1000 strandede Albatros-gæster hjemme igen

Efter 10 hektiske dage og 24 timers arbejdsdage lykkedes det at få alle rejsende retur til Danmark og Skandinavien, bortset fra en enkelt gruppe i Sydamerika, der nu er overtaget af Udenrigsministeriet og forsikringsselskaberne.

Da udenrigsministeren udsendte chokmeldingen om, at alle danskere skulle komme hjem fredag d 13. marts, var de fleste gået hjem, og det samme gjaldt vore samarbejdspartnere blandt flyselskaberne. Ingen forstod helt meldingen. Var det en evakuering? I løbet at weekenden blev det flere gange præciseret, at nok skulle alle hjem, men der var bestemt ikke tale om evakuering, men en stærk opfordring til alle rejsende om at komme hjem. Nu hed det sig, at man skulle tage det roligt, om muligt benytte den forudbestilte hjemrejse eller kontakte forsikringsselskaber, rejsearrangør eller afvente situationen. Det var der ikke så mange, der blev meget klogere af.

Allerede lørdag blev vi dog opmærksomme på, at flere grænser og lufthavne lukkede, og rutefly blev annulleret. Kort sagt: det ville ikke blive så nemt at få alle hjem. Vi gik derfor omgående i gang med den store evakueringsopgave med fokus på de mest komplicerede og vanskelige hjemrejser. I nogle tilfælde var vi meget heldige, og kunne ombooke hele gruppen på samme flyselskab, mens det i andre tilfælde viste sig at være helt umuligt. Her måtte vi simpelthen støvsuge verdensmarkedet for flysæder, snuppe ét her og der, men ofte blev vi indhentet af nye problemer inden ankomsten til Danmark. Folk strandede andre steder og skulle have hoteller og nye billetter. Nogle fik en lang og besværlig returrejse og en masse Albatros-medarbejdere fik sorte rander under øjnene.

Nu læner vi os et kort øjeblik tilbage og glæder os over, at næsten alle er kommet velbeholdne hjem, inden vi skal i gang med at annullere og flytte rejser i den helt store stil. Torsdag d. 26. marts vedtog folketinget loven om Garantifondens lånedækning af annulleringer frem til d. 13. april. Det betyder i praksis, at vi annullerer alle rejser frem til d. 13. april og refunderer alle indbetalte beløb med statsgaranterede lån.

Når Garantifonden overhovedet er involveret i refunderinger, skyldes det, at mange rejser er fuldt betalt fra arrangørens (vores) side til eksempelvis hoteller og flyselskaber, som ikke umiddelbart er i stand til at refundere pengene. Flere store samarbejdspartnere vil givetvis gå konkurs, medmindre regeringerne griber ind med en hjælpende hånd, således som det er sket med SAS.

Corona-krisen har udløst en dominoeffekt, som ikke er så nem at håndtere, fordi der ofte er tale om kontraktbundne betalinger, der ikke kan ophæves af en epidemi og heller ikke er dækket af forsikringer. Derfor er hele branchen præget af en uforudsigelig indtjenings- og likviditetskrise, der rækker langt ud over almindelig forretningsdrift.

Efter tyve overskudsgivende år er Albatros heldigvis en velkonsolideret virksomhed med en rutineret stab af branchens bedste medarbejdere, der nok skal lede virksomheden sikkert gennem krisen, selvom ingen kender morgendagen.

Vi har stadig meget travlt, og situationen besværliggøres af, at vi desværre må arbejde fra spredte stationer i private hjem. Vi beder jer derfor om at være tålmodige, vi skal nok nå frem til jeres rejse.

Venlig hilsen
Søren Rasmussen, grundlægger og medejer af Albatros