Oplev et glemt hjørne af Europa med fantastisk natur og smukke gamle byer. Vi krydrer oplevelserne med god mad og vin, samt en dagsudflugt til Montenegro
-
Type Rundrejse
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta Euro
- Dag 1
- København – Tirana. Byrundtur i Albaniens hovedstad og velkomstmiddag
- Dag 2
- Tirana – Elbasan - Berat – Gjirokastra. Den kinesiske forbindelse, byen med de tusind vinduer og videre til Gjirokastra
- Dag 3
- Gjirokastra. Byrundtur, fæstningen Argjiro og Ismail Kadares museum
- Dag 4
- Gjirokastra – Saranda – Vlora. ”Det blå øje”, badebyen Saranda og familiebesøg i Himara
- Dag 5
- Vlora – Apollonia – Durrës – Shkodra. De romerske ruiner ved Apollonia, Durrës og besøg på vingård
- Dag 6
- Shkodra – Virpazar – Budva - Shkodra. Udflugt til Montenegro. Sejlads på Skadar søen og byvandring i Budva
- Dag 7
- Shkodra – Kruja. Byrundtur i Shkodra, Kruja-borgen og Skanderbeg museum
- Dag 8
- Kruja – Tirana - København. Tid på egen hånd og afrejse
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi flyver fra København til Tirana, hvor vi lander først på eftermiddagen.
Efter at have fået vores bagage udleveret kører vi direkte på byrundtur i den albanske hovedstad.
Vi kører ad en af byens hovedfærdselsårer, boulevarden Deshmoret e Kombit, ”De nationale martyrers Boulevard”, som tidligere hed Mussolinis Boulevard. Her ligger flere universiteter, administrative bygninger og banker, og vi fortsætter til Skanderbegpladsen, som er opkaldt efter Albaniens absolutte nationalhelt, der troner som rytterstatue et prominent sted på pladsen. Gjergj Kastrioti (1405-1468) var i osmannisk tjeneste, hvor han fik tilnavnet Skanderbeg – sammensat af navnet Iskander + den tyrkiske titel bey.
På vores sightseeing kører vi også forbi Moder Teresa-pladsen, der er opkaldt efter den berømte nonne af albansk afstamning, der viede sit liv til at hjælpe Indiens fattige. Vi fortsætter forbi Albaniens nationalmuseum og Pyramiden, der oprindeligt blev opført som museum for diktatoren Enver Hoxha. Nu er det konferencecenter og selskabslokaler, men nedrivningstruet på grund af byggeplaner om en ny albansk parlamentsbygning.
Tiranas indre by er præget af forskellige arkitektoniske stilarter, der knytter sig til forskellige perioder af landets historie: Der er for eksempel de noget pompøse bygninger fra perioden 1939-44, hvor landet var under italiensk besættelse, og i efterkrigstidens kommunistiske æra var det den monumentale sovjetiske stil – og elementbyggeriet – der dominerede. I de senere år er der udskrevet arkitektkonkurrencer til en fornyelse af bymidten, og blandt vinderforslagene er projekter fra danske Henning Larsens Tegnestue og Bjarke Ingels Group. Så måske vil fremtidens Tirana også få et dansk islæt.
Først på aftenen indlogerer vi os på vores hotel, hvor vi spiser en velfortjent aftensmad.
I dag går turen videre til byen Berat, hvis historie går hele 2.400 år tilbage i tiden. På vejen passerer vi Elbasan, landets fjerdestørste by, som i 1970’erne husede landets største industrikompleks opført med kinesisk bistand. I dag ligger det meste af området øde hen, og de tomme bygninger ligger som et minde om Albaniens forsøg på at finde sin plads i det kommunistiske samfund efter bruddet med USSR i 1961.
Vi fortsætter herfra til Berat i den centrale del af landet. Den gamle bydel i Berat er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, og de historiske huse med de mange vinduer, bygget på terrasser op ad klippesiden, illustrerer på bedste vis tilnavnet ”Byen med de tusind vinduer”.
Berat har en smuk borg oppe på en bakketop, og i middelalderen boede de fleste af byens indbyggere inden for borgens område. Beboerne var for størstedelens vedkommende kristne, og i borgområdet har ligget omkring 20 kirker, de fleste opført i 1300-tallet. Nogle af dem har værker af Albaniens mest berømte ikonmaler, Onufri, som har fået sit eget museum i Mariakirken. Byen huser også nogle fine moskéer, blandt andet Kongemoskéen, bygget i slutningen af 1400-tallet. Berats etnografiske museum hører til et af de bedste i landet, og vi kigger forbi og får et indblik i, hvordan livet leves i byens storhedstid under det osmanniske rige.
Osum floden bugter sig gennem Berat, og vi skal naturligvis se den smukke Gorica bro, der forbinder byens to gamle bydele, Mangalem og Gorica. Den oprindelige træbro blev opført under Ahmet Kurt Pasha, mens den nuværende konstruktion er af nyere dato. Ahmet Kurt Pasha regerede Berat i slutningen af det 18.årh. under det kortvarige Pashalik-regime i Berat, som var én af grundstenene i den senere albanske statsdannelse i 1912.
Sidst på eftermiddagen kører vi videre til byen Gjirokastra, hvor vi tjekker ind på vores hyggelige hotel.
Gjirokastra er over 2.500 år gammel og er meget smuk med små brolagte veje og mange små huse med skifferstenstage. Byen er meget poetisk beskrevet i den albanske forfatter Ismail Kadares bog ”Chronicles of Stone”, og den var også hjemby for Albaniens diktator Enver Hoxha. Hans tilhørsforhold til byen sikrede, at den blev holdt nogenlunde ved lige under diktaturet, og da det faldt, forfaldt husene. Fæstningen og byen er UNESCO-bevarede, og i dag er det UNESCO, der betaler de 20.000 USD, som hvert tag rundt regnet koster at vedligeholde – et beløb, som den almindelige albaner ikke har en jordisk chance for selv at betale. Byen har en hel del traditionelle håndværksforretninger, en gammel hyggelig bydel og en spændende basar.
Vi har afsat hele dagen til at opleve denne smukke by, og vi starter med at vandre op til fæstningen, hvorfra man har en fantastisk udsigt over byen. I dag har fæstningen mistet sin strategiske betydning, men helt frem til 1970’erne blev stedet brugt som fængsel for politiske fanger.
Vi fortsætter ned ad de små kringlede gader i den gamle bydel og kigger forbi det interessante lille museum for Albaniens største nulevende forfatter Ismail Kadare. Museet er indrettet i hans barndomshjem og giver et spændende indblik i hans liv og gøren.
Resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd, inden vi om aftenen går ud og spiser sammen.
Det er blevet tid til at tage afsked med Gjirokastra, og vi begiver os nu ud mod kysten. På vej gør vi holdt ved et interessant naturfænomen, Det blå øje. Navnet refererer til det krystalklare vand ved kilden, der er udspring for Bistrice-floden, der løber ud i havet 25 km sydligt. Vandet springer fra et hul i det imponerende bjergmassiv, og det er stadig uklart, hvor dybt hullet er. Der har efter sigende været dykkere så langt ned som 50 meter uden af støde på bunden.
Herfra går turen til Sarandë, en af Albaniens populære badebyer, der i højsæsonen oversvømmes af gæster fra Korfu. Den græske påvirkning er ikke til at tage fejl af, og vi slentrer en tur ned af byens smukke strandpromenade, hvor der er god mulighed for at spise frokost på en af de mange hyggelige restauranter langs vandet.
Vi forlader Sarandë efter frokost og kører ned langs kysten. Det er en meget smuk køretur til Vlora, hvor vi passerer igennem nogle af de mest spektakulære bjergpas, mens vi kan følge kystlinien, der bugter sig flere hundrede meter nede. Undervejs gør vi stop i en lille landsby og besøger en lokal familie, der glædeligt viser deres hjem frem. Vi ankommer til Vlora sidst på eftermiddagen og spiser en god middag på en af byens bedste fiskerestauranter.
I dag kører vi til Apollonia, hvor vi skal besøge ruinerne og resterne af Apollonia, opkaldt efter guden Apollon. Byen blev grundlagt af tilrejsende grækere fra Korinth og Korfu ca. år 500 f.v.t. De næste 800 år var byen et handelscenter med blandt andet slavehandel, indtil et større jordskælv ødelagde byen og ændrede de omkringliggende vandområder til sumpe med malariamyg.
Vi nyder byens prægtige beliggenhed og ser, hvordan byen ville se ud, hvis ikke den var blevet ødelagt, og vi får et indtryk af livet i antikken. Nord for Vlora passerer vi de store saltområder, der har fungeret siden 1800-tallet, og vi nærmer os nu Albaniens badeby nummer 1, Durrës. I dag et inferno af hoteller og turister, overvejende fra Italien, som kan nås med rutefærge, der dagligt afgår til både Bari, Brindisi og Ancona. Vi skipper de mest turistede områder og kigger i stedet forbi byens gamle romerske amfiteater fra det 2.årh., der i sin storhedstid havde plads til mere end 20.000 tilskuere.
Fra Durrës fortsætter vi nordpå, hvor de mange oliventræer efterhånden afløses af vinmarker. Vi besøger vingården Kalmet og smager på de lokale druer. Vinproduktionen i Albanien hører til blandt de ældste i Europa, og man finder her nogle druer, som ikke dyrkes andre steder. De mest berømte er Shesh og Kalmet-druen – sidstnævnte har lagt navn til vores vingård.
Vi ankommer til den største by i den nordlige del af Albanien, Shkodra sidst på eftermiddagen. Placeret kun 30-40 km fra grænsen til Montenegro danner byen et perfekt udgangspunkt for morgendagens udflugt.
Efter en god og nærende morgenmad begiver vi os mod grænseovergangen til Montenegro og fortsætter herfra til den lille by Virpazar ved bredden af Skadar søen. Søen er den største på Balkan og dækker et areal på over 450 kvadratkilometer. Udpeget som nationalpark i 1983 kan området i dag byde på et rigt fiske- og fugleliv og kan som det eneste sted i Europa fremvise en lille koloni af pelikaner.
Vi tager på en sejltur på søen og kommer helt tæt på fuglelivet og den imponerende natur. Efter sejlturen bliver der tid til at slentre lidt rundt i Virpazar, inden vi fortsætter mod den montenegrinske kyst.
Om eftermiddagen begiver vi os videre til Budva, der er hovedby på Budva-rivieraen i den sydligste del af Dalmatien. Budva blev grundlagt for 2.500 år siden og er dermed den ældste by på Adriaterhavskysten. Den gamle bydel ligger på en tange, omgivet af venetianske bymure. For enden af tangen ligger byens gamle fæstning. Vi går en tur i den historiske, bilfrie bydel og stifter bekendtskab med pladser, brolagte gader, kirker og fæstningen. Fra Budva kører vi tilbage til vort hotel i Shkodra.
Shkodras historie kan spores helt tilbage til kongedømmet Illyrien, hvor den i en længere periode fungerede som hovedstad. I dag er byen et vigtigt økonomisk og kulturelt center med en levende handelsgade. Vi besøger et lokalt marked og går på opdagelse i byens centrum, hvor den lille gågade byder på hyggelige cafeer, museer og souvenirbutikker.
Vi fortsætter til Kruja, det autonome Albaniens første hovedstad. Det var fra Kruja, nationalhelten Skanderbeg bekæmpede osmannerne, og byen har da også et museum viet til ham.
Museet har meget passende til huse i byens borg, som modstod hele tre langvarige tyrkiske belejringer. Her er udstillet historiske genstande relateret til 1400-tallets albansk-osmanniske krige. Vi slutter besøget med lidt tid på egen hånd i byens gamle basar, hvor der er mulighed for at købe håndlavede souvenirs og meget andet. Vi spiser middag og overnatter i Kruja.
Formiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd, inden vi indtager vores sidste frokost sammen og kører til lufthavnen uden for Tirana for at flyve til Danmark.
Prisinformation
- Prisen inkluderer
-
- Dansk rejseleder
- Fly København – Tirana med mellemlanding i Wien t/r
- Udflugter jf. program
- Indkvartering på gode hotel i delt dobbeltværelse (tillæg for enkeltværelse)
- 7 x morgenmad, 1 x frokost(dag 8) og 6 x middage(dag 1-5 og 7)
- Skatter og afgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
- Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillæg for enkeltværelse
- Drikkevarer
- Drikkepenge (frivilligt). Beregn ca. kr. 300,-
- Ekspeditionsgebyr kr. 130,- pr. faktura
- Personlige fornødenheder
- Alt ikke nævnt under “Prisen
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Indkvartering
I bor på hoteller med de mest almindelige bekvemmeligheder. Hotellerne er valgt ud fra deres beliggenhed og hyggelige atmosfære. Vi benytter gode lokale 3-4 stjernede hoteller, som på trods af den simple og enkle standard er yderst charmerende. Serviceniveau og standard kan være lidt anderledes end det, man er vant til i vores del af Europa. Uanset standard har du altid eget bad og toilet på hotellerne. Endelig hotelliste vil blive fremsendt med afrejsebrevet 7 dage før afrejse.
Ikke egnet for gangbesværede
Da en stor del af udflugterne på denne rejse vil foregå til fods, forventes det, at rejsedeltagerne er mobile, selvhjulpne og kan færdes uden hjælp.
Bagage
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Mere om dine rejsemål
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se, om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder:
Albanien: https://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/albanien
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.