Beograd – Balkans kulturby

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Den serbiske hovedstad byder på et rigt kulturliv, gourmetmad og masser af skæve oplevelser i og uden for byen

Beograd overrasker de fleste med dets hyggelige kvarterer, gode spisesteder og vestligt orienterede befolkning. Meget er sket i Beograd, siden byen blev bombet af Nato under krisen i Kosovo i slut 1990’erne. Kreative kræfter har pustet liv i forsømte industrikvarterer, nye restauranter udfordrer den konventionelle opfattelse af Balkan som en gastronomisk død sild, og med et opland, der emmer af historie, er det ikke uden grund at den serbiske hovedstad er en af Sydøsteuropas mest interessante storbydestinationer.

På denne rejse har vi inkluderet alle de traditionelle besøg i storbyen og garneret dem med oplevelser i landets næststørste by, Novi Sad. Vi skal sejle på Donau og Savafloden, gå på opdagelse i det hyggelige Skadarlija-kvarter og smager på den gode serbiske vin.

Vi bor på det 4 stjernede Hotel Mr President eller Belgrade City Hotel, der med sin centrale placering danner den perfekte ramme om vores ophold i den serbiske hovedstad.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type City Break

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Serbiske dinarer

Dagsprogram 5 dage
Dag 1
Ankomst til Beograd og introduktion til den serbiske hovedstad
Dag 2
Byrundtur og sejltur på Donau og Savafloden
Dag 3
Udflugt til Sremski Karlovci og Novi Sad
Dag 4
Tid på egen hånd eller tilkøbsudflugt til Topola-Oplenac med lokal frokost
Dag 5
Tid på egen hånd og hjemrejse

Hoteller

Mr President

Under vores ophold i den serbiske hovedstad bor vi på det 4 stjernede boutique hotel Hotel Mr President. Hotellet ligger i gå-afstand til byens største seværdigheder og alle værelser er nyligt renoverede og indrettet med fri wi-fi, LCD TV, minibar, sikkerheds boks og hårtørrer.

Læs mere på hotellets egen hjemmeside: http://www.hotelmrpresident.com/en/

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Ankomst til Beograd og introduktion til den serbiske hovedstad
Der bor godt to millioner indbyggere i Beograd

Vi flyver fra København om formiddagen og lander i den serbiske hovedstad midt på dagen.

Med godt to millioner indbyggere er Beograd en af Sydøsteuropas største byer, og med en historie, der strækker sig flere tusind år tilbage, er det også en af de ældste. Beliggenheden ved floderne Donau og Sava har gjort byen eftertragtet for skiftende overherredømmer fra romerne til osmannerne. Byen fik en hård medfart under Anden Verdenskrig, men blev siden politisk og kulturelt centrum i Jugoslavien. I dag er Beograd den storby i det tidligere Jugoslavien, der har størst fremdrift med masser af spændende områder at udforske.

Efter en let frokost går vi sammen med rejselederen på opdagelse i lokalområdet, inden vi om aftenen spiser en god middag i området Skadarlija, som med kulørte huse og toppede brostensgader markedsføres som Serbiens svar på Montmartre.

Dag 2
Byrundtur og sejltur på Donau og Savafloden
Beograds vartegn, Kalemedan-fortet

I dag skal vi stifte bekendskab med Beograds største seværdigheder. Efter morgenmad begiver vi os til byens centrale plads, Republik pladsen og slentrer ned af hovedstrøget Knez Mihailova med dets mange hyggelige butikker, cafeer og restauranter.

Vi besøger naturligvis også Beograds vartegn, Kalemedan-fortet. Fortet har i århundreder fungeret som værn for byen og dens skiftende overherrer. Foruden at huse legepladser, en lille zoo, museum og steder, hvor man kan spise og få en kop kaffe, byder området omkring fortet også på en blændende udsigt over floderne Donau og Savas.

Vi indtager en lokal frokost, inden vi kaster os over resten af dagens program. Vi kører forbi landets parlament og den smukke Slavia Plads, inden vi gør hold ved Saint Sava kirken, som er en af verdens største ortodokse kirker. Vi fortsætter til masuolæet for den tidligere jugoslaviske præsident Josip Broz Tito. Opført i 1975, 5 år før Titos død, fik masoulæet det kunstfærdige navn Blomsterhuset grundet de mange smukke blomster i området. I dag er blomsterne fjernet om end Tito stadigvæk nyder stor agtelse blandt den menige serber.

Vi slutter dagen med en smuk sejltur på Donau og Savafloden. Langs bredderne ligger mange af byens rekreative områder, som er meget populære. Vi kommer også fordi de store, gamle fabriksområder, som længe har stået uberørt hen, men som i dag huser moderne kreative virksomheder samt barer og cafeer.

Efter sejlturen er der mulighed for spise aftensmad på nogle af de mange restaurantbåde, der ligger i havnen (middag ikke inkluderet i prisen).

Dag 3
Udflugt til Sremski Karlovci og Novi Sad
Byen Sremski Karlovci ligger i regionen Vojvodina

I dag skal vi på udflugt ud af byen. Vi kører til byen Sremski Karlovci, der ligger i regionen Vojvodina for foden af bjerget Fruska Gora. Tidligere var byen hovedsæde for den serbisk ortodokse kirke og egnens kulturelle vugge. Vi besøger det imponerende Krusedol kloster, hvor den despotiske Brankovic-familie ligger begravet.

Området er ligeledes kendt for sin vinproduktion, hvor hvert hus har sine egne vinmarker. Den mulighed lader vi ikke gå fra os og kommer naturligvis til at smage på de lokale druer.

Vi fortsætter herfra til Novi Sad, Serbiens næststørste by med et indbyggertal på ca. 250.000. Flertallet udgøres af serbere, men her findes også et stort ungarsk mindretal. Inden første verdenskrig var byen det kulturelle centrum for alle serbere, og byen er fortsat en stor kulturby med et ortodokst bispesæde. Byen blev grundlagt i 1694, og den fik i 1748 status af fristad. Den stigende handel og koncentrationen af især serbisk kultur gjorde efterhånden, at byen omtaltes som det serbiske Athen.

Novi Sad ligger ved en af Europas vigtigste korsveje, og byens historie som et multinationalt handelscentrum og transitby har givet den adskillige historiske og kulturelle seværdigheder, som selv meget større byer har svært at matche.

Vi spiser frokost i en hyggelig restaurant, inden vi fortsætter til den imponerende fæstning Petrovaradin, som er Europas andenstørste. Opført i perioden 1692 – 1780 ligger den smukt placeret på den anden side af Donaufloden, der deler byen i to. Herfra er en smuk udsigt over de manger kirker, der repræsenterer flere forskellige trosretninger. Efter en spændende rundvisninger lægger vi vejen forbi byens store centrale plads, Trg Slobode (Frihedspladsen), og det smukke rådhus i neo-renæssancestil samt byens ældste gade, Zmaj Jovina.

Vi er retur i hovedstaden sidst på eftermiddagen. Resten af dagen er til fri disposition.

Dag 4
Tid på egen hånd eller tilkøbsudflugt til Topola-Oplenac med lokal frokost
I Topola-Oplenac

I dag er der mulighed for at opleve den serbiske hovedstad på egen hånd, hvis man ikke ønsker at tilkøbe en halvdags udflugt til Topola-Oplenac.

Efter morgenmaden begiver vi os sydpå mod den charmerende by Topola, hvor vi skal høre nærmere om den serbiske kongefamilie og i særdeleshed én af de vigtigste personer i serbisk historie: Karadorde eller Sorte George, som han også kaldes. Karadorde ledte den første opstand mod de osmaniske besættere i starten af det 19. århundrede og gjorde Topola til hovedsæde. Vi skal besøge hans og andre medlemmer af den royale families gravsted, samt gå på opdagelse i hans barnebarns private hus, hvor personlige ejendele er udstillet og giver et glimrende indblik i livet i de royale kredse.

Efter en spændende tur tilbage i historien er det blevet tid til frokost, og hvad er mere nærliggende end at indtage en god solid gang bondekost i den nærliggende landsby, hvor vi spiser i traditionelle træhuse.

Mætte af indtryk og god mad vender vi næsen mod Beograd, hvor vi ankommer midt på eftermiddagen. Resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd.

(Udflugt til Topola-Oplenac er ikke inkluderet i rejsens pris og skal bestilles særskilt)

Dag 5
Tid på egen hånd og hjemrejse
Serbisk æblekage

Beograd har utrolig meget at byde på, og i dag er tiden afsat til oplevelser på egen hånd. Det gamle industriområde nær floden Sava emmer i dag af liv med masser af små forretninger og gallerier. Hvis man mere er til god kaffe og til at kigge på folkelivet er området omkring Knez Mihailova med dets mange smukke palæer et perfekt sted. Alternativt byder Skadarlija-området på masser af cafeer med et mere ungdommeligt islæt.

Vores rejseleder vil naturligvis være behjælpelig med yderligere gode råd og vejledning.

Vi mødes midt på eftermiddagen og begiver os mod lufthavnen, hvor vores fly venter.

Udflugt til Topola og Oplenac

Halvdagsudflugt til kongebyen Topola inkl. lokal frokost

På denne udflugt begiver vi os sydpå mod den charmerende by Topola med dets smukke kirker, mausoleer og private gemakker. Byen har været den serbiske kongefamilies hovedsæde, og i Sankt Jørgens kirke, på bakken Oplenac, ligger seks generationer af det serbiske dynasti Karađorđević begravet. Den stemningsfulde kirke emmer af historie, og væggene prydes af fantastiske mosaikker. I løbet af udflugten hører vi mere om kongefamilien og i særdeleshed om Karadorde eller Sorte George, som han også kaldes. Karadorde ledte den første opstand mod de osmanniske besættere i starten af det 19. århundrede og gjorde Topola til hovedsæde.

Efter et spændende historisk tilbageblik spiser vi bondefrokost i en lille, nærliggende landsby, inden vi returnerer til hovedstaden.

Udflugten gennemføres ved minimum 15 deltagere.

Pris: DKK 428,-

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Direkte Fly København – Beograd
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering på 4 stjernet hotel i delt dobbeltværelse
  • Morgenmad hver dag, frokost dag 1-3 og middag dag 1
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tilkøbsudflugt til Topola og Oplenac (dag 4)
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Tilslutning med indenrigsfly

Der er ikke mulighed for tilslutningsfly.

Indkvartering

Vi bor på centralt placerede 4 stjernede hoteller med de mest almindelige bekvemmeligheder. Hotellerne er valgt ud fra deres beliggenhed og hyggelige atmosfære.  Læs mere under hotelbeskrivelse.

Ikke egnet for gangbesværede

Da en stor del af udflugterne på denne rejse vil foregå til fods, forventes det, at rejsedeltagerne er mobile, selvhjulpne og kan færdes uden hjælp.

Klima

I foråret og efteråret kan det være køligt morgen og aften, og regnbyger kan forekomme. Medbring derfor en trøje og en let jakke. Når det gælder påklædning om aftenen på restauranter og lignende, er serberne ikke særligt formelle. Husk at medbringe et par gode sko til spadsereture i naturen og i byerne.

Besøg i orthodokse kirker

I ortodokse kirker er det sædvane, at kvinder dækker håret med et tørklæde. Det kan derfor være en god idé at medbringe et sådant. Mænd derimod bør ikke bære hovedbeklædning i kirkerne.

Mere om Serbien

Her kan du få mere at vide om Serbeien: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/serbien

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser