Fra Europas hjerte til Donaus delta

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Førsteklasses krydstogtodyssé gennem 7 lande til Europas gamle kulturhovedstæder og eventyrlige landskaber

Fra sit udspring i de tyske Schwarzwaldbjerge til sit udløb i Sortehavet – på sin vej har Donau skabt nogle af Europas smukkeste byer, for ikke at tale om betagende naturscenerier. Glæd dig til Østrigs elegante hovedstad, Wien, hvor den gamle bydel med Hofburgkomplekset og den gotiske katedral, Stephansdom, venter. I Beograd kan du nyde godt af det store udbud af restauranter, som frister med retter til en brøkdel af priserne herhjemme, og i Bukarest, der i mellemkrigstiden var kendt som ”Østens Paris”, kan du bl.a. opleve Ceausescus gigantiske Parlamentspalads. Glæd dig også til kurbadenes Budapest, det solrige Bratislava med den gamle bydel, Staré Mesto, UNESCO-fredet natur, vinsmagning i den østrigske Wachau-dal, den eventyrlige vandvej mellem Karpaterne på den ene bred og Balkanbjergene på den anden samt Europas mest velbevarede floddelta, Donaudeltaet.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Flodkrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Ungarske forint, serbiske dinarer, bulgarske lev, rumænske lei, euro

Dagsprogram 15 dage
Dag 1
Fly København – München, Tyskland. Kørsel med bus til Passau og check-in på skibet
Dag 2
Wien, Østrig. Mulighed for byvandring gennem kejserlige Wien
Dag 3
Solt og Mohács, Ungarn. Mulighed for tilkøbsudflugt til ungarske Puszta eller kulturbyen Pecs for foden af Mecsekbjergene
Dag 4
Beograd, Serbien. Mulighed for byrundtur med Kalemegdan-fæstningen
Dag 5
Gennem Jernporten. Eventyrlig sejlads på Donau
Dag 6
Ruse, Bulgarien. Mulighed for tilkøbsudflugt med byrundtur i Ruse og besøg i treenighedskirken
Dag 7
Tulcea, Rumænien. Mulighed for udflugt til det UNESCO-fredede Donaudelta
Dag 8
Oltenita og Giurgiu. Mulighed for udflugt med byrundtur i Bukarest
Dag 9
Afslapning på Donau
Dag 10
Novi Sad, Serbien. Mulighed for spadseretur i den gamle bydel
Dag 11
Osijek, Kroatien. Mulighed for udflugt til den fortryllende gamle bydel og borgkvarteret i Osijek
Dag 12
Budapest, Ungarn. Byrundtur i Budapest
Dag 13
Bratislava, Slovakiet. Byvandring i den gamle bydel
Dag 14
Ybbs, Østrig. Mulighed for pilgrimsstedet Maria Taferl eller cykelmuseet i Ybbs
Dag 15
Ankomst til Passau, kørsel til München og hjemrejse

M/S Viktoria

Nyd det afslappede liv om bord på det rummelige skib – i den behagelige loungebar, over lækker middag i restauranten, på det store soldæk eller mere privat i din egen kahyt

Det rummelige fartøj (126,7 meter langt og 11,4 meter bredt) kombinerer moderne komfort med en hyggelig atmosfære. Du kan nyde udsigten i loungebaren eller dase på soldækkets liggestole. Alle måltider (helpension) indtages i skibets restaurant, som varierer mellem buffet og servering ved bordene af den venlige tjenerstab.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
20.498,–
København
Udsolgt
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram ved køb af udflugtspakke

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – München, Tyskland. Kørsel med bus til Passau og check-in på skibet Ombordstigning fra kl. 16, afsejling kl. 17.00
MS Viktoria

Efter ankomsten til Münchens lufthavn bliver vi hentet i bus og kører til byen Passau ved Donaus bred. Her ligger vores hjem de næste par uger, MS Viktoria, ved kaj. Vi går om bord, og der er tid til at udforske skibet, før vi mødes til vores første hyggelige middag i skibets restaurant.

Dag 2
Wien, Østrig. Mulighed for byvandring gennem kejserlige Wien Ankomst kl. 13.00, afsejling kl. 17.30
Den gotiske katedral Stephansdom, Wien

Wiens centrum har imponerende habsburgske paladser og grønne parker. Her går tradition og fornyelse hånd i hånd: Strauss’ valse spilles, selv når de 20-årige går til bal, og de tidligere kejserlige stalde er genopstået som det overraskende og meget levende museumskvarter.

Wiens gamle bydel ligger smukt omkranset af Ringstrasse-boulevarden med de mange pragtbygninger. Adskillige af bygningerne er tegnet af den danske arkitekt Theofil Hansen, adlet von Hansen. Inde bag Ringstrasse byder dagens udflugt på en spændende udflugt til fods gennem Wiens historiske og charmerende bykerne.

Her venter den imponerende, gotiske katedral Stephansdom og en gåtur langs det elegante Graben – et af Wiens hovedstrøg. Fra Michaelerplatz, hvor arkæologerne har fundet ruiner helt tilbage til romertiden, og videre mod Hofburgkomplekset til Heldenplatz. Her er rytterstatuer af Østrigs to store helte, prins Eugen og ærkehertug Karl. I Hofburg er også den berømte Spanske Rideskole, hvor man stadig hæger om de gamle ridetraditioner, som går 400 år tilbage.

(Dagens udflugter er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 3
Solt og Mohács, Ungarn. Mulighed for tilkøbsudflugt til ungarske Puszta eller kulturbyen Pecs for foden af Mecsekbjergene Ankomst til Solt kl. 13:00, afsejling kl. 13:30. Ankomst til Mohács kl. 19:00, afsejling kl. 21.30
Hesteshow på pusztaen, Ungarn

I dag lægger vi til i først til i byen Solt, hvor gæster, som om bord enten har tilkøbt udflugten til Pusztaen eller til Pecs går fra borde. Alle øvrige gæster forbliver om bord og kan nyde sejladsen ad Donau. 

Udflugt til Pusztaen
I dette område ligger det næsten 75.000 hektar store område på UNESCO’s liste over verdenskulturarv – pusztaen. Det er den store ungarske slette, som er et fremragende eksempel på et kulturlandskab, der er blevet bevaret intakt. Her har husdyr græsset gennem årtusinder, og talrige folkeslag er migreret gennem Karpaterne og har slået sig ned her.

De ubrudte vidder er kun lejlighedsvis forstyrret af træer, lunde og landsbyer, og det er som om de menneskeskabte elementer helt forsvinder i det harmoniske landskab. Der er i dag næsten ingen fastboende på pusztaen, men i græsningssæsonen fra april til oktober sætter hundreder af kvægopdrættere deres dyr på græs.

Under besøget på stepperne, kan du bl.a. opleve et traditionelt hesteshow.

Udflugt til Pecs
Hvis du har tilkøbt dette udflugtstilbud om bord, kommer du med på en udflugt ind i landet, når vi bussen kører til byen Pécs. Byen var i 2010 Europæisk Kulturhovedstad og er en af Ungarns betydeligste kultur-, kunst- og universitetsbyer.

Den UNESCO-fredede gamle bydel fremviser smukke bygninger fra både tidlig kristen og tyrkisk tid, der er håndfaste beviser for Ungarns turbulente fortid med skiftende herredømmer. Byen er også kendt for Zsolnay-fabrikken, der gennem flere hundrede år har produceret fin porcelæn og keramik. Her ligger også en imponerende katedral med de fire tårne.

Mohacs
Om aftenen ligger skibet nogle timer i Mohacs i dag er en søvnig havneby ved Donaus bred, så har den hele to gange har været skueplads for afgørende begivenheder i ungarsk og europæisk historie. I 1526 led ungarerne nederlag til osmannerne (tyrkerne) ved Mohács, hvilket førte til, at det Osmanniske Rige, Østrig under habsburgerne og fyrstedømmet Transsylvanien delte Ungarn mellem sig. I 1687 stod de samme parter atter over for hinanden ved Mohács. Denne gang led osmannerne et knusende nederlag til det habsburgske imperium. 

Mohács er i dag en lillebitte by med kun små 18.000 indbyggere. I 1910 var her mere end 56.000 indbyggere, men efter anden verdenskrig mistede byen sin strategiske betydning. Den er dog stadig en af de vigtigste byer langs den ungarske del af Donau.

(Dagens udflugter er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugterne bestilles og betales om bord. Hvis der er deltagere nok, deltager vores danske rejseleder på en af udflugterne)

Dag 4
Beograd, Serbien. Mulighed for byrundtur med Kalemegdan-fæstningen Ankomst kl. 11.00, afsejling kl. 23.30
St. Sava-kirken i Beograd, Serbien

Vi ankommer i dag til Beograd, der er forhenværende hovedstad i det tidligere Jugoslavien, og i dag hovedstad i republikken Serbien. Byen ligger, hvor Savafloden munder ud i Donau, med en strategisk vigtig beliggenhed, der op gennem tiden har medført en del kamp om området, hvilket har gjort, at der ikke er mange bygninger med en alder højere end et par hundrede år. 

Dagens udflugtstilbud er en spændende tur rundt i byen, hvor vi blandt andet besøger Republikpladsen, Skt. Sava-kirken og den gamle fæstning Kalemegdan. Skt. Sava-kirken ligger på det højeste punkt i det indre af byen og er den største af sin slags i den ortodokse verden. Udefra er den yderst imponerende, men undergår for tiden istandsættelse og er derfor ikke et helt så imponerende skue set indefra. 

Skibet ligger sædvanligvis ved kaj på den del af Savafloden, der ligger et par hundrede meter fra Kalemegdan-fæstningen og i gåafstand til hovedstrøget Knez Mihailova. Du har derfor gode muligheder for at tage ud på egen hånd. Der er et stort udvalg af restauranter, caféer og barer med overkommelige priser, da Beograds indbyggere ynder at spise ude flere gange om ugen.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 5
Gennem Jernporten. Eventyrlig sejlads på Donau
Jernporten

Jernporten er det sted på den berømte Donauflod, hvor strømmen er tvunget ind i en smal kanal mellem næsten lodrette klipper, som består af Karpaterne på den ene bred og Balkanbjergene på den anden. 

Af og til kan man høre lyden af andre flodkrydstogtskibe eller pramme lastet med korn eller grus, der passerer, men for det meste er omgivelserne ganske stille. Fra dækket får man det allersmukkeste syn, når skibet langsomt glider forbi klipperne.

Den mægtige Donau har sit udspring dybt inde i Schwarzwaldbjergene i Sydtyskland, og den slutter sit løb i det rumænske Sortehavsdelta. Fra 1971 er vandstanden ved Jernporten steget med ca. 30 meter.  Jernporten var oprindelig et vandkraftprojekt, hvor der blev opført to dæmninger mellem det daværende socialistiske Rumænien på den nordlige bred og det socialistiske Jugoslavien (i dag Serbien) mod syd. Bygningsværket var en bemærkelsesværdig præstation af teknik, men samtidig en tragedie for de lokale indbyggere. 

Dæmningerne blev konstrueret for at suge noget af kraften af Donaus stærke strøm, før floden grådigt kastede sig over stepper og vådområder. I stedet blev konsekvensen af byggeriet, at Jernporten opdæmmede en sø, som strakte sig ca. 160 km tilbage opstrøms gennem bjergene mod Beograd. Dermed blev Europas vandholdigste flod omdannet til halvt flod, halvt sø.

De huse, som i dag ligger langs Donaus nuværende bred omkring Jernporten, var endnu ikke opført eller også lå de højere oppe i terrænet end floden kunne nå. 

Alle de historiske bygninger på den legendariske tyrkiske fæstningsø Ada Kaleh blev sprængt i luften for at gøre plads til dæmningerne, og øen sank for evigt ned under vandets overflade. Byen Orsova, som engang var en vigtig havn for passagerdampskibene på Donau, blev også ødelagt af den nye sø. Længere oppe ad floden i Jernporten Nationalpark måtte landsbyboerne trække sig tilbage og op ad de stejle skråninger for at komme væk fra de stigende vandmasser. 

Konsekvenserne af dæmningsbyggeriet ses stadig i dag, for netop her ved Jernporten ligger floden hævet på dramatisk vis. Bjergenes skønhed og passagen gennem Jernporten er en betagende oplevelse.

Dag 6
Ruse, Bulgarien. Mulighed for tilkøbsudflugt med byrundtur i Ruse og besøg i treenighedskirken Ankomst kl. 11.00, afsejling kl. 14.00
Ruse er også kendt som "Østens Wien” eller ”Lille Wien”

Byen Ruse ligger på Bulgariens højeste punkt ved Donaus bred. Beliggenheden ved Donau har gennem årtusinder haft enorm betydning for Ruses udvikling. Den første romerske militærlejr og fæstning blev anlagt her i det 1. århundrede e.v.t.  Anlægget fik navnet Sexaginta Pristis, De tres skibes havn. Aldrig så snart havde osmannerne indtaget byen, før den fik det tyrkiske navn Ruschuk. Under det osmanniske herredømme var Ruse en af de største byer i det osmanniske rige, og da den også senere var den største by i Bulgarien, var det naturligt, at man her anlagde landets første jernbanestation (1867), og grundlagde det første forlag, samt udgav den første avis. I byen var også de udenlandske ambassader.

På grund af de mange smukke bygninger, der er tegnet af italienske, østrigske, tyske og bulgarske arkitekter, blev Ruse også kendt som "Østens Wien” eller ”Lille Wien”.

I dag tilbyder vi en guidet byrundtur inkl. et besøg i treenighedskirken.

(Dagens udflugter er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugten bestilles og betales om bord. Hvis der er tilmeldinger nok, deltager vores danske rejseleder).

Dag 7
Tulcea, Rumænien. Mulighed for udflugt til det UNESCO-fredede Donaudelta Ankomst kl. 10.00, afsejling kl. 14.00
Det eksotiske Donaudelta, Rumænien

Den gamle by Tulcea ved Donaus munding er omgivet af stærke mure, som skulle beskytte den mod fjender. Tulcea ligger nemlig i grænselandet mellem Donaudeltaet og den egentlige Donauflod. Det var en vigtig beliggenhed, for den, som havde Tulcea, kunne også kontrollere indsejlingen til Donau fra Sortehavet. 

Fra Tulcea er der adgang til Donaudeltaet, et eksotisk landskab med over 1.200 plantearter. I løbet af foråret lægger tusinder og atter tusinder af trækfugle, som kommer så langt væk fra som Kina og Indien, vejen forbi deltaet. Fiskeri er den væsentligste indtægtskilde for områdets indbyggere, som hovedsagelig er af ukrainsk afstamning og små fiskerbåde, som er snøret sammen og bliver trukket af en motorbåd, er et hyppigt syn gennem deltaet. 

Livet synes at være gået en smule i stå i de små deltasamfund, men det er netop deltaets fred, ro og naturskønhed, som har bragt dette område på UNESCO’s liste over bevaringsværdige steder. Vores udflugt er en sejltur gennem flodarmene ud i deltaet. Vi sejler i små både igennem en labyrint af kanaler og vandveje, og vi kommer helt tæt på dyre- og plantelivet. Det er ganske tankevækkende, at det vand vi sejler på, er flydt den lange vej fra de tyske skove til Donaus udmunding her ved Sortehavet.  

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugten bestilles og betales om bord. Hvis der er tilmeldinger nok, deltager vores danske rejseleder).

Dag 8
Oltenita og Giurgiu. Mulighed for udflugt med byrundtur i Bukarest Ankomst til Oltenita kl. 10.00, afsejling kl. 11.00, ankomst til Giurgiu kl. 15.30, afsejling kl. 17.00
Det mægtige Parlamentspalads, Bukarest

De, der har købt udflugtspakken, har i dag fornøjelsen af at besøge Rumæniens hovedstad, Bukarest. Udflugten kører fra Oltenita, og vi står igen på skibet i Giurgiu om eftermiddagen. Gæster uden udflugtspakke forbliver om bord og sejler i stedet strækningen.

Vi sætter kursen på udflugten mod Bukarest, der i mellemkrigstiden var kendt som ”Østens Paris” på grund af sin elegante, franskinspirerede arkitektur. Anden verdenskrigs bombardementer og jordskælv i 1940 og 1977 ryddede dog godt ud i de smukke 1800-talsbygninger, som nu er suppleret af nyere arkitektur fra Sovjettiden. Det var også i Bukarest, en del af kampene under revolutionen i 1989 blev udkæmpet, og man kan stadig se skudhuller i murene rundt omkring.

Vi tager på byrundtur og kommer blandt andet forbi det grotesk store Parlamentspalads, som er verdens næststørste administrative bygning, kun overgået af Pentagon. For at få plads til byggeriet blev en stor del af Bukarests gamle bydel ryddet, og det gik blandt andet ud over mange kirker, synagoger og omkring 30.000 boliger. Ceausescus monumentale byggeprojekt begyndte i 1984 og det stod næsten færdigt i 1989, da han blev afsat. 

Mens vi har været på udflugt, er skibet sejlet videre op ad Donau, og vi går atter om bord længere vestpå ad Donaus løb.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet)

Dag 9
Afslapning på Donau

I dag har vi tid til at bearbejde de mange indtryk vi har fået på rejsen indtil nu. Og endnu engang er der mulighed for at gå på dækket og nyde gennemsejlingen af Jernporten. Rejselederen sørger naturligvis også for, at du er underholdt i løbet af dagen.

Dag 10
Novi Sad, Serbien. Mulighed for spadseretur i den gamle bydel Ankomst kl. 15.00, afsejling kl. 23.00
Novi Sad, Serbien

Novi Sad er Serbiens næststørste by med et indbyggertal på ca. 250.000. Flertallet udgøres af serbere, men der er også et stort ungarsk mindretal. Inden første verdenskrig var byen det kulturelle centrum for alle serbere, og byen er fortsat en stor kulturby med et ortodokst bispesæde. 

Byen blev grundlagt i 1694, og den fik i 1748 status af fristad. Den stigende handel og koncentrationen af især serbisk kultur gjorde efterhånden, at byen omtaltes som det serbiske Athen. Den imponerende fæstning på den modsatte bred våger over kirkerne, der repræsenterer flere forskellige trosretninger. 

I sommermånederne pakker de lokale madkurven og drager ud til en af Donaus fineste strande for at tage en svalende dukkert i floden.  

Dagens udflugtstilbud fra skibet er en guidet byvandring i den gamle bydel, hvor du blandt andet lægger vejen forbi byens store centrale plads, Trg Slobode (Frihedspladsen), og det smukke rådhus i neo-renæssancestil samt byens ældste gade, Zmaj Jovina.  
    
(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugten bestilles og betales om bord. Hvis der er tilmeldinger nok, deltager vores danske rejseleder).

Dag 11
Osijek, Kroatien. Mulighed for udflugt til den fortryllende gamle bydel og borgkvarteret i Osijek Ankomst til Aljmas kl. 8.00, afsejling kl. 9.00, ankomst til Batina kl. 12.00, afsejling kl. 14.00
I Osijek

De fleste rejsende tænker på badebyer og idylliske småøer, når Kroatiens kommer på tale, og det er nok de færreste, der har kigget så langt ind i landet som fx hovedstaden Zagreb. Men i Østslavonien i Kroatiens østligste hjørne ligger perlen Osijek i al ubemærkethed. Men i dag har du mulighed for at deltage i skibets udflugt, som er en udflugt til netop denne lille by. Udflugten udgår fra Aljmas og slutter i Batina, hvortil skibet i mellemtiden er sejlet.

Osijek kan datere sin historie tilbage til 1196 og ligger opstrøms for Drava- og Donauflodens sammenløb. I middelalderen trivedes byen men faldt under det osmanniske rige i det 16. århundrede. Under Habsburg-dynastiet i det 17. århundrede blev den ombygget i barokstil, som desværre delvist gik til grunde i 1991, da Kroatien erklærede uafhængighed og Osijek blev angrebet af den jugoslaviske folks hær, hvilket resulterede i hundredvis af dødsfald og stor skade på byen.

Osijek bærer stadig på arrene fra krigen og eftertiden i form af monumenter til minde om tabene. Mange af bygningerne på de ældste gader er blevet forsømt, men fremsynede og lidenskabelige indbyggere arbejder på at bringe Osijek tilbage til sin tidligere pragt – og projektet er snart lykkedes! I hele byen får historiske bygninger en ansigtsløftning, nye og spændende cafeer og restauranter trækker nyt liv til det engang helt forladte centrum og det er netop denne blanding af gammelt og nyt, som gør Osijek et besøg værd.
    
(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugten bestilles og betales om bord. Hvis der er tilmeldinger nok, deltager vores danske rejseleder).

Dag 12
Budapest, Ungarn. Byrundtur i Budapest Ankomst kl. 9.00, afsejling kl. 20.45
Den imponerende nygotiske parlamentsbygning, Budapest

I dag lægger skibet til ved et af Donauflodens mange højdepunkter, den UNESCO-fredede hovedstad Budapest.

Omkring år 1000 indførte Stephan 1., konge af Ungarn, kristendommen. I 1526 indtog tyrkerne handelsbyerne Buda og Pest. I den efterfølgende periode lod den tyrkiske Sultan Süleyman 1. mange kirker omdanne til moskéer, og der blev opført flotte badehuse i den tyrkiske hamamstil, og forsvarsværkerne blev moderniseret. Den udvikling ses stadig tydeligt i dag, hvor Budapests arkitektur rummer talrige levn fra den periode, hvor den arkitektoniske inspiration blev hentet fra Orienten.

Budapest er egentlig en sammenslutning af byerne Buda og Pest, men den moderne hovedstad består faktisk  af hele tre byer: Buda, Pest og Óbuda (som betyder "Gamle Buda”). De tre blev forenet til én by i 1872. Her startede byens byens guldalder, som kulminerede, da Europas første underjordiske jernbane (nutidens metrosystem) blev åbnet. 

Ved slutningen af anden verdenskrig, nærmere betegnet fra den 13. februar 1945, kontrollerede sovjetiske tropper hele Budapest. Der blev indsat en ungarsk socialistisk regering, som var underlagt streng sovjetisk kontrol. Ca. 10 år senere forenedes først studenterne og senere store dele af befolkningen i demonstrationer mod styret, og det kulminerede i den store opstand i Ungarn i efteråret 1956. Mellem 25.000 og 50.000 ungarere og ca. 7.000 sovjetiske soldater blev dræbt, før demonstrationerne var blevet nedkæmpet. 

I 1989 blev billederne og minderne fra 1956 igen vakt til live. Den 16. juni gik hundredtusinder af ungarere på gaden for at hylde den tidligere premierminister Imre Nagy, der var blevet vanæret og henrettet 31 år tidligere. Disse demonstrationer medførte nye politiske forandringer, og der blev lettet på Jerntæppet ved den østrig-ungarske grænse. Tusinder af østtyskere benyttede sig af lejligheden til at flygte fra DDR ad denne rute, og begivenheden blev startskuddet til Sovjetunionens og Jerntæppets fald.

Budapest har gennem århundreder været kendt for sine kurbade og er et sandt paradis for alle, der elsker spa- og wellness-behandlinger. Romerne var de første til at opdage de 118 naturlige kilder, hvorfra der dagligt vælder over 70 millioner liter varmt, terapeutisk vand op fra undergrunden. Siden romerne har kilderne tiltrukket mange rejsende.

Den ungarske hovedstad har dog andet og mere at byde på, hvilket vi oplever på vores byrundtur i den charmerende todelte by. Buda og Pest ligger på hver sin side af Donaufloden og forbindes af otte broer. I Buda ligger den gamle bydels to markante høje, nemlig Borghøjen med Budaslottet, og Gellértbjerget med citadellet. 

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 13
Bratislava, Slovakiet. Byvandring i den gamle bydel Ankomst kl. 13.45, afsejling kl. 19.00
I Bratislava, Slovakiet

Ikke alene er Bratislava den største by i Slovakiet, den er også hovedstad i det unge land, der i sin nuværende form først blev oprettet i 1993 efter Sovjetunionens fald.

Slovakiet deler grænse med Ungarn i syd og med Østrig i vest, og Bratislava breder sig ud som en vifte på begge bredder af den mægtige Donau for foden af de lave Karpaterbjerge. Her, hvor bjerge og flod mødes, kan man se, hvordan vinmarkerne pryder skråningerne. I den gamle bydel er der en lang række smukke monumenter, som har overlevet både et østrig-ungarsk herredømme og ikke mindst det socialistiske styre, og det kan vi nyde godt af i dag.

På grund af sin placering på grænsen mellem en mild og en varm klimazone rangerer Bratislava blandt de solrigeste steder i Slovakiet med 1.976 solskinstimer i gennemsnit om året. Vores egen solskinsø Bornholm har til sammenligning ca. 1.580 solskinstimer årligt. Derfor er der gode chancer for, at vi får et solrigt ophold i byen, der er knap så velbesøgt som Prag og Budapest, men som har lige så meget at byde på.

Den gamle by og slottet er nogle af højdepunkterne i Bratislava. Flere museer findes i den gamle by, fx bymuseet, der bl.a. rummer et uhyggeligt torturkammer. 

Slottet, der ligger hævet over Donaus bred, var en af romerrigets forposter fra det 1. til det 5. århundrede. Det er hele turen værd at begive sig op til slottet for at nyde udsigten. I slottet findes Slovakiets historiske museum. 

På dagens udflugt begiver vi os på en guidet tur til fods og med minitog gennem den gamle bydel, Staré Mesto, hvor vi skal opleve de smukke barok- og rokokokirker, der står side om side med storslåede palæer. Vi kommer blandt andet forbi den gotiske domkirke Skt. Martin, som fra 1563 til 1830 var kroningskirke for den ungarske konge. 

Skulpturer og gadekunst gør sig bemærket i gadebilledet, og folkelivet udspiller sig i og omkring handels- og restaurantgaden Skt. Michaels Gade og den tilhørende Skt. Michaels Port, som er den eneste bevarede port i det gamle middelalderfæstningsværk. På toppen af den 51 meter høje tårnbygning, der omkranser porten, er der en statue af Skt. Michael. Tårnet huser i dag et våbenmuseum. 

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Særskilt udflugtspakke kan købes, se mere senere i programmet).

Dag 14
Ybbs, Østrig. Mulighed for pilgrimsstedet Maria Taferl eller cykelmuseet i Ybbs Ankomst kl. 13:30, afsejling kl. 16:30
Kig til Donau

Ybbs er en lille idyllisk by ved Donaus bred. Den maleriske historiske gamle bydel ligger tættere på floden end i nogen anden østrigsk by, og de store grønne områder og de farverige facader på de smukt renoverede byhuse inviterer ligefrem til en spadseretur.

Her er hyggelige caféer og krostuer, hvor det er oplagt at spise lidt mundgodt eller drikke et koldt glas østrigsk hvidvin, og hvis du har lyst, har byen et lille fint cykelmuseum, som er en opdagelsesrejse gennem cykelhistorien.

Eftermiddagen kan bruges enten på egen hånd i Ybbs eller med deltagelse i skibets tilkøbsudflugt til Maria Taferl. Denne pilgrimskirke er dedikeret til Jomfru Maria og ligger på en bakketop 233 m over Donau. Herfra er der udsigt ud over Donaudalen, og på en klar dag kan man se over 300 km væk til Mostviertel og Alperne.

Kirkens grundsten blev lagt den 25. april 1660, og bygningen blev opført først under tilsyn af den østrigske arkitekt Georg Gerstenbrand og senere den italienske arkitekt Carlo Lurago. Sidst men ikke mindst afsluttede arkitekten Jakob Prandtauer projektet.

Her er fantastiske fresker i barokstil, og dem i loftet skildrer skabelseshistorien. Væggene viser fortællinger om mirakuløs frelse og helbredelse.

(Dagens udflugt er ikke inkluderet i rejsens pris. Udflugten bestilles og betales om bord. Hvis der er tilmeldinger nok, deltager vores danske rejseleder).

Dag 15
Ankomst til Passau, kørsel til München og hjemrejse Ankomst kl. 9.00

Efter morgenmad på skibet tjekker vi ud og kører til lufthavnen i München, hvor flyet hjem mod Danmark venter.

Udflugtspakke

Kun for Albatros’ gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Inkluderet i udflugtspakken: 

  • Halvdagsudflugt i Wien med Skt. Stephans Dom, Ringstrasse og Hofburg
  • Halvdagsudflugt i Beograd med bl.a. Kalemegdan-fæstningen
  • Halvdagsudflugt i Ruse med byrundtur og besøg i treenighedskirken.
  • Halvdagsudflugt til Bukarest med byrundtur til bl.a. Parlamentspaladset
  • Halvdagsudflugt i Budapest. Byrundtur.
  • Halvdagsudflugt med byvandring i Bratislavas gamle bydel.

Vi gør opmærksom på, at halvdagsudflugterne typisk varer mellem 2 og 4 timer.

Pris: kr. 1.548,- pr. person

Skt. Stephans Dom, Wien

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 20.498,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for kahytsopgradering

Tillæg for kahyt på Middle-dæk kr. 4.698,-
Tillæg for kahyt på Upper-dæk kr. 9.098,-

Tillæg for enkeltkahyt
Tillæg for udvendig enkeltkahyt på Main-dæk kr. 9.898,-
Tillæg for udvendig enkeltkahyt på Middle-dæk kr. 17.398,-
Tillæg for udvendig enkeltkahyt på Upper-dæk kr. 24.498,-

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Flyrejse København – München t/r
  • 14 nætters krydstogt på MS Viktoria i delt dobbeltkahyt med koøje på Main-dæk 
  • Transport iht. rejseprogram
  • Helpension på skibet (evt. måltider i land er for egen regning)
  • Kaffe og te til måltiderne på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring Gouda 7% af rejsens pris 
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Udflugtspakke og eventuelle ekstra udflugter og arrangementer  
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for opgradering af kahyt 
  • Drikkevarer ud over de nævnte 
  • Drikkepenge på skibet (vi anbefaler 10-13,- euro pr. person pr. nat)
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn 12,- euro pr. person ved køb af udflugtspakken)
  • Personlige fornødenheder 
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under ”Prisen Inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Det er absolut en god idé at medbringe en kikkert – man går glip af meget uden.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Hvem kan deltage?

For at deltage på dette flodkrydstogt er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp til fods i byer og på stier i parker. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 30 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ikke egnet for gangbesværede

På nogle af vores udflugter og rundture i byerne foregår til fods, og vi går ofte fra skibet til byernes centrum. Da mange af byernes gamle bydele er fredede og har smalle brolagte gader er det ikke muligt køre i bus. Vi oplever også langt mere atmosfære og kommer tæt på byen, når vi er til fods. Vi kan også bruge offentlig transport som sporvogn og metro. Som deltager i turen skal du derfor regne med at gå op til omkring 6 km om dagen i et roligt tempo på byrundturene, som varer mellem 1½ og 2½ timer. Du skal altså være mobil, selvhjulpen og kunne færdes uden hjælp. 

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. 

Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollatorer heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Udflugter – Halvdag og heldag

Det er normal praksis er at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.

Tidsangivelser i flodkrydstogters dagsprogrammer

Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte tidsændringer forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Det er typisk slusetider, vandstand og flodtrafik, der står bag de mindre ændringer. Vi vælger dog alligevel at inkludere tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid man skal regne med i havn/land på rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på en flod!

Hånden på hjertet

Nicko Cruises

Nicko Cruises er et tyskejet rederi der driver 3 til 4-stjernede skibe, hvor komfort og service kan sammenlignes med et hotel i samme kategori. Der er overordnet forskel på skibenes alder, faciliteter og kahytter, så derfor skal man kigge på skibsbeskrivelserne på hver enkelt rejse. Når det er sagt, så er oplevelsen om bord for de fleste stadig på et service og gastronomisk niveau, som ligger et pænt stykke over, hvad hverdagen hjemme byder på. 

Gæsterne om bord på skibet er primært fra Skandinavien og Tyskland. Hovedsprogene er oftest tysk og på enkelte afgange engelsk. Der vil altid være en dansk rejseleder med, som tager sig af Albatros gruppe og oplæg. Personalet på båden taler engelsk og tysk.

Flytider

På de fleste krydstogtsrejser har skibene en fastsat tid hvor de skal afsejle på ankomstdagen. Vi forsøger derfor på rejser med længere transferafstande at flyve tidligt til rejsemålet, på den måde er vi bedst muligt rustet overfor forsinkelser/flyændringer eller trafik køer. Det samme gælder typisk også for hjemrejser, hvor vi sigter mod lidt senere flytider, så vi har god tid.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 5 out of 5 by from En helt enestående rejse som.aldrig glemmes og giver lyst til mere fra Alba Rejselederen var i en helt særlig kategori og utrolig velforberedt
Date published: 2022-05-18
Rated 4 out of 5 by from rigtig fin tur en superfin tur med Thomas som vores guide. fint at vi kun var 12 deltagere. gav mere info og en bedre tur.
Date published: 2022-05-18
Rated 5 out of 5 by from En meget skøn rejse, men med en "larmende skibsmotor" Det var jo en meget historisk rejse, med besøg i mange dejlige byer. Desværre måtte vi døje med en skibsmotor som larmede konstant, således at det næsten var umuligt at opholde sig bagest på skibet. Desværre havde vi en kahyt lige over motoren. Vi vil anbefale rejsen med et bedre skib.
Date published: 2022-05-17
Rated 5 out of 5 by from Interessant rejse En interessant rejse med en særdeles god og vidende rejseleder Thomas.
Date published: 2022-04-28
Rated 5 out of 5 by from Mange lande og byer på kort tid - samt flot natur En rejse der har givet mig viden og indblik i landene der ligger langs Donau. Flere af byerne/landene vi besøgte, er jeg nødt til at gense på et senere tidspunkt….smukke og spændende.
Date published: 2022-04-26
Rated 5 out of 5 by from Donau - en tur med oplevelser En rejse, som gik igennem 9 lande med meget forskellige oplevelser. Der var afslapning på båden, mens man sejlede igennem de fantastiske naturområder og der var spændende oplevelser i de byer man kom ind til - både de kendte hovedstæder og de mindre byer. De oplysninger, der stod i rejseprogrammet var fine, men det var nødvendigt at supplere - hvilket kan anbefales kommende rejsende. Den fremragende guide hjalp med at følge op på informationerne efterhånden som man kom frem. - Og det var helt uundværligt !!
Date published: 2022-04-25
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk rejse En helt fantastisk rejse,som Thomas vores rejseleder havde æren af
Date published: 2022-04-22
Rated 5 out of 5 by from Dejlig og skønt flodkrydstogt Hele rejsen var fantastisk fin selv om Donau deltaet ikke helt levede op til forventningerne. Ikke så mange naturoplevelser i deltaet som vi havde troet.
Date published: 2022-04-19
  • y_2023, m_3, d_22, h_22
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.34
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_3, tr_73
  • loc_da_DK, sid_DECRI04, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser