Ekspedition 69 grader nord - Kurs Diskoøen og Baffin Island

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Kom med Albatros Expeditions på en unik ekspeditionsrejse, hvor vi udforsker Grønlands vilde vestkyst med Diskoøen og Baffin Islands enorme vildmark i Canada.

Albatros Expeditions kan med stor fornøjelse præsentere en ny og spændende rejse i sommeren 2024 – en ekspeditionsrejse om bord på Ocean Albatros, hvor vi udforsker Vestgrønland, Diskoøen og canadiske Baffin Island i territoriet Nunavut.

Denne spændende sejlrute giver dig mulighed for at se de små men livlige hovedstæder i Grønland og Nunavut, møde en imødekommende lokalbefolkning i maleriske byer og bygder samt udforske betagende arktisk natur med gletsjere og isbjerge, dybe fjorde og stejle bjergkæder.

Rejsen begynder i Kangerlussuaq, hvorfra vi sejler til Nuuk, Grønlands foretagsomme hovedstad. Fra Nuuk besøger vi Kangaamiut, en lille hyggelig bygd, som er rig på traditioner og kultur. Hernæst skal vi besøge de spektakulære gletsjere i Evighedsfjorden, før vi sejler over Davisstrædet, som ligger i smørhullet mellem Grønland og Canadas største ø, Baffin Island. Her gør vi landgang i Iqaluit, som er både hovedstad og den største by i Nunavut.

Vi kommer helt tæt på den lokale inuitkultur, og det går nu fra by til land, når skibets kurs sættes mod Lower Savage, Monumental og Lady Franklin-øerne, som alle er hotspots for arktisk dyreliv. Vi vil derefter fortsætte ekspeditionen til bygden Pangnirtung, som ligger i spektakulære naturomgivelser og er af Nunavuts mest kendte samfund.

Efter Pangnirtung vender vi tilbage til Grønland og ankommer til landets næststørste by Sisimiut, hvorefter vi fortsætter nordpå til den evigt tilisede Diskobugt-region. Vi besøger de svungne bjerge i Qeqertarsuaq og den fredfyldte Isfjord med Ilulissat, som er på UNESCU’s liste over verdensnaturarv.

Vi vender tilbage til Kangerlussuaq via den lille bygd Itilleq, hvor den besøgende kan opleve livet i en traditionel grønlandsk bosættelse.

Denne rejse er således med besøg i hele to mægtige arktiske nationer. Den er en enestående chance for på samme tid at opleve inuitkultur på begge sider af Davisstrædet, være vidne til et unikt arktisk dyreliv og udforske den betagende vildmark højt mod nord.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta DKK, CAD

Dagsprogram 14 dage
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Ombordstigning på Ocean Albatros. Polarcirklen krydses på vej mod syd
Dag 2
Nuuk, Grønland
Dag 3
Kangaamiut og Evighedsfjorden, Grønland
Dag 4
Over Davisstrædet. Oplevelser om bord
Dag 5
Iqaluit, territoriet Nunavut , Canada
Dag 6
Lower Savage Islands, territoriet Nunavut, Canada
Dag 7
Monumental Island og Lady Franklin Island, territoriet Nunavut, Canada
Dag 8
Pangnirtung, territoriet Nunavut, Canada
Dag 9
En dag til søs øst over Davisstrædet
Dag 10
Sisimiut, Grønland. Byvandring og mulighed for vandretur
Dag 11
Qeqertarsuaq på Diskoøen og Kuannit. Vandretur i Qeqertarsuaq
Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb om bord)
Dag 13
Itilleq, Grønland
Dag 14
Kangerlussuaq og hjemrejse til København

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
64.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq. Ombordstigning på Ocean Albatros. Polarcirklen krydses på vej mod syd Afsejling kl. 18.00

Vi lander i Kangerlussuaq, som er den største af Grønlands internationale lufthavne for civil trafik. Herfra fordeles trafikken til resten af Vest- og Nordgrønland. Der bor permanent ca. 4-500 mennesker i byen, og her ligger Albatros Arctic Circle’s hovedkontor med hotel og souvenirbutik, kun ca. 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen i Kangerlussuaq. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands hjemmestyre.

Efter ankomst kører vi til havnen ca. 12 km vest for lufthavnen for afsejling med vores skib, M/S Ocean Albatros. Vi bliver i mindre hold sejlet i Zodiac-flåder de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op.

Når vi først er kommet ombord, vil vi få anvist vores respektive kahytter. Herefter er der en obligatorisk sikkerhedsøvelse, og mens vi nyder en dejlig middag i restauranten, påbegynder vi sejladsen ud gennem fjorden.

Kangerlussuaq ligger tæt på Polarcirklen, som vi krydser på vores vej gennem fjorden.

Middag ombord er inkluderet.

Dag 2
Nuuk, Grønland Ankomst kl. 12, afsejling kl. 20
Statue af den norske missionær Hans Egede i Nuuk

Nuuk er en by med kontraster. Her er en blanding af højhuse og traditionelle træhuse, et aktivt kulturliv men tæt på smuk natur. Den livlige grønlandske hovedstad føles meget større end den er med sine blot 19.000 indbyggere, og her er et væld af spændende seværdigheder og aktivitetsmuligheder. De rolige fjorde omkring Nuuk har været beboet af paleo-inuit-kulturer siden mindst år 2200 f.Kr. Der er tilmed arkæologiske beviser, der indikerer bølger af migration gennem området, da oldtidsjægere fulgte efter migrerende bytte.

Omkring år 100 e.Kr. etablerede norske kolonister fra Island den vestlige bosættelse i de grønne enge ved Nuuk Fjord. Disse bosættere forsvandt på mystisk vis flere hundrede år senere, og den næste skandinav, der besøgte området, var Hans Egede, den danske missionær, som 'genopdagede' Grønland og grundlagde Nuuk som Godthåb ("Godt Håb") i 1728.

Danske initiativer for at modernisere Grønland i 1950'erne efterlod et tydeligt præg på Nuuk. Selv med de medbragte forbedringer til byens infrastruktur, vidner de mange store lejlighedsblokke i byen om hurtig (og til tider hovedløs) urbanisering. Som Grønlands hovedstad fortsætter byens befolkning også med at vokse hurtigt. Der bygges nye forstæder under Ukkusissat, bjerget der tårner sig op øst for byen.

Nuuk har meget at tilbyde kræsne besøgende. Grønlands største by er hjemsted for landets store kulturinstitutioner. Sving fx forbi Kolonihavnen og besøg det Grønlandske Nationalmuseum. Det rummer en skattekiste af historie, der strækker sig tilbage til landets første beboere. Her finder man bl.a. artefakter fra paleo-inuit-perioden og den norrøne periode samt de betagende Qilakistoq-mumier.

Tag på en rejse gennem grønlandsk kultur i Katuaq, byens kulturcenter og et arkitektonisk vidunder. Køb autentisk grønlandsk kunst i byens mange små butikker eller slap af på en hip café ved fortovskanten med en grønlandsk kaffe og nyd udsigten til bylivet. Nuuk York (som stolte lokale kalder det) er ikke som nogen anden by i Grønland, eller faktisk i verden.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 3
Kangaamiut og Evighedsfjorden, Grønland Ankomst til Kangaamiut kl. 7.00, afsejling kl. 11.00. Sejlads i Evighedsfjorden fra kl. 13.00-13.00

Vores ekspedition er nu for alvor i gang, når vi i dag ankommer vi til den lille bygd Kangaamiut, en utrolig malerisk bosættelse i Grønlands centrale Qeqqata-region. Kangaamiut  er omgivet af koldt rigt vand og et stort bagland fyldt med vildt, og her bevæger livet sig i et mageligt tempo.

Indbyggerne lever stadig et overvejende traditionelt liv, som er baseret på jagt og fiskeri. Man kan gå en tur til heliporten på toppen af bakken, hvorfra der er en fantastisk udsigt over byen og de omkringliggende fjordlandskaber.

Kunstnere fra Kangaamiut er velkendte i hele Grønland, og nogle af lokalbefolkningens mest pragtfulde værker kan ses på byens lille museum.

Om eftermiddagen sejler vi mod Evighedsfjorden/Kangerlussuatsiaq, en af de mange dybe fjorde mejslet ud mellem de stejle bjerge i denne region. Det danske navn 'Evighedsfjorden' henviser til indløbets enorme størrelse, mens det grønlandske navn 'Kangerlussuatsiaq' kan oversættes til 'Den Ret Store Fjord', hvilket er lidt af en underdrivelse!

Evighedsfjorden strækker sig ca. 100 km ind i de gletsjerklædte bjerge, og skærer sig gennem den store iskappe, som dækker det meste af landet mellem Nuuk og Sisimiut – Grønlands to største byer. Hvis vinden og vejret er med os, vil vi forsøge at udforske fjorden på en Zodiac-sejlads foran Evighedsgletsjeren, der flyder ud i fjorden fra Maniitsoq-isskorpen ovenover.

Hold øje med kælvninger fra gletsjeren, samt lomvier og rider på de nærliggende fugleklipper. Vi gør opmærksom på, at sikkerhed altid er i højsædet, og at det altid er kaptajnens og vores ekspeditionsleders beslutning, om det er muligt at gennemføre Zodiac-sejlads.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 4
Over Davisstrædet. Oplevelser om bord

Davisstrædet adskiller det sydvestlige Grønland fra det østlige Nunavut. Det er opkaldt efter John Davis, en af de mange europæiske opdagelsesrejsende, som begav sig ind i dette område i deres søgen efter Nordvestpassagen. Området var tidligere et mekka for europæiske hvalfangere, som kom for at jage de store nordlige rethvaler, som engang hyppigt besøgte området.

Kysterne ved Davisstrædet er sparsomt beboede med Nuuk og Iqaluit som klart de største byer. De ekstreme tidevandsforskelle og den kraftige vinteris gjorde engang adgangen til regionen til en alvorlig udfordring, selvom moderne ekspeditionsskibe som Ocean Albatros nu med lethed kan navigere sådanne farvande.

Dage på søen er aldrig kedelige. Skibets ekspeditionshold arrangerer en række aktiviteter om bord for både hovedet, kroppen og sjælen. Der vil være foredrag i skibets teatersal om lokal historie, dyreliv, geologi, kultur og meget mere.

Du kan desuen slappe af med en massage i Albatros Polar Spa (mod betaling), eller blot nyde synet af havfuglene, der glider langs skibet, fra vores boblebade, mens Ocean Albatros sejler tværs over Davisstrædet.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 5
Iqaluit, territoriet Nunavut , Canada Ankomst kl. 9.00, afsejling kl. 17.00

Iqaluit (som betyder 'Mange Fisk' på inuktitut) er den travle hovedstad i det canadiske territorium Nunavut – efter Nunavut-forhold. Selvom den ligger på samme breddegrad som Nuuk, kunne byerne ikke være mere forskellige.

Den vestlige side af Davisstrædet er betydeligt koldere end den østlige, og landskabet omkring Iqaluit er derfor meget mere barskt end det sammenligneligt varme Grønland. Ikke desto mindre har denne vilde region en robust skønhed, som er helt dens egen.

Området blev ligesom Nuuk brugt af nomadiske inuitgrupper i tusinder af år før europæernes ankomst, da det var et rigt fiskeområde (deraf navnet på inuktitut). Europæerne kom først hertil i deres søgen efter den sagnomspundne Nordvestpassage.

Selve byen Iqaluit blev grundlagt som Frobisher Bay af Hudson's Bay Company og blev udvidet under Anden Verdenskrig, da USA byggede Frobisher Bay Air Base – en vigtig lufthavn, hvor transatlantiske fly kunne mellemlande. Udbuddet af tjenesteydelser og i kølvandet antallet af indbyggere forøgedes, da USA investerede i området som en del af radarsystemet ”Distant Early Warning Line”.

Iqaluit er den største by i Nunavut og her bor ca. 8.000 sjæle. Da byen er det administrative, uddannelsesmæssige og transportmæssige knudepunkt i Nunavut, er den rig på historie og kultur. Hold især øje med de gamle Hudson’s Bay Company-bygninger nær kysten i det nærliggende Apex/Niaqunngut, som er opført samtidig med byens grundlæggelse, den iglo-formede Arktiske Katedral, det futuristiske Iqaluit-gymnasium (bygget til at modstå byens brutale vinterforhold) samt de forskellige betagende skulpturer, vægmaleriers og andre værker af inuit-kunstnere rundt omkring i byen.

Den unikke blanding af canadisk og inuitkultur gør Iqaluit en fascinerende by at udforske. Fx serverer man poutine, den klassiske canadiske pommes frites med ost og brun sovs) til frisk arktisk ørred, politikere sidder på sælskindstole i territoriets lovgivende forsamling og narhvaltænder danner korset i byens iglo-formede katedral.

Hvis du har lyst til at komme endnu dybere ind under huden på den lokale kultur, kan du på egen hånd gå en tur på museet Nunatta Sunakkutaangit eller besøgscenteret Unikkaarvik Besøgscenter, som stolt viser regionens fascinerende historie og kultur.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 6
Lower Savage Islands, territoriet Nunavut, Canada Sejlads på både Ocean Albatros og i Zodiacs fra kl. 7.00 til kl. 17.00

Øgruppen Lower Savage Islands er en gruppe af robuste, lavtliggende øer ved munden af Frobisher-bugten, den store indsejling, der fører ind til Iqaluit. Årtusinders påvirkning fra is, vind og hav har udhulet to dybe kanaler i disse øer, som næsten synes som skabt til udforskning med Zodiac.

Selvom landskabet er bart, øde og uforanderligt, oplever det sydlige Baffin-område nogle af de største tidevandsforskelle på kloden, og disse kraftige strømme holder havet omkring øerne friskt og rigt på næringsstoffer. Derfor er disse vande et mekka for det arktiske dyreliv, som vi håber at få øje på på en dag med Zodiac-krydstogt i området (vejrafhængigt).

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 7
Monumental Island og Lady Franklin Island, territoriet Nunavut, Canada Sejlads ved Monumental Island fra kl. 7.00 til kl. 11.00 og sejlads ved Lady Franklin Island fra kl. 13.00 til kl. 17.00

To nøgne og isolerede klipper stiger op af havet ud for Baffin Islands sydøstkyst. Det er Monumental Island og Lady Franklin Island, to af de områder i Nunavut, der er rigest på dyreliv.

Monumental Island fik sit engelske navn til ære for den skæbnesvangre Franklin-ekspedition. Dog refererer det inuktitutske navn, Umiannguaq, til øens form, hvilket kan oversættes til 'Den Lille Båd'. Lady Franklin Island blev navngivet til ære for Franklins kone, som sponsorerede hele syv ekspeditioner i sin søgen efter sin forsvundne mand. Desværre var det en forgæves bestræbelse.

Langt ude til havs, fjernt fra de nærmeste menneskelige bebyggelser og dækket af is det meste af året ligger disse uberørte øer som et yndet tilflugtssted for isbjørne og hvalrosser.

De ses ofte i området sammen med de enorme flokke af havfugle, der yngler på disse fjerntliggende øer. Selvom man aldrig kan have garanti for at se dyreliv, er disse to steder de bedste steder i Nunavut, hvis man gør sig håb om at se arktisk dyreliv, så hav kikkerterne og kameraerne klar!

Morgen, frokost og middag om bord.

Dag 8
Pangnirtung, territoriet Nunavut, Canada Ankomst kl. 12.00, afsejling kl. 18.00

Her i de smulte vande ved den enorme Kuugarjuaq-fjord ud for Cumberland Sound ligger Pangnirtung. Det er måske et af de smukkeste steder i Arktis. Den lille bygd ligger midt i et område med svungne gletsjerklædte bjerge og milevis af uberørt tundra.

Pangnirtung er indbegrebet af en isoleret inuitbosættelse i Canada. Stednavnene her er fyldt med beskrivelser. Kuugarjuaq betyder noget i retning af 'Bliver en Stor Flod', mens Pangniqtuq betyder 'Stedet for rensdyrtyr' – selvom mange gerne sparer et par sekunder ved bare at lande den 'Pang'.

De lokale inuitter i regionen har kun haft kontakt med europæere i de sidste 100 år. Bygden blev grundlagt som en handelspost for Hudson’s Bay Company, og den moderne by voksede sig større. I dag bor her ca. 1.500 mennesker.

Da naturen her er så enestående, har byen fået kælenavnet 'Arktis' Schweiz'. Regeringen har taget sinitiativ til at fremme den lokale inuitkunst, og her kan man finde både udskæringer, tryk og vævede varer. Og hvem ved. Måske vender du hjem med en Panghat, som er den tætstrikkede ikoniske hovedbeklædning fra Nunavut.

Morgen, frokost og middag om ord.

Dag 9
En dag til søs øst over Davisstrædet

Mens Ocean Albatros vender tilbage over Davisstrædet til Grønland kan du nyde de fremragende faciliteter om bord på skibet. I løbet af dagen vil der være en lang række underholdningstilbud.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 10
Sisimiut, Grønland. Byvandring og mulighed for vandretur Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 17.00
Befolkningen er overvejende blandet inuit og nordeuropæere

Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med godt 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.

Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 2.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen.

De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1756 blev en koloni oprettet med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1756, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775.

I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel med museet og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger.

Tag med på en spadseretur gennem byen og om eftermiddagen er der mulighed for at deltage i en vandretur til Teleøen (ca. 4,5 km).

Sidst på eftermiddagen fortsætter vores sørejse videre mod nord. I løbet af aftenen passerer vi fjorden Sisimiut Isortuat, Nordre Strømfjord, bygderne Attu og Ikerasaarsuk samt den lille by Kangaatsiaq. I løbet af natten passerer vi Aasiaat (Egedesminde), inden vi sætter kursen mod den berømte Diskoø med de karakteristiske 1.000 meter høje lagdelte fjelde.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 11
Qeqertarsuaq på Diskoøen og Kuannit. Vandretur i Qeqertarsuaq Ankomst kl. 8.00, afsejling kl. 13.00

Under Diskoøens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navne “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. 

Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler, der blev fanget og trukket på land her. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet. Vi går gennem byen til den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”.

Øens flade fjelde er vulkanske og hører til blandt de yngste af de grønlandske geologiske formationer. Bjergene indeholder nogle særegne forekomster af rent jern og kul. Kullene blev i en årrække brudt fra Qullissat på øens nordkyst. Da minen og byen ved dansk dekret blev lukket i 1972, skabtes en stærk politisk bevidsthed blandt Grønlands unge. En bevidsthed, der var medvirkende til, at Grønland i 1979 fik hjemmestyre.

Vi stævner atter ud i bugten med kurs mod syd og Ilulissat.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 12
Ilulissat (“Isbjergenes Hovedstad”). Mulighed for sejltur eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb om bord) Ankomst kl. 7.30, afsejling kl. 19.00
Polarforskeren Knud Rasmussen blev født i Ilulissat

Ilulissat betyder ”isfjelde” på grønlandsk, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis.

Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart på cirka en meter pr. døgn, kælver Ilulissat Isbræ med en fart på 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons is pr. døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner.

Polarforskeren Knud Rasmussen blev født i Ilulissat, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen. Her kan man gå en tur gennem byen og afslutte med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiut-sletten, hvorfra man kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Du har også mulighed for at tage med på en spændende bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever de fantastiske islandskaber helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid efter. Husk varmt tøj!

(Sejlturen i Isfjorden er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles hjemmefra (Se mere senere i programmet).

Der er endvidere mulighed for at tilkøbe en flyvetur hen over Isfjorden. Flyveturen skal bestilles hjemmefra (Se mere senere i programmet).

Vi sejler nu atter ud i Diskobugten på vores vej sydover.

Morgen, frokost og middag ombord.

Dag 13
Itilleq, Grønland Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 17.00

Lige nord for polarcirklen ligger Itilleq, som er en af mange små bygder, der likker som prikker langs Grønlands vestkyst. Bygden ligger i hjertet af området Aassivisuit-Nipisat, som er på UNESCO’s liste over verdensarv. Stedet blev på listen på grund af sine gamle inuit-jagtarv, der dokumenterer Grønlands historie om beboelse.

Selvom tørvehusene og skindteltene er blevet erstattet af farverige moderne huse, har livsstilen her kun forandret sig en smule siden inuitterne først ankom til Grønland. De lokale hovedveje er vandet og isen, og havet fortsætter med at brødføde lokale, som det har gjort i tusinder af år.

På trods af denne gamle arv er lokalbefolkningen i Itilleq stadig fast forankret i den moderne verden med smartphones, hurtigt wi-fi og satellit-tv. Afhængig af hvor mange indbyggere, der er i byen under vores besøg (mange er ofte væk på udvidede jagtture), håber vi at kunne spille en fodboldkamp med de lokale. Selvom vi kan være flere end dem, vil de spille på hjemmebane. Held og lykke!

Dag 14
Kangerlussuaq og hjemrejse til København Ankomst kl. 7.00

I løbet af natten har kaptajnen bragt skibet mod Kangerlussuaq, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden om bord er det tid til at tage afsked med Ocean Albatros og dets besætning, inden turen går med Zodiacs ind til land og videre til lufthavnen for flyrejse til Island og København.

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse. 
Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 948,- pr. person

Skal bestilles og betales senest 45 dage inden afrejse.

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!

På denne 40 minutters flyvetur vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat. Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet, og med en garanteret vinduesplads har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge – og måske endda hvaler!

Pris: kr. 3.248,- pr. person

Skal bestilles og betales senest 45 dage inden afrejse.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 64.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Kangerlussuaq t/r (inkl. teknisk mellemlanding på Island)*
  • Transport, udflugter og Zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 13 nætters krydstogt med Ocean Albatros i delt udvendig dobbeltkahyt med (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med Albatros’ rejseleder og ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
  • Der vil være en såkaldt teknisk mellemlanding i Reykjaviks lufthavn Keflavik på både ud- og hjemrejsen, hvor flere gæster vil blive taget om bord. Det er ikke muligt at forlade flyet under den tekniske mellemlanding, som typisk varer en lille times tid (med forbehold).
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider efter togtet i Kangerlussuaq
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om skibet

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Den helt unikke patenterede stævn, den såkaldte X-Bov, betyder, at Ocean Albatros skærer sig gennem bølger på en mere stabil måde end konventionelle krydstogtsskibe gør. Der er plads til maksimalt 194 passagerer om bord, og det gennemarbejdede design giver en intim atmosfære, som sammen med den personlige service fra skibets personale giver en uforglemmelig oplevelse.

Hvordan er kahytterne og suiterne?

Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der få enkelt- og triple kahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer og tv.

Premiumsuiten 45 m2 – Kat. PS
Den største af alle kahytterne ombord Ocean Albatros er Premium Suiten. Denne 2-værelses suite har dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt balkon og rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4.
Denne kategori er på forespørgsel. Venligst henvend jer til Albatros Travel for pris.

Juniorsuite 42 m2 – Kat. A
De 4 juniorsuiter ombord Ocean Albatros har et fantastisk udsyn fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7.  Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, rummeligt badeværelse samt privat balkon. Kahytten kan tage op til 3 personer. Beliggende på Dæk 7.

Balkonsuite 28 m2 – Kat. B 

Ocean Albatros har 6 Balkonsuiter ombord beliggende på henholdsvis dæk 4 og 6. Suiterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt badeværelse og privat balkon. Balkonsuiterne er til 2 personer.

Balkonkahyt 24 m2 – Cat. C
Denne kahytskategori er den mest udbredte på skibet. Beliggende på henholdsvis dæk 4 & 6 har alle balkonkahytterne dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse og privat balkon. Enkelte af kahytterne vil have en sovesofa som gør det muligt at have et barn i kahytten også (de andre kahytter i kategorien har en bord/stole opsætning). Hvis man ønsker 2 kahytter med døre imellem, kan dette også forespørges på i denne kategori.

Standardkahyt med koøje 22 m2 – Kat. D
Standardkahytterne på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, koøje og badeværelse. Beliggende på dæk 3 & 4.

Standardkahyt med fransk altan 16 m2 – Kat. E
Standardkahytterne med fransk altan er alle placeret højt i skibet på dæk 7. Kahytten har dobbeltseng og gulv til loft vindue.

Tre personers kahyt med koøje 22 m2 – Kat. F
Standard tre personers kahytter på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base for op til 3 personer. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge,  1 sovesofa, koøje og badeværelse. Beliggende på dæk 3.

Standard enkeltkahyt med koøje 18 m2 – Kat. G
Standard enkeltkahytterne ombord er placeret på dæk 3. De ligger tæt på skibets mudroom (skibets bryggers) og med nem adgang til Zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Om ekspeditionskrydstogter

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig, og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er sejlads og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Flere landgange vil foregå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen hjælp. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå i land på egen hånd.

2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.

3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.

4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).

5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.

6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Bagage

Forsøg at begrænse mængden af bagage, da der ikke er for meget plads i kahytterne. Fartøjets besætning hjælper med at bære bagagen ombord. Der skal altid stå tydelig navn og adresse på al bagage.

Gode tips til pakkelisten - overordnet

En skibsrejse i Grønland i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af turen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 4 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiac sejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Gode tips til pakkelisten – i detaljer

Om bord

Påklædningen om bord på skibet er meget afslappet og i rigtig “ekspeditions-ånd”. Dette er ikke et luksuskrydstogt i Caribien, hvor mørkt tøj og lange kjoler fordres. Vi vil sikkert se mange jeans og striktrøjer.

Vanter, strømper og sokker

Mange foretrækker et par uldvanter inden i et par vandafvisende overtrækshandsker (overtræksluffer), eventuelt med et gummidække på indersiden, hvilket giver et bedre greb på isbelagte flader. Fotografer foretrækker et par fine fingervanter indeni i et par tykke handsker eller luffer, da man på den måde kan undgå stivfrosne finger. Skihandsker er helt ideelle. Strømper eller varme sokker af uldfrotté eller polypropylen. Gerne knæstrømper og hellere to tynde par end ét tykt par.

Gummistøvler

Højskaftede gummistøvler er en bydende nødvendighed, når man går i land. Ocean Albatros har gode solide støvler i størrelserne 35-47 til låns ombord til alle deltagere. Selvom personalet, der betjener gummibådene er behjælpelige, når man skal træde i land, så er det næsten uundgåeligt, at man indimellem træder ud i den lave brænding.

Sko

En Zodiac landgang foretages altid med gummistøvler, men medbring et par hverdagssko med god skridsikker sål til at færdes udendørs på skibet.

Jakke

En pålidelig vind- og vandtæt jakke med hætte er meget vigtig, måske faktisk det vigtigste beklædningsstykke på en arktisrejse. Jakken behøver ikke at være tyk. Mange arktisrejsende foretrækker at bruge en uforet jakke af Gore-Tex-typen med trøjer (fleece) under.

Bukser

Vandtætte overtræksbukser er nødvendige - enten af Gore-Tex-typen eller egentlige regnbukser. Bukserne skal være robuste og ikke alt for ubehagelige at gå i. Derudover et par behagelige og varme bukser under overtræksbukserne, og naturligvis et par lange underbukser, gerne i uldfrotté. Det er ikke sikkert, man får behov for så meget, men hellere være på den sikre side.

Trøjer

Uld er varmest - selv når det er vådt. Fleece er næsten lige så varmt, men tørrer hurtigere. Hellere en tynd og en tyk bluse end én meget tyk.

Halstørklæde

Et godt halstørklæde eller en halsedisse (et rundstrikket halstørklæde) er nødvendigt, når det blæser.

Andet udstyr

Solbriller og solcreme

I Arktis er UV-strålerne betydeligt stærkere end hvad vi er vant til. Solbriller af god kvalitet med UV-beskyttelse er en nødvendighed. Bruger du briller, bør du tale med din optiker - og hav et ekstra par briller med i reserve! Husk en kraftig solcreme.

Kikkert

Meget nødvendigt, hvis man gerne vil se isbjørne, fugle og hvaler. Helst en af god kvalitet, gerne med 8-10 ganges forstørrelse og en frontlinsediameter på mindst 30 mm. En god kikkert kan næppe købes for meget under 1000 kr. 

Kamera

Større kameraer bør anbringes i en vandtæt rygsæk. Skuldertasker er besværlige at slæbe rundt på, og man må påregne skumsprøjt. Medbring rigeligt med reservebatterier og film. Lille dagrygsæk helst med vandtæt overflade, til personlige ting under vandreturene. Tingene kan også anbringes i en plastikpose i rygsækken.

Vandtæt rygsæk og plastikposer

Medbring en vandtæt rygsæk og adskillige plastikposer som er meget praktiske til at skille beskidt og vådt tøj fra rent og tørt.

Medicinkasse

  • Plaster og kompresser
  • Læbepomade
  • Fugtighedscreme
  • Vådservietter
  • Næsedråber
  • Hovedpinetabletter (helst febernedsættende)
  • Immodium eller tilsvarende
  • Personlig medicin
  • Søsygemiddel. (se mere info nedenfor)

Bøger

Om bord på skibet findes der et lille bibliotek, men ikke noget salg af bøger. Det bedste er at medbringe relevant litteratur hjemmefra. 

Elektricitet

Strømstyrken om bord er 220V.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi sejler indenskærs når muligt. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Drikkepenge

Efter internationale standarder i servicebranchen er det sædvanligt at efterlade drikkepenge til skibets besætning ved afslutningen af rejsen. Alle drikkepenge vil blive delt blandt hele besætningen (gælder dog ikke ekspeditionsguider). Det opkrævede beløb er 14,00 USD pr. person pr. dag og vil automatisk blive opkrævet på skibsregnskabet via dit cruise card.

Mad og drikkevarer

Om bord på skibet er fuldpension inkluderet. Alle måltider serveres i skibets restaurant. Kokkene vil gøre deres bedste for at opfylde specielle diæt krav (bedes oplyst på tilmeldingsblanketten), men der gives ingen garantier.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Hånden på hjertet

Giv en hånd

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. 

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. 

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord. 

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser