi krydser i løbet af natten Melvillebugten, et farvand præget af kælvende gletsjere. Den ofte usikre vinteris i bugten og den lange afstand til de danske kolonier mod syd betød, at polar inuitter var isoleret fra resten af Vestgrønland indtil for blot 130 år siden. Polar inuitterne ved Thule området har således et tættere forhold til Inuit i Canada og dermed en dialekt, som adskiller sig væsentligt fra det sydligere grønlandske sprog.

Dag 5–7
På havet gennem Nares Strædet, 80 grader nord og på jagt efter Hans Ø.
Kun ca. 1/10 del af isbjerget er over vandoverfladen

Hvis isforholdene er favorable, går vi videre nordpå. Men skibets hastighed vil være nedsat, og vi må forvente at være til havs det meste af tiden. Vi sejler gennem Smith Sund og passerer Kap Alexander, Grønlands vestligste punkt og lidt senere det lille nedlagte fangersted Etah. Vi er nu i Nares Strædet og sætter kursen direkte mod Hans Ø.

I 2010 nåede Albatros med skibet Ocean Nova helt frem til Hans Ø, og for første og eneste gang gik en stor gruppe danske rejsende i land på øen. En lille stenvarde til minde om togtet blev rejst.

Vi forsøger en landgang på Hans Ø igen, inden Kaptajnen atter sætter kursen mod syd.

Hans Ø har været stærkt omtalt i medierne i flere år, fordi den befinder sig absolut midt mellem Ellesmere Island i Canada og Grønland. Afstandene til begge lande er under territorialgrænsen, så både Canada og Grønland har gjort krav på øen i henhold til international lov. Der har verseret en veritabel flagkrig, siden den daværende grønlandsminister Tom Høyen i 1984 placerede Dannebrog og en flaske snaps på øen, som derefter af canadisk militær blev udskiftet med canadisk whiskey og deres flag. De to landes regeringer blev i 2018 blevet enige om at løse grænsestriden ved forhandlingsbordet og endeligt den 14 juni 2022, blev grænse fordelingen optegnet og en aftale mellem de ”stridende” lande underskrevet.

For god ordens skyld nævner vi igen:

Vi forventer meget havis i disse farvande, og selvom vi sejler med et skib i den højeste is klasse, vil de aktuelle vejrforhold være afgørende for, hvor langt vi når frem. Det er kaptajnen ombord

Isforholdene i Nares Stræde

Albatros har besøgt Thuleområdet i »eget skib« siden 2001, og vi har oplevet is forhold fra det ikke-passerbare til helt åbent vand frem til 10 sømil fra Hans Ø.

I det hele taget betyder den smalle passage fra Pol-havet gennem Kennedykanalen, Nares Stræde, Kane Bassin og Smith Sund, at is forholdene er vanskelige at forudsige. Tidens klimatiske forandringer betyder muligvis, at isen bryder tidligere, men andre faktorer spiller også ind på spørgsmålet om, hvor nordligt Ocean Albatros kan nå.

Det er muligt – og til tider spændende – at følge den aktuelle udvikling af pakisen på internettet. Albatros samarbejder med DMI, og Istjenesten opdaterer oftere deres is kort, når Ocean Albatros er i området. Se for eksempel:

Iskort fra DMI og Iscentralen:
https://ocean.dmi.dk/arctic/icecharts_gl_northwest.php

Mere generelt for hele Arktis og Antarktis: Iskort fra den norske ”istjeneste”: 
https://cryo.met.no/nb/siste-iskart

 

Dag 8
Qaanaaq, Grønland
Godt pakket ind i kulden

Qaanaaq er med sine godt 600 beboere områdets største by. Den blev grundlagt i 1953, da amerikanerne havde etableret Thulebasen, hvorefter de lokale beboere af den oprindelige by under Thulefjeldet blev tvunget til at flytte. Qaanaaq er godt placeret for jagt på narhval og hvalros fra iskanten, hvor fangerne stadig benytter de urgamle metoder med brug af hundeslæder, skindkajakker og harpun. Vores ekspeditionsteam viser os rundt i byen.

Der er i dag anlagt en landingsbane, som to gange om ugen tager imod Air Greenlands Dash-7.

Når vi forlader Qaanaaq, passerer vi den amerikanske Thulebase fra behørig afstand (det er ikke muligt at besøge en aktiv base). Basen ligger hvor den nu nedlagte bygd og fangststation Uummannaq lå, for foden af Dundasfjeldet. Det var her Knud Rasmussen i 1910 etablerede sin legendariske Thulestation. Her kunne polareskimoerne for første gang indhandle deres skind og ikke bare få glasperler og lignende, som tidligere tiders hvalfangere og ekspeditionsfolk spiste dem af med. Den væsentligste del af stationens indtjening gik faktisk tilbage til samfundet igen i form af de mange ekspeditioner (1. til 6. Thuleekspedition), som Knud Rasmussen foretog til bl.a. Peary Land. På turene deltog altid lokale inuit på lige fod med Knud Rasmussen og Peter Freuchen, og hvem, der ellers deltog.

Dag 9
På havet over Melville Bugt
En Isbjørn på dybt vand

Vi sejler i dag ned langs Grønlands vestkyst, og du vil blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejser og geologi. Husk også at gå ud på dækket for at spejde efter dyrelivet. Vi kan måske få øje på hvaler, moskusokser og harer. Det er heller ikke utænkeligt, at der kan være isbjørne i fjordene.

Melville Bugt er et spændende, historisk område at passere. Indtil moderne tider var bugten ganske isoleret, da havisen dækkede vandet hele året rundt, og de mange kælvende gletsjere konstant sørgede for tilførslen af ny is. Blandt andre Knud Rasmussen foretog i området eventyrlige ekspeditioner på hundeslæder, der skabte kontakt mellem de nordboende inuitfolk og grønlænderne mod syd. Sproget hos de nordlige inuitter er anderledes end det gængse grønlandske sprog.

Om natten er der en lille chance for at se fænomenet nordlys, eftersom nætterne bliver længere, og vi bevæger os sydligere i Grønland. Da det kan være køligt, kan det efter mørkets frembrud betale sig at iklæde sig varmt tøj, og ellers bare kaste blikket opefter og håbe på nordlys.

Dag 10
Upernavik; porten til det nordvestlige Grønland
Upernavik betyder ”Forårsstedet”

Kursen går nu mod Upernavik, som også kaldes porten til det nordvestlige Grønland. Vi holder øje med de store hvaler, der ikke sjældent passerer disse farvande. Vi følges på vej af den lille stormfugl, mallemukken, der veksler mellem læ og luvart for at få fart og dynamik i sin flugt efter skibet. Upernavik ligger på en ø af samme navn i den sydlige ende af Upernavik Isfjord. Upernavik betyder ”Forårsstedet”, hvilket henviser til, at det var her, man tog til om foråret, når isen brød op – dels for at handle og dels for at fiske og drive fangst ud til det åbne hav. Byen ligger på den sydlige del af øen, hvor havet som regel er roligt – uanset vejret. Erhvervsmæssigt er Upernavik en blanding af gammel fangerkultur og højteknologisk fiskeindustri, hvor den traditionelle hundeslæde og den moderne snescooter arbejder side om side. Selve byen blev grundlagt i 1772 som dansk kolonistation, men områdets historie går, som i resten af Vestgrønland, cirka 4.500 år tilbage. Dengang rejste grupper af jægere og samlere langs kysterne af Alaska, Canada og til sidst Grønland. Vi ser blandt andet det lille, spændende museum, som er verdens nordligste frilandsmuseum. På kirkegården oven for museet ligger den danske opdagelsesrejsende Peter Freuchens grønlandske kone Navarana begravet.

Vi forlader om aftenen Upernavik og passerer halvøen Svartenhuks mørke klippesider, mens vi fortsat spejder ud over havet efter halerne på de blide kæmpehvaler, som disse vande er kendt for.

Dag 11
Uummannaq. Byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
I Zodiac-flåder sejler vi i mindre hold

Om formiddagen befinder vi os 590 kilometer nord for polarcirklen, på 70° grader nord, i en af Grønlands smukkeste og mest solrige egne. Vi er nået til Uummannaq. Indsejlingen mod Uummannaq er ganske enkelt i verdensklasse og bør nydes fra dækket, uagtet hvilken tid skibsklokken måtte slå. Byen ligger på en 12 km² stor ø, og udsynet domineres af det imponerende 1.175 meter høje hjerteformede fjeld, som byen er opkaldt efter. Der er fra byen en imponerende udsigt til Storøens 1.000 meter høje klippesider, til Nuussuaq-halvøens snedækkede tinder mod syd og ud over fjorden, hvor isbjerge i alle former og størrelser majestætisk flyder forbi i langsom rutefart, dirigeret af den aktuelle vind og strøm. Hele fem aktive bræer i bunden af fjorden sørger for, at her er masser af isfjelde at kigge på.

Uummannaq blev først anlagt som koloni i 1758 inde på Nuussuaqs fastland, men allerede i 1763 flyttede byen ud på øen, hvor sælfangsten var bedre. Vi tager på en gåtur gennem byens stejle gader og ser blandt andet et gammelt tørvehus, der var i brug indtil for få årtier siden.

Det var i Uummannaq-distriktet på Nuussuaq-halvøen ved Qilakitsoq (”der, hvor himlen hænger lavt”), man fandt de berømte Qilakitsoq-mumier. De seks kvinder og to børn menes at være druknet i en konebådsulykke og begravet i en tør og kølig klippegrotte for 600-700 år siden. Mumierne opbevares nu på Nationalmuseet i Nuuk.

Vi bruger et par timer i byen, der med sit stabile arktiske klima med 2.000 solskinstimer og bare 100 millimeter årlig nedbør med rette kan kalde sig Grønlands Riviera!

Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur og flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
I den frodige Sermermiut-dal

Vi ankommer til Ilulissat midt på dagen. Ilulissat betyder på grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart på cirka en meter pr. døgn, kælver Ilulissat Isbræ med en fart på 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons is pr. døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv. I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Polarforskeren Knud Rasmussen blev født i Ilulissat, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen. Her kan man gå en tur gennem byen og afslutte med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiut-sletten, hvorfra man kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Du har også mulighed for at tage med på en spændende bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever de fantastiske isscenarier helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid efter. Husk varmt tøj! (Sejlturen i Isfjorden er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Se mere under Prisinformation).

Der er endvidere mulighed for at tilkøbe en flyvetur hen over Isfjorden. Denne ekstraudflugt kan bestilles hjemmefra (Se nedenfor).

Sidst på eftermiddagen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til isbjergene, der nu har fulgt os de sidste mange dage, håber vi at møde de territoriale pukkelhvaler, der holder til ud for Aasiaat. Pukkelhvaler giver ofte et fantastisk show, hvor vi kan se både rygfinne og hale, og til tider hopper de helt op af vandet.

Dag 13
På havet mod Kangerlussuaq

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi har lagt Diskobugten bag os. Vi bruger den sidste dag om bord til at beundre den fantastiske udsigt til Grønlands vestkyst og håber på at møde hvaler eller andre havpattedyr på vores vej mod Søndre Strømfjords munding. Som sædvanligt vil du igen kunne deltage i aktiviteter planlagt af vores ekspeditionsteam. Vi nyder kaptajnens afskedsdrink og ser højdepunkterne fra vores rejse, set gennem vores professionelle fotografs linse, på denne sidste dag.

Ellers bruges døgnets stille timer til at fordøje dels de mange indtryk og dels den gode mad fra skibets messe.

Dag 14
Kangerlussuaq, mulighed for udflugt til Rensdyrgletsjeren med BBQ og fly til København
Der lever moskusokser i Grønland

I løbet af natten er vi sejlet gennem den 160 kilometer lange Søndre Strømfjord, og om morgenen er vi fremme ved turens slutmål, Kangerlussuaq. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med skibet og dets besætning, og i skibets Zodiac-gummibåde bliver vi sejlet ind til havnen i Kangerlussuaq og derfra med bus til lufthavnen.
 
Umiddelbart efter ankomsten til Kangerlussuaq er der mulighed for at tage med på en spændende udflugt til Rensdyrgletsjeren. Denne del af Indlandsisen, står som en isvæg – visse steder op til 60 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet over naturens uberørte skønhed. 

Turen til en af områdets mest seværdige gletsjer foregår i en tundrabus med firehjulstræk, der er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. Efter gletsjer besøget tager vi ud til restaurant Roklubben, hvor vi spiser en barbecue frokost.

(udflugten er ikke inkluderet i rejsens pris, se mere under ekstra udflugter)

Herefter er det slut med vores eventyrlige rejse til Grønland, og vi tager flyet fra Kangerlussuaq til København.

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat, hvor vi oplever det fantastiske issceneri helt tæt på. Sejlturen er en stor naturoplevelse, som du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!

Pris: kr. 798,- pr. person

På sejltur ved Ilulissat

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters flyvetur vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet, og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge – og måske endda hvaler!

Pris: kr. 2 998,- pr. person

Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i ilulissat.

Diskobugtens kæmper presses ud af Ilulissat Isfjord

Byrundtur og sightseeing i Kangerlussuaq

På denne tur hører vi undervejs om den spændende historie fra fortiden, til 2. Verdenskrig, over den kolde krig og op til vor dage. Men bygden er også så meget mere end det. Længe før europæerne kom til stedet, var området med sine gode jagtforhold et yndet sted at jage helt tilbage til Saqqaq-kulturen for 4.000 år siden. Og i dag er Kangerlussuaq især populær om sommeren blandt friluft- og naturelskere, forskere, og folk der jager nordlyset i vinterhalvåret eller drømmer om at køre på hundeslæde.

Området omkring Kangerlussuaq har Grønlands længste vejnet og det er nemt at køre til flere interessante udkigspunkter og opleve den fantastiske grønlandske natur undervejs, som Kangerlussuaq ligger lige midt i. Turen går forbi det gamle baseområde og naturligvis også bygdens hundegård, hvor vi kommer tæt på den grønlandske slædehund.

I dag bor omkring 500 mennesker i Kangerlussuaq, knap 1 procent af den samlede befolkning. Og her er man ligesom i resten af Grønland enormt stolte over, hvor man bor og kommer fra. Guiden fortæller undervejs om, hvad der gør stedet så specielt og anderledes end det øvrige land, og om hvordan lokalbefolkningen i dag har slået sig ned og tilpasset sig livet her, naturen og dyrelivet omkring.

Turen afsluttes ved havnen, hvor ombordstigningen startes.

Pris: kr. 448,- pr. person

Klimaet på Grønland er overvejende arktisk

Prisinformation

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for Kat. G: 10.498,-
  • Tillæg for Kat C: 46.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Pris for Kat. C: 7.998 pr pers.
  • Pris for Kat. E: 1.998 pr pers.
  • Pris for Kat. B: 13.998 pr pers.
  • Pris for Kat. A: 37.998 pr. pers.
  • Pris for Premium Suite: 53.998 pr. pers.
Kahyt til tre personer
  • Tillæg for tre-personer-kahyt, kat. C:  7.198,-  pr. person
Børnerabat 2-15 år

40% af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne - 35.998 per pers.

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq t/r (via Island)
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 14 dages / 13 nætters krydstogt med Ocean Albatros i delt udvendig dobbeltkahyt med (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6% af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider efter togtet i Kangerlussuaq
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Tilkøbsudflugter og ekstra arrangementer
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Albatros skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 194 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse.

Hvordan er kahytterne og suiterne?
Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der få enkelt- og triple kahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer og tv.

Premiumsuiten 45 m2 – Kat. PS
Den største af alle kahytterne ombord Ocean Albatros er Premium Suiten. Denne 2-værelses suite har dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt balkon og rummeligt badeværelse med badekar. Beliggende på dæk 4.
Denne kategori er på forespørgsel. Venligst henvend jer til Albatros Travel for pris.

Juniorsuite 42 m2 – Kat. A
De 4 juniorsuiter ombord Ocean Albatros har et fantastisk udsyn fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7.  Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Kahytten kan tage op til 3 personer. Beliggende på Dæk 7.

Balkonsuite 28 m2 – Kat. B Ocean Albatros har 6 Balkonsuiter ombord beliggende på henholdsvis dæk 4 og 6. Suiterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt badeværelse og privat balkon. Balkonsuiterne er til 2 personer.

Balkonkahyt 24 m2 – Cat. C
Denne kahytskategori er den mest udbredte på skibet. Beliggende på henholdsvis dæk 4 & 6 har alle balkonkahytterne dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon.  Halvdelen af kahytterne vil have en sovesofa som gør det muligt at have et barn i kahytten også. Hvis man ønsker 2 kahytter med døre imellem, kan dette også forespørges på i denne kategori.

Standardkahyt med koøje 22 m2 – Kat. D
Standardkahytterne på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, koøje og badeværelse med badekar. Beliggende på dæk 3 & 4.

Standardkahyt med fransk altan 16 m2 – Kat. E
Standardkahytterne med fransk altan er alle placeret højt i skibet på dæk 7. Kahytten har dobbeltseng og gulv til loft vindue.

Tre personers kahyt med koøje 22 m2 – Kat. F
Standard tre personers kahytter på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base for op til 3 personer. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge,  1 sovesofa, koøje og badeværelse. Beliggende på dæk 3.

Standard enkeltkahyt med koøje 18 m2 – Kat. G
Standard enkeltkahytterne ombord er placeret på dæk 3. De ligger tæt på skibets mudroom (skibets bryggers) og med nem adgang til Zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Om ekspeditionskrydstogter

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig, og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Flere landgange vil foregå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen hjælp. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå i land på egen hånd.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage

Bagage

Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydelig navn og adresse på al bagage.

Gode tips til pakkelisten - overordnet

En skibsrejse i Grønland og Canada i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af turen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Gode tips til pakkelisten – i detaljer

Om bord
Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.

Vanter, strømper og sokker
Mange foretrækker et par uldvanter inden i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par.

Gummistøvler
Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Albatros har gode solide støvler i størrelserne 35-47 til låns ombord til alle deltagere. Selvom personalet, der betjener gummibådene er behjælpelige, når man skal træde i land, så er det næsten uundgåeligt, at man indimellem træder ud i den lave brænding.

Sko
En Zodiac landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.

Jakke
En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en arktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange arktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under.

Bukser
Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og ikke alt for ubehagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er ikke sikkert, man får behov for så meget, men hellere være på den sikre side.

Trøjer
Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk.

Halstørklæde
Et godt halstørklæde eller en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser.

Solbriller og solcreme
I Arktis er UV-strålerne betydeligt stærkere end hvad vi er vant til. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og hav et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.

Kikkert
Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se isbjørne, fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr.

Kamera
Større kameraer bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken.

Vandtæt rygsæk og plastikposer
Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt.

Medicinkasse

  • Plaster og kompresser 
  • Læbepomade 
  • Fugtighedscreme 
  • Vådservietter 
  • Næsedråber 
  • Hovedpinetabletter (helst febernedsættende) 
  • Immodium eller tilsvarende 
  • Personlig medicin 
  • Søsygemiddel. (se mere info nedenfor)

Bøger
Om bord på skibet findes der et lille bibliotek, men ikke noget salg af bøger. Det bedste er at medbringe relevant litteratur hjemmefra.

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at efterlade drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Alle drikkepenge vil blive delt blandt hele besætningen (gælder dog ikke ekspeditionsguider). Det opkrævede beløb er 14,00 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuldpension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diæt krav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Generelle forhold

Helbredsoplysninger

I bedes udfylde nedenstående link senest 2 måneder fär afrejse. Linket indeholder oplysninger om jeres helbred, som er nødvendige oplysninger for vores team ombord så de kan agere korrekt når nødvendigt.

Eks. Hvis man har nedsat hørelse, kroniske sygdomme eller evt. sygdomme eller evt. allergier. Dette link skal ikke sammenlignes med en helbredserklæring som forsikringselsberne ofte bedes deres kunder udfylde når de er over 70 eller 80 år.

https://albatros-expeditions.com/participant-declaration-and-contact-information

Forsikring

Der kræves på denne rejse, at deltagerne er dækket af rejseforsikring med bl.a. sygeledsagelse ved eventuel hjemtransport. Vi anbefaler, at man tegner en enkeltrejseforsikring med Super dækning hos Gouda, da denne indfrier alle de nævnte krav.

Vær opmærksom på at en rejseforsikring skal omfatte dækning for følgende situationer:

  • Hjemtransport i tilfælde af, at dette måtte være påkrævet
  • Dækning på minimum USD 200.000 i tilfælde af akut behov for sygetransport fra skibet
  • Forværring af kroniske sygdomme, der måtte kræve behandling under rejsen

OBS I tilfælde af kroniske sygdomme, skal der altid indhentes forhåndsgodkendelse hos forsikringsselskabet inden afrejse

COVID-19

Deltagelse i denne rejse kræver man er fuldt vaccineret mod COVID-19 inden afrejse. Deltagere skal være færdigvaccineret senest 14 dage inden ankomst til Argentina med et af disse vaccinefabrikater: Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Sinopharm, Casino, Sputnik, Johnson & Johnson. Husk også at sikre jer at jeres forsikring dækker: Hospitalsindlæggelse og isolation samt sygdom og død foranlediget af COVID-19, enten, hvis man selv bliver smittet eller er nærkontakt til en smittet.

Hånden på hjertet

Giv en hånd

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser