Den helt store japanrejse, hvor livsnyderi, store oplevelser og god tid til ro og fordybelse er i højsædet
En skøn blanding af neonoplyste storbyer, mageløs natur og japansk zen-kultur. Vi oplever selvfølgelig alle de klassiske seværdigheder i Tokyo, Kyoto og Hiroshima, men helt unikt for denne nye rejse er besøget i byen Morioka, hvor fred, ro og landlig idyl hersker. Her bor vi to nætter på et traditionelt onsen-hotel med udsigt til sø og bjerge. Vi besøger de lokale bønder, som lærer os at lave miso-suppe og koge ris på den helt rigtige måde, og vi bader i varme onsen-kilder. Højt mod nord fortsætter eventyret i Sapporo, en by som er kendt for god mad og øl! Vi skal desuden sejle langs den japanske vestkyst, et smukt og roligt farvand.
Ombord på skibet nyder vi en traditionel kaiseki-middag, alt imens vi bliver sejlet næsten hele vejen til den gamle kejserby Kyoto. Her besøger vi en telandsby omgivet af bjerge, oplever det verdensberømte Miho-museum og tager på cykeltur i de bølgende marker lidt uden for Kyoto.
-
Type Rundrejse
-
Rejseleder Dansk
-
Visum Nej
-
Vaccination Nej
-
Valuta JPY
- Dag 1
- Afrejse fra København
- Dag 2
- Ankomst til Tokyo, Japan. Frokost, shintohelligdommen Meiji Jingu og Shibuya. Velkomstmiddag
- Dag 3
- Tokyo. Smagsprøver på frisk sushi, Hamarikyu-haven og Odaiba, Ginza, Tokyo International Forum og parken ved Kejserpaladset
- Dag 4
- Tokyo på egen hånd
- Dag 5
- Tokyo – med Shinkansen-toget til Morioka og byrundtur. Overnatning på traditionelt onsen hotel
- Dag 6
- Morioka med besøg til landbrug og japansk madkursus
- Dag 7
- Morioka – med Shinkansen-toget til Hakodate. Goryokaku fort og observationstårn. Aftenudsigt fra Hakodate-bjerget
- Dag 8
- Hakodate. Morgenmarked og regionaltog til Sapporo. Byrundtur i Sapporo med klokketårnet og Sapporo ølmuseum. Lokaltog til Otaru Chikko. Natfærge til Maizur
- Dag 9
- Hele dagen om bord på færgen. Afslapning, kaiseki-middag og bad i varme onsen-kilder om bord. Ankomst til Maizuru om aftenen, bus til Kyoto
- Dag 10
- Kyoto. Guldpavillonen, Nijo-borgen, Shintotemplet Fushimi Inari-taisha, Nishiki-markedet og det charmerende geisha-distrikt Gion
- Dag 11
- Kyoto. Med Shinkansen-toget til Hiroshima. Heldagstur til Hiroshima og tempeløen Miya-jima med den berømte røde torii-port
- Dag 12
- Kyoto. Wazuka telandsby og antikviteter og historisk kunst på Miho-museet
- Dag 13
- Kyoto. Besøg i zen-have og cykeltur i Arashiyama. På egen hånd og middag med wagyu-kød
- Dag 14
- Bus til Osaka. Fly til København
Afrejsedatoer
Afrejse | Varighed | Pris | Afrejse fra | Bemærk | |
---|---|---|---|---|---|
33.998,– |
København
|
Udsolgt
|
|||
32.998,– |
København
|
|
Dagsprogram
OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.
Vi mødes i Københavns Lufthavn og letter med kurs mod Tokyo, Japans hovedstad. Der er fuld forplejning ombord på flyet.
Vi lander i Tokyo om formiddagen og tager straks fat på de mange oplevelser, der venter os. Tokyo var engang en lille fiskerby, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, hver med deres helt eget særpræg og stemning, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.
Efter en god første frokost i Japan består dagens udflugt i et besøg ved Japans største shintohelligdom, Meiji Jingu. Templet stod færdigt i 1920 og er et symbol på kejserens vigtige rolle i det japanske samfund – både som politisk og religiøst overhoved. Først efter 2. Verdenskrig mistede kejseren sin status som guddommelig og sin politiske indflydelse. På vej ind til det hellige område går vi under en enorm torii-port og fortsætter gennem den fredfyldte skov, der omgiver helligdommen. Træerne her blev plantet som gave fra hele Japan til kejseren, da det blev bygget.
Herefter skal vi til et af byens mest berømte områder overhovedet – både blandt japanerne selv og blandt turister – nemlig Shibuya, der ligger midt i byen, og hvis station er et af Tokyos trafikale knudepunkter. I Shibuya-krydset vælter neonlys og storskærme med reklamer og musikvideoer ud fra højhusene, og hundredvis af fortravlede japanere – fra forretningsmænd til skoleelever i deres skoleuniformer og trendy unge med vilde frisurer – haster ud i fodgængerfeltet, når lyset skifter til grønt. Foran stationen er der en lille statue af en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte mødested. Historien om den loyale hund Hachi, der dag efter dag trofast venter på sin herre foran stationen – selv efter dennes død – er i sig selv ganske rørende. Og historien om Hachi blev filmatiseret i Japan i 80’erne, inden den i 2009 kom i en Hollywood-udgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens ejer.
Om aftenen tager vi for alvor hul på vores japanske eventyr med en velkomstmiddag på et japansk spisested. Det japanske køkken er et af verdens sundeste og mest varierede med masser af fisk og grøntsager, og det rummer et hav af andre spændende retter end blot sushi. Maden er i sig selv en stor del af oplevelsen, når man besøger Solens Rige. På en del restauranter er der billeder af retterne – ja, endda plastikmodeller i naturstørrelse af de enkelte retter – så der er gode muligheder for at kaste sig ud i noget nyt og spændende!
I forbindelse med ankomstdagen til Tokyo kan dagsprogrammet variere alt efter ankomsttidspunktet til Japan. Derfor er det ikke sikkert at vi når alle programsatte ting på ankomstdagen (gælder også velkomstmiddagen). I vil dog få alle oplevelserne under jeres ophold i Tokyo – nogle blot på de efterfølgende dage i byen (velkomstmiddag evt. på dag 3).
På dagens udflugt, som overvejende foregår til fods, begynder vi med et besøg på Tsukiji Fiskemarked, en gang verdens største af slagsen, der gennem mere end 80 år har solgt fisk til indbyggerne og restauranter i Tokyo. Men nu er det desværre slut, fiskemarkedet er flyttet ud af den centrale del af byen, med meget mere strikse regler for besøgende, da de gamle haller skulle have været brugt i forbindelse med De Olympiske Lege i Tokyo i 2020, som jo desværre måtte aflyses. Stedet er dog stadig absolut et besøg værd. Mange af butikkerne og boderne er der endnu, og man kan stadig få masser af lækre sushismagsprøver, hvilket vi selvfølgelig også skal prøve.
Fra fiskens verden begiver vi os ud videre ud i metropolen Tokyo, hvor imponerende bygningskunst i alle afskygninger præger gadebilledet: fra futuristiske kæmpebygninger til kedelige kontorbygninger – et miks af stilarter, overalt hvor man kigger hen. Meningerne om Tokyos arkitektur og byplanlægning er da også mange, men én ting er helt sikker: Det er alt andet end kedeligt at gå på opdagelse i Tokyos gader. Vi besøger den store Hamarikyu-have i det centrale Tokyo. Haven ligger langs Tokyo-bugten og er anlagt i traditionel stil med et tehus midt ude på en lille ø. Den traditionelle stil står i stærk kontrast til de mange højhuse, som omkranser haven.
Fra Hamarikyu-haven tager vi en båd til Odaiba, et populært indkøbsområde beliggende på en menneskeskabt ø ude i Tokyo-bugten. Her får vi tid på egen hånd til indkøb og frokost. Vi tager med monorail-tog til Ginza, Tokyos mest eksklusive shoppingområde, hvor alle Japans dyre mærkevarer og stormagasiner er repræsenteret. Dette er Japans pendant til Fifth Avenue i New York og Champs-Elysées i Paris! Vi går en tur ned ad Ginzas livlige og stilfulde hovedgade, hvor ikke blot folk på shopping, men også travle forretningsmænd præger gadebilledet.
Herefter fortsætter vi til en sand arkitektonisk perle. Vi går en tur gennem det store konferencecenter Tokyo International Forum fra 1996, hvis store stål- og glaskonstruktion ligner skroget på en meget lang båd. Her afholdes konferencer, messer, koncerter og udstillinger, og her er sågar en dansk cafe, hvor der blandt andet serveres hotdogs! Videre på vores gåtur besøger vi parken ved Kejserpaladset, hvor kejser Akihito og kejserinde Michiko bor sammen med deres to sønner, datter og deres familier.
Dagen er afsat til at gå på opdagelse i Tokyo på egen hånd. Og lad det være sagt med det samme: Tokyo er ét stort overflødighedshorn af spændende indtryk og muligheder, uanset om man er til shopping, museer eller til at dykke ned i de mange kulinariske fristelser, byen er så berømt for. Tokyo har flere Michelin-restauranter end Paris og London tilsammen, men også på de små mere ydmyge steder er der gastronomi på højt niveau. Mange spisesteder kører med favorable frokostmenuer, så prøv dig frem.
Det er let og effektivt at komme rundt i byen med metro, og rejselederen hjælper gerne med idéer til dagen. Tæt ved Shibuya, hvor vi var forleden, ligger bydelen Harajuku, hvor unge japanere – flere i udklædningstøj inspireret af de japanske mangategneserier – kommer for at shoppe i områdets små specialbutikker, ikke mindst i gaden Takeshitadori. Tæt derved ligger den ganske eksklusive shoppegade Omotesando, hvor du finder et hav af både japanske og udenlandske mærker.
I den helt anden boldgade af byens tilbud kan du opleve det gamle traditionelle Tokyo i bydelen Asakusa. Her er der stadig mange gamle velbevarede træhuse, der overlevede 2. Verdenskrigs ødelæggelser, og midt i Asakusa troner Asakusa Kannon-templet med den markante, store røde lanterne i indgangsporten. Gå lidt på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her!
Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkenshoppegaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end ALT til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern til grøn te og meget andet.
Hvis ikke man er så meget til eventyr på egen hånd, vil rejselederen stå klar med et tilbud om at tage ud til Tokyos nye olympiske stadion, som skal stå klar til OL i 2020. Stadionet ligger i bydelen Shinjuku. Byggeriet forventes færdigt i november 2019 og er tegnet af arkitekten Kengo Kuma.
For at gøre de næste dages togrejser samt færgeoverfarten så behagelige og afslappede som muligt, fragtes vores store bagage i aften til Kyoto, og vi rejser derfor blot med let oppakning, hvor der er pakket for de næste fire nætter. Vi møder vores store bagage igen ved indtjekning på hotellet i Kyoto på dag 9.
Vi skal med det berømte japanske lyntog, Shinkansen, til Morioka i Japans Tohoku region. På lidt over to timer kører vi de 535 kilometer til Morioka.
Inden vi stiger ombord på toget, er der mulighed for at købe en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke, til toget. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter – i form af fisk, kød, grøntsager og forskellige salater. Lækkert og ikke særlig dyrt!
Ved ankomsten til Morioka tager vi på byrundtur, hvor vi blandt andet besøger Iwate Park og ruinerne af den gamle Morioka borg, sæde for Nambu klanen under Edo-perioden, også kendt som Tokugawa-perioden fra 1603 til 1868. Nu om dage er der kun de imponerende granitmure tilbage og med den omgivende park hvor kirsebærtræerne blomstrer om foråret udgør scenen et smukt syn. I parken finder vi også Sakurayama-helligdommen og det såkaldte Ishiwara Sakura, et ældgammelt kirsebærtræ som ihærdigt og møjsommeligt er vokset op igennem en sprække på en massiv granitsten.
Herefter indkvarterer vi os på vores dejlige onsen hotel, hvor resten af dagen kan bruges til ren afslapning i de hyggelige og rolige omgivelser. Om aftenen samles vi til middag på hotellet, men forinden kan det varmt anbefales at prøve et dyp i de varme kilder kaldet onsen, disse vulkanske kilder skulle efter sigende have mange gavnlige og helbredende egenskaber. Der er en masse baderegler der skal overholdes i et onsen-bad, men nærmere instrukser og gode råd vil blive givet på stedet af rejselederen. Et onsen-bad er under alle omstændigheder en meget japansk oplevelse og noget, der bør prøves.
I dag skal vi lære om livet ude på landet i Japan. Det japanske køkken bygger først og fremmest på årstidens lokale råvarer, herunder især ris, fisk og grøntsager, og vi skal lære, hvordan man bedst udvælger og plukker grøntsager og om, hvordan de tilberedes bedst. Senere skal vi sammen med en japansk kok lære at tilberede misosuppe, en næringsrig japansk suppe, som indeholder miso og dashi. Miso er en japansk pasta, der hovedsaligt består af sojabønner, og dashi er en japansk fond med fisk. Misosuppe er en af de mest basale spiser i det japanske køkken og tilberedes gerne med grøntsager, tang, tofu, nudler, fisk og ris. Og ris skal vi også lære om, ris er lige så grundlæggende for det japanske køkken som misosuppe, man spiser ris til alle måltider! Og derfor er det også en større kunst at koge ris på den helt rigtige måde, og det skal vi lære i dag.
Til frokost spiser vi den lækre mad, vi selv har tilberedt, og om aftenen er der middag tilbage på det dejlige hotel.
Vi siger farvel til hyggelige Morioka og tager Shinkansen videre til Hakodate i Hokkaido, Japans nordligste ø. Vi tilbagelægger 328 km, og ved ankomsten til Hakodate tager vi hen til Goryokaku-fortet, Japans første fort opført i vestlig stil. Eftersom Hakodate var en af de første havnebyer, der blev åbnet op for international handel efter Japans isolation fra omverdenen i Edo-perioden, har byen modtaget betydelig påvirkning fra den vestlige verden, og man finder stadig mange bygninger opført i vestlig stil, såsom kirker og huse. Goryokaku fort er et kæmpestort, stjerneformet citadel, som blev bygget i de sidste år af Edo-perioden som et værn mod de fremmede, imperialistiske magters indtrængen. Nogle år senere blev fortet skueplads for en borgerkrig mellem shogunatets hær og de mere overlegne tropper udsendt af den nye Meiji regering. Efter at fortet mistede sin militære betydning blev den omdannet til en offentlig park i begyndelsen af 1900-tallet. Der blev plantet over 1.000 kirsebærtræer langs voldene, som udgør et fantastisk syn når de står i fuldt flor, hvilket som regel sker i begyndelsen af maj måned. Vi tager op i det 107 meter høje observationstårn, hvor vi kan få et godt indtryk af det stjerneformede fort.
Når mørket falder på, tager vi kabelbanen op til toppen af det 334 meter høje Hakodate bjerg. På klare dage og aftener er udsigten fra bjerget helt fænomenal.
Inden vi siger farvel til Hakodate tager vi en tidlig tur ind til Hakodates berømte morgenmarked. Her finder man alt hvad hjertet kan begære af friske Hakodate råvarer, med særligt fokus på fisk og skaldyr. Der er også masser af grøntsager, frugt og søde sager, og markedet er et perfekt sted til at købe nogle af de lidt mere spøjse souvenirs med hjem.
Herefter tager vi det regionale lyntog til Sapporo. På cirka fire timer kører vi de 319 kilometer til Sapporo, og ved ankomsten tager vi på byrundtur. Sapporo er hovedbyen på øen Hokkaido, den næststørste, nordligste og mindst udviklede af Japans fire hovedøer. Den uspolerede natur gør Hokkaido til et yndet mål for naturelskere, men selve Sapporo by er også en af de mest interessante storbyer i Japan, kendt for de mange is- og snefestivaler der afholdes hver vinter, den gode mad og så selvfølgelig den ikoniske Sapporo øl som kommer herfra.
Vi starter med at besøge det berømte Sapporo klokketårn, byens vartegn, der kimer hver time. Bygningen er af amerikansk design og er en af de få bygninger i vestlig stil der har overlevet i Sapporo, en by der blev udviklet i 1870’erne med hjælp fra amerikanske rådgivere. Dernæst skal vi selvfølgelig besøge det berømte Sapporo ølmuseum, beliggende i det gamle, oprindelige Sapporo bryggeri. Her ser vi, hvordan øllen bliver til og lærer om, hvordan det hele startede. Der er naturligvis også mulighed for smagsprøver bagefter.
Efter middag tager vi lokaltoget videre til Otaru og færgeterminalen, en kort tur på cirka en halv time. Det er nemlig nu tid til endnu et af højdepunkterne på turen idet vi nu skal med natfærgen til Maizuru i nærheden af den gamle kejserby Kyoto. Vi finder os til rette i vores kahytter, går til køjs og bliver vugget i søvn af havets bølger. Vi bor i to-sengs kahytter i kategorien Deluxe A i japansk stil med en lille privat balkon.
To færger sejler på ruten mellem Otaru og Maizuru, Hamanasu og Akashiya hedder de, og de to færger er stort set identiske. Der er plads til 746 passagerer om bord på færgen, som består af tre dæk, med elevator adgang til alle tre dæk. Nu er tiden inde til at slappe af og hygge sig om bord, der er flere restauranter og cafeteriaer, hvor man kan sidde og nyde en kop kaffe eller et måltid mad. Der er mulighed for at ryge om bord, men kun i særligt markerede områder, blandt andet er der ryge-lounges. Færgeoverfarten tager 21 timer i alt, og der er mulighed for igen at prøve et traditionelt japansk onsen-bad om bord, alt imens man skuer ud over Det Japanske Hav, der glider forbi udenfor. Om aftenen skal vi prøve en traditionel kaiseki-middag. Kaiseki forklares bedst som et måltid bestående af mange små retter, alle baseret udelukkende på sæsonens råvarer. Det er altså umuligt på forhånd at sige, hvad retterne består af, fordi det afhænger af lige just det tidspunkt, måltidet indtages på, hvilke råvarer der er tilgængelige på lige netop det tidspunkt. En kaiseki middag er kun til særlige begivenheder såsom bryllupper og fødselsdage, men vi har jo også rigeligt at fejre med vores tilstedeværelse her i Japan.
Vi ankommer til Maizuru om aftenen og kører straks videre til Kyoto, en bustur på et par timer. Vi kommer dermed lidt sent i seng i aften, men kan tage den lidt med ro på morgendagens udflugter.
Kyoto rummer over 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer shogunens Nijo-borg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.
Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under 2. Verdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Desværre har bystyret ikke vist byen samme respekt, så de store sammenhængende kvarterer af smukke træhuse er næsten forsvundet. Men ingen har vovet at røre de tusinder af templer, helligdomme og smukke haver. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor skønhed og æstetik var i højsædet.
I byens nordlige udkant ligger det berømte Guldtempel. Den smukke guldbeklædte pavillon er en nøjagtig kopi af den over 500 år gamle bygning, som en sindssyg tempelpræst satte ild til i 1950.
Den militære øverstkommanderende i kejsertidens Japan var shogunen. I længere perioder af landets historie var han også den mest magtfulde mand i landet. Kejserens rolle var mere tilbagetrukket og af symbolsk karakter.
I 1603 opførte Tokugawa-shogunslægten Nijo-borgen. Bygningerne i denne borg, der er Japans bedst bevarede, er af meget høj kvalitet. De bedste bygningshåndværkere byggede borgen, og datidens bedste kunstnere udsmykkede den. Nattergalegulvet er et godt eksempel på, hvor raffineret borgen er. Gulvet er konstrueret således, at det knirker, når man træder på det, så eventuelle snigmordere ikke kunne nærme sig uden at blive hørt. Træskærerarbejdet og de mange malerier, der pryder vægge og lofter, er af stor kunstnerisk værdi.
Vi besøger shintohelligdommen Fushimi Inari-taisha og går en tur gennem den lange arkade af orangerøde torii-porte, der ligger i hundredvis tæt efter hinanden og former vejen. Denne orangerøde arkade dannede i øvrigt kulisse for storfilmen ”Mit liv som geisha”. De orangerøde porte står i smuk kontrast til den omgivende grønne skov. Dette er en af Kyotos knap så kendte attraktioner, men ikke desto mindre for mange besøgende er det et af de helt store højdepunkter!
Bagefter går vi en tur gennem Kyotos berømte Gion-kvarter. På vejen besøger vi også det berømte Nishiki-marked. Her finder man et væld af japanske specialiteter smukt præsenteret – fra frugt og grønt til fisk, kød, pickles, snacks og så videre. Markedet er en farverig oplevelse, og her plejer de ikke at være kede af at give smagsprøver. I Gion-kvarteret ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte geishaer arbejder. Er vi heldige, ser vi nogle af dem trippe af sted i deres dyre kimonoer og med smukt opsat hår.
300 kilometer vest for Kyoto ligger Hiroshima. Den 6. august 1945 blev byen lagt i ruiner, og over 100.000 mennesker blev dræbt, da verden oplevede, at en atombombe blev bragt til sprængning. I dag står en kuppelformet ruinbygning som et minde om de enorme ødelæggelser, som eksplosionen forårsagede. Nærved ligger den smukke fredspark med en fredsflamme, der først bliver slukket, når det sidste atomvåben er destrueret. Vi besøger parken og fredsmuseet, der sagligt og instruktivt viser, hvad der skete. I dag er Hiroshima fuldstændig genopbygget, og byen er anderledes end de fleste andre japanske byer med sine brede og luftige gader og det velordnede bybillede.
Vi spiser frokost i Hiroshima og skal herefter opleve en af Japans mest berømte, fotograferede og elskede motiver – nemlig den ”svævende” røde torii-port ude i vandet ved øen Miya-jima, som vi sejler over til. Smukt, poetisk og klassisk japansk!
Cirka 45 minutters kørsel i bus fra Kyoto ligger Wazuka telandsby, en lille perle gemt væk i bjergene. Her holdes de gamle japanske traditioner omkring teproduktion fra over 800 år tilbage i tiden stadig nøje i hævd. Wazukas te, som blandt andet indbefatter Matcha og Kabuse Sencha, lovprises over hele Japan for at være blandt de absolut bedste. Mere end 300 familier ernærer sig inden for tedyrkning og teproduktion og lever her i de smukke omgivelser blandt bølgende temarker. I Wazuka lærer vi ikke bare om de forskellige tesorter og om, hvordan de dyrkes, men vi får også åbnet øjnene og smagsløgene op for, hvad te ellers kan bruges til, og i hvilke andre madvarer og retter te også kan indgå i, for eksempel tenudler og teis. Vi spiser en rigtig tefrokost her, og således mætte både i maven og på indtryk fortsætter vi videre til et andet højdepunkt på dagens program, nemlig det verdensberømte Miho-museum, som ligger en lille times kørsel fra Wazuka.
Miho-museet er opkaldt efter Mihoko Koyama, grundlæggeren af den religiøse bevægelse Shumei, der tror på at livet bliver skønnere igennem kunst og natur. Det er et glimrende eksempel på, hvad man kan udrette, hvis man har smag for kunst og rigtig mange penge. Koyama-familien hyrede den kinesisk-amerikanske stjernearkitekt I.M. Pei, kendt for værker såsom Louvres glaspyramide, til at forestå et museum i verdensklasse. Beliggenheden blev valgt i Shigaraki-bjergene, og museet beskrives i brede kredse som et arkitektonisk mesterværk, hvor glas, stål og beton integreres i det omkringliggende skov- og bjergområde. Museet huser Koyama-familiens private kunstsamling.
Vi starter dagen i den vestlige ende af Kyoto, hvor vi tager på en lille cykeltur i det naturskønne område Arashiyama for foden af bjergene. Her besøger vi det UNESCO-fredede tempel Tenryu-ji, der er berømt for sin smukt anlagte zenhave fra 1300-tallet. Templet stod færdigt i 1339 og er en del af Rinzai-skolen inden for den japanske buddhistiske verden. Bagefter cykler vi videre gennem den smukke bambuslund, hvor et tykt tæppe af meterhøje bambusser slår den eksotiske stemning an, og gennem rolige landområder med rismarker og UNESCO-fredede bygninger.
Herefter er der tid til at gå på opdagelse i Kyoto på egen hånd. Rejselederen vil være behjælpelig med gode råd og anbefalinger. Der er masser af gode muligheder for blandt andet at købe traditionelt japansk kunsthåndværk og grøn te, som Kyoto er berømt for.
Vi slutter aftenen af med en japansk middag på en af Kyotos gode restauranter. På menuen er det berømte wagyu-kød, lækkert fedtmarmoreret japansk oksekød, som kvalitetsmæssigt kan sammenlignes med det kendte kobekød. En kulinarisk oplevelse, man sent glemmer, med det super møre kød, der nærmest smelter på tungen.
Alt efter afrejsetidspunkt har vi dagen i Kyoto på egen hånd. Når det er blevet tid til at forlade hotellet, kører vi mod lufthavnen for at sætte os til rette i flyet hjemad. (På nogle afgange flyver vi hjem om aftenen og lander den efterfølgende dag).
Shinkansen
Prisinformation
- Rejsens pris
-
Fra kr. 32.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer
- Tillæg for enkeltværelse
-
Kr. 4.198,-
- Prisen inkluderer
-
- Dansk rejseleder
- Fly København – Tokyo og Osaka – København
- Togrejse med Shinkansen Tokyo – Morioka – Hakodate og Kyoto – Hiroshima – Kyoto
- Natfærge Otaru – Maizuru i delt dobbeltkahyt i kategorien Deluxe A, med privat balkon
- Øvrig transport i henhold til program
- Indkvartering på hoteller i delt dobbeltværelse
- Morgenmad dagligt
- Frokost dag 2, 6, 11, 12
- Middag dag 2, 5, 6, 9, 13
- Alle udflugter og entréer som beskrevet i program
- Separat bagagehåndtering Tokyo – Kyoto
- Skatter og afgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Sygdomsafbestillingsforsikring 7 % af rejsens pris
- Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Tillæg for enkeltværelse
- Drikkevarer
- Personlige fornødenheder
- Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
- Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"
Praktiske oplysninger
Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
Oplysninger om rejsen
Bagagehåndtering
På denne rejse benytter vi det japanske højhastighedstog Shinkansen, hvor der er begrænset plads til bagagen; derfor vil denne blive transporteret separat. Nærmere beskrivelse findes i dagsprogrammet.
Meget vigtig information om tatoveringer
Skik følge eller land fly. I Japan har man en meget anderledes holdning til det at have tatoveringer, end vi er vant til her i Vesten. Fordi det i Japan kun er såkaldte yakuza, mafiamedlemmer, som benytter sig af denne kropsudsmykning, har mange hoteller direkte forbud mod at måtte bruge deres onsen, altså varme kilder, på hotellerne, hvis man har tatoveringer. Hvis man ikke respekterer dette, kan det have alvorlige konsekvenser, og i værste fald kan man blive bortvist uden kompensation for tabt hotelophold. Dette er selvfølgelig ene og alene de japanske hotellers beslutning, og Albatros har ingen indflydelse på denne politik. Derfor opfordrer vi på det kraftigste til at dække sig til i fald man har tatoveringer for at undgå unødige komplikationer på rejsen.
Indkvartering
Vi benytter os af rene og pæne hoteller med små værelser, eget bad og toilet samt tv og gratis Wi-Fi. Hotellerne i storbyerne ligger som regel i tæt afstand til metrostationer, som danner rammerne for vores udflugter der.
Ikke egnet til gangbesværede
Da der på denne rejse gøres brug af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte udflugter, vil der være forholdsmæssigt mange gåture. Rejsen egner sig således ikke til gangbesværede.
Deltagerantal
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Mere om Japan
Her kan du få mere at vide om Japan: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Drikkepenge
Man giver ikke drikkepenge i Japan.
Generelle forhold
Rejsens krav til fysisk formåen
Rejseforsikring
Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
Drikkepenge
Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Pas
Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.