Karpaterbjergenes kulturskatte

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

En rejse til fjerne kroge af Centraleuropa, hvor vi besøger de hemmelige og oversete kulturskatte i Rumænien og Moldova

Transsylvanien, Bucovina og Moldova. Navnene lyder som er de taget ud af et eventyr, og det er de næsten også! På denne rejse besøger vi fjerne afkroge af Centraleuropa, som kun de færreste kender til. Vi starter i den transsylvanske kulturhovedstad Sibiu, der med sin smukke, gamle bymidte er som en rejse tilbage i tiden. Vi besøger de imponerende saltminer ved Turda og oplever de ældste og bedst bevarede klostre i Europa ved Bucovina, der ligger skjult dybt inde i bjergkæden Karpaterne. Vi krydser grænsen til Moldova og besøger hovedstaden Chisinau samt smager på den anerkendte moldoviske vin fra den berømte vingård Cricova.

Vi kigger naturligvis også forbi Dracula-slottet i Bran, og endelig skal vi naturligvis heller ikke snydes for den rumænske hovedstad, Bukarest, der med sine store boulevarder og gode indkøbsmuligheder danner den perfekte afslutning på rejsen.

Undervejs bor vi på gode 3-4 stjernede hoteller og har inkluderet gode, lokale mad- og vinoplevelser.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Rumænske lei

Dagsprogram 8 dage
Dag 1
Fly København – Bukarest og videre til Ramnicu Valcea
Dag 2
Ramnicu Valcea - Sibiu. Byvandring. Tid på egen hånd. Besøg i bjerglandsby m. traditionel middag, vin og brandy
Dag 3
Sibiu – Alba Iulia – Turda – Cluj – Bistrita. Alba Iulia, den transsylvanske hovedstad Cluj, saltminen ved Turda og middag i Bistrita
Dag 4
Bistrita – Voronet – Neamt – Iasi. Tyske Bistrita, dommedagsfreskoen i Voronet, Nonnekloster Agabia og den tidligere hovedstad i Moldavien, Iasi
Dag 5
Udflugt til Chisinau, Moldovas hovedstad, og besøg på vingården Cricova
Dag 6
Iasi – Bran – Brasov. Byrundtur i Iasi, Dracula slottet og middag blandt vampyrer
Dag 7
Brasov – Sinaia – Bukarest. Byrundtur i Brasov og Bukarest
Dag 8
Bukarest – København

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Bukarest og videre til Ramnicu Valcea Ca. 290 km

Fra lufthavnen sætter vi direkte kursen mod Transsylvanien. Turen begynder fint på motorvejen ud
af Bukarest over de flade stepper, hvor vi kan være heldige at opleve store storkeflokke. Men snart
ophører motorvejen, og vi begynder at opleve den noget tilbagestående infrastruktur i Rumænien,
og turen fortsætter i et lidt mere roligt tempo.

Vores mål er Ramnicu Valcea, som vi ankommer til først på aftenen afhængig af flyankomst og trafikken. Vi tjekker ind på vores hotel, og aftenens middag indtages i hotellets restaurant.

Dag 2
Ramnicu Valcea - Sibiu. Byvandring. Tid på egen hånd. Besøg i bjerglandsby m. traditionel middag, vin og brandy Ca. 140 km
Den gamle bydel i Sibiu

Efter morgenmaden fortsætter vi rejsen til Sibiu gennem Karpaterne og Fagaras-bjergene og kører over grænsen til Transsylvanien. Transsylvanien blev først en del af Rumænien i 1918, og inden da havde regionen, med skiftende grad af selvstyre, hørt under Ungarn i en cirka tusindårig periode.

I Sibiu bor omkring 150.000 mennesker, og trods sin beskedne størrelse er byen et af Rumæniens
kulturelle flagskibe. Byen blev udnævnt til Europæisk Kulturhovedstad i 2007, og her er tre teatre, et
filharmonisk orkester og en hel del gode museer og festivaler. Det kulturelle islæt er dog ikke helt
nyt – både Franz Lizt og Johan Strauss har opholdt sig i byen, og Rumæniens første skole, hospital og
apotek blev bygget i Sibiu for flere hundrede år siden.

Vi tager på byvandring her i middelalderbyen, som blev grundlagt af tyske tilflyttere i slutningen af
1100-tallet. De transsylvanske saksere, som de kaldes, var en blandet flok af tysktalende
indvandrere, som kom til området ad flere omgange i løbet af 1100- og 1200-tallet. Invitationen
kom fra de ungarske herskere, som gerne ville have Transsylvanien koloniseret som en slags buffer-
zone mod invasioner. Indvandrerne formåede at holde fast i deres kulturelle arv uden at blive
assimileret, blandt andet talte – og taler – de stadig tysk, og op til 2. verdenskrig udgjorde de et stort tysk mindretal i Rumænien. Efter 2. verdenskrig blev de fleste udvist eller emigrerede, blandt andet til Østrig, Tyskland og USA.

Vi begynder turen på Store Torv, der med sine 93 gange 142 meter rigeligt lever op til sit navn. Her ligger en del vigtige bygninger. Blandt andet Bruckenthalmuseet med en af landets fineste samlinger af kunst fra 1500- og 1600-tallet, den katolske kirke og rådhustårnet, der er et af de overlevende borgtårne fra bymurene. Vi går videre til en af byens andre vigtige pladser, Lille Torv. På vejen går vi under Løgnernes Bro, som efter sigende har sit navn efter de handlende, der før i tiden stod i nærheden og brugte alle kneb for at få solgt deres varer.

Resten af dagen kan du udforske Sibiu på egen hånd, indtil vi mødes igen om aftenen. Dagens middag skal nemlig indtages i den nærliggende landsby Sibiel, og her skal vi smage nogle af Rumæniens specialiteter inklusive den lokale vin og brandy. Efter middagen kører vi tilbage til hotellet og får en god nats søvn.

Dag 3
Sibiu – Alba Iulia – Turda – Cluj – Bistrita. Alba Iulia, den transsylvanske hovedstad Cluj, saltminen ved Turda og middag i Bistrita Ca. 290 km
I dag kører vi mod vest til Alba Iulia. Dette historiske sted dannede rammen om den rumænske union, der blev grundlagt med sammenfletningen af Rumænien og Transsylvanien i 1599 og igen i 1918.
Alba Iulia har dog været kendt længere tid tilbage og var særdeles vigtig under Romerriget, hvor byen var hovedstad for det øvre Dacia og senere provinshovedstad i Dacien og et af de mest betydningsfulde områder i Romerriget. Her finder vi i det smukke centrum, citadellet med den ortodokse katedral og den romersk- katolske katedral, der tillige er den ældste eksisterende kirke i Rumænien i dag. Citadellet, der oprindeligt blev opført i det 13. århundrede, er rigt dekoreret med udskæringer og figurer i barokstil. Citadellet fremstår i dag, som habsburgerne færdiggjorde det i første halvdel af 1700-tallet.

Turen går nu videre til Turda eller nærmere betegnet områdets imponerende miner, hvorfra der er udvundet salt siden det 13. århundrede. I dag er produktionen indstillet og de store underjordiske gangsystemer er omdannet til et fascinerende museum. Vi går under jorden og ser nærmere på, hvordan man har udgravet salt her i århundreder.

Hovedstaden i Transsylvanien, Cluj Napoca, ligger kun ca. 30 min kørsel fra Turda, så vi tager et smut forbi og ser nærmere på den gamle bydel. Strategisk placeret ved Somesul-flodens bredder har byen en lang og voldsom historie bag sig. Vi kører til byens hovedtorv med dets mange imponerende paladser og kirker, inden vi fortsætter mod middelalderbyen Bistria. Vi ankommer til Bistrita først på aftenen og spiser middag på hotellet.
Dag 4
Bistrita – Voronet – Neamt – Iasi. Tyske Bistrita, dommedagsfreskoen i Voronet, Nonnekloster Agabia og den tidligere hovedstad i Moldavien, Iasi Ca. 380 km
Vi starter morgenen med at se nærmere på Bistrita, som ligger lige på grænsen til Bucovina regionen og ved foden af Bargau bjergkæden. Byen var et vigtigt knudepunkt og tiltrak masser af tyske handelsmænd allerede fra det 12. århundrede. Vi går en kort tur i den gamle by og nyder den behagelige stemning.
Herfra kører vi mod Bucovina-regionen, der ligger nord for Transsylvanien og syd for Ukraine. Bucovina- og Moldavia-regionerne er kendt for et stort antal historiske og meget flotte klostre. De betragtes som områdets kulturelle juveler, og nogle af dem blev i 1993 optaget på UNESCO’s liste over bevaringsværdige bygninger. Klostrene er opført i 1300- og 1400-tallet og er kendetegnede ved helt utroligt flotte og velbevarede freskoer i en meget blå tone og som har overlevet udendørs i alle disse år.

Første stop er det helt unikke kloster Voronet, opført i 1488 og efter sigende på kun tre måneder af den moldoviske hersker Stephan den Store, som en del af forsvarsværket mod de fremstormende tyrkiske tropper. Her finder vi den mest kendte fresko, Dommedag, som påstås at være kopieret til Det Sixtinske kapel i Rom. Freskoen fylder hele den vestlige væg. Den meget markante blå farve er nu anerkendt som Voronet-blå og er med til at udødeliggøre klostret, som fortsat fungerer som kloster og huser en mindre befolkning af nonner.
Efter at have dvælet ved Voronet, finder vi et sted at spise frokost ved klostret eller i en nærliggende landsby. Der er langt mellem byer og spisesteder i dette øde område af Europa, der huser et stort antal klostre fra middelalderen.

Efter frokostpausen kører vi videre mod Tagru Neamt og den nærliggende landsby Agabia, der rummer Rumæniens største nonnekloster. Klosteret i sig selv er en pryd for øjet og vi går rundt i den smukke gårdhave, inden vi kigger forbi klosterets åbne værksteder, hvor mange af de næsten 400 nonner arbejder med lokalt kunsthåndværk, såsom vævede tæpper. De velholdte huse omkring klosteret huser også nonner og der hviler en utrolig fred og idyl og den lille hyggelige landsby. Vi ser os omkring  før vi fortsætter videre til Iasi, hovedstaden i det rumænske Moldavien. Vi overnatter på hotel i Iasi de næste to nætter.
Dag 5
Udflugt til Chisinau, Moldovas hovedstad, og besøg på vingården Cricova Ca. 360 km
Imponerende vinkælder

I dag kører vi fra rumænske Moldavien ind i Moldova, den selvstændige republik, der blev oprettet i 1940 som en sovjetisk delstat, og som siden 1991 har været en selvstændig republik. Næsten 80 % af befolkningen er oprindeligt rumænere. Vores mål er hovedstaden Chisinau, hvor vi tager på byrundtur og ser nationalpaladset, triumfbuen og parlamentsbygningen. Moldovas hovedstad byder på en særlig symbiose mellem sovjetisk socialrealisme og vestlig kapitalisme, som tydeligt ses i gadebilledet.

Vi spiser frokost i Chisinau, før vi kører ud til vingården Cricova, der har verdens største vinkælder med over 1,3 millioner flasker vin fordelt i tunneller under jorden i et sindrigt vejnet på op til 120 km. Cricova er kendt for at lave mousserende vine efter den klassificerede franske metode for champagne – "Methode Champenoise”. Vingården producerer også en fin mousserende rødvin på Cabernet Sauvignon-druer med en fin blød smag med solbær og kirsebær. Vi smager fire af gårdens vine, før vi returnerer til Iasi, hvor vi spiser middag og fordøjer dagens mange oplevelser.

Dag 6
Iasi – Bran – Brasov. Byrundtur i Iasi, Dracula slottet og middag blandt vampyrer Ca. 350 km
Vi starter dagen med en frisk byrundtur til fods gennem den ældre bydel af Iasi, hvor vi kigger på St. Paraschiva-katedralen, de tre hierarkiers kirke, kulturpaladset, Unionspladsen, nationalteatret og universitetspladsen.

Turen går nu videre mod et af Rumæniens største turistmål; Slottet i Bran. Slottet kaldes også ”Draculas slot”, og i Bram Stokers roman bor grev Dracula på et slot oppe på et højdedrag i Transsylvanien med en dyb flodkløft forneden. Beskrivelsen passer perfekt på Bran-slottet, og det er ikke usandsynligt, at Stoker har ladet sig inspirere af netop dette slot. Hvad angår den ”ægte” Dracula, Vlad III, er det langtfra bevist, at han havde nogen forbindelse til Bran-slottet. Visse kilder hævder dog, at han blev holdt fanget der i to måneder på ordre af den ungarske konge Matei Corvin. Myte eller ej, Bran-slottet lever op til alle forventninger om et eventyrligt middelalderslot, som det hæver sig højt over dalen med myriader af hvide tårne og tilbygninger. Slottet er anlagt i slutningen af 1300-tallet og fungerede senere som grænsepost til bjergpasset mellem Valakiet og Transsylvanien. I 1920, efter Rumæniens samling, blev slottet kongelig residens. Derefter fulgte perioden med kommunisme, og kongefamilien blev landsforvist. Efterkommere af den tidligere kongefamilie har nu igen fået slottet i deres varetægt, og efter en omfattende restaurering er det åbnet som museum.

Vi spiser aftensmad i Dronning Maries smukt indrettede salon, der ligger lige foran slottet, hvilket er en helt speciel oplevelse. For det første får vi mulighed for at opleve slottet efter lukketid, hvor horderne af turister er taget videre, og desuden er det en helt unik oplevelse at spise i disse imponerende, historiske rammer.

Efter en anderledes aftensmad fortsætter vi de sidste 20 km til byen Brasov, hvor vi overnatter.
Dag 7
Brasov – Sinaia – Bukarest. Byrundtur i Brasov og Bukarest Ca. 200 km
Brasov blev grundlagt af teutoniske riddere. En militærorden, der i 1211 blev inviteret af den ungarske konge for at kolonisere og forsvare den sydøstlige del af Transsylvanien, også kendt som Burzenland. Ridderne anlagde forskellige byer og borge her ved Karpaterne for at kunne forsvare bjergpassene. Da ordenen viste sig at blive lidt for magtfuld, udviste kongen den igen i 1225, men kolonisterne blev, og der er fortsat et stort tysk mindretal i området.

Brasov – hvis gamle tyske navn er Kronstadt – har en meget velbevaret middelalderbykerne, og en del af bymuren og de tilhørende tårne er restaureret. Vi starter ved Brasovs vartegn, Den Sorte Kirke. Den store gotiske kirke er egentlig mere grå, end den er sort, men navnet stammer fra 1689, hvor en stor brand ødelagde – og sværtede – en del af kirken. I kirken findes et stort orgel af den berømte berlinske orgelbygger Buchholz, og man mener, at det er det sidste af hans orgler, der er bevaret i sin oprindelige form.

Vi sætter nu kursen mod ”Karpaternes perle”, Sinaia. Byen besøges af skiløbere om vinteren og vandrere om sommeren, og også vi gør et stop her på vores vej til Bukarest. Sinaia var hjemsted for Rumæniens første konge, Karol I, og i den hyggelige bymidte er der mulighed for at få sig en god kop kaffe eller en let frokost.

Vi fortsætter nu til hovedstaden Bukarest, der i mellemkrigstiden var kendt som ”Østens Paris” på grund af sin elegante, franskinspirerede arkitektur. 2. verdenskrigs bombardementer og jordskælv i 1940 og 1977 ryddede dog godt ud i de smukke 1800-talsbygninger, som nu er suppleret af nyere arkitektur fra Sovjettiden.

Bukarest er med sine to millioner indbyggere Rumæniens største by, og var hovedstad for Valakiet indtil 1862, da Valakiet og Moldavien indgik et forbund, der senere skulle blive kongeriget Rumænien. Det var også i Bukarest, en del af kampene under revolutionen i 1989 blev udkæmpet, hvilket man stadig kan se på skudhuller i murene rundtomkring.

Vi kører forbi Den Fri Presses Hus, hvor de fleste aviser har deres hovedkvarter, og som er et skoleeksempel på den noget bombastiske socialistisk realisme-byggestil. Videre til Triumfbuen, som er bygget efter parisisk forbillede til minde om 1918, hvor Transsylvanien blev indlemmet i riget. Vi passerer endvidere Sejrspladsen, en af byens centrale pladser, hvor blandt andet regeringsbygningen ligger – ikke at forveksle med Ceausescus gigantiske Parlamentspalads. Vi runder også Revolutionspladsen, der er hjem for flere vigtige historiske bygninger; det tidligere kongelige palads, der nu huser Nationalmuseet for kunst; universitetsbiblioteket, koncerthallen Athenæum og den tidligere Centralkomité for at nævne et par stykker.

En del af køreturen går ad Sejrsboulevarden, som har været byens mest fashionable gade, siden den for godt 300 år siden blev belagt med træ, så den var farbar, når andre veje var rene mudderpøle. Dengang havde mange adelige familier deres villaer her, i dag er det navne som Gucci, Armani og Rolex, der pryder vejsiden.

Vi afslutter dagen med en god middag.
Dag 8
Bukarest – København 30 km
Efter morgenmad kører vi til lufthavnen, hvor vores fly venter.

Prisinformation

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Direkte fly København – Bukarest t/r
  • Indkvartering på 3-og 4-stjernede hoteller i delt dobbeltværelse
  • Udflugter og transport jf. program
  • Alle entreer i det beskrevne program
  • Halvpension (morgenmad og middag dagligt)
  • Vinsmagning i Cricova
  • Ledsagende engelsktalende lokalguide på hele turen
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Drikkepenge til lokalguide, chauffør m.v. (beregn ca. 25 € pr. person)
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,-
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Seværdigheder

Stort set alle seværdigheder har lukket om mandagen.

Hoteller

Hotellerne på rejsen er generelt meget moderne med en god standard (3- og 4-stjernede) og beliggenhed. Trådløst internet er hurtigt og velfungerende og frit tilgængeligt på samtlige hoteller.

Bankautomater

Der er bank- og hæveautomater overalt.

Hånden på hjertet

Bustransport

Bustransporten er moderne og bekvem, men vejnettet og infrastrukturen i Transsylvanien er knap så god, så det tager tid at komme rundt. Turen byder på relativt lange køredage, som dog bliver brudt op af mange små stop undervejs.
 
Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 3 out of 5 by from En forsmag på Rumæniens herligheder På forhånd vidste vi, at der skulle tilbagelægger mange kilometer i bus......men vi tilbragte utroligt mange timer i en udmærket bus med positive og glade rejsedeltagere. Vi overnattede på gode hoteller med en righoldig morgenbuffet. Imidlertid kom vi ret sent frem til hotellerne, så man havde ikke tid til at klæde om til middagen eller udnytte F.eks pool eller wellness eller få dagens oplevelser på plads i ens hjerne. Fra bussen kunne vi konstatere, at naturen i landet er meget afvekslende og utrolig smuk. Byerne er stadig lidt forfaldne, men der er gang i renoveringer. Restauranternes har en mærkelig opfattelse af tid, og det kan tage flere timer at få serveret sin frokost. Det var et problem for tidsplanen, som hele tiden sprang, så vi hastede afsted hele tiden. Der var ingen tid til at lave indkøb. Både den danske og rumænske rejseguide var meget vidende og kunne berige os med historie og relevante oplysninger om livet i Rumænien både i datid og nutid. Afslutningsmiddagen var et Marathon i hurtigspisning...3 retter i lyntempo. Lidt mærkelig start i lufthavnen, hvor vi var 15 deltagere, som manglede en rejseleder 15 min. efter mødetid. Vi besluttede sammen at checke ind uden rejseleder og se, hvad der skete videre. Ved bording kom han til stede...hvad var lige det ??? Ingen forklaring på at han manglede 15 deltagere. Anbefalingen er - flere dage til at nyde Rumænien og uden Mondovi, som gav timers venten ved grænsen. Husk fotostop og tid til at slappe af og fordøje dagens oplevelser.
Date published: 2019-05-26
Rated 4 out of 5 by from Spændende rejse med stort kulturelt og historisk input Spændende rejse med stort kulturelt og historisk input
Date published: 2019-05-12
Rated 2 out of 5 by from En rejse med meget stort tidspres Et stort tidspres på grund af: Store afstande, generelt dårlige veje, køre-hviletidsbestemmelser. Turen til Moldova varede i 16 timer, vi brugte de ca. 3 af timerne på at komme ud af Rumænien og ind i Moldova, 1,5 timer hver vej. Aftensmaden fik vi på vore værelser kl. 24.00. En overnatning havde gjort gavn. Næste dag kunne chaufføren først køre kl. 11.00. I forbindelse med frokost, var betjeningen de fleste steder, lang tids undervejs. Det gjorde det ikke bedre, at vi var et stort hold. Helt modsat var det den sidst aften, hvor vi spiste middagsmad i Bukarest, her fik vi 40 minutter til at spise 3 retter mad, vi nåede dårligt at spise den ene ret, før den næste stod på bordet. Rejsen burde måske have varet 2 dage længere, for at få det fulde udbytte. Der var uoverensstemmelser mellem programmet og det Rumænske bureau, idet den vingård, vi skulle have set, ikke havde åben om søndagen.
Date published: 2019-05-10
Rated 2 out of 5 by from En busrejse som var under konstant tidspress Vi var forberedt på en busrejse på 2100 km i et tidligere østland! Tydeligt at programmet var skrivebords arbejde, hvor der ikke var taget hensyn til antal deltagere (34) med toiletbesøg undervejs og vejenes fremkommelighed. God tid i bussen med tidspres ved attraktioner! Tiden i bussen blev professionelt brugt af såvel den danske rejseleder som rumænske til grundigt at orientere om næste mål, som nødvendigvis skulle overstå's i en fart! Det planlagte besøg ved verdens største vinkælder (Cricova) hvor vi så et glimt af indgangen fra bussen, blev erstattet af et mere ydmygt vinslot en times kørsel herfra. Aflysningen af hovedatraktionen i Moldova akkumulerede her tidspresset med 31/2 time og resulterede i hotellets madpakke kl. 0030. Ikke den eneste attraktion, ifølge programmet, som ikke blev besøgt!
Date published: 2019-05-10
Rated 4 out of 5 by from Rundtur i Rumænien En spændende tur, med mange forskellige udflugter.
Date published: 2019-05-10
Rated 2 out of 5 by from En hæsblæsende rejse Rejsen foregik i et tempo der siger spar 2. Vi tilbragte mange, mange timer i bussen. En enkelt dag op til 16 timer. Var hele tiden bagud på tid, og endte da også med at "springe en by over". Ankom til hotellerne meget sent om aftenen. Gruppen var alt for stor. 34 personer er mange når toiletbesøg foregår på tankstationer med 2 toiletter. Ingen fotostops. Har set mange storke både i rede og på landjorden, har set hestevogne, køer på vejene, sigøjnerslotte, oliebrønde og en fantastisk flot udsigt, men har ikke fået taget et eneste billede. Jo, ud af bussens vinduer med deraf dårlig kvalitet. Det ærgrer mig, men jeg har det trods alt på nethinden.De eneste butikker vi så var tankstationer og købmandsbutikker hvor vi kunne købe vand. Det er nok en rejse der kræver en grundig revision.
Date published: 2019-05-10
Rated 1 out of 5 by from værste oplevelse nogensinde Manglede cirka en 3 del af de lovede serværdigheder, for der kørte vi i bus
Date published: 2019-05-09
Rated 4 out of 5 by from En god tur i et interessant land - men med bump på vejen En god tur i et interessant land, som fremstår kontrastfyldt. Mange kilometer i en bus bringer en rundt i et smuk og varieret landskab og bringer en til yderst interessante seværdigheder, som landet kan byde på. På en jomfrutur er der bump på vejen, som der håbes og skal rettes inden næste afvikles.
Date published: 2019-05-09
  • y_2024, m_9, d_17, h_14
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_10
  • loc_da_DK, sid_RORTR08, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser