Den store arktiske ekspedition – med 4 arktiske øer

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Ombord på vores eget ekspeditionsskib Ocean Atlantic sejler vi fra Svalbard via Jan Mayen og Grønland til Island! Deltag i dette års store arktiske øhopping

Der er få steder, der er vildere, mere storslåede og uberørte end de arktiske øer i Nordatlanten. Og ingen skibe er mere egnede til sådan en rejse end Ocean Atlantic. Efter ombordstigning i Longyearbyen sejler vi, i 24-timers dagslys, nordpå langs Svalbards største ø, Spitsbergen, med besøg ved Ny Ålesund i Kongsfjorden og hvalfangerstationen ved Smeerenburg. Herfra fortsætter ekspeditionen via pakisen mod den gådefulde og isolerede ø Jan Mayen med dens markante 2.277 meter høje vulkan Beerenberg. Næste punkt er Grønlands østkyst med inuitsamfund og verdens længste fjord ved Scoresby Sund. Vejr- og isforhold dikterer ofte kursen, men uanset hvor vi sejler hen, vil hver landing være unik og eventyrlig.

Efter 13 fantastiske dage afmønstrer vi i Reykjavik og flyver mod Danmark.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Skandinavisk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta ISK, NOK, DKK

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Oslo
Dag 2 Fly Oslo – Longyearbyen, Svalbard og ankomst til skibet
Dag 3 Kongsfjorden, Ny Ålesund og Lilliehöökbreen
Dag 4 Ytre Norskøya, Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Dag 5 Langs pakisen mod 80 grader nord
Dag 6–7 På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Dag 8 Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg
Dag 9 På havet mod Grønland og besøg ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit
Dag 10 Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens længste fjord
Dag 11 Sejlads langs Blosseville kysten med høje bjerge og utilgængelige fjorde
Dag 12 På havet mod Island over Danmarksstrædet
Dag 13 Reykjavik og hjemrejse til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis og Arktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
31.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Oslo

Afrejse fra København og ankomst til Oslo. 

Vi tjekker ind på et pænt mellemklassehotel om aftenen. Aftenen er til egen disposition.

Dag 2
Fly Oslo – Longyearbyen, Svalbard og ankomst til skibet
Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906

Byen blev grundlagt som ’Longyear City’ i 1906 af den amerikanske entrepenør John Longyear, der drev minedrift på Svalbard. Longyearbyen er i dag Svalbards administrative centrum og sæde for øgruppens øverste myndighed, Sysselmannen. Byen ligger på sydvestsiden af Adventfjorden – en sidefjord til den 100 kilometer lange Isfjorden på Spitsbergens vestside – og er omgivet af bjerge både i baglandet og på den anden side af fjorden, hvor det karakteristiske Hiorthfjellet troner majestætisk.

Allerede i 1916 blev Longyearbyen overtaget af et norsk kulkompagni, og minedrift har præget området helt op til vore dage. I dag har byen godt 2.000 indbyggere, hovedsageligt nordmænd, og den tidligere så dominerende minedrift er ikke længere byens hovedaktivitet. Longyearbyens beboere er i dag mest beskæftiget med forskning, undervisning og med den beskedne turisme, der eksisterer i området. Er man forvirret over, at ’Spitsbergen’ og ’Svalbard’ tilsyneladende bruges i flæng, kan dette forklares ved, at skønt øgruppen allerede blev døbt Svalbard i de islandske sagaer i år 1194, så blev det Spitsbergen, som Willem Barentsz i 1596 kaldte øerne på grund af det karakteristiske landskab med takkede og forrevne bjerge. Navnet hang ved helt op til efter første verdenskrig. Spitsbergen er i dag navnet på den største af øerne i øgruppen, der samlet hedder Svalbard.

Efter ankomsten tager vi på en kort byrundtur i Longyearbyen, hvor vi bliver introduceret til byens fascinerende historie og nutidige virke som hovedstad på Svalbard, der må betragtes som den nordligste ”rigtige” by i verden.

Efter besøget i Longyearbyen kører vi til havnen og tjekker ind på skibet. Efter anvisning af kahytterne vil ekspeditionslederen informere om togtet, skibets daglige og sikkerhedsmæssige rutiner samt sikkerhedsudstyr. 

Herefter påbegynder vi sejladsen ud gennem Adventfjorden og Isfjorden og sætter kursen nordpå langs Prins Karls Forland. Måske er vi så heldige allerede at se vores første hvaler på vej ud af Isfjorden.

Dag 3
Kongsfjorden, Ny Ålesund og Lilliehöökbreen
Amundsenmonumentet i Ny-Ålesund

Efter sejladsen i den lyse nat med midnatssol langs Prins Karls Forland og Forlandet nationalpark, som omfatter hele øen, når vi om morgenen nordspidsen, Fuglehuken, hvor det imponerende Fuglehuksfjellet  rejser sig næsten 600 meter op af havet. På næsset nedenfor ligger et lille fyr, der er med til at markere indsejlingen til Kongsfjorden og Ny Ålesund. Selve fjeldet er en vigtig yngleplads for polarlomvier og rider.

Hvis vejret tillader det, skal vi på togtets første landgang, der foregår i de medbragte solide og sødygtige Zodiac gummibåde, der ligger klar til brug på skibets dæk. På den sydlige bred skal vi besøge Ny Ålesund, der er en af verdens nordligste byer, og er den stolte indehaver af verdens nordligst beliggende posthus og museum. Dette er en utrolig barsk beliggenhed for en by, men samtidig er Ny Ålesund et atmosfærefyldt og interessant sted. Byen var i sin tid Amundsen og Nobiles sidste stop før flyvningen med luftskib over Nordpolen, og Kings Bay Kull Company drev minedrift her frem til 1962, hvor en stor mineulykke forårsagede, at den norske regering måtte gå af. Ny Ålesund er i dag et internationalt center for arktisk forskning, og hver sommer er omkring 100 videnskabsfolk af flere forskellige nationaliteter travlt beskæftiget med at undersøge alt fra mikrobiologi til det arktiske klima. 

Tundraen uden for byen er særdeles smuk. De vilde rensdyr kommer helt tæt på bygrænsen i deres søgen efter føde. I og omkring Ny Ålesund yngler mange bramgæs, der fører deres gæslinger rundt i byen. Det er også muligt at se havterner, og der er tillige chance for at se fjeldrypen, der er den eneste landfugl, som overvintrer på Svalbard. Rypen er et sjovt syn, når den spankulerer rundt med sine lange ”støvler” af hvide fjer. Vi skal også uden for byens isbjørnegrænse, der er tydeligt markeret med skilte. Her skal vi følges med rejselederne de hundrede meter hen til Amundsenekspeditionens luftskibsmast, hvis man vil se den tættere på. 

Herfra sejler vi helt ind i bunden af fjordsystemet til Lilliehöökfjorden med den store og meget aktive Lilliehöökbreen. Her slutter vi dagen med at sejle mellem de mange større og mindre isbjerge, som gletsjeren smider ud i fjorden – naturligvis i sikker afstand fra fronten.

Fra Lilliehöök sejler vi ud af fjordene og sætter kurs mod den nordligere del af Svalbard.

Dag 4
Ytre Norskøya, Amsterdamøya og hvalfangerstationen ved Smeerenburg
Sæler er en undergruppe af rovdyrordenen

Om morgenen planlægger vi landgang på øen Ytre Norskøya. Stedet er kendt for resterne af en gammel hvalfangerstation, hvor hvalfangerne benyttede bjerget på øen som et udkigspunkt. Det bliver en dag hvor vi kommer til at se de tydelige spor af de mange år med hvalfangst og konsekvenserne af det farlige arbejde.

Vi spiser frokost med en fantastisk udsigt til gletsjerklædte fjelde på vores vej langs med Danskøya. I Smeerenburgfjorden planlægger vi at gå i land på Amsterdamøya, hvor byen Smeerenburg blev anlagt for 400 år siden af hollandske hvalfangere. Nordvesthjørnet af Svalbard blev først opdaget af hollænderen Willem Barentsz, og her anlagdes en bebyggelse, hvor op mod 200 personer opholdt sig om sommeren. Smeerenburg, som betyder fedtbyen, blev anlagt på en flad sandodde. Her blev de fangne grønlandshvaler slæbt ind, og den værdifulde hvalolie blev ved hjælp af de store mængder af sibirisk drivtømmer kogt i store kar, hvoraf der stadig er spor. Stedet er desuden en ofte benyttet opgangsplads for hvalrosser. På den modsatte side af fjorden har vi mulighed for at se spættede sæler, der raster på store sten i en beskyttet bugt ved Virgohamna. Vi kan ikke gå i land her, men kan sagtens se resterne af den uheldige helt August Andrées station, hvorfra han forsøgte at nå til nordpolen i en luftballon.

Ud på aftenen sættes kursen ud mod pakisen.

Dag 5
Langs pakisen mod 80 grader nord
En isbjørn kan blive 25-30 år gammel

Det første af dagen er afsat til at sejle langs pakisen i vores søgen efter især isbjørne. Flertallet af Svalbards store bestand af dette måske mest ikoniske af alle arktiske dyr følger pakisens kant mod nord i den arktiske sommer. Det skyldes, at mange sæler, der er det vigtigste bytte, især opholder sig her, hvor den store remmesæl ses hyppigst. Præcis hvor langt mod nord og øst vi kommer afhænger helt af vejret og is-forholdene på dagen, men hvor sidstnævnte også afhænger af, hvor kold vinteren har været. 
Muligvis bliver der også tid til et Zodiac cruise langs iskanten, mens vi sejler mod nord.

Dag 6–7
På havet mod Jan Mayen på udkig efter havfugle, delfiner og hvaler
Ocean Atlantic blev nyrenoveret i 2017

Vi navigerer over Grønlandshavet og Norskehavet med kursen sat mod Jan Mayen.

På vores krydstogt vil du blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejse og geologi. Du kan også gå ud på dækket for at studere havfuglene, der elegant svæver tæt på skib og ræling, og måske fange et glimt af nogle hvaler. Skibets lille butik, præsentationer, filmforevisninger eller måske et spil er andre gode alternativer.

Dag 8
Jan Mayen. Landing med Zodiacs for foden af vulkanen Beerenberg
Den 2.277 meter høje vulkan Beerenberg på øen Jan Mayen

Omtrent midt i Norskehavet i det nordlige Atlanterhav ligger den gådefulde vulkanø Jan Mayen. Den  ligger nær den Midtatlantiske Ryg, som er grunden til dens vulkanske eksistens. Og gådefuld er øen ikke bare på grund af dens isolation, men også fordi tåge og skyer dækker Jan Mayen i en stor del af året.

Jan Mayen tilhører Norge, og bjerget Beerenberg er en af de højere af Norges 300 toppe over 2.000 meter over havet. Øen er beboet af kun 18 personer, der passer den meteorologiske station, og er en del af det norske forsvar. Vi vil forsøge at gå i land på den smalleste del af øen, fra enten syd eller nord, afhængigt af den aktuelle vind og brænding. Den vulkanske oprindelse er synlig overalt med askekegler, lavastrømme og gletsjerklædte Beerenberg højt over vores hoveder.

Efter en behagelig gåtur på den smalle landtange tager vi vores Zodiacs tilbage til Ocean Atlantic for at fortsætte vores rejse vestpå.

Dag 9
På havet mod Grønland og besøg ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit
Lokal familie i Scoresbysund

Vi regner med at være fremme ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit, som på dansk kaldes Scoresbysund, om eftermiddagen. Ittoqqortoormiit ligger på nordsiden af mundingen til fjordsystemet Scoresby Sund, og grundstenen til kolonien blev lagt i 1924. Ittoqqortoormiit er den eneste egentlige by i Nordøstgrønland og udgangspunktet for mange ekspeditioner til nationalparken i Nord- og Østgrønland. I dag bor der omkring 400 mennesker i byen, som alle er efterkommere af de oprindelige kolonister. Uden for mange af husene hænger der sæl-, moskus- og isbjørneskind til tørre, og overalt står slædehundene og venter på, at isen bliver sikker nok til efterårets første slædejagter. Salg af skind og bytte af kød til videresalg på Grønlands vestkyst spiller også en vigtig rolle i den lokale økonomi. Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, og der er ingen garanti for, at der kommer skibsforsyninger hvert år. Dette sætter naturligvis sit præg på samfundet. Albatros har etableret en god kontakt til de lokale, som derfor viser en del af byen frem, men alle Albatrosgæster bedes respektere folks privatliv og ikke gå ind i beboelseshuse uden at være inviteret. Byen har et lille posthus, hvorfra du kan sende en hilsen hjem til Danmark. 

Efter besøget i Ittoqqortoormiit begiver vi os ind i selve fjorden, hvor vi håber på at gøre landgang i løbet af morgendagen. Ekspeditionsteamet fortæller mere om sejlplanen og mulighederne ombord.

Dag 10
Kangertittivaq (Scoresby Sund), verdens længste fjord
Scoresby Sund er verdens længste fjord

Afhængigt af vind-, is- og vejrforhold arrangerer vi en landgang og oplever noget af dette utroligt flotte landskab på nært hold. Den lange fjord er hjemsted for noget af den smukkeste og mest dramatiske natur, Grønland kan fremvise. De safirblå isbjerge vugger i vandet foran de forrevne bjerge og klipper og danner et visuelt maleri, som er kun få forundt.

Scoresby Sund dækker i virkeligheden et kludetæppe af mindre fjorde og den store hovedfjord. Hovedfjorden løber godt 110 km, mens den længste forgrening af fjorden i forbindelse med hovedfjorden er oppe på ca. 348 km, hvilket gør den til verdens længste. Sognefjorden i Norge, som er kendt som den næstlængste fjord, er til sammenligning 205 km lang. Hele fjordsystemet Scoresby Sund dækker et areal på godt 38.000 km2.

Dag 11
Sejlads langs Blosseville kysten med høje bjerge og utilgængelige fjorde
Gæster på udflugt fra Skibet

Kystlinjen fra Scoresby Sund langs Blosseville kysten giver os nogle imponerende syn. De 2-3.000 meter høje bjerge tårner over havoverfladen, som ofte fyldes af drivis fra Det Nordlige Ishav. Kysten har været utilgængelig for både inuitter og de europæiske hvalfangere, som gennem tiden har forsøgt at bosætte sig her. Ikke før 1899 lykkedes det en lille gruppe barske danskere (herunder en ung Ejnar Mikkelsen) ledt af kaptajn Amdrupat at kortlægge de uudforskede godt 900 kilometers farlige strækning fra Tasiilaq til Ittoqqortoormiit, i intet mindre end en robåd.

Sejlruten langs Østgrønland bliver i stor udstrækning bestemt af vejr, vind, is og strømforhold. I de senere år har der generelt været langt mindre is omkring Grønland end tidligere, og Nordøstgrønland har ligget frit det meste af september helt op til Danmarkshavn. Disse forhold har muliggjort nogle helt enestående ekspeditioner, men vi har også oplevet, hvordan en storm eller blot vedvarende blæst på ganske kort tid har presset isen sammen til en uigennemtrængelig barriere langs kysten. Det er vilkårene – men også en del af charmen – som vi må leve med på ekspeditioner, og det gælder også denne rejse.

På denne dag med sejlads langs Grønlands østkyst vil du blive tilbudt inspirerende og lærerige foredrag af vores erfarne ekspeditionsguides om arktisk dyreliv og klima, opdagelsesrejser, geologi og ikke mindst om nordlyset og de mange lokale myter, som knytter sig til det gådefulde grønne lys. Du kan også gå ud på dækket for at spejde efter dyrelivet, såsom hvaler, moskusokser og harer. Det er heller ikke utænkeligt, at der kan være isbjørne i fjordene.

Dag 12
På havet mod Island over Danmarksstrædet
Mulighed for at se hvaler

På vores sidste dag vil du igen kunne deltage i aktiviteter planlagt af vores ekspeditionsteam. Foredrag, film eller måske et spil er nogle af de typiske muligheder på havdage som denne.

Vi tilbringer hele dagen med at krydse Danmarksstrædet, hvor der er muligheder for at se hvalflokke og havfugle, særligt ved de store fiskerbanker på Islands nordvestrunding. De første mange sømil kan være præget af store isbjerge, som af polarstrømmen føres sydpå fra de produktive gletsjere i nord. Her er der blevet observeret blåhval, finhval og ikke mindst den meget karakteristiske pukkelhval, som er nem at kende på de hvide vækster på hale og luffer. 

Ellers bruger vi døgnets stille timer på at fordøje dels de mange indtryk og dels den gode mad fra skibets restaurant.

Dag 13
Reykjavik og hjemrejse til København
Hyggelige Reykjavík

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Reykjavik, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 31.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om hytterne under Oplysninger om rejsen.

  • Pris for Kategori C: 3.198 DKK pr pers.
  • Pris for Kategori B: 20.998 DKK pr pers.
  • Pris for Kategori A: 25.498 DKK pr. pers.
  • Pris for Premium Suite: 31 998 pr. pers.
Tillæg for single kahyt
  • Tillæg for enkeltkahyt kategori G: 9.998 DKK pr pers.
  • Tillæg for enkeltkahyt kategori D: 15.998 DKK pr pers.
Kahyt for tre personer
  • Tillæg for Kategori B:  6.998,-  pr person
Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne

Priset inkluderar
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København-Longyearbyen (via Oslo) / Keflavik -København 
  • Transport og alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 12 dages / 11 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Indkvartering på pænt mellemklassehotel i Oslo
  • Morgenmad dag 2
  • Byrundtur i Longyearbyen på ankomstdagen
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på skibet
  • Kaffe, te og isvand på skibet
  • Skatter og afgifter
Priset inkluderar inte
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider før og efter togtet i hhv. Longyearbyen og Reykjavik
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Toværelses suite med dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse. Udvendig Suite.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. A: Panorama Window Suite 19-24 m2 
Udvendig Suite, dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. B: Panorama Window Cabin 20-23 m2
Udvendig kahyt, dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Cat. C: Standard Cabin Window 12-13 m2
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Cat. D: Standard Cabin Window 11-12 m2
Udvendig kahyt, to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Cat. G: Standard Cabin
Udvendig enkelt kahyt, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

  1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.
  2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
  3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
  4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
  5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
  6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten i foråret kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Svalbard må vi forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen kan skinne døgnet rundt. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

21NOCSC06ADK2207