Ekspeditionskrydstogt til Nordøstgrønland

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Polarkrydstogt med vores skib Ocean Atlantic blandt isfjelde, gletsjerlandskaber og isbjørne

Oplev et af verdens smukkeste, vildeste og mest uberørte naturområder. Kom med på et unikt Albatroskrydstogt af ekspeditionslignende karakter, hvor vi begiver os langt væk fra de gængse turistruter og besøger steder, hvor der normalt kun kommer ekspeditionsfolk og forskere. Her oplever vi de uspolerede arktiske islandskaber på tætteste hold med gode chancer for at se bl.a. isbjørne, hvaler og moskusokser.

Vi sejler med det eminente ekspeditionsskib Ocean Atlantic. Skibet er bygget til sejlads i polare farvande og gør, at vi kan komme frem de fleste steder. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig fra traditionelle krydstogter. Vi besøger den fantastiske og uspolerede Grønlands Nationalpark, som er verdens største, og hvor de eneste beboere er arktisk vildt - og Siriuspatruljen! Vi tilstræber mange landgange, sejladser med Zodiac gummibåde og kortere vandringer fra kysten. Vi sejler i september måned, hvor pakisen har sin mindste udbredelse, og mulighederne for at opleve området er størst. Desuden er chancen for nordlys til stede, da nætterne atter er blevet mørke. Vejr- og is-forhold dikterer ofte kursen, men uanset hvor vi sejler hen, vil hver landing være unik og eventyrlig.

Efter 10 fantastiske dage afmønstrer vi i Reykjavik og flyver mod Danmark.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Krydstogt, Albatros aktiv, Albatros-eventyr i små skibe, Krydstogt i Nordeuropa

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta ISK, DKK

Dagsprogram
Dag 1 Fly København – Keflavik. Ombordstigning i Reykjavík
Dag 2 På havet mod Grønland
Dag 3 Ittoqqortoormiit, Grønlands mest isolerede by
Dag 4–6 Grønlands Nationalpark
Dag 7–8 Mod syd langs Blossevillekysten
Dag 9 På havet mod Reykjavík over Danmarksstrædet
Dag 10 Ankomst til Reykjavik og flyrejse til København

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic er bygget i Polen i 1985 og er det perfekte ekspeditionsskib til farvandet ved Antarktis og Arktis! Med en isklassificering 1B, der muliggør brydning af op til 50 cm nyis, høj manøvredygtighed, kraftige maskiner og stabilisatorer er hun et  af de stærkeste skibe, der opererer i de polare områder. Skibet blev nyrenoveret i 2017 og med en længde på 140 meter og bredde på 21 meter, er der rigeligt med plads på de mange dæk med flere foredragssale, bar og observationsplatforme. Restauranten serverer 4-stjernet internationalt cuisine, og der er naturligvis fuld forplejning undervejs. De brede vinduer på Erickson Dæk giver mulighed for at nyde de smalle isfyldte fjorde med stejle fjeldvægge og gletsjerfronter, der spejler sig i vandets overflade. Skibet har plads til 198 passagerer, alle indkvarteret i udvendige kahytter med eget bad og toilet. Ocean Atlantic er forsynet med 20 Zodiac gummibåde, hvilket betyder, at alle gæster samtidigt kan komme på for eksempel et zodiackrydstogt eller på en landgang.

Billeder

Afrejsedatoer

Klik på Bestil for at se ledige værelser
Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
35.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program
Klik på Bestil for at se ledige værelser

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
Fly København – Keflavik. Ombordstigning i Reykjavík

Vi flyver til Island, hvor vi lander i Keflavík yderst på Reykjanes Halvøen. Vi kører de cirka 50 km til havnen i Reykjavík, hvor vores skib venter. Efter ombordstigningen på Ocean Atlantic bliver kahytterne anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens vi nyder vores første middag på skibet, påbegynder vi sejladsen fra Reykjavík mod Grønland.

Dag 2
På havet mod Grønland

Albatros’ ekspeditionsledere vil i løbet af dagen holde foredrag om Østgrønlands natur og kultur, og fra dækket kan man i læsiden af skibet ofte følge havfuglenes flugt.  

Om natten er der chance for at se fænomenet nordlys. Denne periode byder på verdens største biograf: den nordlige halvkugles stjernevrimmel, hvor det dansende nordlys kan være hovedrolleindehaveren. Da det kan være køligt, kan det efter mørkets frembrud betale sig at iklæde sig varmt tøj, og ellers bare kaste blikket opefter.

Dag 3
Ittoqqortoormiit, Grønlands mest isolerede by
Scoresby Sund er verdens længste fjord

Er vejret godt, forventer vi at gøre landkending tidligt om morgenen ved Cape Brewster på sydsiden er verdens største fjord, Scoresbysund. Vi krydser fjorden og forventer med at være fremme ved inuitsamfundet Ittoqqortoormiit (dansk: Scoresbysund) først på dagen.

Ittoqqortoormiit ligger på nordsiden af mundingen til fjordsystemet Scoresby Sund, og grundstenen til kolonien blev lagt i 1924. Ittoqqortoormiit er den eneste egentlige by i Nordøstgrønland og udgangspunktet for mange ekspeditioner til nationalparken i Nord- og Østgrønland. I dag bor der omkring 500 mennesker i byen, hvoraf flere er efterkommere af de oprindelige kolonister. Uden for husene hænger sæl-, moskus- og isbjørneskind til tørre, og overalt står slædehundene og venter på, at isen bliver sikker nok til efterårets første slædejagter. Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, og der er altid usikkerhed om, hvornår de to eneste skibsanløb med varer ankommer. Dette sætter naturligvis sit præg på samfundet.

Albatros har etableret en god kontakt til de lokale, som derfor viser en del af byen frem. Vi respekterer naturligvis folks privatliv og ikke gå ind i beboelseshuse uden at være inviteret. Byen har et lille posthus, hvorfra du kan sende en hilsen hjem til Danmark.

Efter besøget i byen sejler vi langs de forrevne tinder i Liverpool Land og når frem til Kap Brown og mundingen af Kong Oscar Fjord. Vi befinder os nu i Nationalparken, som blev oprettet i 1974 og udvidet i 1988. Med et areal på næsten 1 mio. kvadratkilometer er det verdens største nationalpark og det største beskyttede landområde. Der er ingen faste bosættelser i nationalparken, men der har tidligere – op til midten af 1800-tallet – været spredte inuitbosættelser i Grønlands nordøstlige hjørne.

Dag 4–6
Grønlands Nationalpark

Programmet for de næste dage i nationalparken afhænger helt af vejr- og is-forholdene. Ruten og landgangene bliver bestemt af kaptajnen og ekspeditionslederen i fællesskab og meddeles typisk aftenen før. I den nedenstående tekst er der nævnt en række markante steder, som vi tilstræber at besøge. Nationalparken i Nordøstgrønland er dog så rig på naturoplevelser og historier om ekspeditioner og fangstmænd, at der, uanset hvor vi går i land, venter store oplevelser hver eneste dag. Langs kysterne ligger der gamle fangsthytter, og vi mødes af et smukt potpourri af fjorde, snedækkede fjelde, små og store øer – og et rigt dyreliv.

Efter indsejlingen i Kong Oscar Fjord sejler vi langs den imponerende 1300 meter høje klippevæg Bastionen, inden vi skal besøge Ella Ø. Øen er et af de helt smukke steder på togtet, og der er god grund til, at ”Kongen af Nordøstgrønland”, den danske geolog og polarforsker Lauge Koch, anlagde sit hovedkvarter her før anden verdenskrig. I dag har Siriuspatruljen og fangstkompagniet Nanok deres sommerbase på Ella Ø i Lauge Kochs gamle hovedstation, Ørnereden. Vi forventer at gøre landgang, men det skal understreges, at besøget kræver tilladelse fra militæret.

Videre nordpå passerer vi forbi den smukke Maria Ø, hvor tyskerne havde en lejr under anden verdenskrig. Tyskernes forsøg på at få fodfæste på kysten er en af Nordøstgrønlands helt spændende historier, som vi skal høre mere om ombord. Vi fortsætter forbi Ruth Ø og håber at gøre landing i Blomsterbugten på Ymer Ø. Fra den lille Varghytte er der en formidabel udsigt mod det karakteristiske fladtoppede bjerg, Teufelsschloss. Fjeldsiderne rejser sig 1000 meter op over fjorden, og den farvestrålende lagdeling vidner om dramatiske geologiske omvæltninger dengang Grønland og Norge hang sammen som ét kontinent for 600-700 mill. år siden.

Vi er nu dybt inde i den smalle og krogede Kejser Franz Joseph Fjord, der strækker sig mere end 200 km fra indlandsisen til det åbne Arktiske Ocean. Vi sejler forbi den mægtige, kælvende Waltershausen-gletsjer, inden vi stikker ind i Moskusokse Fjord, hvor vi forventer at gå i land ved fangsthytten Hoelsbu.

På halvøen ”Hold with Hope” ligger stationen Myggbukta, en tidligere norsk hvalfangstplads og radio- og meteorologstation. Stationen var centrum for den norske besættelse af Østgrønland, da Hallvard Devold i 1931 proklamerede ’Eirik Raudes Land’ som norsk territorium. Besættelsen blev støttet af kong Haakon og den norske regering. Da domstolen i Haag fastslog, at hele Grønland tilhører Danmark, blev besættelsen afbrudt i april 1933.

Vi er nu kommet udenskærs og sejler sydover langs Geographical Society Ø og Trail Ø. Vi forventer at gå i land på den nordlige del af Jameson Land i Carlsberg Fjord, et område, der er kendt for sin store bestand af isbjørne.

Dag 7–8
Mod syd langs Blossevillekysten

På togtets sidste dage sejler vi langs den vilde og dramatiske Blossevillekyst, der strækker sig 500 kilometer fra Kap Brewster til Østgrønlands store fjord, Kangerlussuaq. For tidligere tiders sejlskibsfarere var Blossevillekysten utilnærmelig på grund af kastevinde fra de tusinde meter høje fjelde og på grund af pakisen, der ofte lå tæt året igennem. Nu er her mindre pakis, og Ocean Atlantic er et robust skib med høj isklasse, så vi forsøger at komme i land ved Kap Brewster syd for Scoresbysund og i nærheden af fjorden Kangerlussuaq, hvor der tidligere var en boplads for fangere fra byen Tasiilaq mange kilometer mod syd.

Dag 9
På havet mod Reykjavík over Danmarksstrædet

Med de enorme gletsjere som bagtæpper begiver vi os tilbage mod Island og Reykjavík. Ekspeditionsteamet vil krydre dagen til søs med spændende foredrag, og vi håber naturligvis på observationer af hvaler og søfugle fra øverste dæk.

Vi navigerer over Danmarksstrædet med kursen sat mod Island og Reykjavik.

Dag 10
Ankomst til Reykjavik og flyrejse til København

I løbet af natten har Kaptajnen bragt skibet mod Reykjavik, som vi når frem til om morgenen. Efter morgenmaden ombord er det tid til at tage afsked med Ocean Atlantic og dets besætning, inden turen går til lufthavnen for flyrejse til København.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 35.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltkahyt

Tillæg for enkeltkahyt kat. G: 9.998,-
Tillæg for enkeltkahyt kat. D: 20.998,-

Tillæg for opgradering af kahyt

Tillæg for kat. C: 3.298.- pr. person
Tillæg for kat. B: 17.498,- pr. person
Tillæg for kat A: 21.498,- pr. person
Tillæg for Premium Suite: 23.998,- pr. person

Kahyt for tre personer

Tillæg for kat. B: 8.998,-  pr. Person

Børnerabat 2-15 år

Børn, der rejser sammen med minimum 2 betalende voksne betaler 50% af rejsens grundpris.

Prisen inkluderer
  • Skandinavisktalende og engelsktalende ekspeditionsteam
  • Fly København – Keflavik – København
  • Transport og alle udflugter og Zodiac-sejladser under krydstogtet jf. program
  • 10 dages / 9 nætters krydstogt med Ocean Atlantic i delt udvendig dobbeltkahyt med koøje (kategori D) med bad/toilet
  • Havnenære udflugter i besøgsbyerne med ekspeditionsguiderne
  • Informationsmøder og foredrag ved ekspeditionsteamet
  • Helpension på hele togtet
  • Kaffe og te samt eftermiddagssnacks på skibet
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltkahyt
  • Evt. måltider før/efter togtet i Reykjavik
  • Eventuelle ekstra udflugter og arrangementer
  • Drikkevarer ud over kaffe og te døgnet rundt samt juice o.l. til morgenmaden
  • Drikkepenge til skibspersonale, lokale guider o.l. – vi anbefaler ca. USD 14 pr. person pr. dag
  • Udgifter til medicin og andre personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved online bestilling)
  • Særskilt udflugtspakke
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Om kahytterne

Ocean Atlantic er indrettet med seks udvendige kahytskategorier, alle med eget bad og toilet.

Premium Suite 35 m2
Toværelses udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, sofagruppe, bord og stol samt stort vindue og rummeligt badeværelse.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panoramasuite med vindue, kat. A, 19-24 m2
Udvendig suite med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og stort vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Panoramakahyt med vindue, kat. B, 20-23 m2
Udvendig kahyt med dobbeltseng eller to enkeltsenge, siddeområde, rummeligt badeværelse og vindue med begrænset udsyn. Mulighed for at lave en ekstra opredning.
Beliggende på Hudson dæk 7 og Magellan dæk 8.

Standardkahyt med vindue, kat. C, 12-13 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, badeværelse og vindue.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Standardkahyt med vindue, kat. D, 11-12 m2
Udvendig kahyt med to enkeltsenge, koøje og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Standardkahyt, kat. G
Udvendig enkelt kahyt med, enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Columbus dæk 4.

Large Inside Triple Cabin 18-21 m2 - Cat. F
Indvendig tredobbelt kahyt. Dobbeltseng eller to enkeltsenge, samt foldbar (sovesofa) enkeltseng og badeværelse.
Beliggende på Marco Polo dæk 5.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Ekspeditionskrydstogtskoncept

Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.

Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.

Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.

En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af zodiactypen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.

Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”

-Søren Rasmussen

Rejser til Nordøstgrønland

Der er yderst sparsomt med turisme i Nordøstgrønland. Hele strækningen, vi planlægger at sejle, har ingen organiseret form for turisme, og meget få andre skibe lægger ind her. Vi er derfor helt afhængige af Albatros’ egne erfaringer og de nye, vi gør os undervejs. Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute- og dagsprogram undervejs og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold – og muligheden for at se hvaler eller andre arktiske dyr. En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere og fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i Zodiac-flåderne for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler og isfjelde. Det er forskelligt fra togt til togt hvor meget tid, der tilbringes i land. Det er selvsagt meget afhængigt af vejret samt de tids- og afstandsmæssige begrænsninger. Der kan undertiden forekomme dage, hvor man ikke kan gå i land, efterfulgt af dage, hvor der er flere landgange. Skibets matroser hjælper med ombordstigningen og ekspeditionsteamet er certificerede i at sejle Zodiac-flåderne.

Hvem kan deltage?

For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.

Ikke egnet for gangbesværede

Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.

Særlige forhold vedrørende helbred

I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.

Pas og pasoplysninger til Albatros Travel

På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer, passets udløbsdato, fødselsdato og -sted). Du skal derfor sende os en kopi af fotosiden i dit pas, når du har bestilt din rejse. Når du tjekker ind på skibet, skal du aflevere dit pas eller andet gyldigt billed-ID. Du får det retur, når krydstogtet er slut.

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Tilslutning med indenrigsfly

Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly i Danmark.

Vigtige regler ved landgange og udflugter

Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.

Generelle sikkerhedsregler

1. Informer rejselederen, hvis du ønsker at gå i land på egen hånd.
2. Gå ikke ind i et hus/en bygning, medmindre du udtrykkeligt er blevet inviteret indenfor.
3. Gå ikke alene i ubeboede områder, sørg for at have resten af gruppen i syne og husk, at vejret pludseligt kan ændre sig og dermed nedsætte sigtbarheden.
4. Hold (sikkerheds-)afstand til dyr og fugle (minimum fem meter).
5. Hold øje med tiden og husk, hvornår skibet sejler igen. Sørg for, at dit ur viser samme tid som skibet.
6. Notér altid på påmønstringstavlen, når du går fra borde, og når du kommer tilbage.

Opdeling i grupper

Vi skal gøre opmærksom på, at deltagerne i ekspeditionen ofte vil blive delt op i grupper, når vi er i land. Dels fordi der de flere steder er restriktioner for, hvor mange gæster der må være i land ad gangen, dels på grund af sikkerhed i forhold til isbjørne med mere.

Gode tips til pakkelisten

En skibsrejse i Grønland i sensommeren kræver relativt stor variation i beklædningen. I løbet af rejsen kan temperaturen godt nå de 12 grader, men vi må forvente temperaturer ned til måske 5 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.

Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiac sejlads vil man også blive glade for.

Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til at spadsere i byerne. Ombord på Ocean Atlantic er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" ombord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.

Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.

Søsygemiddel

Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lignende) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.

Vind- og vejrforhold

Vejr-, vind- og strømforhold med videre kan medføre, at der forekommer justeringer/ændringer i rejsens program og sejlrute.

Skibets besætning

Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper ombord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov ombord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.

Rejseledere og internationale gæster ombord

Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk- og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der, når det er muligt, blive taget hensyn til gæsternes nationalitet og sprog.

Mere om Grønland

Information

Her kan du læse mere om Grønland: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/groenland
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og visumregler.

Hånden på hjertet

Giv en hånd...

På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.

Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.

Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 4 out of 5 by from En smuk og oplevelsesrig rejse i Nordøstgrønland. Når man tidligere har rejst i Vestgrønland er det en meget anderledes oplevelse at komme til Nordøstgrønland. Rejsen er på vejrets præmisser - det er godt at medbringe søsygetabletter!! - men det skal ikke afholde nogen fra at tage afsted, da det er en smuk og medrivende rejse. Sejlladsen i fjorden er med bjergtagende landskaber og stilheden er "larmende". Rejselederne er aktive, vidende og dybt engagerede og hele tiden opsatte på, at vi som passagerer får den bedste oplevelse ud af rejsen uanset om vejret prøver at spænde ben.
Date published: 2016-09-23
Rated 4 out of 5 by from Oplev det uberørte Grønland Guiderne bidrog med deres indgående kendskab til området til en fanatisk ekspedition i Nordøst Grønland, og åbnede døre, der ikke er alle forundt. Hjulpet godt på vej af skibets kaptajn, som i kraft af sin lange erfaring i arktiske farvande førte os frem til enestående oplevelser både på søen og i forbindelse med landgange.
Date published: 2016-09-26
Rated 5 out of 5 by from 6. tur til Grønland, første, men ikke sidste gang på Østkysten Fik den bedste Kaptajn, ham fra Færøerne, har sejlet med ham før. Kim og Annette er uforlignelige, vil meget gerne med dem på tur igen. Uden dem ikke mulighed for at komme i land i Daneborg og Mestersvig, kanon.. Lars var også med og var meget vidende om naturen, fugle mv, men kom til at stå i skyggen af de to andre. Fantastisk at vi kunne bytte hvaltur med jeep tur, jeg har sendt differencen. Skibet ruller en del, men det vænner man sig hurtigt til, man føler sig uhyre tryg sammen med holdet. Når man får fantastisk forplejning på skibet, ser blåst af hval, isbjørne, nordlys, muskokser og sejler blandt isbjerge og smukke bjerge, så kan det ikke være meget bedre. I island var vi ikke heldige med vejret, men når påklædningen er i orden, så kan man fint se kontinentalplader, vandfald og Geysere. Superjeep turen var trods næsten dagsregn, fantastisk - en rigtig god chauffør, der talte dansk. Lidt pebret, men pengene værd. Der var flere, der ikke havde et sæt let regntøj, det kan stærkt anbefales, så man undgår bølgeskvulp, når der er søgang og zodiac skal benyttes.
Date published: 2016-09-22
Rated 5 out of 5 by from Super tur Turen levede mere end op til forventningerne, Det var en rejsende(sejlende)højskole, Med engagerede og professionelle guider og en fantastisk besætning, Samt sjove og hyggelige medrejsende.
Date published: 2016-09-23
Rated 5 out of 5 by from En spændende rejse med gode unikke oplevelser En meget spændende rejse, som helt levede op til beskrivelse i programmet og til vores forventninger. Takket været vores meget kompetente rejseledere, fik vi den ekstra oplevelse at besøge Daneborg. Det er meget interessant med foredragene som tilbydes på skibet. Det er dejligt der bliver gjort opmærksom i programmet at man skal være fysiks mobil for at tage på denne spændende rejse. Det var også meget spændende at besøge Island, vi deltog på jeepturen.
Date published: 2016-09-28
Rated 5 out of 5 by from En ubeskrivelig skøn rejse i Nordøstgrønland. Det var en imponerende overdådig rejse til det historiske, gigantiske, barske og smukke Nordøstgrønland. Masser af fantastisk natur som under hele rejsens gang blev fremvist og præsenteret af de to Grønlands kyndige og entusiastiske rejseledere Anette og Kim. Stort tak og ros til nævnte personer som desuden medvirkede til, at vi besøgte steder som normalt ikke er muligt for alle. En rejse som selv en rejsevant grønlandsfarer sen vil glemme.
Date published: 2016-09-23
Rated 5 out of 5 by from Rigtig spændende ekspedition i verdens største nationalpark En rigtig spændende ekspedition i en lille del af verdens største nationalpark, i Nordøstgrønland. Vi var virkelig ude i 'intetheden', besøgte spændende steder hvor kun ganske få mennesker kommer. Så en storslået og uendelig natur. Alt sammen godt garneret med ekspeditionsteamets store engagement og tilsvarende store viden og ikke mindst den måde dette blev formidlet til os ekspeditionsdeltagere.
Date published: 2016-09-29
Rated 5 out of 5 by from Endnu en fantastisk Albatros-ekspedition Disse Albatros-ekspeditioner giver/har givet os muligheder for at rejse på steder, som ellers ikke er umiddelbart tilgængelige, og de har givet os unikke oplevelser. Dette gælder også denne ekspedition.
Date published: 2016-09-22
  • y_2021, m_7, d_28, h_20
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.18
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_14
  • loc_da_DK, sid_ISCSC05, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser

22ISCSC05ADK1609