Fra Island til Grønland i Erik den Rødes kølvand

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Ekspeditionskrydstogt fra Reykjavik via Østgrønland til Kangerlussuaq langs samme rute som Nordboerne gjorde for mere end tusind år siden

Albatros’ skib

Efter at have krydset Danmarksstrædet mellem Island og Grønland skal vi gennem det dramatiske Prins Christians Sund der leder os til Vestgrønland. Herefter skal vi besøge Qassiarssuk, hvor Erik den Rødes boplads Brattahlið ligger. Langs vestkysten skal vi besøge Nuuk, der er en af verdens mindste hovedstæder. I Diskobugten skal vi opleve lokal folkedans og se den berømte Eqi-gletsjer. Fra Sermermiut kan vi beundre de imponerende isbjerge på Ilulissat Isfjorden, der er på UNESCO's liste over verdensarv. Krydstogtet slutter med sejlads gennem den lange fjord Kangerlussuaq, Togtet foregår i højsommeren med Albatros' nybyggede skib, Ocean Albatros.

Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: Hvad er Albatros ekspeditionskrydstogt?

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Ekspeditionskrydstogt

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Amerikansk dollar, islandsk krone

Dagsprogram
Dag 1 Fra København til Reykjavik. Ombordstigning
Dag 2 På havet mod Østgrønland
Dag 3 Skjoldungen / Saqqisikuik
Dag 4 Prins Christian Sund, passage fra øst til vest
Dag 5 05 - Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
Dag 6 Hovedstaden Nuuk
Dag 7 Sejlads langs Grønlands vestkyst
Dag 8 Disko / Qeqertarsuaq og Eqip Sermia gletsjeren
Dag 9 Ilulissat – Isbjergenes Hovedstad
Dag 10 Jæger- og fiskersamfundet Sarfannguit
Dag 11 11 - Kangerlussuaq, mulighed for tundra safari og fly til København

Ocean Albatros

Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.

Klik på billederne for at se dem større

Billeder

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
48.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fra København til Reykjavik. Ombordstigning

Vi flyver fra København mod Island og lander i Keflavík midt på dagen. Herfra er der transport mod Reykjavík og havnen, hvor vores skib Ocean Albatros venter. Efter ombordstigningen bliver kahytterne anvist, og inden vi skal nyde den første middag, vil skibets besætning gennemgå en obligatorisk redningsøvelse. Vores ekspeditionsteam vil desuden fortælle om skibets rutiner og sejlruten for de kommende dages sejlads.

Kaptajnen sejler skibet ud af havnen i Reykjavik tidligt på aftenen og sætter kursen mod Østgrønland.

Dag 2
På havet mod Østgrønland

Under sejladsen holdes inspirerende og lærerige foredrag om såvel Islands som Grønlands historie, om det arktiske klima samt om den natur og det dyreliv, vi kan opleve undervejs på togtet. I løbet af dagen skal vi selvfølgelig også holde øje med, om der dukker nogle havfugle og hvaler op omkring skibet.

Dag 3
Skjoldungen / Saqqisikuik
Skjoldungen er et af de smukkeste områder i hele Østgrønland

Skjoldungen bliver med rette hyldet som et af de smukkeste områder i hele Østgrønland. Beliggende på 63° nord er øen klemt inde af smalle, stejle fjorde, og inderst i disse finder man et frodigt og mildt klima.

Fridjof Nansen kom her forbi i sensommeren 1888 i sin søgning efter et opstigningssted for den første indlandsis-krydsning, og han skrev: “Skjoldungen er et land, som i vild skjønhed ikke stod tilbage for noget af, hvad vi tidligere havde set. På alle kanter styrtede bræer sig ned i søen”. Skjoldungen er desuden navnet på et nu nedlagt udsted, beliggende på øens sydvestlige side. Op til 100 mennesker har boet her indtil 1965, og enkelte huse står tilbage. Vi fortsætter til Dronning Marie Dal i områdets nordvestlige hjørne for at se nærmere på den interessante flora.

Efter Skjoldungen og Ilertakajik-fjorden ophører det alpine landskab, og vi vil herfra flere gange opleve, at indlandsisen over store strækninger når helt ud til kysten og danner sammenhængende shelfs, som man kender det fra Antarktis. I Bernstorff Isfjord findes den mest produktive gletscher på sydøstkysten, og vi holder god afstand i det isfyldte og vanskelige farvand.

Dag 4
Prins Christian Sund, passage fra øst til vest
Prins Christian Sund er en 60 km lang fjord gennem Grønland

Ruteplanen har bevidst fravalgt Kap Farvel, Grønlands sydligste punkt. Der er ingen tvivl om, at de nøgne klippeskær på 59° 47’ Nord har et legendarisk ry, men den alternative indenskærsrute er langt mere spektakulær og selvfølgelig mindre plaget af det åbne havs høje sø og kraftige vind. Vi går derfor ind gennem Prins Christian Sund, den 60 km lange fjord, der fra Atlanten på østkysten skærer sig igennem landet til bygden Aapilattoq i Sydvestgrønlands fjordland.

Sundet har stejle fjeldsider, og mangen en eventyrlysten kajak-roer er kommet i knibe på grund af det meget begrænsede antal landingssteder. Den gamle vejrstation, Prins Christianssund, der indtil for et par år siden var bemandet af hårdføre meteorologer, er et interessant punkt i rutens østlige ende. Turen gennem Prins Christian Sund er et af togtets mest spændende og kritiske passager. Selv under de bedste forhold kan blot 2-3 store isbjerge forhindre gennemsejling, men Broen henter daglige iskort og satellitbilleder, som sammen med officererne vil være vores trofaste udkiksmænd”.

I løbet af aftenen er vi kommet ’igennem’ Grønland og søger i løbet af natten mod nord op langs vestkysten.

Dag 5
05 - Sydgrønland. Erik den Rødes Brattahlíð
I Sydgrønland

Tidligt om morgenen er vi sejlet ind i Eriksfjord, der på grønlandsk hedder Tunulliarfik. Vi kaster anker ud for Erik den Rødes boplads Brattahlíð, hvor bygden Qassiarssuk i dag ligger. Her ser vi blandt andet en rekonstruktion af Tjodhildurs kirke, som var den første kirke på det Nordamerikanske kontinent. Der findes også andre ruiner efter nordboerne, som forsvandt i 1400-tallet. Her fornemmer vi virkelig historiens vingesus og undres over, hvorfor nordboerne så pludseligt forsvandt fra Grønland. Det var fra Brattahlíð, at Erik og Tjodhildurs søn Leif Eriksson omkring år 1000 drog mod vest og opdagede Baffin Island, Labradorkysten og Newfoundland, inden han nogle år senere returnerede til Sydgrønland. Om eftermiddagen sejler vi ud af Eriksfjord tæt forbi Qooroq Isfjord.

Sidst på dagen stævner vi ud gennem fjorden med kurs mod Nuuk.

Dag 6
Hovedstaden Nuuk
Statue af den norske missionær Hans Egede i Nuuk

I løbet af natten er vi sejlet mod nord, og på vores indsejling til Nuuk om eftermiddagen er der pæne chancer for at opleve områdets næsten faste bestand af pukkelhvaler.

En af verdens mindste hovedstæder er i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby – hele 17.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.

Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet, et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst.

Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen bliver administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet. I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-etnografica er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.

Om aftenen siger vi farvel til hovedstaden og drager videre mod nord.

Dag 7
Sejlads langs Grønlands vestkyst

Skibet har skudt nordover i løbet af natten, og fotsætter mod Diskobugten. Vi bruger dagen om bord til at beundre den fantastiske udsigt til Grønlands vestkyst og håber på at møde hvaler eller andre havpattedyr på vores vej.

Dag 8
Disko / Qeqertarsuaq og Eqip Sermia gletsjeren
Grønlandske kamikker

Om morgenen bliver vi mødt af de første isbjerge, der som hvide kæmper kan ses i horisonten på vej ud i Davisstrædet med strømmen sydpå. Under Diskoøens 1.000 meter høje basaltfjelde er vi sejlet ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navn Godhavn og på grønlandsk Qeqertarsuaq, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. Qeqertarsuaq var indtil 1950 den vigtigste by nord for Nuuk, alene på grund af den store mængde hvaler i området. Helt tilbage fra 1700-tallet har hvalfiskeriet bragt velstand til Diskoøen, som dog i dag er på vej ind i glemslen med dalende arbejdsmuligheder og manglende forbindelser til fastlandet.

Under opholdet i Qeqertarsuaq bliver vi budt på traditionel grønlandsk ”kaffemik” med kaffe, kage, traditionelle danse, musik og hygge. En enestående mulighed for at opleve den berømte grønlandske gæstfrihed på tætteste hold! Traditionelle musikere fra Grønland spillede på en tromme (qilaat) lavet af en oval træramme dækket af blæren fra en isbjørn. Modsat andre trommer, så spilles der på en qilaat ved at slå på rammen med en pind og ikke på selve trommeskindet. Dette simple instrument blev brugt i forskellige anledninger, f.eks. til uderholdning og åndeuddrivelse.

Efter veloverstået kaffemik stævner skibet om eftermiddagen længere ind i Diskobugten og passerer hele tiden isfjelde, det ene mere dramatisk og særegent end det andet. Kursen er sat mod den enorme kælvende gletsjer Eqip Sermia i bugtens nordøstlige hjørne, der uden tvivl er en af de mest imponerende i Grønland. Denne gletsjerfront ca. 50 sømil nord for Ilulissat er blevet en mindre berømthed, og mange turbåde tager hertil hver dag. Også de gamle ekspeditionsfolk havde deres base her, blandt andet den franske etnolog og polarforsker Paul-Émile Victor, der byggede et overvintringshus, som han benyttede i forbindelse med sine ture ind på Indlandsisen i perioden 1948-1953.

Vi sejler tæt på iskanten, men dog i behørig afstand fra nedstyrtende isblokke og de voldsomme bølger, som opstår ved kælvingen. Dette er en enestående mulighed for at se, høre og indånde denne mægtige ”isverden”, og med store sprækker og dybblå smeltevandsfloder er landskabet så unikt og betagende, at det vanskeligt kan beskrives med ord.

Sidst på aftenen forlader vi gletsjeren og sejler mod Ilulissat.

Dag 9
Ilulissat – Isbjergenes Hovedstad

I dag skal vi besøge Ilulissat, der måske er Grønlands smukkest beliggende by. Ilulissat betyder på grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”Isbjergenes Hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes 70 kilometer længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq-gletsjer, der med en bredde på 10 kilometer og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive bræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart af cirka en meter per døgn, så kælver Ilulissat Isbræ med en fart af 25 meter. Dette betyder i praksis, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons per døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdensarv.

I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt, og den er i dag Grønlands tredjestørste by med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by, med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Det var i Ilulissat, polarforskeren Knud Rasmussen blev født, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark-ekspeditionen.

Rækkefølgen på dagens program er ikke lagt helt fast på forhånd, idet faktorer som vejrforhold og tidspunktet for tilkøbsaktiviteter har indflydelse på det. Vi skal dog gå en tur gennem byen som afsluttes med den cirka to kilometer lange tur ud til Sermermiutsletten, hvorfra vi kan nyde stilheden og det smukke syn over Isfjorden.

Denne dag har du mulighed for at deltage i vores 2 spændende tilkøbsudflugter, eller du kan udforske Ilulissat på egen hånd. Vi tilbyder også en vandretur langs Isfjorden, hvor vi besøger Sermermiutsletten, som går langs Isfjorden for at opleve den fantastiske natur. (ca. 10,5 km).
 
Bådudflugt til Isfjorden (varer cirka 2,5 timer), hvor vi oplever det fantastiske isscenarie helt tæt på. Sejlturen er bestemt en oplevelse ud over det sædvanlige og en stor naturoplevelse, du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!
 
Flyveturen går til hjertet af den UNESCO-fredede isfjord, den 7 km brede Kangia-gletsjer, der producerer isbjergene til Ilulissats UNESCO-fredede Isfjord. Vi flyver over Isfjorden og vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet . Flyvetid cirka 40 minutter.
 
(Udflugten til Isfjorden og flyveturen er ikke inkluderet i rejsens pris, men skal bestilles særskilt. Læs mere senere i programmet).

Hvis vi mod forventning ikke kan komme ind til Ilulissat på grund af is ved indsejlingen til havnen, besøger vi i stedet byerne Qasigiannguit og/eller Aasiaat syd for Ilulissat.

Om aftenen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til Isbjergene, der nu har fulgt os de seneste dage, håber vi at møde de pukkelhvaler, der holder til ud for Aasiaat. Pukkelhvaler giver ofte et fantastisk show, hvor vi kan se både rygfinne og hale, og til tider hopper de helt op af vandet.

Dag 10
Jæger- og fiskersamfundet Sarfannguit
For mange grønlændere er livsgrundlaget fiskeri eller jagt

Skibet har skudt sydover i løbet af natten, og vi er omkring middagstid nået frem til bygden Sarfannguit i Sisimiut Kommune. Vi skal nu have et indtryk af en af de bedst fungerende grønlandske bygder. Sarfannguit er flot beliggende på et højdedrag på øen af samme navn, der betyder ”små strømsteder”. Bygden har cirka 130 indbyggere, og det gode fiskeri og de glimrende jagtmuligheder i det store rensdyrområde bag øen betyder, at bygden er forholdsvis velstående.

På en gåtur gennem bygden får vi indblik i hvordan livet leves i landistrikterne i nutidens Grønland, hvor moderne bekvemmeligheder og teknologiske fremskridt, som f.eks. smart phones og internettet, er blevet hverdag, selvom de lokale stadig sætter stor pris på at bevare skikke og inuittraditioner.

Efter et par timers ophold og før middagen returnerer vi til Ocean Atlantic, og turen går videre sydpå mod Søndre Strømfjord. Især på den første del af sejladsen ind i den 160 km lange fjord, er der rig mulighed for at nyde udsigten til høje bjerge og dybe dale på begge sider.

Dag 11
11 - Kangerlussuaq, mulighed for tundra safari og fly til København
Grønlands skønne natur

I løbet af natten er vi sejlet det sidste stykke ind i Søndre Strømfjord, og om morgenen er vi fremme ved togtets slutmål, Kangerlussuaq. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med skibet og dets besætning, og skibets Zodiac-gummibåde vil sejle os i land.

Kangerlussuaq har den største af Grønlands to internationale lufthavne for civil trafik. Der bor permanent 4-500 mennesker i Kangerlussuaq, hvoraf de fleste er tilknyttet lufthavnen. Her er et glimrende supermarked, et posthus, et hotel med restaurant og samt Polar Lodge, der har en souvenirbutik og tillige fungerer som Albatros’ Grønlandskontor, beliggende blot 100 meter fra lufthavnsbygningen. Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1941-42 en stor flybase for enden af Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, både under Anden Verdenskrig og Den kolde Krig. Da der var flest, var her stationeret over 1.400 mand. Med den øgede teknologiske udvikling mistede basen imidlertid sin militære betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.

Det er ikke svært at se, at landskabet omkring Kangerlussuaq primært er formet under den seneste istid, der fandt sted for ca. 18.000 år siden. Bjergene er blødt afrundede og her findes stadig mange smeltevandssøer. Fra Indlandsisen skærer smeltevandet sig vej gennem det porøse morænelandskab og løber ud i fjorden. Det stabile klima i bunden af fjorden er styret af den beskyttede beliggenhed mellem iskappen og de omkringliggende bjerge, hvilket betyder meget få skyer og omkring 300 skyfri nætter om året.

Umiddelbart efter ankomsten til Kangerlussuaq er der mulighed for at tage med på en udflugt til den omgivende tundra som hjertet i det mest vidtstrakte, isfri terræn i hele Grønland. Stedet er et paradis for både rensdyr og moskusokser, som stortrives her på grund af det milde og tørre klima og en stor fødetilgængelighed. Tundrasafarien foregår i en af vores arktisk tilpassede busser gennem det smukke tundralandskab, mens guiden fortæller om flora og fauna. Undervejs holder vi udkig efter blandt andet moskusokser og rensdyr, mens vi observerer selve landskabet og plantelivet, som bærer præg af tæt pilekrat på sydvendte klippeskråninger og skovlignende krat af blågrå pil langs elve og vandløb.

(udflugten er ikke inkluderet i rejsens pris, se mere under ekstra udflugter)

Herefter er det slut med vores eventyrlige rejse til Grønland, og vi tager flyet fra Kangerlussuaq til København.

Flightseeing med Airzafari i Ilulissat

Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat.
Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads, har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge ... og måske endda hvaler!
 
Pris: kr. 2.598,- pr. person

Ilulissat set fra luften

Sejlads mellem isfjelde i Ilulissat

Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat. Udflugten skal bestilles og betales hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Udflugten er ledet af en guide fra vores lokale agent.

Pris: kr. 698,- pr. person

Tundra Safari i Kangerlussuaq

Med Søndre Strømfjord på den ene side og Indlandsisen på den anden ligger Kangerlussuaq og den omgivende tundra som hjertet i det mest vidtstrakte, isfri terræn i hele Grønland. Stedet er et paradis for både rensdyr og moskusokser, som stortrives her på grund af det milde og tørre klima og en stor fødetilgængelighed. Tundrasafarien foregår i en af vores arktisk tilpassede busser gennem det smukke tundralandskab, mens guiden fortæller om flora og fauna. Undervejs holder vi udkig efter blandt andet moskusokser og rensdyr, mens vi observerer selve landskabet og plantelivet, som bærer præg af tæt pilekrat på sydvendte klippeskråninger og skovlignende krat af blågrå pil langs elve og vandløb.

Pris: kr. 298,- pr. person

Goddag, hr. Rensdyr

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 48.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt
  • Tillæg for Kat. G: 7.998,-
Tillæg for opgradering af kahyt

Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger

  • Pris for Kat. C: 4.998 pr pers.
  • Pris for Kat. E: 1.498 pr pers.
  • Pris for Kat. B2: 9.998 pr pers.
  • Pris for Kat. B1: 19.998 pr pers.
  • Pris for Kat. A: 26.998 pr. pers.
  • Pris for Premium Suite: 40.998 pr. pers.
3-personers kahytter

50% discount for extra bed in C cabin.

Børnerabat 2-15 år

50 % af grundprisen ved minimum 2 betalende voksne i samme kahyt (kun muligt i kategori B) Max. 4 pers. heraf 2 børn som deler udtræksseng. Skibet er ikke indrettet til børn, eller har faciliteter såsom barneseng og højstol. Dette kan man selv tage med for egen regning.

Kontakt os, hvis I ønsker at rejse med børn.

Prisen inkluderer
  • Fly fra København – Reykjavik, Kangerlussuaq - København
  • Transport mellem lufthavne og skibet
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam på skibet
  • 11 dages/10 nætters krydstogt med aktiviteter og udflugter jf. program
  • Indkvartering i delt dobbeltkahyt (kategori E)
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Informationsmøder og foredrag ombord
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider udover det beskrevne
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonalet, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr per faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer”

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Hvordan er kahytterne og suiterne?

Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der få enkelt- og
triple kahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer og tv.

Premiumsuiten 45 m2 – Kat. PS Den største af alle kahytterne ombord Ocean Albatros er Premium Suiten. Denne 2-værelses suite har dobbeltseng (eller to enkeltsenge), sofagruppe, bord og stol samt balkon og rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4. Denne kategori er på forespørgsel. Venligst henvend jer til Albatros Travel for pris.

Juniorsuite 42 m2 – Kat. A De 4 juniorsuiter ombord Ocean Albatros har et fantastisk udsyn fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, rummeligt badeværelse med badekar samt privat balkon. Kahytten kan tage op til 3 personer. Beliggende på Dæk 7.

Balkonsuite 35/28 m2 – Kat. B1/B2 Ocean Albatros har 6 Balkonsuiter ombord beliggende på henholdsvis dæk 4 og 6. Suiterne har dobbeltseng eller to enkeltsenge samt siddeområde, badeværelse med badekar og privat balkon. Balkonsuiterne er til 2 personer.

Balkonkahyt 24 m2 – Cat. C Denne kahytskategori er den mest udbredte på skibet. Beliggende på henholdsvis dæk 4 & 6 har alle balkonkahytterne dobbeltseng eller to enkeltsenge, badeværelse med badekar og privat balkon. Halvdelen af kahytterne vil have en sovesofa som gør det muligt at have et barn i kahytten også. Hvis man ønsker 2 kahytter med døre imellem, kan dette også forespørges på i denne kategori.

Standardkahyt med koøje 22 m2 – Kat. D Standardkahytterne på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, koøje og badeværelse med badekar. Beliggende på dæk 3 & 4.

Standardkahyt med fransk altan 16 m2 – Kat. E Standardkahytterne med fransk altan er alle placeret højt i skibet på dæk 7. Kahytten har dobbeltseng og gulv til loft.

Tre personers kahyt med koøje 22 m2 – Kat. F Standard tre personers kahytter på Ocean Albatros. Kahytterne er perfekte til dem der ønsker en behagelig base for op til 3 personer. Standardkahytterne har alle 2 enkeltsenge, 1 sovesofa, koøje og badeværelse. Beliggende på dæk 3.

Standard enkeltkahyt med koøje 18 m2 – Kat. G Standard enkeltkahytterne ombord er placeret på dæk 3. De ligger tæt på skibets mudroom (skibets bryggers) og med nem adgang til Zodiac platformene hvorfra der stiges af og på skibet.

Hvem kan deltage?

Krydstogtet stiller ikke særlige krav til dig som deltager, men det forudsættes dog, at du er rask, rørig og godt til bens. Flere landgange vil forgå med skibets Zodiac-gummibåde, og det kræver ind imellem en vis adræthed at komme ind og ud af disse.

Rejsen foregår i Grønlands højsommer, og vi forventer en del sol og mildt vejr med temperaturer på typisk 5 til 12 grader.

Gode tips til pakkelisten

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Solcreme

Selvom vi befinder os langt nordpå, er der en god styrke i solens stråler, både om dagen og om natten (i perioden, hvor der er midnatssol). Grundet de arktiske forhold og den tørre luftfugtighed er solen faktisk stærkere end i Danmark. Vi anbefaler derfor, at du medbringer solcreme med en høj faktor på din rejse.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

For at kunne udstede flybilletter skal vi bruge pasoplysninger på samtlige rejsende, senest 14 dage efter bestilling. Pasoplysninger kan sendes elektronisk via https://pas.albatros-travel.org/dk eller med posten. Sender du med post, så husk tydelig tilkendegivelse af fakturanummer, afrejsedato og rejsens navn. Skulle du få udstedt nyt pas i tiden, fra du har indsendt dine pasoplysninger til os og frem til afrejsetidspunktet, så er det meget vigtigt, at du straks sender os oplysningerne på dit nye pas.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i program og sejlrute.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactype, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Rejseledere og internationale gæster om bord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, såfremt du ønsker at gå på egen hånd i land.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have gruppen i syne, og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som fartøjets.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Mere om Grønland

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Lignende rejser

23ISCSC12ADK2907