Ekspeditionstogt til solformørkelse i Grønland

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Oplev et af naturens mest spektakulære fænomener på en af verdens mest imponerende destinationer. Tag med til total solformørkelse i det vilde Østgrønland.

Den 12. august 2026 passerer en total solformørkelse sydover gennem Nordøstgrønland. Kl. 16:37 vil månens skygge nå den isolerede Blossevillekyst i Østgrønland.

Vores fartøj, det stilfulde Ocean Albatros, ankrer tæt på kysten. Fra vores rolige landgangsstrand har vi uhindret udsigt mod den vestlige himmel. Den totale formørkelse vil vare i præcis 2 minutter og 17 sekunder.

Denne unikke solformørkelse, langt væk fra beboede områder, er en fornem start på vores ekspeditionstogt, der indledes i Reykjavik og rundes af i Kangerlussuaq, hvis lufthavnen opførtes af amerikanerne under Anden Verdenskrig  

Undervejs skal vi desuden opleve Grønlands østkyst, der i mange år var isoleret fra resten af verden, Watkins Bjergene, den charmerende bygd Tasiilaq, fjorde og gletsjere ved øen Skjoldungen, Prins Christians Sund mellem Kap Farvel og fastlandet, Evighedsfjorden, de syd- og vestgrønlandske fjorde og meget, meget mere.

Området er hjemsted for isbjørne, hvaler, sæler og et stort antal forskellige havfugle, og det vil alt sammen være muligt at opleve på ekspeditionen.

Som en kontrast til de mageløse naturscenarier får vi også lejlighed til at kigge nærmere på det spændende byliv i den livlige hovedstad Nuuk, der har spændende museer, gode kulturhuse og flere udmærkede spisesteder at byde på.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Danske kroner, Islandske krónur, Amerikanske dollar

Dagsprogram 13 dage
Dag 1
Fra København til Reykjavik. Ombordstigning
Dag 2
På havet mod Østgrønland. Over Danmarkstrædet
Dag 3
Solformørkelses og Blossevillekysten, Østgrønland
Dag 4
Langs Blossevillekysten
Dag 5
Tasiilaq, Østgrønland
Dag 6
Skjoldungen/Saqqiskuik
Dag 7
Prins Christian Sund, passage fra øst til vest og bygden Aappilattoq
Dag 8
Tasermiut og Uunartqq
Dag 9
Qassiarsuk og Itilleq Kujalleq
Dag 10
Tidligt om morgenen vil vi sejle under de majestætiske bjerge i Tunulliarfikfjorden mod den lille bygd Qassiarsuk. Fjordene her er omkranset af frodige, grønne
Dag 11
Hovedstaden Nuuk
Dag 12
Kangaamiut og Evighedsfjorden
Dag 13
Kangerlussuaq og hjemrejse

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
134.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Reykjavik. Ombordstigning Afsejling kl. 20.00

Vi flyver fra København mod Island og lander i Keflavík lufthavnen. Herfra er der transport mod Reykjavík og havnen, hvor vores skib Ocean Albatros venter.

Efter ombordstigningen bliver kahytterne anvist, og inden vi skal nyde den første middag, vil skibets besætning gennemgå en obligatorisk redningsøvelse. Vores ekspeditionsteam vil desuden fortælle om skibets rutiner og sejlruten for de kommende dages sejlads.

Kaptajnen sejler skibet ud af havnen i Reykjavik om aftenen og sætter derefter kursen mod Østgrønland.

Middag ombord.

Dag 2
På havet mod Østgrønland. Over Danmarkstrædet

Danmarkstrædet er den smalle del af Nordatlanten, der adskiller Island fra Grønland. Dette havområde er blandt de mest dyrerige i verden, hvor den kolde polare Østgrønlands-strøm kolliderer med den varme nordgående Golfstrøm.

Disse næringsrige vande understøtter enorme bestande af fisk og dermed også mennesker, sæler, hvaler og havfugle, som alle er afhængige af strømmene.

Når Ocean Albatros sejler over Danmarkstrædet, vil vores solformørkelseseksperter om bord holde nøje øje med vejret og isforholdene i solformørkelsesbanen og give vejledning i, hvordan man sikkert observerer og fotograferer en solformørkelse.

Når vi nærmer os Grønland, vil vores ekspeditionsteam om bord også komme med information om økosystemet, geologien og dyrelivet i området samt sørge for at vores gæster er informeret om vigtige emner som Zodiac-sejlads og sikkerhed omkring isbjørne.

Med andre ord, gør dig klar til det eventyr, der venter!

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 3
Solformørkelses og Blossevillekysten, Østgrønland Landgangstid annonceres ombord.

I de tidlige timer på dagen nærmer vi os de massive klippevægge ved Blossevillekysten. For hundrede år siden frygtede søfolk denne kystlinje på grund af den næsten permanente havis, som selv om sommeren kunne fange og knuse intetanende skibe. Men varmere temperaturer i de seneste årtier og store fremskridt inden for marineteknologi betyder, at denne formidable kyst og dens beskyttede landingssteder i de dramatiske fjorde nu kan tilgås af visse isskærpede fartøjer som vores.

På denne vigtige dag har Albatros Expeditions omhyggeligt undersøgt den bedst mulige observationsplacering – en placering så tæt på formørkelsens centrumlinje som muligt, hvor der samtidig er let Zodiac-adgang, udsigt uhindret af bjerge mod sydvest og, hvis heldet er med os, med klar himmel. Ocean Albatros vil kaste anker tæt på kysten omkring middagstid. Vores ekspeditionsteam vil afsøge området for dyreliv, og efter frokosten vil alle gæster komme i land med Zodiac i god tid til at stille deres udstyr op og betragte naturfænomenet.

Månens skygge bevæger sig mod os fra Nordgrønland med en hastighed på 4.000 kilometer i timen. Den delvise formørkelse begynder kl. 16:37 lokal tid (det samme som UTC og Reykjavík-tid), og den fulde formørkelse begynder kl. 17:37. Solen vil ved den maksimal formørkelse være på den sydvestlige himmel, uhindret af bjerge ved munden af ​​vores lille fjord.

Kl. 17:40 glider de første stråler forbi måneskiven og skaber den legendariske "Diamantring" – og så er den fulde formørkelse forbi. Naturens eget spektakulære show slutter omkring kl. 18:33, når månens sidste kant forlader solskiven og skyggen fortsætter sydpå mod den spanske kyst. Herefter pakker vi vores udstyr, stativer og andre ejendele sammen og vender tilbage til skibet, hvor der er forberedt en gallamiddag på denne mildt sagt særlige dag!

Fotografering af solformørkelse - et råd:

Der er skrevet meget om, hvordan man tager gode billeder under en solformørkelse. Det vigtigste udtryk i næsten alle disse beskrivelser er: GØR DET IKKE! Det er ekstremt svært at tage gode billeder, især under totaliteten, og det kræver meget avanceret udstyr og viden. Hvis du ikke har dette, risikerer du at gå glip af det vigtigste, nemlig at opleve den særlige og uvirkelige atmosfære, som en total solformørkelse giver. Brug i stedet den korte varighed af solformørkelsen til at observere effekten af ​​det hurtigt skiftende lys i landskabet. Og når du vender blikket mod solen, bør du altid bære de solformørkelsesbriller, der er blevet udleveret til dig af Albatros Expeditions.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 4
Langs Blossevillekysten Landgangstid annonceres ombord.

Kaptajnen og hans officerer styrer nu Ocean Albatros sydpå langs Blosseville, den mest dramatiske kyst uden for Antarktis. De høje og mørke klippevægge har deres oprindelse i åbningen af Atlanterhavet, da Norge og Grønland skiltes ad og tusindvis af kubikkilometer lava flød op gennem jordskorpen.

De dramatiske lag af sort klippemasse vidner om utallige vulkanudbrud i regionen for cirka 50 millioner år siden. Denne fascinerende region blev først undersøgt af den legendariske danske opdagelsesrejsende Ejnar Mikkelsen og området blev efterfølgende en magnet for geologer fra hele verden.

Hvis is- og vejrforholdene tillader det, vil ekspeditionslederen og kaptajnen forsøge at arrangere en landgang ved munden af Kangerlussuaq, et typisk beskrivende grønlandsk navn, der betyder "Stor Fjord". På trods af det udfordrende landskab og det brutale vejr i regionen har forfædrene til dagens inuitter levet i området i tusinder af år. Ud over nogle forladte inuitbosættelser og ekspeditionshytter, som ligger adspredt i området er dette et ellers uberørt og uvirkeligt landskab.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 5
Tasiilaq, Østgrønland Landgangstid annonceres ombord.

På vores rejse langs kysten ankommer vi straks til Tasiilaq, den største bosættelse i Østgrønland. I modsætning til Vestkysten, der har haft uafbrudt kontakt med Europa siden 1700-tallet, forblev Østgrønlands kyst mere eller mindre ude af kontakt indtil ca. 1894, da Gustav Holms berømte Skindbådsekspedition etablerede en dansk handelsstation i Tasiilaq.

De store afstande, der er forbundet med det at rejse i Arktis betød, at folk i Østgrønland (tunumiit) var isoleret fra deres fætre mod vest, og sproget, traditionerne og kulturen i Østgrønland adskiller sig derfor markant fra i andre dele af landet.

Gamle traditioner står stærkt her. Denne region i Grønland var hjemsted for de sidste angakkuit (shamaner) i Grønland og er hjemstedet for tupilakken – et monster skabt af dyre- (og undertiden menneske-) kropsdele og animeret af kraften fra en angakkuq til at destruere fjender. At skabe et sådant monster var farligt, da det kunne vendes om af en mere magtfuld magiker og angribe sin skaber.

De første europæere var nysgerrige efter at få at vide, hvordan disse mørke bæster så ud, og lokalbefolkningen skar efterligninger i ben eller horn, hvilket var starten på en af Grønlands fineste kunsttraditioner. Tupilakkerne lavet af håndværkere i Tasiilaq anses for at være blandt de bedste i landet.

Tasiilaq ligger i en perfekt naturlig havn på øen Ammassalik (som betyder ”stedet for mange lodder”). Selvom den på overfladen ligner byer på Vestkysten, er landskabet her meget mere robust, menneskene færre og slædehundene langt flere. Her i Tasiilaq er der rig mulighed for at gå på opdagelse på fremragende vandreruter som Blomsterdalen, der ligger tæt på byen.

Dem, der ønsker at dykke ned i tunumiit-kulturen, kan besøge museet, der ligger i byens gamle kirke. Dem, der har lyst til lidt nogle souvenirs ud over det sædvanlige kan besøge Stunk-kunstnerværkstedet, hvor dygtige håndværkere skaber smukke stykker af lokale naturmaterialer.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 6
Skjoldungen/Saqqiskuik Landgangstid annonceres ombord.

Skjoldungen bliver med rette hyldet som et af de smukkeste områder i hele Østgrønland. Beliggende på 63° nord er øen klemt inde af smalle, stejle fjorde, og inderst i disse finder man et frodigt og mildt klima.

Fridjof Nansen kom her forbi i sensommeren 1888 i sin søgning efter et opstigningssted for den første indlandsis-krydsning, og han skrev: “Skjoldungen er et land, som i vild skjønhed ikke stod tilbage for noget af, hvad vi tidligere havde set. På alle kanter styrtede bræer sig ned i søen”.

Skjoldungen er desuden navnet på et nu nedlagt udsted, beliggende på øens sydvestlige side. Op til 100 mennesker har boet her indtil 1965, og enkelte huse står tilbage. Vi fortsætter til Dronning Marie Dal i områdets nordvestlige hjørne for at se nærmere på den interessante flora.

Efter Skjoldungen og Ilertakajik-fjorden ophører det alpine landskab, og vi vil herfra flere gange opleve, at indlandsisen over store strækninger når helt ud til kysten og danner sammenhængende shelfs, som man kender det fra Antarktis. I Bernstorff Isfjord findes den mest produktive gletsjer på Sydøstkysten, og vi holder god afstand i det isfyldte og vanskelige farvand.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 7
Prins Christian Sund, passage fra øst til vest og bygden Aappilattoq Ankomst til Aappilattoq kl. 16.00, afsejling kl. 19.00

Prins Christian Sund er en 60 km lang fjord gennem Grønland. Ruteplanen har bevidst fravalgt Kap Farvel, Grønlands sydligste punkt. Der er ingen tvivl om, at de nøgne klippeskær på 59° 47’ Nord har et legendarisk ry, men den alternative indenskærsrute er langt mere spektakulær og selvfølgelig mindre påvirket af det åbne havs høje sø og kraftige vind. Vi går derfor ind gennem Prins Christian Sund, den 60 km lange fjord, der fra Atlanten på østkysten skærer sig igennem landet til bygden Aapilattoq i Sydvestgrønlands fjordland.

Sundet har stejle fjeldsider, og mangen en eventyrlysten kajakroer er kommet i knibe på grund af det meget begrænsede antal landingssteder. Den gamle vejrstation, Prins Christians Sund, der indtil for et par år siden var bemandet af hårdføre meteorologer, er et interessant punkt i rutens østlige ende. Turen gennem Prins Christians Sund er et af togtets mest spændende og kritiske passager.

Selv under de bedste forhold kan blot 2-3 store isbjerge forhindre gennemsejling, men Broen henter daglige iskort og satellitbilleder, som sammen med officererne vil være vores trofaste udkigsmænd.

Midt på eftermiddagen besøger vi, hvis vejrguderne tillader det, den lille bygd Aappilattoq, som ligger klemt ind under de tårnhøje bjerge for enden af Prins Christians Sund. Bygden ligger som i en fjern verden langt væk fra de travle byer i Vestgrønland. Livet her bevæger sig i et mageligere tempo, der følger vindens, bølgernes og tidevandets rytme. Navnet Aappilattoq (som betyder ”rød” på grønlandsk, henviser til de markante granitklipper ovenfor). Her fra bygden er der fremragende vandremuligheder og det lokale kor er kendt i hele Grønland.

I løbet af aftenen er vi kommet igennem Grønland og søger i løbet af natten mod nord op langs vestkysten.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 8
Tasermiut og Uunartqq Ankomst til Tasermiut kl. 07.00, afsejling kl. 11.00. Ankomst til Uunartqq kl. 17.00, afsejling kl. 21.00

Tasermiut, som betyder ”Bosættelsen ved søen”, er en af Grønlands bedst bevarede hemmeligheder. Fjorden strækker sig 75 km nordøst fra byen Nanortalik til indlandsisen og er omkranset af grønne, frugtbare sidedale og stejle granitvægge, der rækker 2000 m op over havets overflade.

Disse klippevægge sammenlignes ofte med El Chaltén i Argentina eller Californiens Yosemite, men i virkeligheden overstiger disse klipper begge, og de er et livslangt mål for verdens største eksperter i klatring. De nordiske bosættere kaldte denne vandvej for Ketils Fjord og byggede et Augustinerkloster i det, der stadig kaldes Klosterdalen. Vi går i land med Zodiacs og tager en kort, let vandretur for at opleve det fantastiske landskab i bunden af fjorden – og bare rolig, det er ikke nødvendigt at medbringe klatreudstyr!

Ved at følge kysten nordpå når vi den lille ø Uunartoq, berømt for sine geotermiske kilder med året-rundt-temperaturer på 34-36 grader celsius. Selvom Islands varme kilder er mere berømte, slår Uunartoq dem alle, når det kommer til ren naturskønhed; ingen andre steder i verden kan man slappe af i perfekt varmt vand, mens isbjerge flyder forbi i havet i nærheden.

Faktisk bruger mange besøgende det iskolde hav som den ideelle kolde dukkert for at forbedre denne naturlige spa! De nordiske bosættere kendte også dette sted, og resterne af et nonnekloster er blevet udgravet på øen. Vi vil lave en landing på øen med Zodiac i den tidlige aften og skiftes til at dyppe i den varme pool.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 9
Qassiarsuk og Itilleq Kujalleq Ankomst til Qassiarsuk kl. 08.00, afsejling kl. 11.00. Ankomst til Itilleq Kujalleq kl. 12.30, afsejling kl. 17.00

Tidligt om morgenen vil vi sejle under de majestætiske bjerge i Tunulliarfikfjorden mod den lille bygd Qassiarsuk. Fjordene her er omkranset af frodige, grønne enge og prikket med små forbrugssamfund, hvoraf Qassiarsuk måske er det bedst kendte.

Selvom den moderne bygd Qassiarsuk blev grundlagt i 1924, har stedet en fascinerende og meget længere historie. Det var nemlig her, for tusind år siden, at den legendariske nordiske opdagelsesrejsende, Erik den Røde, bosatte sig efter at være blevet bandlyst fra Island. Erik og hans familie etablerede en lille gård i typisk nordisk stil og navngav den nye bosættelse Brattahlíð, “Den Stejle Skråning”.

Erik holdt sig selv strengt til de nordiske guder, men hans kone Thjodhild var kristen. Legenden siger, at hun nægtede at dele hans seng, indtil han byggede hende en kirke, hvilket han til sidst gjorde ved at konstruere et lille hus (Þjóðhildarkirkja), som ikke desto mindre blev den første kirke i Amerika.

På den anden side af fjorden ligger Itilleq, en lille bugt, hvor en sti fører til bygden Igaliku. Om eftermiddagen vil vi vandre gennem de frodige, grønne bakker for at se resterne af den nordiske biskops palads ved Garðar - engang et sted med stor magt og indflydelse i dette fjerne hjørne af den nordiske verden.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 10
Tidligt om morgenen vil vi sejle under de majestætiske bjerge i Tunulliarfikfjorden mod den lille bygd Qassiarsuk. Fjordene her er omkranset af frodige, grønne

Fra Sydgrønland vil vi følge denne enorme øs rå kystlinje på vores vej mod nord. Alle bygder i Grønland (med undtagelse af Kangerlussuaq) ligger direkte ved havets kyst, og langt de fleste indbyggere ud af en grønlandsk befolkning på ca. 50.000 bor på den smalle kyststrimmel på landets vestkyst, som vender mod Davisstrædet.

Havstrømme bringer varmt vand op fra Atlanterhavet til Vestkysten, hvilket gør farvandene fulde af dyreliv. Hold øjnene åbne på denne dag på havet, for det er ikke usædvanligt at få øje på hvaler, sæler og et stort antal forskellige havfugle.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 11
Hovedstaden Nuuk Ankomst kl. 06.00, afsejling kl. 19.00

I løbet af natten er vi sejlet mod nord og anløber nu en af verdens mindste hovedstæder, men i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby. Hele 17.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning.

Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.Kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag.

Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen blev administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet.

I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografica er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 12
Kangaamiut og Evighedsfjorden Landgangstid annonceres ombord.

På den sidste fulde dag af vores ekspedition ankommer vi til den lille bygd Kangaamiut, en meget malerisk bosættelse i Grønlands centrale Qeqqata-region. Her i Kangaamiut går livet i et mageligere tempo end i hovedstaden Nuuk, og da området ligger omgivet af næringsrige farvande og et stort bagland fyldt med vildt, lever lokalbefolkningen stadig et overvejende traditionelt liv med jagt og fiskeri.

Vi tager på vandring til heliporten på toppen af bakken for at få en fantastisk udsigt over bygden og det omkringliggende fjordlandskab. Du kan også være heldig at møde de venlige lokale under en fremvisning af traditionelt tøj eller sælgarvning. Kunstnerne i Kangaamiut er kendt i hele Grønland, og noget af lokalbefolkningens mest prægtige arbejde kan ses på byens lille museum.

Om eftermiddagen vil vi sejle ind i Evighedsfjorden/Kangerlussuatsiaq, en af de mange dybe fjorde, der er skåret mellem de stejle bjerge i denne region. Det danske navn “Evighedsfjorden” refererer til indløbets enorme størrelse, mens det grønlandske navn “Kangerlussuatsiaq” oversættes som “Den Ret Store Fjord” – noget af en underdrivelse!

Evighedsfjorden strækker sig nemlig omkring 100 km ind i de gletsjerklædte bjerge og skærer igennem det store isdække, som dækker det meste af landet mellem Nuuk og Sisimiut – Grønlands to største byer. Vi vil forsøge at udforske området på en Zodiac-tur foran Evighedsgletsjeren, som flyder ud i fjorden fra Maniitsoq Iskappen ovenfor. Hold øje med kælvninger fra gletsjeren og riderne på de nærliggende fuglefjelde.

Morgenmad, frokost og middag ombord.

Dag 13
Kangerlussuaq og hjemrejse Ankomst kl. 07.00

I løbet af natten er vi sejlet det sidste stykke ind i Søndre Strømfjord, og om morgenen er vi fremme ved togtets slutmål, Kangerlussuaq. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med skibet og dets besætning, og skibets Zodiac-gummibåde vil sejle os i land.

Kangerlussuaq har den største af Grønlands to internationale lufthavne for civil trafik. Der bor permanent 4-500 mennesker i Kangerlussuaq, hvoraf de fleste er tilknyttet lufthavnen. Her er et glimrende supermarked, et posthus, et hotel med restaurant samt Polar Lodge, der har en souvenirbutik og tillige fungerer som Albatros’ Grønlandskontor, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.

Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1941-42 en stor flybase for enden af Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, både under Anden Verdenskrig og Den kolde Krig. Da der var flest, var her stationeret over 1.400 mand. Med den øgede teknologiske udvikling mistede basen imidlertid sin militære betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Det er ikke svært at se, at landskabet omkring Kangerlussuaq primært er formet under den seneste istid, der fandt sted for ca. 18.000 år siden. Bjergene er blødt afrundede og her findes stadig mange smeltevandssøer. Fra Indlandsisen skærer smeltevandet sig vej gennem det porøse morænelandskab og løber ud i fjorden. Det stabile klima i bunden af fjorden er styret af den beskyttede beliggenhed mellem iskappen og de omkringliggende bjerge, hvilket betyder meget få skyer og omkring 300 skyfri nætter om året.

Efter ankomsten til Kangerlussuaq er vores eventyrlige solformørkelsesrejse til Grønland ved at nærme sig sin afslutning og vi tager flyet fra Kangerlussuaq hjemad.

Morgenmad ombord.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 134.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for Kat. G: 35.998,-
  • Tillæg for Kat C: 120.698,-
  • Tillæg for Kat C superior: 133.298,-
  • Tillæg for Kat C XL: 145.898,-
  • Tillæg for Kat B: 196.298,-
  • Tillæg for Kat A: 271.798,-
Tillæg for opgradering af kahyt pr. person

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Tillæg for Kat. E: 10.798 pr pers.
  • Tillæg for Kat. C: 14.398 pr pers.
  • Tillæg for Kat. C superior: 21.598 pr pers.
  • Tillæg for Kat. C XL: 28.798 pr pers.
  • Tillæg for Kat. B: 57.598 pr pers.
  • Tillæg for Kat. A: 100.798 pr. pers.
     
3-personers kahytter

Kontakt Albatros Travel for pris.

Børnerabat 2-15 år

Kontakt Albatros Travel for pris.  Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.
Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København-Reykjavik (evt. med mellemlanding) og Kangerlussuaq-København (med mellemlanding i Reykjavik)
  • Transport lufthavn – skib i Reykjavik og skib – lufthavn i Kangerlussuaq
  • Alle udflugter og zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 12 nætters krydstogt med Ocean Albatros i delt udvendig dobbeltkahyt (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med rejselederen og ekspeditionsteamet
  • Informationsmøder og foredrag ved rejselederen og ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet fra aftensmad dag 1 til morgenmad dag 13
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for opgradering af kahyt
  • Evt. måltider på land og før og efter togtet i hhv. Reykjavik og Kangerlussuaq
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibets personale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 18 pr. person pr. nat om bord
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne og suiterne?

Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der enkelt- og trippelkahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer, tv, safetyboks, køleskab, adskillige 230 W-stikkontakter og USB-stik. Derudover er der badekåber, tøfler og toiletartikler (kropsolie, bodylotion, shampoo).

Familiesuite på 50 m2 – BS (Brynhilde-suite)

Den største af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er familiesuiten. Denne suite ligger på dæk 7 og har to sammenhængende suiter med fransk altan. Der er plads til op til 5 personer. Kahytten har to dobbeltsenge og en sovesofa.

Premiumsuite på 45 m2 – FS (Freydis-suite)

Den næststørste af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er premiumsuiten. Denne 2-værelses balkonsuite har en dobbeltseng (eller to enkeltsenge), en sovesofa, bord og stol og et rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4.

Kategori A – Juniorsuite på 39 m2

De 4 juniorsuiter om bord på Ocean Albatros har en fantastisk udsigt fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, et rummeligt badeværelse og en privat balkon. Suiten har plads til op til 3 personer.

Kategori B – Balkonsuite på ca. 30-32 m2

Ocean Albatros har 2 balkonsuiter, der begge ligger på dæk 6. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et siddeområde, badeværelse og en stor altan. Det er plads til 2 personer.

Kategori C XL – Stor balkonkahyt på ca. 25-30 m2

De store balkonkahytter ligger på dæk 4. Der er en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.

To af kahytterne i kategori C XL er en smule større og er udstyret med faciliteter for personer med handicap, såsom større badeværelse og døråbninger, der er lettere at komme igennem.

Kategori C Superiorkahyt – ca. 22-25 m2

Den mest almindelige type kahyt på Ocean Albatros ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse. Her er også et siddeområde med bord og stol. Derudover er nogle af kahytterne udstyret med en sofa, der kan anvendes som seng til en tredje person i kahytten. Hvis du ønsker at reservere to kahytter med en dør imellem, er det muligt i denne kahytskategori (på forespørgsel).

Kategori C Balkonkahyt – ca. 18-22 m2

Denne kahytstype ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.

Kategori D med koøje – 13-22 m2

Standardkahytterne på Ocean Albatros ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Kahytterne er praktiske, hvis du har begrænset mobilitet og gerne vil have kort afstand til Zodiacs’ene. Alle standardkahytter har en dobbeltseng eller 2 enkeltsenge og et badeværelse. Kahytterne ligger på henholdsvis dæk 3 og 4. Bemærk venligst, at kahytternes layout og størrelse kan variere.

Kategori E Kahyt med fransk altan – 14 m2

Kahytterne i kategori E har en fransk altan, en queen-size seng (150x200 cm), gulv-til-loft-vinduer og et badeværelse. Alle kahytterne ligger på dæk 7.

Kategori F Trippelkahyt med koøje – 22 m2

Der er to trippelkahytter med koøje om bord, begge med eget badeværelse. Kahytterne ligger på dæk 3, tæt på det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Trippelkahytterne har normalt enkeltsenge, men der kan også laves en dobbeltseng og en enkeltseng.

Kategori G Singlekahyt – 14 m2

Standard enkeltkahyt, som ligger på dæk 3. Kahytterne ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). Vi anmoder derfor om, at en paskopi indsendes til Albatros umiddelbart efter en eventuel rejsebestilling. I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning. 

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.

2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.

3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.

4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).

5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.

6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse omkring i Nordatlanten kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Grønland må vi forvente temperaturer ned til måske 0 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for. 

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Hånden på hjertet

At være på ekspeditionstogt

Et ekspeditionskrydstogt er noget helt særligt, deraf også ordet. Vi er ude i områder, hvor der er mange faktorer som vind og vejr der kan påvirke turen. Nogle gange kan vejret holde os tilbage og en tyk tåge kan gøre at vi kommer senere frem – sikkerhed frem for alt. Og andre gange fører en venlig strøm os tidligere mod målet. Nogle gange stopper vi for at nyde synet af en hval i leg, se en isbjørn jage på en isflage, eller vi bliver lidt længere i en lille grønlandsk bygd, fordi der holdes byfest eller man har trukket en sæl i land.

Derfor er sejltiderne i programmet vejledende, og man må påregne, at det kan forskubbes til den ene og den anden side eller at der må byttes om på rækkefølgen på anløbene. Det er dog altid vores intention at holde programmet så tæt på det udsendte som muligt. Men når man drager på ekspeditionskrydstogt, så må man være forberedt på lidt af hvert. Vi er dog altid sikre på at der er store oplevelser i vente.

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet. Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand. Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser