Den store Balkanrejse

group-tour
Rundrejse med dansk rejseleder

Historisk odysse gennem det tidligere Jugoslavien.

Fra den osmanniske påvirkning til bruddet med Sovjetunionen og den efterfølgende borgerkrig – på denne rejse gennem 6 lande kommer vi tæt på lokalbefolkningen og historien, som her er mere tilstedeværende end nogen andre steder i Europa. Vi starter i den serbiske hovedstad Beograd med dets parker og smukke boulevarder. Herfra fortsætter vi til Bosnien-Hercegovina og byen Sarajevo, som blev billedet på borgerkrigens uhyrligheder. Næste stop er byen Mostar med dets osmanniske præg og den smukke kystby Dubrovnik i Kroatien. Herefter følger store oplevelser langs den montenegrinske kyst, og fra hovedstaden Podgorica fortsætter turen med tog på en af de smukkeste strækninger på hele Balkan. Naturparken ved Kolasin byder på spektakulære naturoplevelser og står i skærende kontrast til Solsortesletten med dens dystre historie. Vi afslutter vores odysse på Balkan i den nordmakedonske hovedstad Skopje. Under hele rejsen bor vi på gode 3- og 4-stjernede hoteller, kører i moderne, bekvemme busser og har inkluderet halvpension med gode mad- og vinoplevelser.

Klik på kortet for at se det i stor udgave
  • Type Rundrejse

  • Rejseleder Dansk

  • Visum Nej

  • Vaccination Nej

  • Valuta Euro, Mark, Kuna, Denar, og Dinar

Dagsprogram
Dag 1 København – Beograd. Ankomst til den serbiske hovedstad
Dag 2 Beograd. Byrundtur inkl. Kalemedan-fortet og Museum of Yugoslavia
Dag 3 Beograd – Sarajevo. Sremska Metrovica og Zasavica Naturreservat
Dag 4 Sarajevo, Bosnien-Hercegovina. Byrundtur inkl. Tunnelmuseum og den gamle bydel
Dag 5 Sarajevo – Konjic – Mostar. Titos bunker i Konjic og byrundtur i Mostar
Dag 6 Mostar – Dubrovnik – Trebinje. Byrundtur i Dubrovnik og Trebinje inkl. vinsmagning
Dag 7 Trebinje – Kotor – Cetinje – Podgorica. Byvandring i Kotor, bjergkørsel til Njigusi og kongebyen Cetinje
Dag 8 Podgorica – Kolasin. Byrundtur, Niagara-vandfaldet og togtur til nationalparken ved Kolasin
Dag 9 Kolasin – Pristina, Kosovo. Afslapning, Kosovo-mindesmærket og ankomst til Pristina
Dag 10 Pristina – Skopje. Gracanica-klosteret og sejlads ved Matka-kløften
Dag 11 Skopje. Byrundtur og tid på egen hånd. Afskedsmiddag
Dag 12 Skopje – København. Hjemrejse

Billeder

Klik på billederne for at se dem større

Afrejsedatoer

Afrejse Varighed Pris Afrejse fra Bemærk
11.998,–
København
11.998,–
København
11.998,–
København
11.998,–
København
Klik på en dato for at se det tilhørende program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS. Nogle af vores rejser findes i flere udgaver. Læg mærke til, om du har valgt den rigtige afrejsedato, før du printer.

Dag 1
København – Beograd. Ankomst til den serbiske hovedstad
Sarajevo – et miks af kultur, historie, krig og politik

Vi flyver fra København og lander i Beograd sidst på eftermiddagen. Efter at have fået vores bagage udleveret kører vi mod hotellet, hvor vi nyder en god velkomstmiddag.

Dag 2
Beograd. Byrundtur inkl. Kalemedan-fortet og Museum of Yugoslavia 30 km
I Beograd

I dag skal vi stifte bekendtskab med Beograds største seværdigheder. Efter morgenmad begiver vi os til Museum of Yugoslavia, der blandt andet rummer mausoleet for den tidligere jugoslaviske præsident Josip Broz Tito. Opført i 1975, 5 år før Titos død, fik mausoleet det kunstfærdige navn Blomsterhuset grundet de mange smukke blomster i området. I dag er blomsterne fjernet om end Tito stadigvæk nyder stor agtelse blandt den menige serber.

Vi kører efterfølgende forbi landets parlament og den smukke Slavia Plads, inden vi gør holdt ved byens centrale plads, Republikpladsen, og slentrer ned af hovedstrøget Knez Mihailova med dets mange hyggelige butikker, cafeer og restauranter. Vi besøger naturligvis også Beograds vartegn, Kalemedan-fortet. Fortet har i århundreder fungeret som værn for byen og dens skiftende overherrer. Foruden at huse legepladser, sportsfaciliteter, byens militærmuseum og steder, hvor man kan spise og få en kop kaffe, byder området omkring fortet også på en blændende udsigt over floderne Donau og Savas.

Resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd i den serbiske hovedstad.

Dag 3
Beograd – Sarajevo. Sremska Metrovica og Zasavica Naturreservat 300 km
Æslet er et tæmmet medlem af hestefamilien

Det er blevet tid til at sige farvel den serbiske hovedstad og begive os mod Sarajevo. Inden vi krydser grænsen til Bosnien Hercegovina besøger vi den hyggelige lille by, Sremska Mitrovica. Med sin strategiske placering ved Savafloden havde byen under Romerriget en meget indflydelsesrig position og blev sågar i samtiden refereret til som ”the glorious mother of all cities”.

Vi besøger også det nærliggende naturreservat Zasavica, som blandt andet er kendt for deres bestand af bævere samt rige fugleliv. Det er også i dette område, at det knap så kendte Balkanæsel huserer. Vi forsøger at kigge forbi en gård, der har specialiseret sig i produktion af den specielle Pule-ost lavet på æselmælk. Efter nogle spændende oplevelser fortsætter vi mod grænsen til Bosnien Hercegovina og når først på aftenen frem til vores hotel i Sarajevo.

Dag 4
Sarajevo, Bosnien-Hercegovina. Byrundtur inkl. Tunnelmuseum og den gamle bydel 30 km
Tunnelmuseum i Sarajevo

Sarajevo er en sand smeltedigel af kultur, historie, krig og politik. De seneste 100 år har Sarajevo tre gange været centrum for Europas og hele verdens opmærksomhed. I 1914 for mordet på den østrig-ungarske ærkehertug Franz Ferdinand, i 1984 da byen var vært for vinter OL og under Balkan-krigene fra 1992-95. Mange har stadig billederne af den bombede markedsplads, rapporterne om snigskytterne og udhungringen af en befolkning under belejring på nethinden.

I dag er byen kommet oven vande igen og byder turister velkommen med åbne arme. Vi starter dagens udflugt med at besøge byens berømte tunnel, som ligger ved byens lufthavn. Tunnellen var en livsnerve under belejringen af Sarajevo og blev bygget af den bosniske hær i sommeren 1993. Indtil da var Sarajevo afskåret fra omverden af serberne, men med tunnellen fik de mulighed for at transportere våben, mennesker og nødhjælp ind til den nødlidende by. Tunnellen fungerer i dag som et museum over krigens rædsler, og er en både spændende og tankevækkende oplevelse.

Vi fortsætter nu ind i den gamle del af byen, hvor vi skal se den ikoniske Latin Bridge, hvor mordet på ærkehertug Franz Ferdinand fandt sted i 1914. Vi kører også forbi byens hovedtorv og basarområde, Bascarsija og det imponerende højhus, Avaaz Twist Tower, der er blevet symbol på det nye Sarajevo. Aftenen er fri og afsat til oplevelser på egen hånd.

Dag 5
Sarajevo – Konjic – Mostar. Titos bunker i Konjic og byrundtur i Mostar 130 km
Den berømte bro Stari Most

Efter morgenmaden tager vi afsked med Sarajevo og begiver os mod næste højdepunkt på turen, Mostar. På vejen besøger vi et af de mest mærkværdige bygningsværker på hele Balkan, Titos bunker i Konjic.

Ex-Jugoslaviens moderne historie er i høj grad forbundet med en mand, nemlig Josip Broz Tito. Født i 1892 og med en opvækst under trange kår med en slovensk moder og kroatisk fader, var der intet, der tydede på, at Tito skulle blive den mest indflydelsesrige personlighed på Balkan i det 20. århundrede. Som partisan under 2. Verdenskrig gjorde Tito sig heldigt bemærket, og efter krigen avancerede han hurtigt i det kommunistiske system, hvilket kulminerende med præsidentposten, som han besad i perioden 1953 – 1980.

Ved byen Konjic blev i perioden 1953-79 i allerdybeste hemmelighed opført en bunker, der kunne sikre den jugoslaviske ledelse i tilfælde af atomangreb. Med plads til over 350 personer og et samlet areal på 6,4 kvadratkilometer var bunkeren den tredjestørste investering i Jugoslavien under hele Titos regeringsperiode. Vi bliver vist rundt i bunkeren og får et godt indtryk af paranoiaen under Den kolde krig.

Først på eftermiddagen fortsætter vi det sidste stykke mod den smukke by Mostar. Byen ligger ved Neretva-floden, og med sine 113.000 indbyggere er det Bosnien-Hercegovinas femtestørste by. Byens historiske bykerne, der ligger på hver sin side af Neretva-floden, blev opført i den osmanniske periode.

Vi går en tur i Mostar, hvor vi ser denne unikke middelalderbys intakte bymidte. Vi skal naturligvis også se broen Stari-Most. Den gamle bro er selve symbolet på Mostar og er et pragteksempel på osmannisk arkitektur. Manden bag er arkitekten Sinan, der også har tegnet nogle af de vigtigste moskéer i Istanbul. Den nuværende bro er en rekonstruktion af den oprindelige bro, som blev ødelagt under Balkankrigen i 1990’erne, og ligeledes er det UNESCO-fredede historiske kvarter omkring broen i dag restaureret, så det nu fremstår som en charmerende bydel med mange caféer og restauranter.

Dag 6
Mostar – Dubrovnik – Trebinje. Byrundtur i Dubrovnik og Trebinje inkl. vinsmagning 170 km
Dubrovniks historie går helt tilbage til 600-tallet

I dag forlader vi Bosnien og kører ind i Kroatien, hvor vi skal opleve en af landets smukkeste byer, Dubrovnik.
Dubrovniks skønhed og elegance er intet mindre end legendarisk. Synet af Stradun, den marmorbelagte hovedgade, samt de mange barokpaladser og bymuren fortsætter med at imponere enhver gæst, der ankommer til Adriaterhavets smukkeste by. Dubrovniks historie går tilbage til 600-tallet, hvor de første huse blev opført, mens den første bymur blev bygget i det 9. århundrede. I slutningen af 1100-tallet havde Dubrovnik etableret sig som en vigtig handelsby, der fungerede som bindeled mellem Balkan og Middelhavet. I 1205 kom Dubrovnik under venetiansk kontrol, men byen brød løs fra venetianerne i 1358 og oprettede republikken Ragusa. I det 15. århundrede strakte Ragusa sig langs med havet fra Ston til Cavtat. 

Dubrovnik havde sin egen handelsflåde med forbindelser til Egypten, Mellemøsten, Sicilien, Frankrig, Spanien og Istanbul. I 1808 fik republikken dødsstødet, da Napoleons hær marcherede ind i byen. Fra 1815-1918 var Dubrovnik en del af det østrig-ungarske rige for derefter at blive en del af det kongerige, der skulle blive til Jugoslavien. Dubrovnik føles på mange måder stadig som en selvstændig republik, løsrevet fra resten af Kroatien, både fysisk og historisk.

Indgangen til byen går gennem Pile-byporten fra 1537. I middelalderen blev byen lukket hver aften, og nøglerne blev givet til byens hersker. Inden for muren finder vi Stradun, byens gamle handelsgade, der strækker sig hele vejen ned til den gamle markedsplads Luza. Overalt i byen findes gamle kirker og paladser, og vi stifter naturligvis bekendtskab med det hele på byvandringen, hvor vi også besøger byens imponerende franciskanerkloster.

Sidst på eftermiddagen kører vi til Trebinje på det bosniske side af grænsen. Byen ligger smukt placeret ved floden Trebisnjica, der forceres via den imponerende Arslanagic-bro fra det 16. århundrede. Området er berømmet for deres vinproduktion, og vi besøger det hyggelige kloster Tvrdos, hvos vi smager på de himmelske dråber, som de lokale munke har produceret siden 13. århundrede.

Dag 7
Trebinje – Kotor – Cetinje – Podgorica. Byvandring i Kotor, bjergkørsel til Njigusi og kongebyen Cetinje 150 km
Kotor-bugten er på UNESCO´s verdensarvsliste

Efter morgenmaden er det blevet tid til at stifte nærmere bekendtskab med et nyt land, Montenegro. Vi kører langs kysten mod den smukke gamle havneby ved Adriaterhavet, Kotor. Byen ligger smukt placeret i Kotor-bugten, omgivet af kalkstensbjerge. Kotors gamle bydel, byens forsvarsværker og den indre del af Kotor-bugten blev i 1979 optaget på UNESCO´s verdensarvsliste, og når man står midt i byen, er det nemt at se hvorfor. Den gamle bydel stammer fra 1400-1500-tallet og er et unikt eksempel på middelalderlig byplanlægning. De brostens- og marmorbelagte gader former en labyrint, afbrudt af smukke pladser. Ved en af pladserne ligger byens vartegn, Skt. Tryphon-kirken, som er fra slutningen af 1100-tallet. Spredt ud over byen ligger der mindre kirker, hyggelige caféer og gode restauranter. På vores tur rundt i Kotor fordyber vi os i byens historie og ser nærmere på de mange middelalderlige bygningsværker.

Vi forlader nu Kotor og begiver os mod en af de smukkeste og historisk mest betydningsfulde byer i Montenegro, Cetinje. Vi kører ad den nyligt anlagte vej over bjergene, hvor vi undervejs gør stop i den lille hyggelige landsby Njigusi, der er kendt for deres tørrede skinker, som vi naturligvis skal smage.

Cetinje, der ligger for foden Lovcen-bjerget, blev grundlagt i slutningen af det 15. århundrede og har været landets hovedstad siden 1878. Den montenegrinske kongefamilie har sat sit tydelige præg på byen med dets mange smukke bygninger. Vi besøger kong Nikolas palads, der i dag er omdannet til museum. Kong Nikolas regererede landet i perioden 1860 – 1918 og er én af de vigtigste personer i landets nyere historie. Det lille museum giver et godt indblik i landets omtumlede historie og kan desuden byde på en hyggelig have grundlagt i 1870.

Først på aftenen kører vi ind i Montenegros regeringsby, Podgorica, og indlogerer os på vores hotel.

Det tidligere Titograd var frem til 1993 de facto hovedstad i Montenegro. Med sine henved 200.000 indbyggere er byen landets absolut største og byder blandt andet på smukke parker, store boulevarder og et hav af hyggelige cafeer og restauranter. Siden 1990’erne har byen desuden været udsat for et sandt byggeboom med opførelse af mange nye offentlige bygninger og private forretningsområder.

Dag 8
Podgorica – Kolasin. Byrundtur, Niagara-vandfaldet og togtur til nationalparken ved Kolasin 95 km
Genopstandelseskatedralen, der stod færdigbygget i 2003

Dagens byrundtur starter med et besøg ved byens nye vartegn, Genopstandelseskatedralen, der stod færdig i 2003. Den serbisk-ortodokse katedral er opført i moderne stil, der adskiller den væsentligt fra andre nyere kirkebyggerier, og især de politiske motiver i nogle af de smukke freskoer skabte stor røre ved indvielsen. I særdeleshed motivet med Tito, Engels og Marx, som brænder sammen i helvede var lige lovlig provokerende for store dele af befolkningen.

I byens gamle del finder vi byens oprindelige vartegn, Sahat Kula. Klokketårnet er opført under det osmanniske styre og kan dateres helt tilbage til 1667. Tårnet overlevede mirakuløst bombningerne under 2. Verdenskrig og er en af de få osmanniske bygningsværker, man fortsat kan se i hovedstaden. Tæt på ligger den undseelige Starodoganjska Moské, som også er af osmannisk oprindelse om end der i dag ikke er meget tilbage af den oprindelige bygning.

Vi begiver os nu ud af byen og gør stop ved det lokale vandfald Niagara, som omend imponerende ikke helt kan måle sig med sin amerikanske navnebroder. Om sommeren er stedet et yndet udflugtsmål for lokalbefolkningen, der sætter stor pris på floden Moracas kølige vand. I tilfælde af lav vandstand besøger vi enten en lokal skole eller kører til den nærliggende sø Skhodra, der danner grænsen til Albanien. Skhodra er den største sø på Balkan og byder på et helt unikt fugleliv. Her oplever vi den smukke sø og får tid til at gå rundt i den lille hyggelige by Viapazar. 

Om eftermiddagen kører vi til Podgorica banegård og hopper på toget til Kolasin. De 75 kilometer, der tilbagelægges på ca. 1,5 time, bringer os gennem noget af den mest imponerende natur på Balkan. Strækningen er del af banen, der bandt det store jugoslaviske samfund sammen, fra Beograd i nord til Bar i syd. En rute på næsten 500 km, det tog henved 20 år at opføre, og hvis højeste punkt er 1.032 meter over havets overflade, ved byen Kolasin, hvor vi meget passende står af.

Vi kører fra stationen i Kolasin til vores hotel, der ligger smukt placeret i området omkring Biogradska Nationalpark. Vi nyder såvel den friske bjergluft som en god middag på hotellet.

Dag 9
Kolasin – Pristina, Kosovo. Afslapning, Kosovo-mindesmærket og ankomst til Pristina 230 km
Nationalbiblioteket i Pristina

Efter en god nats søvn bruger vi morgenen på at slappe af og nyde den smukke bjergnatur. Midt på formiddagen forlader vi vores hyggelige hotel og kører mod Kosovo. De 100 km fra Kolasin til grænsen til Kosovo bringer os gennem de bjergrige og sparsomt beboede egne af Montenegro. Her leves livet som det er blevet gjort i århundreder.

Sidst på formiddagen krydser vi grænsen til Europas yngste nation, Kosovo. Kosovo havde under Titos styre en høj grad af selvstyre, men blev efter Murens fald underlagt Serbien. Spændinger mellem serbere og albanere i området førte i perioden 1996-99 til den såkaldte Kosovokrig, der først blev bragt til ende ved Natos intervention.

Vores første stop i Kosovo er mindesmærket for Adem Jashari og hans familie. Adem Jashari var øverstbefalende i Kosovos Befrielseshær. Han værdsættes af mange kosovo-albanere for sit arbejde for Kosovos selvstændighed, mens Serbien anklagede ham for terrorisme. Han blev dræbt sammen med sin familie af det serbiske militær i 1998.

Vi fortsætter herfra til landets hovedstad Pristina, der med sine 210.000 indbyggere huser mere end 10% af landets samlede befolkning. Byen virker ved første øjekast som en grim og rodet by, men vinder ved nærmere eftersyn. Vi spiser ved ankomst til vores hotel en sen og meget velfortjent middag.

Dag 10
Pristina – Skopje. Gracanica-klosteret og sejlads ved Matka-kløften 120 km
Matka kløften ligger blot 20 km udenfor Skopje

Vi starter dagen med en udflugt til det smukke Gracanica-kloster, der ligger lidt uden for Pristina. Det serbisk-ortodokse kloster, der oprindeligt blev opført i 1321, er på UNESCO’s liste over verdensarv. De nuværende bygninger er af nyere dato, da klosteret er blevet ødelagt et utal af gange. Senest under NATO-bombningerne i 1998-99. Klosteret i sig selv er smukt renoveret og fortæller desuden en spændende historie om den serbiske påvirkning i Kosovo.

Vi fortsætter nu til Nordmakedonien og dets imponerende hovedstad, Skopje. Inden ankomst ser vi dog nærmere på den imponerende Matka-kløft, der ligger blot 20 km uden for hovedstaden. I området findes en del imponerende huler, som vi kan se fra vores båd, der sejler os gennem det smukke landskab.
Vi ankommer til Skopje sidst på eftermiddagen og spiser en velfortjent middag på vores hotel.

Dag 11
Skopje. Byrundtur og tid på egen hånd. Afskedsmiddag 20 km
På basar

Den nordmakedonske hovedstad kan fremvise en lang og omtumlet historie, der præger byen den dag i dag.

Et voldsomt jordskælv i 1963 ødelagde store dele af den gamle by, men gav plads til opførelsen af store boulevarder og flotte pladser. Overalt i byen finder man imponerende marmorskulpturer, hvoraf mange naturligvis forestiller landets mest berømte personlighed, Alexander den Store. Den nordmakedonske konge (356 – 323 f. Kr.) blev kun 33 år gammel, men efterlod sig en arv, der strækker sig helt frem i moderne tid, og som ikke er blevet mindre aktuel af den seneste tids mundhuggeri mellem den græske og nordmakedonske stat om brugen af hans navn.

Vi starter dagen med at kigge forbi byens største plads, Makedonia Square, hvor en 15 meter høj statue af netop Alexander den store skuer ud over byen. Fra pladsen kan man krydse over Stenbroen, der forbinder det nye Skopje med den gamle bydel. I de små, hyggelige gader faldbydes alt fra lokalt kunsthåndværk til støvsugerposer, og vi skal naturligvis også se nærmere på det smukke Kale Fort, der ligger i samme område.

Resten af dagen er afsat til oplevelser på egen hånd, inden vi om aftenen mødes til en afsluttende middag.

Dag 12
Skopje – København. Hjemrejse

Vores odysse på Balkan er ovre, og vi kører mætte af oplevelser til lufthavnen, hvor vores fly venter.

Prisinformation

Rejsens pris

Fra kr. 11.998,– pr. person i delt dobbeltværelse.
Se priser for alle afrejsedatoer

Tillæg for enkeltværelse
1.698,–
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – Beograd og Skopje – København med mellemlanding
  • Indkvartering på 3-4 stjernede hoteller i delt dobbeltværelse
  • Udflugter og transport jf. program
  • Halvpension. Morgenmad dagligt, frokost dag 3-4, 7 og 9, middag dag 1,3,5 og 8-11
  • Skatter og afgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 6 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Tillæg for enkeltværelse 
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Drikkepenge til lokalguide, chauffør m.v. (beregn ca. EUR50,- pr. person i alt)
  • Personlige fornødenheder
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under "Prisen inkluderer"

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Oplysninger om rejsen

Valuta

Da vi på denne rejse kommer i berøring med flere forskellige valutaer, anbefales det at medbringe euro i mindre sedler til småindkøb såsom vand, postkort og souvenirs.

Euro kan bruges som betalingsmiddel på de fleste turistmål, om end man skal påregne at få tilbagebetaling i lokal valuta. Hæveautomater og mindre vekslerbutikker findes desuden i alle større byer og på de fleste hoteller.

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.

Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.

Mere om dine rejsemål

Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se, om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder:

Kroatien: https://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/kroatien

Nordmakedonien: https://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/makedonien

Serbien: https://www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/serbien

Generelle forhold

En tryg rejseoplevelse

Vi vil så gerne have, at du føler dig tryg som Albatros-rejsende, lige fra du bestiller din rejse, til du kommer hjem med en masse gode oplevelser – også i en verden med coronavirus. Derfor har vi lavet en række tiltag for at minimere risikoen for smitte, samtidig med at du får alle de rejseoplevelser, du drømmer om. Vores tiltag omfatter bl.a.:

  • Alle rejseledere er certificeret i WHO’s retningslinjer for smittebegrænsning
  • Ekstra høje krav til vores samarbejdspartnere i forhold til rengøring
  • Vi informerer alle vores rejsedeltagere om rejseforsikring og minimering af smitte

Læs om alle vores tiltag her

Rejsens krav til fysisk formåen

Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.

Rejseforsikring

Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport.  Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.

Gouda Rejseforsikring

Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.

Bemærk, at hvis du rejser uden for Europa, er fyldt 70 år eller lider af kroniske sygdomme, skal du udfylde en helbredserklæring. Gouda anbefaler, at du udfylder denne sammen med din egen læge. Helbredserklæringen fås hos Albatros Travel og indsendes til Gouda. Du er først forsikret, når du har modtaget forhåndstilsagnet fra Gouda.

Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.

Albatros Travels rejseledere og guider

På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.

På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.

Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.

Drikkepenge

På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.

Tillæg for enkeltværelse og -kahyt

De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme.
Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.

Pas

Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.

Rejser med mindreårige

Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.

USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.

Placering i flyet

Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.

Placering i bussen

På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.

På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.

Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.

Forplejning om bord på flyet

På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.

Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.

Specialkost

På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.

Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.

Forbehold/ændringer

Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.

Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.

Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.

Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Rated 3 out of 5 by from Balkan er stadig Europas urolige hjørne Tanken med turen var spændende. Vi skulle prøve at få en fornemmelse af, hvordan tingene har udviklet sig i det tidligere Jugoslavien. Hertil bidrog lokalguiderne udmærket ved, ofte tankevækkende, at give deres bud på, hvor Balkan står og hvordan det vil udvikle sig. Til gængæld bidrog vores Albatrosguide kun i meget begrænset omfang til forståelsen af udviklingen. Buskørslen var lagt i hænderne på vores fremragende albanske chauffør, der klarede alle udfordringer med bravour. I lyset af, at landene ikke alle er særlig veludviklede, havde det været trygt, hvis vi havde kunnet benytte bussens toilet. En tankevækkende rejse, der viste, at der bestemt ikke er fred og ro på Balkan.
Date published: 2019-05-15
Rated 4 out of 5 by from En spændende rejse igennem det gamle eks-jugoslavien En meget informativ rejse med en velforberedt rejseleder (Mogens) der har en baggrund som journalist kunne bidrage med en objektiv beskrivelse af Jugoslavien før og nu, godt hjulpet af de lokale guider. Generelt kunne hotellerne godt have ligget tættere på bymidten, men ellers var standarden god. Maden levede dog ikke op til normal standard, da de dage hvor vi selv skulle sørge for aftensmad var meget mere tilfredsstillende, og til beløb der ikke var anderledes end de måltider der var inkluderet. Lidt mere tid til sig selv, kunne også have været rart. Totalt set var rejsen dog velgennemført og meget tilfredsstillende, med dejlige rejsedeltager der kom hinanden ved.
Date published: 2019-09-17
Rated 5 out of 5 by from Et områdes meget lange og komplicerede historie oplevet på 12 dage. En spændende og inspirerende tur med en gruppe deltagere, rejseleder og chauffør der bare fungerede godt sammen. Det blev godt suppleret af de lokale guider og den service vi i øvrigt mødte på turen. En tur rundt i de 6 lande giver mange flotte naturoplevelser, men også triste oplevelser af krigenes efterladenskaber i form af ruiner og mindesmærker. Det giver grund til tanker og fornyet læsning om, hvorfor området har været ramt så hårdt af krigenes rædsler og hvad der kan gøres. Rejsen indfriede vore forventninger og blev igen en ferie vi kan mindes langt ud i fremtiden
Date published: 2019-09-25
Rated 3 out of 5 by from Desværre med sygdom og indlæggelse De først 4 -6 dage af rejsen var spændende med fine kulturelle indslag og vi havde i Helene Drewes en dygtig og favnende rejseleder. Helene skal have en meget stor tak for at vi i går med 3 dages forsinkelse kunne vende hjem og at Niels Børge kunne blive boende på Holiday Inn i Skopje, mens jeg var indlagt. At hospitalet var rædselsfuldt uden varmt, vand, bad ig rent tøj, kunne hverken Helene eller vi have ventet. Jeg sagde selv ja til at lade mig behandle på hospitalet i stedet for på et andet, for jeg magtede intet andet på det tidspunkt og det allerbedste var at hospitalet lå så tæt på Holidy INN som det gjorde. Helene forhandlede en absolut fair pris for de ekstra overnatninger.
Date published: 2019-05-15
Rated 4 out of 5 by from En oplevelse for livet Spændende rundtur, med mange gode indslag. De lokale guiders potentiale var dog af lidt varierende kvalitet, og et område med mulighed for forbedring eller omprioritering, fx ved at sikre flere indlagte pauser i et i forvejen presset program. Men det er kun små skønshedsfejl på en oplevelsesrig kulturrejse. Den indlagte togrejse var en formidabel oplevelse i skønhed og natur. Chaufføren var derimod enestående med eminent køreteknik, og leverede klart “mere for pengene” end nogle af de lokale guider.
Date published: 2019-06-25
Rated 5 out of 5 by from Intensiv, oplevelses- og lærerig tur gennem ex-jugoslavien Turen var tætpakket med oplevelser med tilhørende fortællinger om både fortid og nutid. Det var helt genialt at sætte en journalist med godt kendskab til området på som rejseleder. Kombineret med beretninger fra lokale unge, kompetente guider, som selv havde været bererørt af krigshandlingerne, gav det et meget stærkt billede og et indtryk af kompleksiteten i problemstillingerne. Desuden mange flotte naturoplevelser. Vi var meget trygge ved den albanske chauffør, som førte os usvigeligt sikkert gennem det vanske lige trafikbillede i byerne og på serpentinervejene i bjergene, hvor der også af og til skulle bakkes.
Date published: 2019-09-22
Rated 4 out of 5 by from Eventyrlig rejse på Balkan Det var en spændende rejse med mange flotte udsigter over landskaberne, dygtigt og trygt kørt af vores rare chauffør fra Albanien. Landenes historie blev levendegjort af de lokale guider, men især vores rejseleder Mogens journalistiske fortællinger fra Balkankrigen gjorde det lettere at forstå sammenhængen. Han fik også mange gode historier fra de lokale om nutiden undervejs. Med fællessang, sit gode humør og store omsorg sørgede Mogens for, at rejsen drejede sig om andet end krig, og at det blev en meget social gruppe. Dejligt at han altid var bagstopper for gruppen, så ingen blev tabt. Et minus ved turen var dog lokalguiden i Kosovo, hvis engelsk lod meget tilbage. Det var utilfredsstillende at lokalguiden i Beograd ikke havde tid nok til, at vi selv kunne se tingene på Titus museet, ligesom der heller ikke var tid til fortællinger på Kalemedan Fortet udover udsigten over floderne. Afskedsmiddagen med mixed tørt kød burde ændres til anden menu. Gruppens størrelse på 34 personer var for stor, når alle skulle høre foredragene, 24 personer burde være max. Det ville også mindske køen ved toiletterne og opsamlingstiden hver gang. Turen kunne med fordel gøres en dag længere.
Date published: 2019-06-04
Rated 4 out of 5 by from En spændende rundrejse med et par skønhedsfejl. Supergod rejseleder og en fantastisk buschauffør. Mange spændende oplevelser, men et lille minus var de måltider, der var med i pakken. Oftest tør og kedelig kylling, og serveringen var meget maskinpræget. Vinen kom sidst under hovedretten. Selve turen gav et godt billede af, hvad der er sket på Balkan siden 2. verdenskrig. Mødetidspunktet kl. 4.00 i Kastrup Lufthavn var meget tidligt, og trætheden holdt sig mange dage.
Date published: 2019-05-14
  • y_2020, m_9, d_22, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.12
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_89
  • loc_da_DK, sid_BARTR01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende rejser

21BARTR01FDK2004